![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30001 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan zoals Willem I. Van de Vlamingen moest hij niet zoveel hebben. Hij noemde de Vlamingen een 'eigenwijs en nukkig volkje' (sic). En voor de taal van de Vlamingen had hij al helemaal geen consideratie. Hij wilde alle Vlaams weg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30002 |
Europees Commissaris
|
![]() U denkt het niet, maar ik weet het zeker.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30003 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Vlamingen gaf hij hun standaardtaal terug. En nogmaals: waren de Nederlanden 1 gebleven was Brussel nu een Nederlandstalige stad.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 augustus 2013 om 21:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30004 |
Minister-President
|
![]() Willem I had zeker z'n gebreken. Maar iemand die zo z'n best doet om het onderwijs voor de Vlamingen te verbeteren, kan het in mijn ogen niet slecht met hen voorhebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30005 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is later ook gedeeltelijk teruggegeven door de opstandelingen aan de Willem I in overeenstemming met de wil van de toenmalige mogendheden en het accoord van 1839. Alleen West Limburg bleef in de handen van de opstandelingen. En dan nog wat: In ruil voor de afstand van de oostelijke helft van Limburg verkreeg België het recht op een spoorverbinding door Nederlands Limburg naar Duitsland: de IJzeren Rijn. link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburg...r_Nederlanden) link: http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Rijn
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 augustus 2013 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30006 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou eerder denken dat Nederland geruisloos onbestuurbaar wordt. Men kan geen meerderheid meer vinden om te besturen. Hoeveel regeringen hebt u al gehad het laatste decennium? En als men er dan eindelijk een meerderheid gevonden heeft, dan kan dit pas wanneer men water en vuur samen doet regeren (VVD en PVDA). Maar dan stelt men weer vast dat men nu wel een meerderheid heeft in de Tweede Kamer, maar niet in de Eerste kamer. En dus kan men weer niet degelijk regeren. Tsjonge tsjonge wat een circus daar bij u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30007 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brussel een Nederlandse stad? Heel zeker ben ik daar niet van. Maar in ieder geval een meer Nederlandse stad dan nu. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2013 om 21:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30008 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tot een volksraadpleging op dat vlak durfde men het wijselijk niet laten komen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30009 |
Europees Commissaris
|
![]() Maw een Nederlandstalige stad.
Pfff...het is zo moeilijk om met U te spreken..... ![]() Sorry hoor, maar ge lijkt zo autistisch vastgeroest in de terminologie van een eigen universum. Waar steek ik begod mijn tijd in.... Nederlands/Nederduits was niet de standaardtaal in Vlaanderen en zelfs niet in Holland, volgens U..... Wat dan wel? Afijn te allemaal te zot voor woorden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 augustus 2013 om 21:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30010 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het tot een volksraadpleging gekomen toen het VKN werd gesticht? Is het tot een volksraadpleging gekomen toen de Republiek werd gesticht in het Noorden? En dus, nie zwaanse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30011 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie mijn laatste verbeterd antwoord (tekst) in dit verband.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2013 om 21:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30012 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30013 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2013 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30014 |
Europees Commissaris
|
![]() Wie het wel met hen slecht voor had was het francofiele Belgische bestuur van 1830 dat al de staatsscholen die Willem opgericht had sloot....!
![]() |
![]() |
![]() |
#30015 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, op termijn wellicht, zou hij misschien toch geslaagd zijn, maar dat zullen we nooit weten. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2013 om 22:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30016 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Flamingante leugens zijn het wat gij hier rondstrooit. In diezelfde link lees ik: Citaat:
Wist ge trouwens dat na de eerste wereldoorlog Vlaamse activisten, volksveraders, die met de Duitsers geheuld hadden, naar Ned. Limburg vluchten. Dat zij daar met allerlei leugens de openbare opinie bewerkten om die tegen België op te zetten? Dat de keuze voor Nederland, waar gij zo mee stoeft, niks te maken had met hun wens om bij het Nederlandse volk te horen. Maar dat dit enkel ingegeven was om profiterend van de Nederlandse neutraliteit (die eigenlijk samenwerking met de Duisters was, want de Nederlanders verdienden goed aan de handel met Duitsland) buiten het krijgsgewoel te blijven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30017 | |
|
![]() Citaat:
Als u rekening houdt met wat de Limburgers toen wilden, zou u vanuit dat oogpunt bezien eveneens dienen te respecteren wat ze 60-75 jaar later wilden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30018 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30019 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Vlaams en Hollands lijken mij twee uitingen van het Nederlands te zijn. Twee loten van dezelfde stam. De eeuwenoude kulturele en politieke aarts-en erfvijand van de Nederlandstaligheid is echter de Francité. Nederlands Limburg is als dusdanig niet verloren en afgepakt, het is goede handen, het is gered geweest. Voor andere 'Limburgse' gebieden was het bijna te laat zoals in de Voerstreek. Voor de Limburgse gebieden in de provincie was het echter te laat. De Platdietse streek met inbegrip van Aubel en de Jekervallei, die zijn ons afgepakt, ja!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 augustus 2013 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30020 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |