Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2013, 21:36   #29181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen de abortuskwestie door het parlement geloodst was, weigerde Boudewijn de wet te ondertkenen. Martens dokterde een juridische constructie uit die zei dat 'de koning in de ommogelijkheid verkeerde om de regeren'. Die onmogelijkheid duurde 36 uur. Totdat de wet een feit was.

Boudewijn was een pilaarbijter. In het boek, 'De kroon ontbloot', van Danny Ilegems en Jan Willems staat het volgende te lezen op blz 68:

(een intimus van de koning)
"Ik weet ook dat Boudewijn, in de 36 uur dat hij zogezegd in de onmogelijkheid verkeerde om te regeren, één hele nacht in gebed is geweest."

Commentaar overbodig.
En? Mag Boudewijn dan niet bidden? Verwacht u van de persoon van de koning dan dat hij ook confessioneel neutraal is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 21:38   #29182
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Mag Boudewijn dan niet bidden? Verwacht u van de persoon van de koning dan dat hij ook confessioneel neutraal is?
Er is wel een verschil tussen een geloof hebben en kwezelarij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2013 om 21:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 21:39   #29183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is wel een verschil tussen een geloof hebben en kwezelarij.
Stelt u nu dat de persoon van de koning niet vrij is in de beleving van zijn confessionele overtuiging?
Oud 4 juli 2013, 21:41   #29184
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stelt u nu dat de persoon van de koning niet vrij is in de beleving van zijn confessionele overtuiging?
Vaak stond de man om twee uur 's nachts op om ùren te gaan bidden in de kapel van het paleis. Dat noem ik wat veel van het goede.
Oud 4 juli 2013, 21:43   #29185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vaak stond de man om twee uur 's nachts op om ùren te gaan bidden in de kapel van het paleis. Dat noem ik wat veel van het goede.
Waarom zou dat volgens u "wat veel van het goede" zijn? U blijft hiermee herhalen dat een koning dus geen vrijheid heeft in zijn confessionele beleving. Volgens u moet hij in zijn private levenssfeer (!) schijnbaar voldoen aan een bepaald patroon.
Oud 4 juli 2013, 21:46   #29186
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat volgens u "wat veel van het goede" zijn? U blijft hiermee herhalen dat een koning dus geen vrijheid heeft in zijn confessionele beleving. Volgens u moet hij in zijn private levenssfeer (!) schijnbaar voldoen aan een bepaald patroon.
Ja, zolang als hij zijn job maar naar behoren doet en zijn diepe godsdienstige overtuiging niet laat interfereren met staatszaken is er geen probleem. Maar bij Boudewijn was dit helaas niet altijd het geval.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2013 om 21:52.
Oud 4 juli 2013, 21:51   #29187
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wij hier in België (tenminste, veruit de meesten) 'gedogen' een monarchie. En als de koning het goed doet, zijn we niet beschaamd om dit te beamen. Maar fanatiek een vorstenhuis nalopen of in blinde adoratie staan voor een koning of koningin? Neen, dat doen we hier niet. En terecht vind ik.
Als ik lees hoe platvloers/grof het toegaat elders op het forum, daarbij vergeleken, tja ... (geldt niet voor alle Belgen, dat is vanzelf)
Lijkt me toe dat u dit zelf ook niet echt geweldig zult vinden?

Waarom er niet een feest van maken, zoals bij ons de afgelopen troonswisseling gegaan is?
Wel /of niet een vorstenhuis is op langere termijn en heeft weinig zin om nu een feest door te laten verstoren.
Het levert alleen negatieve PR op richting het buitenland en interne spanningen.

Het leverde ons in ieder geval positieve publiciteit op. Zelfs al helpt het mogelijk niet direct veel, alles is meegenomen in moeilijke tijden.
Vermoed dat de meeste republikeinen gedacht hebben (behalve hier en daar gedoe over eed afleggen of niet werd er niet over geleuterd), nu feest en de rest is van latere zorg,

Vergis u er niet in dat wat u aanduidt als het vorstenhuis achternalopen bij ons voor velen tevens een betekenis heeft van eenheid, Nederland, of wat het ook in mag houden.
Valt dat ooit weg zal iets anders dit over (moeten) nemen, wat dit ook mag zijn.
Veel hangt af hoe de koning bij ons zijn taak uitoefent, Maakt hij er een rotzooitje van vrees ik overigens dat de monarchie geen al te lang leven beschoren zal zijn.
De laatste drie koninginnen hebben flink krediet opgebouwd, vermoed dat ook WA het wel zal gaan redden.

