![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#29161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Albert was iemand die zijn taak ernstig nam, uren werkte, present was bij heugelijke en minder heugelijke gebeurtenissen, de mensen een hart onder riem stak waar het nodig was, eenvoudig, vol humor en toegankelijk, de politici op hun plichten wees indien nodig, enz. Ik vond hem zelfs een betere koning dan die katholieke kwezel en kribbebijter van een Boudewijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29162 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nogal wat gekrakeel over jullie nieuwe koning en blijkbaar (nog) geen hoge verwachtingen. Bij ons heeft men dat wat WA evenmin een tijd gehad. Nu heeft men er vertrouwen in, hoewel de tijd dat nog moet uitwijzen. Gewoon de man een kans geven. Hij deed de uitspraak: Ik laat België niet kapot maken. Zo'n politieke uitspraak kan natuurlijk niet. Maar als men het puur beschouwd vanuit zijn positie, koning van alle Belgen, of men het ermee eens is of niet, een zeer ferme uitspraak. Ze me toch iets dat hij niet bang uitgevallen is. Ook al betitelt men het als een uitglijder. Overigens valt me op dat u aan Koning Albert zaken toedicht -uren werkte, present was bij heugelijke en minder heugelijke gebeurtenissen, de mensen een hart onder riem stak waar het nodig was, eenvoudig, vol humor en toegankelijk, de politici op hun plichten wees indien nodig, enz. - welke u bij Koningin Beatrix als heel anders omschrijft. Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 juli 2013 om 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29164 |
|
![]() Zover ik me herinner had u niet het idee dat ze hard werkte, zacht omschreven. Vaag herinner ik me nog iets als uitvreters en met een slok op door het paleis zwalken.
Maar België heeft binnenkort 2 koningen en 3 koninginnen. Het eerste land met drie koninginnen. We verliezen het van de Belgen met 2 tegen 5. Of zou het onze krenterigheid zijn? ![]() België telt weldra 2 koningen en 3 koninginnen Zodra koning Albert II op 21 juli de fakkel doorgeeft aan prins Filip zal ons land niet alleen twee koningen tellen, maar ook drie koninginnen. Uiteraard zal enkel Filip het staatshoofd worden. Albert behoudt zijn titel van koning wel, net zoals Paola en Fabiola koningin blijven naast Mathilde. En zo wordt België het eerste land ter wereld met drie koninginnen. België had eerder al eens twee koningen na het gedwongen aftreden van Alberts vader, koning Leopold III, in 1951. Hij behield zijn titel tot aan zijn overlijden in 1983, naast zijn regerende zoon koning Boudewijn. Op dit moment zijn er al twee koninginnen: Alberts vrouw koningin Paola en de weduwe van Boudewijn koningin Fabiola, en daar komt op 21 juli koningin Mathilde bij. Ook in andere monarchieën is het gebruikelijk dat een teruggetreden vorst zijn titel behoudt of dat er twee koninginnen zijn na het overlijden van een koning. Zo heeft in Luxemburg groothertog Jean na zijn abdicatie in 2000 ook zijn titel behouden naast opvolger groothertog Henri. In buurland Nederland werd koningin Beatrix echter opnieuw prinses zodra Willem-Alexander de troon besteeg. http://www.hln.be/hln/nl/16632/Aftre...inginnen.dhtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#29165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Boudewijn was een pilaarbijter. In het boek, 'De kroon ontbloot', van Danny Ilegems en Jan Willems staat het volgende te lezen op blz 68: (een intimus van de koning) "Ik weet ook dat Boudewijn, in de 36 uur dat hij zogezegd in de onmogelijkheid verkeerde om te regeren, één hele nacht in gebed is geweest." Commentaar overbodig. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2013 om 12:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2013 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29167 | |
|
![]() Citaat:
Overigens dat Koningin Beatrix aangeschoten door het paleis zou hebben gezwakt heb ik geen werkelijk bewijs over kunnen vinden. Ze zou een matige drinkster zijn, vraag me dus af of dit niet een in de wereld geholpen verhaal is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=cEMdoOPM8GQ Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2013 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29170 |
|
![]() Iets als 'lante(r)fanter'
ik herinner me dat nog goed. Maar twee maten twee gewichten is bij u nog nooit een probleem geweest. Waarom zou dat nu voor het eerst wél zo zijn.
![]() |
#29171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De lanterfanters van de Oranjes. Da's waar. Dat zijn ze ook. Dat zijn ze allemaal die koninklijke telgen en afstammelingen van. Ook de Belgische of de Spaanse of de Engelse. Maar dat betekent niet dat ze geen goede koning of koningin kunnen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29172 | |
|
![]() Citaat:
Nadien werd er niet meer over gehoord, z'n bijnaam bleef echter. Ook schandalen zoals bij het Britse vorstenhuis, zoals Prins Harry, zijn niet over hem bekend. Meen dat over Prins Filip eveneens geen schandalen bekend zijn. WA komt mogelijk wat jovialer over, maar heeft ook altijd problemen gehad met de media, verstijfde. Feitelijk zijn beiden in vergelijking met de Britse prinsen saai en vrij serieus. Een andere overeenkomst is dat beiden het van hun echtgenoten moeten hebben. Plus een zelfde passie ... vliegen. Blijkbaar richt uw nieuwe koning, evenals WA, zich op het promoten van de handel. Wens België veel succes met de nieuwe koning (positief bedoeld) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29173 | |
|
![]() Citaat:
Quote: Prachtig mooi stukje humor door BlendTV. We houden van ons koningshuis, maar een beetje humor op zijn tijd mag wel...! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij hier in België (tenminste, veruit de meesten) 'gedogen' een monarchie. En als de koning het goed doet, zijn we niet beschaamd om dit te beamen. Maar fanatiek een vorstenhuis nalopen of in blinde adoratie staan voor een koning of koningin? Neen, dat doen we hier niet. En terecht vind ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29175 |
|
![]()
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 4 juli 2013 om 19:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29176 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over dat laatste: er wordt toch verteld in de wandelgangen over Albert II dat hij veel meer afstand nam ten opzichte van de politiek in vergelijking met zijn broer? Dat Boudewijn zich ingroef in de dossiers en politici ook aanspraak erover, soms tot hun ergernis? Heeft de katholieke geloofsbelevenis van Boudewijn dan iets waarop u hem "als koning" op afrekent? Merkwaardig toch... Dan moet u toch weten dat Albert, net als zijn broer, ook deel uitmaakte van de charismatische beweging die zich in het paleis onder invloed van Fabiola nestelde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat zo? Is het Alberts persoonlijke overtuiging dat hij pro-abortus is? Ik dacht evenwel te weten dat Albert al lang niet meer die losbol is die hij vele jaren geleden was. Op geloofsvlak is er bij die man een ommekeer gebeurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29180 |
|
![]() Ik zou wel willen, maar geen idee in welke taal u het wilt hebben. Voor u in het Vlaams, Vloms, Limburgs, Vlaemsch, Nederduits? Met u weet ik het maar nooit, maar ik weet wel dat Jan van den Berghe geen vertaling nodig heeft. Die landgenoot van u spreekt namelijk Nederlands. Net als ik, uw buurlander.