Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2013, 19:50   #31281
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het ironische aan jouw post is dat jij juist jouw moraliteit hier opdringt en je godsdienstige gezwam wordt door het overgrote deel van de Nederlanders niet gedeeld. Bovendien is de bijbelgordel ook niet representatief voor de Nederlandse samenleving. Dat jij PVV stemt is eveneens opmerkelijk, want er wonen nauwelijks niet-westerse allochtonen in de biblebelt.
Echt waar? Stemt hij PVV? In de bijbelgordel stemmen de bevindelijken en streng gereformeerden dan toch geen PVV, maar in de eerste plaats SGP met daarnaast ook ChristenUnie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 01:53   #31282
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
U heeft gelijk dat de Nederlandse media alleen afgezaagde Belgen uitnodigen ,die alleen maar de vooroordelen tegen Belgie bevestigen.
Ik benoem dit zo ,omdat de meeste Nederlanders en ook de media, altijd over Belgen spreken ,omdat ze Vlaanderen niet kennen, na een paar dagen Antwerpen of Brugge.

Mensen die Vlaanderen beter kennen, weten dat de uitspraak van Brusselmans bij de VRT "Nederlanders zijn een kutvolk" goed valt bij veel Vlamingen.
Ook politici en Be- media, laten zich snel uit in die richting.
Bijv de hetze bij de overname van de ABNAMRO , het onder water zetten van Hedwige polder enz.

De verhouding Vlaanderen-Nederland en andersom, is volgens mij niet simpel
te verklaren uit jaloezie.
Het is eerder 4 eeuwen met de rug naar elkaar toe leven , zoveel eeuwen godsdienst twist , Latijnse mentaliteit versus Germaanse mentaliteit.
En 50 jaar Benelux heeft dit kennelijk nog onvoldoende doen veranderen.

Kris Peeters en Rutte zijn toch de eerste premiers , die een andere toon zetten
en het programma "de wereld draait door" doet ook een poging de verhoudingen te verbeteren.

Problemen ontkennen helpt in ieder geval niet.
Het zijn vooral de politici en media die hierin een belangrijke rol in spelen.

Ondanks mijn irritaties ,blijf ik affiniteit houden met Vlaanderen en hoop ik nog steeds op een gezamenlijke betere toekomst.
Als een van huis uit Rooms Katholieke Nederlandse Noord Brabander zie ik minder verschillen tussen de zogenaamde Latijnse en Germaanse wereld, sterker, wij, maar ook Vlamingen, zijn Germanen in Rome . Enerzijds horen Noord Brabanders niet voor niets bij de meest Bourgondische Nederlanders, anderzijds delen ook zij wat eigenschappen van hun Calvinistische landgenoten.
Oud 27 oktober 2013, 08:31   #31283
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als een van huis uit Rooms Katholieke Nederlandse Noord Brabander zie ik minder verschillen tussen de zogenaamde Latijnse en Germaanse wereld, sterker, wij, maar ook Vlamingen, zijn Germanen in Rome . Enerzijds horen Noord Brabanders niet voor niets bij de meest Bourgondische Nederlanders, anderzijds delen ook zij wat eigenschappen van hun Calvinistische landgenoten.
De Rooms katholieke delen van Nederland , Duitsland en Oostenrijk enz,
hebben inderdaad veel invloed ondergaan van de Latijnse mentaliteit.
Dit met de voor- en met de nadelen.
Toch is Vlaanderen veel meer gelatiniseerd dan Nederlands Brabant.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 21:08   #31284
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Nederlandse gezondheidszorg heeft één onomstotelijk motto : Geef vooral geen cent teveel uit !
Het is erg maar je hebt van A tot Z gelijk. De Nederlandse overheid is 1 van de rijkste van geheel Europa maar zo gierig als een oude krent.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt waar? Stemt hij PVV? In de bijbelgordel stemmen de bevindelijken en streng gereformeerden dan toch geen PVV, maar in de eerste plaats SGP met daarnaast ook ChristenUnie.
Ik ben ook niet streng gereformeerd maar lid van de AdventKerk. Mijn heilige dag is zaterdag en dan ook niet zondag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zevendedagsadventisten

