![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30241 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30242 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Over het algemeen zijn vooral een beperkt aantal mensen in de bovenlaag van de samenleving die zich bezig houden met de politiek. Moet maar eens kijken hoeveel academici en hoger opgeleiden in de politiek actief zijn, zowel in België als in Nederland. De meerderheid volgt en zwijgt meestal.
![]() |
![]() |
#30243 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Leden van welk circus dan ook verdienen altijd mijn respect!
![]() |
#30244 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30245 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Overigens Nederlanders maken zelf wel uit op welke wijze ze de koning aan wensen te spreken en of ze vinden dat hun koning het respect verdient om met U aangesproken te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30246 | |
|
![]() Citaat:
Oude en nieuwe adel ... toplaag, het maakte op de keper beschouwd geen barst uit. Over die fabrieken waar Het Oosten het over heeft en de arbeiders. Iets vergeet hij ... stoommachines vonden hun intrede in het productieproces, hierdoor gingen veel banen verloren. Niet zo vreemd dat met name vooral arbeiders in opstand kwamen. Nogal wat productiemateriaal van fabrieken werd vernietigd door arbeiders. Feitelijk gooiden ze daarmee hun eigen glazen in daar België na de opstand opgebouwd moest worden. Stoommachines België 1802/04 Mijnbouw: 61 Metaal: 4 Textiel: 1 Overige: 1 Totaal: 67 1825/26 Mijnbouw: 190 Metaal: 35 Textiel: 68 Overige: 26 Totaal: 318 1838 Mijnbouw: 416 Metaal: 163 Textiel: 219 Overige: 246 Totaal: 1044 Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 augustus 2013 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30247 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik acteer dagelijks met veel plezier en af en toe voeg ik mij in de rol van clown of wat dan ook!
![]()
![]() |
#30248 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30250 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Persoonlijk vind ik clowns maar eng. Ooit "It" van Stephen King gelezen of gezien? Brrrr.
![]() |
#30251 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30252 |
Europees Commissaris
|
![]() .
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 augustus 2013 om 23:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het financieel redelijk stabiele zuiden moest weliswaar de grote schuldenlast van het noorden meedragen, maar profiteerde ook mee van de opbrengsten en afzetmogelijkheden van de Nederlandse koloniën. Toch had ook het zuiden te maken met grote verschillen tussen rijk en arm. De grote winsten van de handel en nijverheid werden in nieuwe projecten gestoken, of verdwenen in de zakken van de directeuren. Een zevende van de bevolking leefde er in grote armoede. Bovendien weten we dat er nooit zo'n grote armoede is geweest in het noorden dan onder het bewind van Willem I. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30254 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30255 |
Europees Commissaris
|
![]() Nogmaals, mijn vraag is of dat in het buitenland allemaal zoveel beter was. Maw of die armoede er niet was ondanks de welvaartspolitiek van Willem...
Ik heb niet echt de indruk dat ik in die tijd bijvb. liever zou in Engeland gewoond hebben...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 augustus 2013 om 10:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30257 |
Banneling
|
![]() Krugman: ‘Belgische politieke verlamming beter dan Nederlandse besparingspolitiek'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...mf20130813_042 Columnist van The New York Times Paul Krugman vindt onze ‘bitter verdeelde politici’ en onze ‘politiek van conflict’ beter dan de Nederlandse politici die zich, hoewel eensgezind, blind besparen.A Tale of Two Flat Countries, een verhaal over twee platte landen, heet de blogpost van econoom Paul Krugman. Daarin noemt hij onze politici ‘bitter verdeeld’, en onze politieke geschiedenis een van conflict. ‘Politici spreken er een verschillende taal, wel ja, omdat dat ook zo is’, klinkt het. Krugman vergelijkt onze economische prestaties met onze noorderburen. En dan zijn de Belgen beter af met politieke verlamming dan de Nederlanders met hun eensgezindheid om ‘exact het verkeerde te doen’, oordeelt Krugman. Vandaag kondigde de Nederlandse premier Rutte nieuwe besparingen aan die verder gaan dan wat Europa vraagt. Krugman vindt dat de strategie van besparen niet de juiste, hij noemt het ‘exact het verkeerde doen’. http://krugman.blogs.nytimes.com/201...ountries/?_r=0writes about the rise of extremist parties in the UK and the Netherlands. As he notes, in a way this shouldn’t be surprising. The Netherlands, in particular, has the kind of Grand Bargain the Washington Post editorial page dreams of — a government of national unity committed to fiscal austerity. It’s as if Harry Reid, John Boehner, and President Obama had all agreed to implement Simpson-Bowles, with some extra front-loaded cuts thrown into the bargain too. And here’s the thing: it’s not working. So what you have is a frustrated populace, finding no “respectable” politicians willing to challenge a failing orthodoxy: So in the Netherlands and elsewhere in Europe, on the issue of the stupidity of pro-cyclical fiscal policy, it is only the views of politicians on the far-left or far-right that matches those of the majority of macroeconomists. Given the social, economic and political consequences of declining real wages and rising unemployment, which fiscal austerity only makes worse, this is both a very sad and rather dangerous state of affairs. Indeed: the last time we saw something like this was in the 1930s, when all the great and good united in defense of the gold standard; that did not end well. Also, Wren-Lewis alludes to the extraordinary limpness of Labour, which has been consistently, depressingly unwilling to challenge the basic premises of Cameron/Osborne. But my thoughts ran down a different channel. Governance in the Netherlands since financial crisis struck has been everything the world’s Very Serious People could want: the whole political center committed to Doing The Right Thing, and in fact doing it very vigorously. Meanwhile, just to the south lies another country with famously dysfunctional politics — so bitterly divided that it’s as if its politicians are speaking different languages, because, well, they are. So how does performance in recent years compare? Glad you asked: Public debt, % of GDP (end 2011): Belgium: 97.8 Netherlands: 65.0 Change in structural balance, 2007-13: Belgium: -1.6 Netherlands: -0.1 Change in unemployment rate, 2007-13: Belgium: +0.5 Netherlands: +2.7 Long-term interest rate, July 2013: Belgium: 2.54 Netherlands: 2.03 Yes, Belgium is paying slightly higher interest rates — but not by a whole lot since the ECB started doing its job as lender of last resort. And in general, it’s hard to escape the impression that Belgium has been better served by political paralysis than the Netherlands has by its unified, effective determination to do exactly the wrong thing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30258 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En de onvermijdelijke ondertoon is dus: Vanaf 1830 was het bijna een paradijs. Niets van dus. ![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 augustus 2013 om 11:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30259 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 augustus 2013 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30260 | |
|
![]() Citaat:
De bedeling? Dit was niet louter en alleen menslievendheid, zowel vanuit de staat gezien, maar ook van de kerken. Het had tevens als doel helpen voorkomen dat de lagere stand, het gepeupel, in opstand zou komen. Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 augustus 2013 om 11:29. |
|
![]() |
![]() |