![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#32741 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32742 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Neen, "Schoolmeesterke"!.
Nederlands, niet Hollands. Het eerste is een taal, het andere een dialect, en zelfs daar wordt aan getwijfeld. Jeff |
![]() |
![]() |
![]() |
#32743 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32744 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hollands is iets anders dan Nederlands.
U als Vlaming nemen we het ook niet kwalijk dat u het verschil niet wilt erkennen.
![]() |
#32745 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ga de Belgische vlag uithangen wanneer je eens een keer je ongelijk toegeeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32746 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32747 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De "gij" is trouwens volledig op de terugweg onder de jeugd. In deze streek althans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32748 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Echter mijn oude heer is er eentje uit 010(Rotterdam), dus hij moest er niets van weten. Vandaar dat ik in de regel zeer correct Nederlands spreek, en ik er ook op let dat dat zo blijft. Overigens versta ik en spreek ik ook Venloos en Rotterdams, mijn oma woont in Venlo en ik kom er vaak en in Rotterdam wonen de meeste Nederlandse familieleden. Dus tja,.. Humor en drama genoeg zou ik zeggen. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32749 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32750 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Grootnederlanders zoals u hebben zelf de duivel binnengehaald. U wilt de taalgeplogenheden van de Nederlanders binnenhalen en nu komt u janken dat men u met 'je' aanpreekt. Word eens wakker Van den Berghe. Natuurlijk dat de 'gij' -voorlopig en tijdelijk!- achteruitgaat. Dat is toch wat u wilt: de scholieren met dwang de 'jij-vorm' doen gebruiken. Dat is hetgeen waarmee mensen zoals u bezig zijn. En wij weten ook waarom dat u dat wilt. Maar Van den Berghe, maak u maar geen illusies. De 'gij-vorm' is hardnekkiger dan u ooit kunt vermoeden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 januari 2014 om 22:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32751 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
verschil in taalgebruik tussen het Vlaams,Nederlands en dat taaltje dat in Holland word gesproken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32752 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom is dat dan in Nederland niet gebeurd?. Jeff |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32753 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32754 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Taal evolueert. Bij mijn weten is er in Nederland een even grote dialectische verscheidenheid als in Vlaanderen. En de standaardtaal is niet het eigendom van de Nederlanders; het is onze gemeenschappelijke cultuurtaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32755 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet: de leerlingen gebruiken uit zichzelf "jij". Ik moet hen daarin corrigeren en hen erop wijzen dat ze een leraar met "u" horen aan te spreken. Niet met "je" of "jij".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32756 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 januari 2014 om 22:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32757 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als onderwijzer betracht ik mijn leerlingen het AN bij te brengen. Wat ze thuis of onder elkaar spreken, is niet mijn zaak. Wel acht ik het mijn taak de basis te leggen waarop ze verder hun cultuurtaal naar behoren kunnen laten uitgroeien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32758 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als onderwijzer gebruik ik in mijn klas en in mijn contacten met de leerlingen alleen AN. Vertel me even wat hier problematisch aan is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32759 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De wedervaren van de geschiedenis hebben ervoor gezorgd dat het AN geworden is wat het nu is, waarbij de rol van een elite of een bestuurlijk, economisch of cultureel centrum niet te onderschatten valt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32760 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik kan lezen, jij iets minder goed begrijp ik. Het onderwerp "Groot/Heel Nederland is vaak langs geweest, dus ik weet wie voorstander is en wie niet. Zodoende weet ik dus dat Jan van den Berghe nooit heeft aangegeven een Groot/Heel Nederlander te zijn op dit forum. Ik weet wel dat hij een stuk "positiever" tegenover Nederland staat dan jij en die andere clowns op dit forum. Maar goed, als je een link naar een bericht voor mij hebt, waarin staat dat Jan van den Berghe zegt een Groot/Heel Nederlander te zijn. Dan neem ik dat gene wat ik gezegd heb natuurlijk terug. Citaat:
Het Moderne Nederlands kent een zeer grote Vlaamse/Brabantse invloed. Misschien vanwege de grote trek van Zuid naar Noord??.. Jeff
Een Belgicist over Nederland. Laatst gewijzigd door Pinda : 31 januari 2014 om 23:02. |
||
![]() |
![]() |