Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2013, 21:44   #30001
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Graag gedaan, ik heb het gevoel dat er nog veel meer info moet zijn over deze duistere periode. Het geeft een onaangenaam gevoel hoe men destijds vanuit de centrale macht omging met de Vlamingen.
Dat is dan zoals Willem I. Van de Vlamingen moest hij niet zoveel hebben. Hij noemde de Vlamingen een 'eigenwijs en nukkig volkje' (sic). En voor de taal van de Vlamingen had hij al helemaal geen consideratie. Hij wilde alle Vlaams weg.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 21:45   #30002
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk niet dat België veel te kiezen had toen.
U denkt het niet, maar ik weet het zeker.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 21:47   #30003
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Hoe het Oosten de wereld op zijn kop zet.

Citaat:
Dat is dan zoals Willem I. Van de Vlamingen moest hij niet zoveel hebben. Hij noemde de Vlamingen een 'eigenwijs en nukkig volkje' (sic). En voor de taal van de Vlamingen had hij al helemaal geen consideratie. Hij wilde alle Vlaams weg.
Hahaha. HIj wilde het Frans weg ja.
De Vlamingen gaf hij hun standaardtaal terug.
En nogmaals: waren de Nederlanden 1 gebleven was Brussel nu een Nederlandstalige stad.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 augustus 2013 om 21:48.
Oud 8 augustus 2013, 21:47   #30004
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Willem I had zeker z'n gebreken. Maar iemand die zo z'n best doet om het onderwijs voor de Vlamingen te verbeteren, kan het in mijn ogen niet slecht met hen voorhebben.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 21:48   #30005
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juridisch waren het dus Belgische staatonderdanen, Belgen dus. Te meer, omdat zij ook eigenhandig de Hollanders verjoegen en dus duidelijk gekozen hadden voor de nieuwbakken staat België.
De opstandelingen hadden een deel van Limburg in handen.

Het is later ook gedeeltelijk teruggegeven door de opstandelingen aan de Willem I in overeenstemming met de wil van de toenmalige mogendheden en het accoord van 1839.

Alleen West Limburg bleef in de handen van de opstandelingen.

En dan nog wat:

In ruil voor de afstand van de oostelijke helft van Limburg verkreeg België het recht op een spoorverbinding door Nederlands Limburg naar Duitsland: de IJzeren Rijn.

link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburg...r_Nederlanden)

link: http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Rijn

Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 augustus 2013 om 21:50.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 21:49   #30006
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als België enige legitimiteit zou hebben, dan zou het niets steeds verder desintegreren. Zo simpel is het.
België desintegreert niet. Het past zich aan aan de tijd.

Ik zou eerder denken dat Nederland geruisloos onbestuurbaar wordt. Men kan geen meerderheid meer vinden om te besturen. Hoeveel regeringen hebt u al gehad het laatste decennium? En als men er dan eindelijk een meerderheid gevonden heeft, dan kan dit pas wanneer men water en vuur samen doet regeren (VVD en PVDA). Maar dan stelt men weer vast dat men nu wel een meerderheid heeft in de Tweede Kamer, maar niet in de Eerste kamer. En dus kan men weer niet degelijk regeren.

Tsjonge tsjonge wat een circus daar bij u.
Oud 8 augustus 2013, 21:51   #30007
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hahaha. HIj wilde het Frans weg ja.
De Vlamingen gaf hij hun standaardtaal terug.
En nogmaals: waren de Nederlanden 1 gebleven was Brussel nu een Nederlandstalige stad.
Hij wilde het Frans weg én het Vlaams.

Brussel een Nederlandse stad? Heel zeker ben ik daar niet van. Maar in ieder geval een meer Nederlandse stad dan nu.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2013 om 21:53.
Oud 8 augustus 2013, 21:52   #30008
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk had het dit. Op 3 november 1830 kozen 30.000 cijns- en bekwaamheidskiezers de 200 leden van het Nationaal Congres.
Ja, maar daarmee is niet gezegd of men koos voor de scheiding der Nederlanden, hetgeen het resultaat was van een staatsgreep.
Tot een volksraadpleging op dat vlak durfde men het wijselijk niet laten komen.
Oud 8 augustus 2013, 21:53   #30009
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Neen, dan was Brussel een Hollandse stad.
Maw een Nederlandstalige stad.
Pfff...het is zo moeilijk om met U te spreken.....
Sorry hoor, maar ge lijkt zo autistisch vastgeroest in de terminologie van een eigen universum. Waar steek ik begod mijn tijd in....