Vraag me af of een monarchie momenteel mogelijk zelfs belangrijker is voor België dan het voor Nederland is?
In het spanningsveld hebben jullie een koning welke boven de partijen staat.
Bij een kabinetsformatie lijkt me dat uiterst belangrijk. Wie moet er anders boven staan de partijen staan, of wel het is een Waal of het is een Vlaming?
Ook al doet hij -/of zij nog zo z'n best, wanneer het de één of de andere kant uit gaat krijgt hij (mogelijk) vuil over zich heen gegooid.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 21:56   #29188
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Als ik lees hoe platvloers/grof het toegaat elders op het forum, daarbij vergeleken, tja ... (geldt niet voor alle Belgen, dat is vanzelf)
Lijkt me toe dat u dit zelf ook niet echt geweldig zult vinden?

Waarom er niet een feest van maken, zoals bij ons de afgelopen troonswisseling gegaan is?
Wel /of niet een vorstenhuis is op langere termijn en heeft weinig zin om nu een feest door te laten verstoren.
Het levert alleen negatieve PR op richting het buitenland en interne spanningen.

Het leverde ons in ieder geval positieve publiciteit op. Zelfs al helpt het mogelijk niet direct veel, alles is meegenomen in moeilijke tijden.
Vermoed dat de meeste republikeinen gedacht hebben (behalve hier en daar gedoe over eed afleggen of niet werd er niet over geleuterd), nu feest en de rest is van latere zorg,

Vergis u er niet in dat wat u aanduidt als het vorstenhuis achternalopen bij ons voor velen tevens een betekenis heeft van eenheid, Nederland, of wat het ook in mag houden.
Valt dat ooit weg zal iets anders dit over (moeten) nemen, wat dit ook mag zijn.
Veel hangt af hoe de koning bij ons zijn taak uitoefent, Maakt hij er een rotzooitje van vrees ik overigens dat de monarchie geen al te lang leven beschoren zal zijn.
De laatste drie koninginnen hebben flink krediet opgebouwd, vermoed dat ook WA het wel zal gaan redden.

Vraag me af of een monarchie momenteel mogelijk zelfs belangrijker is voor België dan het voor Nederland is?
In het spanningsveld hebben jullie een koning welke boven de partijen staat.
Bij een kabinetsformatie lijkt me dat uiterst belangrijk. Wie moet er anders boven staan de partijen staan, of wel het is een Waal of het is een Vlaming?
Ook al doet hij -/of zij nog zo z'n best, wanneer het de één of de andere kant uit gaat krijgt hij (mogelijk) vuil over zich heen gegooid.
Ik begrijp wel wat u wil zeggen, maar ik beschouw die oranjegekte als een soort puberaal gedrag van een volk dat ergens nooit echt volwassen is geworden.
Oud 4 juli 2013, 22:01   #29189
Adrian M

Standaard

De benadering lijkt me enigszins verschillen hoe men er in België mee omgaat dan in Nederland. Alhoewel de politieke situatie vanzelf niet te vergelijken valt

Troonsafstand Beatrix - Nu niet het moment voor uitspraken over monarchie, zegt Wilders
dinsdag 29 januari 2013

(Belga) PVV-leider Geert Wilders vindt de troonswisseling "niet het goede moment" om de discussie over de toekomst van het koningshuis aan te zwengelen. Op dit moment past volgens hem alleen "respect en dankbaarheid" voor wat koningin Beatrix de afgelopen 33 jaar heeft gedaan ten dienste van Nederland.

Troonsafstand Beatrix - Nu niet het moment voor uitspraken over monarchie, zegt Wilders
Wilders zei dat hij "het wel eens met de koningin oneens geweest is", maar hij vindt haar aanstaande aftreden niet de gepaste gelegenheid om politieke uitspraken te doen. De PVV-leider prees de vorstin omdat ze ondanks tegenslagen in haar persoonlijke leven altijd "met veel professionaliteit" is doorgegaan met haar werk. Hij heeft er ook vertrouwen in dat prins Willem-Alexander een "waardige opvolger zal zijn". Wilders denkt wel na over de toekomst van de monarchie, maar "dat zien we later wel". Afgelopen jaren haalde Wilders fel uit naar bijvoorbeeld kersttoespraken van de koningin, die volgens hem vol "multiculti-onzin" stonden.
http://www.knack.be/belga-algemeen/t...0240674145.htm
Oud 4 juli 2013, 22:03   #29190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, zolang als hij zijn job maar naar behoren doet en zijn diepe godsdienstige overtuiging niet laat interfereren met staatszaken is er geen probleem. Maar bij Boudewijn was dit helaas niet altijd het geval.
Niet altijd? Waaraan dacht u dan?
Oud 4 juli 2013, 22:09   #29191
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet altijd? Waaraan dacht u dan?
De abortuskwestie.

