![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30901 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30902 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=9kn2aA2w9Uk Laatst gewijzigd door system : 28 september 2013 om 14:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30903 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=Cld0CgMZ7rc http://www.youtube.com/watch?v=BFYPR...6C0B3597785312 Laatst gewijzigd door Henri1 : 28 september 2013 om 15:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30904 |
Lokaal Raadslid
|
![]()
![]() |
#30905 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zal ze niet lukken, de ge en gij vormen zijn zowel in Nederland als Vlaanderen dagelijkse gebruikte persoonlijke voornaamwoorden, naast jij en je.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 september 2013 om 17:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30906 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of begrijpt u het verschil niet tussen dialect, regiolect, tussentaal en standaardtaal? Misschien ligt de kat daar gebonden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30907 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zoudt ge toch eens nader moeten toelichten....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30908 |
Europees Commissaris
|
![]() Wie het ene verheft tot standaard en het andere niet, duwt daardoor het andere in het dialektvak en stelt zodoende willens nillens hiërarchische normen in.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 september 2013 om 00:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30909 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://wwwen.uni.lu/university/about_the_university En wat ons daarbij bijzonder interesseert is dit:Multilingualism: generally bilingual programmes (French/English – French/German), some are trilingual and some are taught entirely in English. Afgezien van die "some" is Frans dus de meest dominante taal vermits de kombinatie Duits/Engels blijkbaar niet bestaat. Men ontkomt dus niet aan Frans maar wél aan Duits.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 september 2013 om 00:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30910 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Voor het Nederlands is een een Vlaamse en een Nederlandse standaard. Voor het Engels een Britse, Amerikaanse, Canadese, Australische... En als ik Spaans schrijf en ik stel de tekstverbeteraar in dan krijg ik een hele rits landen te zien in een keuzebalk. (Spanje én een ganse rits Zuid-Amerikaanse landen.) 2.Als ik een vouw hoor men een Hollandse, Vlaanderse, Limburgse tongval dan hoor ik iets wat die meer karakter geeft, iets individueels, iets warms, iets wezenlijks, iets karaktervol. Iets dat ik mis bij een nieuwslezeres. Als ik daarmee in gesprek zou geraken zou het eerste zijn wat ik vraag: "spreek nu eens normaal". Wat thuis en met kennissen, zelfs met kollega's spreekt die natuurlijk wél normaal. En dan zou die totaal ?*nders over komen.... Voelt ge aan wat ik bedoel of herkent ge dat gevoel niet? 3. Wat is eigenlijk de bedoeling van aksentloos te spreken? En vooral vraag ik mij af wie de norm oplegde en hoe men daartoe kwam ? Voor het Nederlands in Vlaanderen is dat de zg. VRT-norm. En vermits die VRT van recente datum is zou het moeten mogelijk zijn op die vragen te antwoorden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 september 2013 om 01:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30911 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Basisles dialectologie hoor. (West-)Vlaams over Zeeland naar Holland, Brabant en zo ook naar het noorden, en voor Limburg la même chose. We hebben dat indertijd nog gezien in het 6de middelbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30912 |
Lokaal Raadslid
|
![]()
![]() |
#30913 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder is voor mij als Westelijke Noord Brabander Gij/Ge natuurlijk voor me, maar voor sommigen is dat Archaïsch of Zuidelijk geworden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30914 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik geloof niet in uitbanning van de ge of gij vorm, door niets en niemand, zelfs door de taalunie niet.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 september 2013 om 11:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30915 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30916 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Inderdaad, in de gesproken media wordt de ge-vorm enorm veel gebruikt, en we weten allemaal wat voor een effect gesproken media op de taal hebben (zie VTM-Vlaams).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30917 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, voor een algemene taal wordt er steeds een norm gehanteerd. Er is dus steeds sprake van een keuze: het ene wordt opgenomen, het andere niet. We laten "seule", "oakk're"... als plaatselijke taalvormen, terwijl we "emmer" hebben "gekozen" (nu ja, dat is historisch zo gegroeid) voor onze standaardtaal. Of denkt u dat een standaard geen normering behoeft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30918 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30919 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uitbannen? Niemand bant iets uit. Alleen is er een norm die nagevolgd wordt door wie correct AN wil spreken. Net zoals je ook een norm volgt, als je Frans, Duits, Engels of om het even welke andere taal leert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30920 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas vrij recent is die losgelaten. Nog niet helemaal, maar in Nederland wordt er steeds meer poldernederlands gesproken op tv. Op het journaal van de VRT wordt een norm gehanteerd die nog dicht aanleunt bij de vroegere norm, al maakt die in amusementsprogramma's vaak plaats voor verkavelingsvlaams. Kortom, we zien hoe de norm steeds vaker wordt verlaten. Me dunkt dat je een taal als het Engels met haar enorm aantal sprekers en heel verspreid taalgebied niet kunt vergelijken met het Nederlands dat, afgezien van Suriname, in een vrij compact gebied wordt gesproken. Hetzelfde voor het Spaans. Kijk je naar andere talen, dan is er wel een strikte norm. Hongaars bijvoorbeeld. Ongeacht of men in Hongarije, Slovakije, Servië of Roemenië woont, wie Standaardhongaars wil spreken en schrijven, grijpt terug naar dezelfde norm. |
|
![]() |
![]() |