Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2013, 22:52   #29721
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Desalniettemin zijn de pilsner in het zuidoosten van Duitsland en vooral de pilsner die in Tschechien geproduceerd worden, ...
Urquell werd dan ook indertijd door Sudetenduitsers ontwikkeld. Na WO II werden de Duitsers er verdreven en werd de brouwerij genationaliseerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 09:10   #29722
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
vermoedelijk ligt bij ons de lat gewoon een tikkeltje hoger.
Hoger? Toch niet overal dan in het Nederlands voetbalwereldje. Het is maar wat u onder 'hoger' verstaat.

(Het Nieuwsblad, Sportwereld, maart 2013)

Nederlands voetbal opnieuw opgeschrikt door geweld tegen scheidsrechter.
Ondanks de mooie voornemens na het overlijden van grensrechter Richard Nieuwenhuizen enkele maanden geleden, raakten het afgelopen weekend opnieuw de gemoederen verhit op verschillende Nederlandse velden. Zo werd zaterdag in Den Haag een scheidsrechter mishandeld. De man zou volgens de politie toegetakeld zijn door ouders van de voetballers. Hij is naar het ziekenhuis gebracht voor behandeling maar is inmiddels weer thuis. 'Het gaat goed met hem', aldus een politiewoordvoerder.

Zonder commentaar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 09:18   #29723
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Diegenen die Nederland willen samensmelten met Vlaanderen kunnen dus beter maar opflikkeren naar Vlaanderen. Niemand verplicht bourgondische Vlaanderenfans in Nederland te blijven.
Gelukkig verplicht niemand -behalve sommige extreem fundamentalistische theocraten misschien- bourgondische Vlaanderenfans naar Vlaanderen op te laten flikkeren.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 31 juli 2013 om 09:19.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 09:30   #29724
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Tja, bij jouw op bezoek een Maria biscuitje bij de koffie, trommetje dicht, en een speculaasje op zondag
Of karnemelk.
Oud 31 juli 2013, 09:32   #29725
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Urquell werd dan ook indertijd door Sudetenduitsers ontwikkeld. Na WO II werden de Duitsers er verdreven en werd de brouwerij genationaliseerd.
Op verzoek van de Sudenduitse bouwmeester Martin Stelzer was het de Beier Josef Groll, die Pilsner Urquell ontwikkeld heeft, omdat de toenmalige bierkwaliteit unter aller Sau was.
Oud 31 juli 2013, 09:33   #29726
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Of karnemelk.
Diegene die de karnemelk uitgevonden heeft, moet strafrechtelijk vervolgd worden. Bah, wat een bocht!
Oud 31 juli 2013, 09:40   #29727
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
eveneens een sterke aanrader..
De Gouden Draak is ook erg lekker! Ik weet niet alleen of fles in de witte of de bruine glascontainer moet

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 31 juli 2013 om 09:51.
Oud 31 juli 2013, 10:35   #29728
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Of karnemelk.
Mogelijk ben ik misschien te ver gegaan bij Calvinist? Een "Maria" biscuitje klinkt nogal Rooms
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 10:36   #29729
Adrian M

Standaard

Citaat:
De Gouden Draak is ook erg lekker! Ik weet niet alleen of fles in de witte of de bruine glascontainer moet
Wel eens geproefd .. lekker bier. Ook dat flesje ziet er leuk uit.
Oud 31 juli 2013, 10:44   #29730
Adrian M

Standaard

Citaat:
Gelukkig verplicht niemand -behalve sommige extreem fundamentalistische theocraten misschien- bourgondische Vlaanderenfans naar Vlaanderen op te laten flikkeren.
Als Calvinist aan de macht komt vrees toch echt wel het ergste.

Het goede doel - belgie
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec

Waar kan ik heen?
Ik kan niet naar Duitsland
Ik kan niet naar Duitsland, daar zijn ze zo streng