Ik stemde altijd SGP of Christenunie maar met het verraad van deze partijen aan de paarse junta stem ik nu PVV. Mij maakt het hoegenaamd niet uit dat er ook roomsen in de PVV zitten, ik ben protestants en zal dat blijven....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het ironische aan jouw post is dat jij juist jouw moraliteit hier opdringt en je godsdienstige gezwam wordt door het overgrote deel van de Nederlanders niet gedeeld. Bovendien is de bijbelgordel ook niet representatief voor de Nederlandse samenleving. Dat jij PVV stemt is eveneens opmerkelijk, want er wonen nauwelijks niet-westerse allochtonen in de biblebelt.
Ik dring niets op maar jij leeft in zonden, zoals de meeste liberalen. Enkel bezig met hoeveel centjes je vandaag weer op je rekening hebt staan. Liberalen kennen de echte waarden van de samenleving niet, enkel wisselkoersen, beursnoteringen en het financieel dagblad..oh ja en neerkijken op arme Nederlanders....

Laatst gewijzigd door Calvinist : 27 oktober 2013 om 21:18.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 22:31   #31285
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Rooms katholieke delen van Nederland , Duitsland en Oostenrijk enz,
hebben inderdaad veel invloed ondergaan van de Latijnse mentaliteit.
Dit met de voor- en met de nadelen.
Datzelfde geldt voor de Calvinistische delen van Nederland... Alles heeft zo zijn voor- en nadelen.
Oud 27 oktober 2013, 23:30   #31286
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. En waaruit moge dat dan wel niet blijken??

2. Waarin uit zich trouwnes "gelatiniseerd zijn"?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 oktober 2013 om 23:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 06:48   #31287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Ik stemde altijd SGP of Christenunie maar met het verraad van deze partijen aan de paarse junta stem ik nu PVV. Mij maakt het hoegenaamd niet uit dat er ook roomsen in de PVV zitten, ik ben protestants en zal dat blijven....
Kijk daar eens! Plotseling "maakt het u hoegenaamd niets uit" dat er volgelingen van de 'hoer van Babylon' in die partij zitten. Wel, wel, wel...

Mij verwondert het trouwens dat u de SGP beschuldigt van "verraad aan de paarse junta". Waarin bestaat dat verraad dan wel?
Oud 28 oktober 2013, 06:49   #31288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Ik dring niets op maar jij leeft in zonden, zoals de meeste liberalen. Enkel bezig met hoeveel centjes je vandaag weer op je rekening hebt staan. Liberalen kennen de echte waarden van de samenleving niet, enkel wisselkoersen, beursnoteringen en het financieel dagblad..oh ja en neerkijken op arme Nederlanders....
Wisselkoersen, beursnoteringen en het financieel dagblad... vormen op zich niet noodzakelijk een tegenstelling met het door u zo geroemde Nederlands calvinisme.
Oud 28 oktober 2013, 16:41   #31289
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1. En waaruit moge dat dan wel niet blijken??

2. Waarin uit zich trouwnes[sic] "gelatiniseerd zijn"?
Dat uit zich in alles.

- Alle Vlamingen spreken een Latijnse taal (ook al is dat niet dagelijks)
- Franse woorden en zinsdelen tieren welig in alle Vlaamse dialecten
- Vlamingen dragen bij aan de Latijnse (Franse) cultuur via literatuur, muziek... etc.
- Vlamingen eten Belgisch (Belgische keuken = variatie/vertakking van de Franse keuken)
- Vlamingen zijn bourgondisch (of dacht je soms dat dat een Germaanse eigenschap was ofzo?
-

Laatst gewijzigd door Tempest : 28 oktober 2013 om 17:10.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 17:28   #31290
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

- De Vlaamse hoofdstad wordt vaak omschreven als "chaotisch" - world vaak vergeleken met de Latijnse stad Marseille
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 20:53   #31291
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
- De Vlaamse hoofdstad wordt vaak omschreven als "chaotisch" - world vaak vergeleken met de Latijnse stad Marseille
Op zichzelf vind ik Brussel een aangename stad. Maar het is waar, iets minder slordig mocht het er wel zijn.