Nederlands/Nederduits was niet de standaardtaal in Vlaanderen en zelfs niet in Holland, volgens U.....
Wat dan wel?
Afijn te allemaal te zot voor woorden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 augustus 2013 om 21:58.
Oud 8 augustus 2013, 21:55   #30010
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar daarmee is niet gezegd of men koos voor de scheiding der Nederlanden, hetgeen het resultaat was van een staatsgreep.
Tot een volksraadpleging op dat vlak durfde men het wijselijk niet laten komen.
Een volksraadpleging was 'not done' in die tijd. Dat weet u toch ook.

Is het tot een volksraadpleging gekomen toen het VKN werd gesticht? Is het tot een volksraadpleging gekomen toen de Republiek werd gesticht in het Noorden? En dus, nie zwaanse.
Oud 8 augustus 2013, 21:56   #30011
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie mijn laatste verbeterd antwoord (tekst) in dit verband.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2013 om 21:57.
Oud 8 augustus 2013, 21:59   #30012
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België desintegreert niet. Het past zich aan aan de tijd.

Ik zou eerder denken dat Nederland geruisloos onbestuurbaar wordt. Men kan geen meerderheid meer vinden om te besturen. Hoeveel regeringen hebt u al gehad het laatste decennium? En als men er dan eindelijk een meerderheid gevonden heeft, dan kan dit pas wanneer men water en vuur samen doet regeren (VVD en PVDA). Maar dan stelt men weer vast dat men nu wel een meerderheid heeft in de Tweede Kamer, maar niet in de Eerste kamer. En dus kan men weer niet degelijk regeren.

Tsjonge tsjonge wat een circus daar bij u.
Zolang het maar leuk blijft toch?
Oud 8 augustus 2013, 22:01   #30013
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry hoor, maar ge lijkt zo autistisch vastgeroest in de terminologie van een eigen universum. Waar steek ik begod mijn tijd in....

Nederlands/Nederduits was niet de standaardtaal in Vlaanderen en zelfs niet in Holland, volgens U.....
Wat dan wel?
Afijn te allemaal te zot voor woorden.
Nogmaals aan u, zie mijn laatste tekst in dit verband (#30007). Maar het lijdt niet de minste twijfel dat Brussel zou 'verhollandst' zijn. Net zoals Nederlands Limburg nu is of Noord-Brabant.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2013 om 22:04.
Oud 8 augustus 2013, 22:03   #30014
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Willem I had zeker z'n gebreken. Maar iemand die zo z'n best doet om het onderwijs voor de Vlamingen te verbeteren, kan het in mijn ogen niet slecht met hen voorhebben.
Wie het wel met hen slecht voor had was het francofiele Belgische bestuur van 1830 dat al de staatsscholen die Willem opgericht had sloot....!
Oud 8 augustus 2013, 22:11   #30015
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie het wel met hen slecht voor had was het francofiele Belgische bestuur van 1830 dat al de staatsscholen die Willem opgericht had sloot....!
De onderwijspolitiek van Willem I mislukte zo goed als in Brussel. Van Istendael heeft het daar nog over in zijn boek 'Arm Brussel'. Ook A. de Jonghe zegt dit met zoveel woorden in zijn boek: 'De taalpoltiek van Willem I in de Zuiderlijke Nederlanden'.

Nu, op termijn wellicht, zou hij misschien toch geslaagd zijn, maar dat zullen we nooit weten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2013 om 22:12.
Oud 8 augustus 2013, 22:13   #30016
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de liefde was niet wederkerig. België koos niet voor de oostelijke Limburgers. Het had liever de Franstalige Luxemburgers.
vertel toch gene zever.

Citaat:
Ook koning Leopold I zocht een oplossing. Even dacht hij er zelfs aan met de steun van bankier Rothschild Neder- lands-Limburg te kopen. Toen het Belgische parlement in 1839 het verdrag moest bespreken, werd de ene hartstochtelijke speech na de andere gedebiteerd. Eén volksvertegenwoordiger kreeg het zo beroerd dat hij op het spreekgestoelte in elkaar stortte en de geest gaf.

Toch keurde het parlement in Brussel uiteindelijk het verdrag goed. Er zat niets anders op: de grote mogendheden maakten duidelijk dat het rebelse België zich moest plooien naar wat internationaal werd beslist, want anders kon heel de onafhankelijkheid worden teruggedraaid.
bron: http://www.isgeschiedenis.nl/archief...jd-om-limburg/

Flamingante leugens zijn het wat gij hier rondstrooit. In diezelfde link lees ik:

Citaat:
Toen het verdrag bekend raakte, laaiden de angst en verontwaardiging in België, en nog meer in Limburg, hoog op. Na negen jaar onafhankelijkheid hadden de Belgen geen enkele zin om die gebieden weer af te staan. Limburg op zijn beurt was in het nieuwe België geïntegreerd. Veel Limburgers hadden in 1830 met de Belgische opstand meegedaan en hun sentimenten waren niet veranderd. Ze woonden liever in het katholieke België dan in het protestantse Holland, waar ze zich nauwelijks gewaardeerd voelden. De Nederlands-Limburgers wilden een apart statuut voor hun provincie, los van het ‘arrogante Holland’. De afkeer was bovendien wederzijds, want in Nederland werd gemopperd dat Limburg slechts een jammerlijke strook grond was, een uitwas van het land.