Waar kan ik heen?
Ik kan niet naar Chili
Ik kan niet naar Chili, daar doen ze zo eng
Oud 31 juli 2013, 18:45   #29731
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Mogelijk ben ik misschien te ver gegaan bij Calvinist? Een "Maria" biscuitje klinkt nogal Rooms
Ik denk dat de katholiekten te ver zijn gegaan met (de verering van) Maria. De moeder van Jezus wordt nauwelijks vermeld in het Nieuwe Testament.
Oud 31 juli 2013, 18:56   #29732
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de katholiekten te ver zijn gegaan met (de verering van) Maria. De moeder van Jezus wordt nauwelijks vermeld in het Nieuwe Testament.
Zover ik het kan overzien wordt Maria minstens 49x in de Bijbel genoemd.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 juli 2013 om 18:57.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 18:58   #29733
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of karnemelk.
Best lekker op z'n tijd.
Oud 31 juli 2013, 19:01   #29734
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Best lekker op z'n tijd.
En goed luisteren naar de grote mensen he
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 19:45   #29735
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
En goed luisteren naar de grote mensen he
Altijd, hé !
Oud 31 juli 2013, 21:55   #29736
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En even vermelden dat zelfs Luther een heel mooi werkje schreef over Maria.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 07:37   #29737
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Maria wordt terloops vermeld in het Evangelie (velen verwarren de naam 'Maria' ook met andere Maria's die in het evangelie worden genoemd).Maar nergens heeft Jezus een hartelijk woordje voor zijn moeder over. Integendeel, hij miskent haar wanneer zij en haar familie Jezus terug naar huis willen brengen omdat ze denken dat hij zijn verstand kwijt is. Bovendien, wanneer hij aan het kruis hangt (hetgeen toch zijn ultieme levensmomenten zijn) zegt hij als afscheid niet 'moeder', maar 'vrouw'.

Maria had bovendien ook geen enkel gezag of betekenis in de later prille kerk gedurende haar leven enkele decennia na de dood van Jezus. Er is ook nergens sprake van een Mariacultus in de eerste eeuwen na de dood van Jezus bij de jonge 'gemeenschap der heiligen'.

Ook Paulus zegt niets over Maria. Heel eenvoudig omdat Maria van geen tel is. Want moest Myriam van enig belang zijn geweest, wees maar zeker dat Paulus dit terloops had vermeld, net zoals hij dit doet met Jacobus en Petrus.

Waarom heeft de kerk dan heel die Mariacultus opgebouwd?
Er zijn verschillende mogelijkheden. Vermoedelijk is die spontaan ontstaan in latere jaren.
1)Een invloed van de andere godsdiensten waar godinnen een grote rol speelden. De christenen hadden dus behoefte aan een equivalent.
2)Heel wat mensen in het algemeen hebben behoefte een een troostende moeder. En zeker aan een goddelijke moeder waar men terecht kan men zijn problemen.
3)Maria ontpopt zich in de loop der tijd als een steeds meer belangrijke figuur, en gaat op het voorplan treden als een soort tussenpersoon tussen de god Jezus en de gelovige (Maria-middelares).
4)De kerk ging op de duur inhaken op deze volksdevotie en integreerde deze devotie in haar godsdienstbeleving.

De Egyptische godin ISIS.

Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2013 om 07:52.
Oud 1 augustus 2013, 09:01   #29738
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maria wordt terloops vermeld in het Evangelie (velen verwarren de naam 'Maria' ook met andere Maria's die in het evangelie worden genoemd).Maar nergens heeft Jezus een hartelijk woordje voor zijn moeder over. Integendeel, hij miskent haar wanneer zij en haar familie Jezus terug naar huis willen brengen omdat ze denken dat hij zijn verstand kwijt is. Bovendien, wanneer hij aan het kruis hangt (hetgeen toch zijn ultieme levensmomenten zijn) zegt hij als afscheid niet 'moeder', maar 'vrouw'.

Maria had bovendien ook geen enkel gezag of betekenis in de later prille kerk gedurende haar leven enkele decennia na de dood van Jezus. Er is ook nergens sprake van een Mariacultus in de eerste eeuwen na de dood van Jezus bij de jonge 'gemeenschap der heiligen'.

Ook Paulus zegt niets over Maria. Heel eenvoudig omdat Maria van geen tel is. Want moest Myriam van enig belang zijn geweest, wees maar zeker dat Paulus dit terloops had vermeld, net zoals hij dit doet met Jacobus en Petrus.

Waarom heeft de kerk dan heel die Mariacultus opgebouwd?
Er zijn verschillende mogelijkheden. Vermoedelijk is die spontaan ontstaan in latere jaren.
1)Een invloed van de andere godsdiensten waar godinnen een grote rol speelden. De christenen hadden dus behoefte aan een equivalent.
2)Heel wat mensen in het algemeen hebben behoefte een een troostende moeder. En zeker aan een goddelijke moeder waar men terecht kan men zijn problemen.
3)Maria ontpopt zich in de loop der tijd als een steeds meer belangrijke figuur, en gaat op het voorplan treden als een soort tussenpersoon tussen de god Jezus en de gelovige (Maria-middelares).
4)De kerk ging op de duur inhaken op deze volksdevotie en integreerde deze devotie in haar godsdienstbeleving.

De Egyptische godin ISIS.
Ik heb het nog een keer nagekeken.
Ik kom met de correties van de "andere Maria's" toch nog op 35x.
Naar mijn inzicht toch behoorlijk veel!