Het schijnt dat de nieuwe ploeg van Ivan Mayeur en Guy Vanhengel daar serieus aan gaat werken. Zo hebben ze het toch overlaatst besloten. Ook omdat de lokale Brusselse politiek eindelijk beseft dat Brussel ook de hoofdstad van Europa is.

Let wel, een tikkeltje slordigheid vind ik best wel sympathiek. Want die kraaknetheid zoals in sommige Nederlandse of Duitse steden, daar baal ik van.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 oktober 2013 om 21:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 21:06   #31292
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Op zichzelf vind ik Brussel een aangename stad. Maar het is waar, iets minder slordig mocht het er wel zijn.

Het schijnt dat de nieuwe ploeg van Ivan Mayeur en Guy Vanhengel daar serieus aan gaat werken. Zo hebben ze het toch overlaatst besloten. Ook omdat de lokale Brusselse politiek eindelijk beseft dat Brussel ook de hoofdstad van Europa is.

Let wel, een tikkeltje slordigheid vind ik best wel sympathiek. Want die kraaknetheid zoals in sommige Nederlandse of Duitse steden, daar baal ik van.
Juist dat bedoelen we met latinisering

In Belgie is het overal en met alles, een beetje veel slordigheid,
net als in Frankrijk.
Het heeft zijn charme en het kan voor Noordelingen ook irritant zijn.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 28 oktober 2013 om 21:09.
Oud 28 oktober 2013, 21:09   #31293
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist dat bedoelen we met latinisering
Maar de Belgen hebben onmiskenbaar het Gemaans (?) en het Latijns element in zich. Ons gebied is een overgangsgebied. Dat heeft dan ook zijn charme.
Oud 28 oktober 2013, 21:10   #31294
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar de Belgen hebben onmiskenbaar het Gemaans (?) en het Latijns element in zich. Ons gebied is een overgangsgebied. Dat heeft dan ook zijn charme.
Waar ziet u dan het Germaanse?
Oud 28 oktober 2013, 21:14   #31295
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar ziet u dan het Germaanse?
Het harde werken. En het Latijnse vinden bijvoorbeeld terug in het wat bourgondisch leven.
Oud 28 oktober 2013, 21:52   #31296
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is zeker niet zo dat Belgen het beste van beide werelden in zich verenigen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 22:21   #31297
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar het is zeker niet zo dat Belgen het beste van beide werelden in zich verenigen.
In Scandinavië ziet men Nederland als het meest zuidelijke land van de noordelijke landen. Ze hebben daar best wel gelijk in. Door de verbinding van Vlaanderen met Wallonië is België een zuidelijk land, zoiets als Griekenland of Italië. Alleen terugkeer naar het noorden en afscheid nemen van Wallonië kán Vlaanderen transformeren naar de oorsprong van wat Vlaanderen ooit was: 100% noordelijk.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 oktober 2013 om 22:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 22:32   #31298
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
- Vlamingen eten Belgisch (Belgische keuken = variatie/vertakking van de Franse keuken)
Waarin uit zich dat dan concreet?
Oud 28 oktober 2013, 22:35   #31299
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In Scandinavië ziet men Nederland als het meest zuidelijke land van de noordelijke landen. Ze hebben daar best wel gelijk in. Door de verbinding van Vlaanderen met Wallonië is België een zuidelijk land, zoiets als Griekenland of Italië.
Wie dat beweert, heeft de dagdagelijkse werkelijkheid in Griekenland noch Italië meegemaakt. Griekenland bijvoorbeeld lijkt veel sterker op een Balkanland dan een land uit zuidelijk Europa.
Oud 28 oktober 2013, 22:45   #31300
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie dat beweert, heeft de dagdagelijkse werkelijkheid in Griekenland noch Italië meegemaakt. Griekenland bijvoorbeeld lijkt veel sterker op een Balkanland dan een land uit zuidelijk Europa.
Wanneer ik het heb over zulk soort landen dan heb ik het over aan de laars lappen van regels, ambtenarij en verspilzucht. De zogenaamde proberen gaat mee mentaliteit. Zelfs op dit forum is men voorstander van een dergelijke houding. De Nederlanders in het noorden noemt men dan ook regelneukers....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 oktober 2013 om 22:46.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be