Overal werden petities rondgestuurd. Menige Nederlands-Limburgse gemeente schreef een smeekbede naar Leopold, de eerste koning der Belgen, met het verzoek ‘dat het Uwe Majesteit nooit zal behagen ons van onze overige broeders te scheiden’. Graaf Jean Baptiste de Marchant d’Ansembourg uit Amstenrade, een kerkdorp bij Hoensbroek, snelde met een karos naar Parijs om Franse hulp te vragen. Het kon niet, zei hij, dat men oostelijk Limburg van België zou afnemen en daardoor ‘350 000 Belgen onder een ondraaglijk juk’ zou drijven. Frankrijk voelde zich echter niet geroepen om voor België een conflict met de andere mogendheden uit te lokken en beperkte zich tot wat diplomatiek gemompel.
Dat is precies heel wat anders dan wat hier beweerd wordt. Merk op dat ik hier een Nederlandse bron aanhaal. Kom dus niet beweren dat het Belgische geschiedvervalsing is.

Wist ge trouwens dat na de eerste wereldoorlog Vlaamse activisten, volksveraders, die met de Duitsers geheuld hadden, naar Ned. Limburg vluchten. Dat zij daar met allerlei leugens de openbare opinie bewerkten om die tegen België op te zetten?
Dat de keuze voor Nederland, waar gij zo mee stoeft, niks te maken had met hun wens om bij het Nederlandse volk te horen. Maar dat dit enkel ingegeven was om profiterend van de Nederlandse neutraliteit (die eigenlijk samenwerking met de Duisters was, want de Nederlanders verdienden goed aan de handel met Duitsland) buiten het krijgsgewoel te blijven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 22:13   #30017
Adrian M

Standaard

Citaat:
En hetzelfde geldt voor de toenmalige Limburgers. België was eind 1830 een juridische werkelijkheid en deze Limburgers waren er toen al bij. Juridisch waren het dus Belgische staatonderdanen, Belgen dus. Te meer, omdat zij ook eigenhandig de Hollanders verjoegen en dus duidelijk gekozen hadden voor de nieuwbakken staat België.
Yep, maar nogmaals ....
Als u rekening houdt met wat de Limburgers toen wilden, zou u vanuit dat oogpunt bezien eveneens dienen te respecteren wat ze 60-75 jaar later wilden
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 22:14   #30018
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Yep, maar nogmaals ....
Als u rekening houdt met wat de Limburgers toen wilden, zou u vanuit dat oogpunt bezien eveneens dienen te respecteren wat ze 60-75 jaar later wilden
Zij wilden buiten het krijgsgewoel blijven. Niets meer, niets minder.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 22:16   #30019
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nogmaals aan u, zie mijn laatste tekst in dit verband (#30007). Maar het lijdt niet de minste twijfel dat Brussel zou 'verhollandst' zijn. Net zoals Nederlands Limburg nu is of Noord-Brabant.
Weer die eigen terminologie waar alleen gij blijkbaar iets mee kunt aanvangen.....
Vlaams en Hollands lijken mij twee uitingen van het Nederlands te zijn.
Twee loten van dezelfde stam.
De eeuwenoude kulturele en politieke aarts-en erfvijand van de Nederlandstaligheid is echter de Francité.

Nederlands Limburg is als dusdanig niet verloren en afgepakt, het is goede handen, het is gered geweest. Voor andere 'Limburgse' gebieden was het bijna te laat zoals in de Voerstreek.
Voor de Limburgse gebieden in de provincie was het echter te laat. De Platdietse streek met inbegrip van Aubel en de Jekervallei, die zijn ons afgepakt, ja!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 augustus 2013 om 22:21.
Oud 8 augustus 2013, 22:26   #30020
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De onderwijspolitiek van Willem I mislukte zo goed als in Brussel. Van Istendael heeft het daar nog over in zijn boek 'Arm Brussel'. Ook A. de Jonghe zegt dit met zoveel woorden in zijn boek: 'De taalpoltiek van Willem I in de Zuiderlijke Nederlanden'.

Nu, op termijn wellicht, zou hij misschien toch geslaagd zijn, maar dat zullen we nooit weten.
De op het einde teruggeschroefde taalpolitiek van Willem kan men vergelijken met de Belgische taalwetten van de jaren 30. Een ganse eeuw ging dus verloren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be