Maar ook zelfs inzake de toepassing van de wet. De Monialen van Bethlehem in Opgrimbie mochten daar geen kluizen neerpoten op het koninklijk domein. Dat was groenzone. De bouwvergunning was compleet onwettig. En dat wist de lokale overheid. En de koning wist het zeker.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2013 om 22:13.
Oud 4 juli 2013, 22:10   #29192
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ik begrijp wel wat u wil zeggen, maar ik beschouw die oranjegekte als een soort puberaal gedrag van een volk dat ergens nooit echt volwassen is geworden.
Dat mag u hoor, geen enkel bezwaar. Culturen verschillen nu eenmaal. Vanuit de eigen cultuur gezien/gevoeld is een andere beleving vaak moeilijk te begrijpen, doorgronden.
Maar goed daarin zijn we geen uitzondering. Wel eens in de US geweest? Behalve een enkele zonderling zie je bij ons daarentegen geen Wilhelmus zingen met de hand op de borst of in de scholen zover gaan.
Oud 4 juli 2013, 22:16   #29193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Abortuskwestie.

Maar ook zelfs inzake de toepassing van de wet. De Monialen van Bethlehem in Opgrimbie mochten daar geen kluizen neerpoten op het koninklijk domein. Dat was groenzone. De bouwvergunning was compleet onwettig. En dat wist de lokale overheid. En de koning wist het zeker.
Bij mijn weten levert de koning geen bouwvergunningen af.

Daarnaast was het Boudewijn zelf die aan de politieke wereld aangaf dat er een oplossing moest worden uitgewerkt, om de werking van de democratische instellingen niet te belemmeren.

In mijn ogen heeft Boudewijn zich trouwens eerder laf getoond. Als hij echt vanuit zijn geloof handelde, had hij afgetreden met als reden "een dergelijke wet komt er niet onder mijn koningschap".
Oud 4 juli 2013, 22:19   #29194
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daarnaast was het Boudewijn zelf die aan de politieke wereld aangaf dat er een oplossing moest worden uitgewerkt, om de werking van de democratische instellingen niet te belemmeren.

In mijn ogen heeft Boudewijn zich trouwens eerder laf getoond. Als hij echt vanuit zijn geloof handelde, had hij afgetreden met als reden "een dergelijke wet komt er niet onder mijn koningschap".
Wat is me dat nu voor een dwaas antwoord.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2013 om 22:20.
Oud 4 juli 2013, 22:28   #29195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is me dat nu voor een dwaas antwoord.
Hoezo?
Oud 4 juli 2013, 23:06   #29196
Adrian M

Standaard

Citaat:

Dan had dat vooraf moeten bedenken toen hij het ambt aanvaardde. Koning van alle Belgen, ongeacht wat voor geloof (of geen religie) zijn landgenoten ook beleden.
Zijn eigen geloof, overtuiging had hij (in de huidige tijd) privé behoren te houden wat betreft staatszaken (Staat en religie gescheiden)
Oud 5 juli 2013, 06:12   #29197
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De lanterfanters van de Oranjes. Da's waar. Dat zijn ze ook. Dat zijn ze allemaal die koninklijke telgen en afstammelingen van. Ook de Belgische of de Spaanse of de Engelse. Maar dat betekent niet dat ze geen goede koning of koningin kunnen worden.
Ze hebben nochtans een aanvaardbaar IQ. Allemaal samengeteld.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 06:16   #29198
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gisteren avond na een hele tijd afwezigheid weer eens een gokje gedaan en iets gaan eten in Maastricht.
Een horeca-zaak uitgezocht die er netjes uitzag en waar er voldoende mensen aanwezig waren om aan te nemen dat het "niet slecht" kan zijn.

Verschrikkelijk domper, back to reality....

Conclusie :

Contra :
- Lang wachten eer er een ober opdaagt.
- Ober zichtbaar geïrriteerd toen we vroegen om ons tafeltje te ontdoen van de resten van onze voorgangers.
- Lang wachten op de bestelling.
- Over het eten zelf doe ik liever geen uitspraak, maar dat dit hier staat spreekt boekdelen.

Pro :
- Het was mooi weer.
- Er liepen mooie vrouwen rond.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 5 juli 2013 om 06:17.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 06:16   #29199
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze hebben nochtans een aanvaardbaar IQ. Allemaal samengeteld.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 08:15   #29200
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?

Toen Boudewijn als uiterst devoot katholiek het klooster van de Mondialen op zijn domein wilde krijgen, wist hij ook dat er niet gebouwd mocht worden. Hij zette echter door, voerde druk uit, en trad de wet bij de voeten. En het verhaal is nog niet ten einde: nu vraagt diezelfde orde weer uitbreiding van de kluizen. Dit terwijl de gewone mensen hun illegale gebouwde kleine weekend-huisjes moeten afbreken op straffe van een fikse geldboete per dag overtreding.

En over kloosters gesproken. De zeer pieuze Boudewijn ging na zijn huwelijk op huwelijksreis en bracht zijn wittebroodsweken door in ... het klooster van San Calixto.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juli 2013 om 08:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be