![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#31781 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat verwoord je erg goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31782 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wie moeten we nog blijven haten dan? Komend jaar is het 74 jaar geleden dat de oorlog in 1940 begon.
Neem aan dat je kinderen van 10, 5 en -1 jaar oud de oorlog niet aan kunt rekenen. Kinderen die in 1930, 1935 en 1940 geboren zijn, zijn dan respectievelijk 84, 79 en 74 jaar oud. Gerekend vanaf 17 á 18 jaar kom je op een groep uit wat nog in leven kan zijn van 86 á 87 jaar en ouder. Heeft het zin om haat te blijven voeden aan een volk, van 0 tot 86 á 87 jaar, welke men de oorlog niet aan kan rekenen? De tijd na de oorlog heeft z'n nut gehad om te helen, maar op een gegeven wordt het zaak de draad weer op te pakken en verder te gaan. Laatst gewijzigd door Adrian M : 23 november 2013 om 01:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31783 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Er is een groot verchil tussen irrationele haat te blijven koesteren tegen alle Duitsers en niet mee te willen gaan met de gedachte dat de Duitse soldaten in de tweede wereldoorlog in dezelfde zin slachtoffer waren als diegenen die omkwamen in het concentratiekamp of voor het vuurpeleton van deze Duitsers.
![]() |
![]() |
#31784 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat ik bedoel is dat er nog slechts een kleine groep meer over is die het aan te rekenen valt. Het is niet de bedoeling ze vrij te pleiten daar zal iedereen het over eens zijn en geen pardon voor degenen die daadwerkelijk slecht waren Met name daar het slechts nog een kleine groep is, is het zaak juist met name voor de rest van de Duitsers een herdenking niet (meer) te gebruiken om tot haat aan te zetten tegen Duitsers in het algemeen. Plus wanneer men gezamenlijk herdenkt, Duitsers en Nederlanders, bereikt men meer. Gezamenlijk denkt men terug en kunnen/blijven Duitsers zich realiseren wat hun rol destijds was. Nog 100 jaar erbij hen inpompen hoe slecht ze "als volk" zouden zijn lijkt mij een slechte zaak. De herdenking draait ook niet om wie schuldig was of niet schuldig was. Wel om de waanzin van WOII - plus de oorlogen daarna- en de slachtoffers die daarbij gevallen zijn (en nog zullen gaan vallen). De begripsverwarring ontstaat vaak daar soms alleen aan WOII wordt gedacht wanneer het onderwerp dodenherdenking valt. Ook de jongens die vielen in Nieuw Guinea, plus missies als Uruzgan vallen daaronder. Laatst gewijzigd door Adrian M : 23 november 2013 om 05:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31785 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31786 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Diegenen die niet tijdig konden vluchten voor de Russen kwamen terecht in een de facto openluchtkoncentratiekamp, totaal overgeleverd aan willekeur en wraak van de Russen. Wie in bijvb. Oost-Pruissen achterbleef ging daar gewoonweg een lamgzame dood tegemoet waarnij alle vrouwen ook nog eens werden verkracht weden. Dat is een deel van de oorlogsgeschiedenis dat toch wel erg onderbelicht is gebleven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrij...e_Wereldoorlog http://de.wikipedia.org/wiki/Flucht_..._1945_bis_1950
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 november 2013 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31787 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik snap heel goed dat veel Nederlanders nu net op die dag even géén behoefte aan een Duitse aanwezigheid hebben. De meeste Duitsers begrijpen dat ook , trouwens. Citaat:
Link graag. Ik heb gesteld dat grondgebied als oorlogscompensatie volstrekt redelijk ware geweest en dat dit de Nederlandse WOII-wonden sneller had geheeld. Waar tot in de 80er jaren in Nederland nog veel anti-Duitse sentimenten waren, verdwenen deze aanzienlijk sneller in Tjechie en Polen. Dat is geen toeval hoor. Geopolitiek zou een iets groter Nederland en een iets kleiner Duitsland een betere zaak voor Europa zijn geweest. En zeker voor de Nederlandstalige Gemeenschap. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 23 november 2013 om 15:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31788 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Overigens, wat betreft annexatie van Duitse grond, en of dat het anti-Duitse gevoel zou hebben verzwakt, ik denk het niet. Het is overigens maar de vraag in hoeverre het anti-Duitse sentiment met de tweede wereldoorlog te maken heeft. Bij een hoop Nederlanders zat er meer wrok over verloren voetbalwedstrijden dan over de oorlog, heb ik soms het idee.
![]() |
![]() |
#31789 |
Europees Commissaris
|
![]() Toch wel; elke scholier met middelbare onderwijs achter de rug zal ongetwijfedl gehoord hebben van de Holocaust van 6 miljoen Joden.
Van de etnische zuivering/ genocide van 12 miljoen Duitsers daarentegen....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31790 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Enfin, het is niet relevant voor de vraag of we hier in Nederland Duitse soldaten moeten herdenken op herdenkingsdag, lijkt je ook niet?
![]() |
![]() |
#31791 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dus minstens 18.000.000 mensen zijn slachtoffer van die Oostenrijkse korporaal geweest. Hij was initiator van alle ellende
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 november 2013 om 18:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31792 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Die vent gaat ons een hoop geld kosten..
![]() |
#31793 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31794 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Speciaal voor jou: http://www.youtube.com/watch?v=TJHcltud40g
![]() |
#31795 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Geld en reputatie zijn echt heeeel belangrijk voor ons. Ons voortbestaan en welvaart is daarvan mede afhankelijk.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 november 2013 om 20:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31796 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31797 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat kan, maakt ons verder niet uit.
![]() |
#31798 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31799 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik begrijp het helemaal, ik zie het ook niet altijd als negatief, een dergelijke gelijkenis.
![]() |
#31800 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou eerder zeggen, een veelvoud daarvan......
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |