Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2013, 11:28   #32061
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dat is wederzijds zo.
Vanmorgen las ik in een goot interview met Van Rompuy ,dat hij niet kon begrijpen waarom Nederlander zo Euro- sceptisch zijn.
Iets wat hij totaal niet herkende in Belgie.
U vergeet iets: Van Rompuy staat ook mijlenver van wat er leeft onder Vlamingen. Die zijn trouwens helemaal niet zo "eurominded" als meestal gedacht wordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:31   #32062
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskoppie Bekijk bericht
Met het verschil dat u als hollander,buitenlander en buitenstaander op een Vlaams belgisch forum zich komt bemoeien met de Vlaamse zaak..wat anders is dan interesse tonen in de Vlaamse zaak
Dit is een openbaar forum. Iedereen die de regels respecteert mag zijn mening kwijt, wat jij "bemoeien noemt".

Bewuste Vlamingen op dit forum worden dagelijks geconfronteerd met kwetsende berichten van franstalige belgen, Vlaamse franskiljons en belgicisten. De eerstgenoemde categorie zijn, maatschappelijk en zeker cultureel, vreemdelingen. Toch moeten wij hun beledigingen slikken.

Het Nederlandse volk beschouw ik als mijn broeders. Na de scheiding van het onzalige jaar 1830 hebben wij decennia lang de suprematie van de franstaligen moeten verdragen. "La belgique sera latine ou ne sera pas." Zegt je dat iets? Uitgesproken door één van de stichters van deze rotstaat. Meer en meer Vlamingen beseffen dat "ne sera pas" de enige mogelijke oplossing is.
Belgicistjes zoals jij zullen staan kijken en er niks kunnen aan doen. Doei...
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:10   #32063
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit is een openbaar forum. Iedereen die de regels respecteert mag zijn mening kwijt, wat jij "bemoeien noemt".

Bewuste Vlamingen op dit forum worden dagelijks geconfronteerd met kwetsende berichten van franstalige belgen, Vlaamse franskiljons en belgicisten. De eerstgenoemde categorie zijn, maatschappelijk en zeker cultureel, vreemdelingen. Toch moeten wij hun beledigingen slikken.

Het Nederlandse volk beschouw ik als mijn broeders. Na de scheiding van het onzalige jaar 1830 hebben wij decennia lang de suprematie van de franstaligen moeten verdragen. "La belgique sera latine ou ne sera pas." Zegt je dat iets? Uitgesproken door één van de stichters van deze rotstaat. Meer en meer Vlamingen beseffen dat "ne sera pas" de enige mogelijke oplossing is.
Ik wens je veel succes met je Nederlandse broeders waarvan de grote meerderheid geen bal weet over Vlaanderen en Belgie bij gebrek aan interesse,het vlaams maar een grappig klinkend taaltje vind en in extremis denken sommige nederlanders dat er in Belgie,belgisch word gesproken

Laatst gewijzigd door Kaaskoppie : 31 december 2013 om 13:11.
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:31   #32064
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wens je veel succes met je Nederlandse broeders waarvan de grote meerderheid geen bal weet over Vlaanderen en Belgie bij gebrek aan interesse,het vlaams maar een grappig klinkend taaltje vind en in extremis denken sommige nederlanders dat er in Belgie,belgisch word gesproken
De desinteresse aan Nederlandse kant en de afkeer van veel Belgen voor het noorden zit hem vooral in het onderwijs of het gebrek aan onderwijs.
Oud 31 december 2013, 13:35   #32065
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Als ik elke keer het hoofd in de nek had moeten gooien omdat 'de Belgicisten' beledigd worden door uw geestesgenoten, dan had ik nu een stijve nek.

En wat betreft uw 'la Belgique sera latine ou ne sera pas', dat heeft zo'n enkeling uitgesproken en gij, gij teert daar nog altijd op en eigenlijk leeft ge waarschijnlijk nog in vorige eeuw (en). In ieder geval, dat orakel is niet uitgekomen. En terecht! En bijgevolg, hou eens op met dar rancuneus janken.

Waarom moeten die Vlaams-nationalisten altijd de Caliméro uithangen en zich beklagen over wat de ene of ander pipo heeft gezegd? Ge zoudt u beter bezig houden met de grove historische leugens die de Vlaams-nationalisten hebben verspreid gedurende vele, véle decennia en die nu stuk voor stuk worden ontrafeld en te niet gedaan door het modern historisch onderzoek. Want het Vlaams-nationalisme heeft me wat gelogen, daar moogt ge donder op zeggen! De mensen van alles en nog wat wijsgemaakt. Foei foei.

Laatst gewijzigd door system : 31 december 2013 om 13:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:40   #32066
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als ik elke keer het hoofd in de nek had moeten gooien omdat de Belgicisten' beledigd worden door uw geestesgenoten, dan had ik nu een stijve nek.

En wat uw 'la Belgique sera latine ou ne sera pas, dat heeft zo'n enkeling uitgesproken en gij, gij teert daar nog altijd op en eigenlijk leeft ge waarschijnlijk nog in vorige eeuw (en ). In ieder geval dat orakel is niet uitgekomen. En terecht! En bijgevolg, hou eens op met janken.

Waarom moeten die Vlaams-nationalisten altijd de Caliméro uithangen en zich beklagen over wat de ene of ander pipo heeft gezegd? Ge zoudt u beter bezig houden met de grove historische leugens die de Vlaams-nationalisten hebben verspreid gedurende vele, véle decennia en die nu stuk voor stuk worden worden te niet gedaan door het modern historisch onderzoek. Want het Vlaams-nationalisme heeft me wat gelogen, wees daar maar zeker van. De mensen van alles en nog wat wijsgemaakt! Foei foei.
in plaats van steeds de calimero uit te hangen en dan nog wat illusionele steun te gaan zoeken bij hun zogenaamde nederlandse broeders,zou men beter eens in hun eigen spiegel kijken
Oud 31 december 2013, 13:41   #32067
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Als mijn broeders?? Hoogstens als verre neven. Weet wel, dat zijn de apen ook volgens een bepaalde theorie.
Oud 31 december 2013, 13:50   #32068
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik elke keer het hoofd in de nek had moeten gooien omdat 'de Belgicisten' beledigd worden door uw geestesgenoten, dan had ik nu een stijve nek.

En wat betreft uw 'la Belgique sera latine ou ne sera pas, dat heeft zo'n enkeling uitgesproken en gij, gij teert daar nog altijd op en eigenlijk leeft ge waarschijnlijk nog in vorige eeuw (en). In ieder geval dat orakel is niet uitgekomen. En terecht! En bijgevolg, hou eens op met janken.

Waarom moeten die Vlaams-nationalisten altijd de Caliméro uithangen en zich beklagen over wat de ene of ander pipo heeft gezegd? Ge zoudt u beter bezig houden met de grove historische leugens die de Vlaams-nationalisten hebben verspreid gedurende vele, véle decennia en die nu stuk voor stuk worden worden te niet gedaan door het modern historisch onderzoek. Want het Vlaams-nationalisme heeft me wat gelogen, wees daar maar zeker van. De mensen van alles en nog wat wijsgemaakt! Foei foei.
je zou de nederlanders nog gelijk gaan geven dat ze de vlamingen ''achtergesteld'' vinden dankzij dit soort vlaamse nationalitisch calimero gejank van een robert t

Laatst gewijzigd door Kaaskoppie : 31 december 2013 om 13:52.
Oud 31 december 2013, 13:58   #32069
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
je zou de nederlanders nog gelijk gaan geven dat ze de vlamingen ''achtergesteld'' vinden dankzij dit soort vlaamse nationalitisch calimero gejank van een robert t
Robert heeft gelijk en dat is pure wetenschap.
En calimero effect is behoorlijk overtrokken, persoonlijk ken ik geen Vlamingen metminderwaadigheidscomplexen.
Oud 31 december 2013, 14:05   #32070
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Robert heeft gelijk en dat is pure wetenschap.
En calimero effect is behoorlijk overtrokken, persoonlijk ken ik geen Vlamingen metminderwaadigheidscomplexen.
Pure wetenschap?

En daarom zijn de Vlamingen zeker een van de welvarendste bevolkingsgroepen geworden van Europa en vooralsnog van de hele wereld. Uw 'wetenschap' trekt op niet en vele, als ge het mij vraagt. Veel 'schap' maar weinig 'weten' zo te zien.

Waarschijnlijk ligt dit aan het Nederlands onderwijs, meer bepaald uw geschiedenisonderwijs. En bijgevolg, troost u, ge kunt er ook niets aan doen.

Laatst gewijzigd door system : 31 december 2013 om 14:06.
Oud 31 december 2013, 14:22   #32071
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Waarschijnlijk ligt dit aan het Nederlands onderwijs, meer bepaald uw geschiedenisonderwijs. En bijgevolg, troost u, ge kunt er ook niets aan doen.
Ik denk dat aan beide zijden van de grens het geschiedenisondericht aan hereiking toe is
De Belgicistische angel moet er uit worden gehaald in België en in Nederland moet ook duidelijk zijn dat er buiten Nederland ook nog mensen nederlands spreken en dat dat onze broeders zijn.

Vlaanderen is alleen door hard werken zo rijk geworden en door niets anders.
En die zuur verdiende eurocentjes moeten ze inleveren bij een volk dat zelfs vaak weigert om Nederlands te spreken. Onbegrijpelijk.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 december 2013 om 14:30.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 14:39   #32072
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat aan beide zijden van de grens het geschiedenisondericht aan hereiking toe is
De Belgicistische angel moet er uit worden gehaald in België en in Nederland moet ook duidelijk zijn dat er buiten Nederland ook nog mensen nederlands spreken en dat dat onze broeders zijn.

En die zuur verdiende eurocentjes moeten ze inleveren bij een volk dat zelfs vaak weigert om Nederlands te spreken. Onbegrijpelijk.
Hard werken is één zaak. Een andere zaak is de nodige industriële infrastructuur. En daar heeft België voor gezorgd in Vlaanderen, laat ons zeggen grosso modo vanaf 1958. De datum van de wereldtentoonstelling , Expo 58, beschouw ik (symbolisch én effectief) als een keerpunt in de Belgische economische-industriële stratificatie. Toen verplaatste zich het economisch-industrieel overwicht van Wallonië naar Vlaanderen. Mede dank zij de talrijke economische investeringen van de Belgische staat in Vlaanderen. Zo werd de eerste steen gelegd van Ford Genk (om nu maar een voorbeeld te geven) in 1962.

Het keerpunt.

Laatst gewijzigd door system : 31 december 2013 om 14:47.
Oud 31 december 2013, 17:23   #32073
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hard werken is één zaak. Een andere zaak is de nodige industriële infrastructuur. En daar heeft België voor gezorgd in Vlaanderen, laat ons zeggen grosso modo vanaf 1958. De datum van de wereldtentoonstelling , Expo 58, beschouw ik (symbolisch én effectief) als een keerpunt in de Belgische economische-industriële stratificatie. Toen verplaatste zich het economisch-industrieel overwicht van Wallonië naar Vlaanderen. Mede dank zij de talrijke economische investeringen van de Belgische staat in Vlaanderen. Zo werd de eerste steen gelegd van Ford Genk (om nu maar een voorbeeld te geven) in 1962.

Het keerpunt.
Iedere investering in de infrastructuur verwelkom ik, maar 1958 is wel wat laat naar mijn idee.
Persoonlijk denk ik dat Vlaanderen nog veel meer investeringen behoeft. En dan vooral de noord-zuid verbindingen. Te lange tijd heeft men op dit gebied te weinig gedaan naar mijn idee.
En daar is geld voor nodig, veel geld. En geld investeren in sociale uitkeringen elders in België is niet echt handig. Daarom ook dat Vlaanderen autonomer moet worden, om meer geld bij elkaar te rapen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 december 2013 om 17:39.
Oud 31 december 2013, 18:07   #32074
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedere investering in de infrastructuur verwelkom ik, maar 1958 is wel wat laat naar mijn idee.
Persoonlijk denk ik dat Vlaanderen nog veel meer investeringen behoeft. En dan vooral de noord-zuid verbindingen. Te lange tijd heeft men op dit gebied te weinig gedaan naar mijn idee.
En daar is geld voor nodig, veel geld. En geld investeren in sociale uitkeringen elders in België is niet echt handig. Daarom ook dat Vlaanderen autonomer moet worden, om meer geld bij elkaar te rapen.
Dat is laat inderdaad, maar in historisch perspectief wat begrijpelijk. Vlaanderen was hoofdzakelijk een agrarisch gebied. Op enkele uitzonderingen niet te na gesproken natuurlijk. Dat bleef zeer lange tijd zo. In Wallonië zat van oudsher de industrie en ook de zware industrie. Dat was als zo tijdens de periode van het bewind onder Willem I, maar ook al veel vroeger. Zo was Luik -bijvoorbeeld- al tijdens de late Middeleeuwen bekend voor zijn wapenindustrie. Na WO II was de wereld plotseling drastisch veranderd. Vooral op economisch en industrieel vlak. Nadat de weeën van de oorlog waren weggeëbd, kon de 'nieuwe' industrie zich volop ontplooien. En Vlaanderen was daar zeer goed geschikt voor. En daarom investeerde België massaal in Vlaanderen. Met de welstand die we nu kennen.

Maar Vlaanderen moet opletten. Want Vlaanderen boert achteruit. Ook Vlaanderen maakte de fout van Wallonië. Veel te lang te blijven vasthangen en geld te blijven pompen in 'oude' industrieën zoals de autofabrieken. De industriële wereld , de technologie, de wereldhandel, veranderen immers zeer snel de dag van vandaag.

Laatst gewijzigd door system : 31 december 2013 om 18:15.
Oud 31 december 2013, 18:30   #32075
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Veel te lang te blijven vasthangen en geld te blijven pompen in 'oude' industrieën zoals de autofabrieken. De industriële wereld , de technologie, de wereldhandel, veranderen immers zeer snel de dag van vandaag.
Er toch komen veel fabrikanten terug naar Europa, dus ook naar Vlaanderen. De kwaliteit is hier veel hoger. Maar ik ben het eens met u dat vast blijven houden aan het oude niet echt zinvol is.

Er zal ook gekeken moeten worden naar hoogwaardige technologische product ontwikkeling als vervanging. En ook dat behoeft investeringen.

Maar in Antwerpen is wel voldoende zware industrie aanwezig om de continuïteit daar te kunnen garanderen. Ook de verbindingen met en naar Rotterdam dragen daartoe bij. De ene fabriek levert namelijk vaak ook weer halfproducten aan de andere fabriek. Maar ook daar moet in geïnvesteerd worden!

Als Nederlander zie ik graag dat dat het goed gaat met het zuiden, want dit betekend alleen maar meer handel met het noorden.

Daarom zie ik ook graag investeringen in technologie en infrastructuur in Vlaanderen in plaats van investeren in een bodemloze put elders!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 december 2013 om 18:42.
Oud 31 december 2013, 21:37   #32076
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarom zijn de Vlamingen zeker een van de welvarendste bevolkingsgroepen geworden van Europa en vooralsnog van de hele wereld.
kunt u de rol van de Walen en bij uitbreiding de Franstalige Belgen in deze iets uitgebreider duiden. Wijst dit soms op een grote zelfopofferingsgezindheid van hun kant, dat de Vlamingen op een hoger plan kon tillen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2014, 17:30   #32077
Adrian M

Standaard

Citaat:

Eerlijk gezegd snap ik niet goed Vlaanderen welvarendste regio van de wereld?
In de regio Randstad Holland wordt ongeveer de helft verdiend wat NL totaal verdiend met iets meer dan 7 miljoen inw. Ongeveer evenveel dus als geheel België.
Vlaanderen als regio kent ook Limburg en Brabant. In dat geval kunnen we Limburg en Brabant bij de regio Randstad Holland tellen als we dit gaan vergelijken met regio Vlaanderen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2014, 18:00   #32078
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Eerlijk gezegd snap ik niet goed Vlaanderen welvarendste regio van de wereld?
In de regio Randstad Holland wordt ongeveer de helft verdiend wat NL totaal verdiend met iets meer dan 7 miljoen inw. Ongeveer evenveel dus als geheel België.
Vlaanderen als regio kent ook Limburg en Brabant. In dat geval kunnen we Limburg en Brabant bij de regio Randstad Holland tellen als we dit gaan vergelijken met regio Vlaanderen.
Ik denk bij rijkdom vooral aan Antwerpen, eigenlijk bij Holland denk ik vooral aan Rotterdam.
Dat zijn de steden waar het geld wordt verdiend
. Limburg is meer een exotische regio, zowel in Vlaanderen als in Nederland met een.eigen streektaal etc

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 januari 2014 om 18:06.
Oud 1 januari 2014, 18:27   #32079
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ik denk bij rijkdom vooral aan Antwerpen, eigenlijk bij Holland denk ik vooral aan Rotterdam.
Dat zijn de steden waar het geld wordt verdiend
. Limburg is meer een exotische regio, zowel in Vlaanderen als in Nederland met een.eigen streektaal etc
Toch snap ik er weinig van
(Even herstellen wiki in $)
GDP (wiki)
Netherlands: $770,067
Regio Randstad Holland: ±50% van het GDP Nederland

GDO
Belgium (wiki): $483,402
Flanders (2010): €194 billion euro (= 57.1% BEL)

Greening the economy, Flanders
Emilia-Romagna Office, Brussels, 17 Feb 2011
fesr.regione.emilia-romagna.it/.../2011...flanders/at_download/file

Laatst gewijzigd door Adrian M : 1 januari 2014 om 18:40.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2014, 19:02   #32080
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Toch snap ik er weinig van
(Even herstellen wiki in $)
GDP (wiki)
Netherlands: $770,067
Regio Randstad Holland: ±50% van het GDP Nederland

GDO
Belgium (wiki): $483,402
Flanders (2010): €194 billion euro (= 57.1% BEL)

Greening the economy, Flanders
Emilia-Romagna Office, Brussels, 17 Feb 2011
fesr.regione.emilia-romagna.it/.../2011...flanders/at_download/file
Ik denk dat die cijfers heus wel kloppen.
Je zou voor de lol het gbp moeten delen door het aantal inwoners, dan pas heb je de juiste ratio te pakken. En pas kun je uitspraken doen waar meer geld per inwoner wordt verdiend en in welke regio.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 januari 2014 om 19:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be