In uw beoog kan ik mij wel in vinden.
Wat de verering van Maria betreft sta ik meer aan de kant van de protestanten.
Beperk mij tot wat in de Bijbel staat.
Oud 1 augustus 2013, 10:22   #29739
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het nog een keer nagekeken.
Ik kom met de correties van de "andere Maria's" toch nog op 35x.Naar mijn inzicht toch behoorlijk veel!

In uw beoog kan ik mij wel in vinden.
Wat de verering van Maria betreft sta ik meer aan de kant van de protestanten.
Beperk mij tot wat in de Bijbel staat.
Als we het evangelie van Marcus nemen, dan wordt Maria als 'de moeder van Jezus' hoogstens 6x vernoemd. Heel summier trouwens. Controleer het maar, want ik zou misschhien verkeerd geteld kunnen hebben. Als het al zoveel maal is, want Marcus is soms niet heel duidelijk hieromtrent. Dit evangelie is natuurlijk vrij kort en kent de geboorteverhalen van Mattheus niet. Maar deze laatste verhalen mogen we bijna zeker als gefingeerd beschouwen. Tenminste zeker voor wat betreft het magisch karakter ervan met betrekking tot de 'wonderen' van de geboorte en datgene wat er aan voorafgaat.

Maar vermits u goed bent in het tellen, kunt u zelf eens de proef op de som maken en uitvissen hoeveel maal de moeder van Jezus in elke evangelie afzonderlijk met naam wordt geciteerd. Dat is eigenlijk bitter weinig.

Het punt dat ik wil maken is, dat in elke evangelie afzonderlijk, Maria slechts een zeer bescheiden plaats inneemt. Zelfs al wordt Maria vermeld, dan is dit als deel uitmakend van een verhaal. Nergens wordt in het evangelie de plaats toegekend aan de moeder van Jezus die de kerk er later van gemaakt heeft. Meer nog, men krijgt eerder de tegenovergestelde indruk. De indruk namelijk dat Jezus zijn moeder helemaal niet belangrijk vindt.

Nochtans, moest Maria in die tijd al zo belangrijk zijn geweest, dan zouden we niet alleen in het Evangelie maar later zeker ook in Handelingen het een en het ander erover moeten gelezen hebben. Helaas voor de Mariavereerders onder ons, bijna nergens wordt Maria betrokken bij belangrijke preken van Petrus of wonderen of wat dan ook. We horen maar bitter weinig over Maria in Handelingen.

Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2013 om 10:39.
Oud 1 augustus 2013, 15:31   #29740
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als we het evangelie van Marcus nemen, dan wordt Maria als 'de moeder van Jezus' hoogstens 6x vernoemd. Heel summier trouwens. Controleer het maar, want ik zou misschhien verkeerd geteld kunnen hebben. Als het al zoveel maal is, want Marcus is soms niet heel duidelijk hieromtrent. Dit evangelie is natuurlijk vrij kort en kent de geboorteverhalen van Mattheus niet. Maar deze laatste verhalen mogen we bijna zeker als gefingeerd beschouwen. Tenminste zeker voor wat betreft het magisch karakter ervan met betrekking tot de 'wonderen' van de geboorte en datgene wat er aan voorafgaat.

Maar vermits u goed bent in het tellen, kunt u zelf eens de proef op de som maken en uitvissen hoeveel maal de moeder van Jezus in elke evangelie afzonderlijk met naam wordt geciteerd. Dat is eigenlijk bitter weinig.

Het punt dat ik wil maken is, dat in elke evangelie afzonderlijk, Maria slechts een zeer bescheiden plaats inneemt. Zelfs al wordt Maria vermeld, dan is dit als deel uitmakend van een verhaal. Nergens wordt in het evangelie de plaats toegekend aan de moeder van Jezus die de kerk er later van gemaakt heeft. Meer nog, men krijgt eerder de tegenovergestelde indruk. De indruk namelijk dat Jezus zijn moeder helemaal niet belangrijk vindt.

Nochtans, moest Maria in die tijd al zo belangrijk zijn geweest, dan zouden we niet alleen in het Evangelie maar later zeker ook in Handelingen het een en het ander erover moeten gelezen hebben. Helaas voor de Mariavereerders onder ons, bijna nergens wordt Maria betrokken bij belangrijke preken van Petrus of wonderen of wat dan ook. We horen maar bitter weinig over Maria in Handelingen.
Wanneer je inderdaad die 35 verdeeld over de evangeliën dan is het inderdaad beperkt. Het zijn Jezus en God die duidelijk centraal staan.
En dat is ook goed zo!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be