![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#29381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2013 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29382 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In 1815 vroeg men al in het zuiden om dit grondwettelijk vast te leggen. Is geweigerd door Willem I en cohorten. Pas in 1848 ging Willem I onder grote druk akkoord met de ministeriële verantwoordelijkheid in Nederland. Hij was dus niet snel bereid tot compromissen en luisteren was ook niet zijn sterkste kant. link:http://nl.wikipedia.org/wiki/Ministe...woordelijkheid
![]() |
![]() |
#29383 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In ieder geval, ik heb ooit gelezen dat de gereformeerden blij waren dat ze in 1830 van de Zuiders paaps gebroed verlost waren. Want door het VKN, kwamen zij en de protestanten in het algemeen numeriek goed in de minderheid. En dat zou zich op termijn wreken, zo dachten ze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29385 | |
|
![]() Citaat:
Bij de kooplui zag je een soortgelijke redenering, kwam hen beter uit Wat men na de onafhankelijkheid van België zag gebeuren dat Nederland /Holland zich terugtrok op z'n bastion. Dat ging door in de 19e en 20e eeuw tot aan WOII. Zit er bij ons blijkbaar in, nu zie je opnieuw ongeveer hetzelfde gebeuren. Mee o.a. daarom geloof ik geen pest van een Groot Nederland idee. Het parlement bijvoorbeeld wil van de Benelux af, alleen de min. van Buitenlandse zaken wil er niet aan. Hoewel Rutte de schijn ophoudt zijn de verhoudingen vanaf 2000 verslechterd geraakt tussen Nederland en België. De Westerschelde? Een volgende verdieping, reken maar dat ieder z'n borst nat kan gaan maken. De Vlamingen weten dat bij een volgende verdieping de Hollanders geen duimbreed zullen wijken en geen cm grond op zullen geven. Ofwel, het wordt één grote ellende. Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 juli 2013 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29386 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk van niet, maar ik weet het niet echt. Alhoewel dit wel gesuggereerd werd in een Nederlands Tv-feuilleton over de Oranjes, nog niet eens zo lang geleden. Maar dat feuilleton was nu niet een altijd een relaas van de historische waarheid. Nu, het is zeker mogelijk, want die adelijke jonkers kwamen mekaar wel eens tegen op die feestjes, en banketten en nog andere, meer bij de grondse plaatsen. In 'dark rooms' zou Pim Fortuin gezegd hebben.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2013 om 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29387 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zij wilde kennelijk niet alleen heersen over de meerderheid van de Noord-Nederlandse katholieken maar ook over de Zuid-Nederlandse katholieken. Ik denk trouwens ook dat het ook een soort van angst was voor de "Paapse" macht. Jammer eigenlijk. Het had zo anders kunnen zijn... ![]()
![]() |
![]() |
#29388 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2013 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29389 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk worden we met ons allen een Europese federale superstaat.
![]() |
![]() |
#29390 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"Hij trok de toestemming aan zijn zoon in om de kroon van België te aanvaarden en erkende openlijk dat hij de voorkeur gaf aan Leopold". bron: "Voor de troon wordt men niet ongestraft geboren" van Dorine Hermans en Daniela Hooghiemstra.
![]() |
![]() |
#29391 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik het hierboven al stelde: Willem I zag het zo niet zitten dat zijn zoon Koning der Belgen werd. Niet erg slim van de man. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat me evenwel opvalt, is dat het protestantisme niet alleen geen eenheid kent op leerstellig vlak, maar over ethische zaken het blijkbaar ook niet met elkaar kunnen vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29393 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het dan zo dat de Heer het geboren leven hoger plaatst dan het ongeboren leven? En trouwens, op welke schriftuurlijke basis kunnen "uw" dominees dan terugvallen om abortus in zo'n geval te legitimeren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29394 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Willem I stond bekend als zijnde koppig. Volgens mij was hij ook een beetje autistisch ingesteld.
![]() |
#29395 | |
|
![]() Citaat:
Het leger zou er de mogelijkheden niet toe gehad hebben om te onderdrukken, het lag in puin. Vooral niet als ook de Brabantse dienstplichtigen, beroeps, plus de schutterijen er de brui aangegeven zouden hebben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29396 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29397 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Klopt volledig, allemaal nogal triest de verhouding tussen die twee.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juli 2013 om 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29398 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook voor mij als West Brabander met Zeeland, zeker Tholen, nabij zijn (strenge) Protestanten, zogenaamde 'Zwarte Kousen', er ook niet geheel vreemd. Anderzijds woon ik dichterbij de Brabants-Antwerpse grens dan die tussen Brabant en Holland. U woont zeker nabij het Land van Altena? Hoe dan ook dat deel van het huidige Brabant is niet geheel representatief, een deel hoorde bij Holland en ten tijde van de Generaliteitslanden werden Protestanten nog bevoordeeld op de Katholieke, hoewel ze beiden niet werden vertegenwoordigd in de Staten Generaal toen. Verder waren grote delen van Brabant, net zoals Limburg, nog vrij Katholiek, sterker zelfs nu nog is Brabant de provincie met de meeste militaire basissen (hoewel Brabant defensie allicht inmiddels ook gewoon meer welkom heet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29399 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo, en nu hou ik het voor een tijdje bekeken alhier. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juli 2013 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29400 | |
|
![]() Citaat:
In 1357 werd Heusden definitief Hollands, totdat deze regio in 1815 onderdeel werd van de nieuwe provincie Noord-Brabant. Vanuit de regio gezien waar ik woon, best wel opvallend dat in vergelijking met onze regio (debiele Hollanders; niet recht in de leer) dat deel van Noord Brabant vol met refo’s -zwarte kousen -zit. Overigens behoorde nog neer gebied van Brabant oorspronkelijk bij Holland Geertuidenberg: In 1807 werd de stad van Holland losgekoppeld. Met de vorming van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in 1815 werd Geertruidenberg onderdeel van de provincie Noord-Brabant Geertruidenberg heette oorspronkelijk Oever en Stanberg. In de 12de eeuw werd het een leen van de Graaf van Holland. Graaf Willem verleende de plaats in 1213 als eerste in Holland stadsrechten. Afstand Geertruidenberg-Breda: 21 km Afstand Geertruidenberg-Gorinchem (grens ZH): 22 km De eerste plaats (oudste plaats) van Holland met stadsrechten ligt in Brabant ![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 juli 2013 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |