Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2014, 21:00   #33301
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo kunnen we bezig blijven. Het VKN, waar u zo passioneel aan verknocht bent, was bij uitstek een Engelse creatie.
Het was in de eerste plaats een geopolitiek statement, een speerpuntnatie tegen tegen Frankrijk, na de nederlaag van Napoleon.

Citaat:
Dat de Franse taal en het Franse denken zo overheersend was, was gewoon een teken des tijds.
Dat was vooral tekenend voor België.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2014 om 21:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2014, 21:09   #33302
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, en daarbij dan vooral het ‘het eerste’ niet verwarren met het tweede….
Dat hangt er maar vanaf hoe u de tekst wilt lezen. In ieder geval, JF Willems meldt hier duidelijk dat het Nederduits een vreemde taal is voor de doorsnee Vlaming. En daar ging het over.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2014, 21:17   #33303
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was in de eerste plaats een geopolitiek statement, een speerpuntnatie tegen tegen Frankrijk, na de nederlaag van Napoleon.

Dat was vooral tekenend voor België.
Het was vooral kenmerkend voor de elite van die tijd. Het Frans was een soort lingua franca. En niet alleen in België. Zo kon Willem II slechts schabouwelijk Nederlands spreken. Hij sprak altijd Frans en soms Engels.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 april 2014 om 21:18.
Oud 1 april 2014, 21:21   #33304
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat er een zekere verbondenheid bestond, zal ik zeker niet ontkennen. Maar dat is nog wat anders dan een 'eenheid'. De Bourgondische tijd met of bij die eenheid rekenen is 'wisfull thinking'.
Er was geen politieke centralistische eenheid zoals in Frankrijk, hetgeen trouwens weinig benijdenswaardig is. Eigen aan de Nederlanden is de konfederale traditie en dat uitte zich in de Bougondische tijd, de Nederlandse Republiek, en de Verenigde Nederlandse Staten van 1790.
Dat gebrek aan konfederalisme betekende uiteindelijk het spaaklopen van het VKN en ...misschien van België. België zal konfederaal zijn of zal niet zijn.

Maar belangrijker was een politieke eenheid was het samenhorigheidsbesef dat ik in een vorig bericht schilderde.

Citaat:
Eerst en vooral ging het hier slechts een gedeeltelijke eenheid. Immers heel wat gebieden van wat wij nu 'de Nederlanden' noemen, behoorden in de Bourgondische tijd nog niet tot de 'verenigde' Nederlanden, of werden er slechts zeer laat aan toegevoegd. .
Goed en wel, maar de kerngebieden hoorden er wél bij, en bovendien stopte de geschiedenis niet met de dood van Karel de Stoute. De oostelijke grens vd. Nederlanden kreeg weinig later met Keizer Karel haar beslag waarbij men zich tot in de Franse tijd in het zuiden Nederlander noemde. De staatkundige scheiding was blijkbaar niet echt een scheiding in de geesten, in het kollektief nationaal bewustzijn.

Citaat:
En die gebieden die er wél bij waren, zeker in het Noorden, werden bij het Bourgondisch rijk gevoegd vaak met dwang en geweld. Van spontane eenheid kan hier dus geen sprake zijn. En kan zeker geen sprake zijn van 'één volk'. Nog niet in de verste verte.
Dat kon men van het Duitsland voor de tijd van Bismarck ook zeggen.
Trouwens ook Frankrijk is een mengeling van geannexeerde volkeren.
De eenheid van de Nederlanden bestaat in het Nederduits zonder dat er aan taalimperialisme werd gedaan in tegenstelling tot Frankrijk en ook tot Duitsland.(Waar het Hoogduits het Nederduits verdrong.)
Oud 1 april 2014, 21:22   #33305
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
- Frankrijk heeft gigantisch veel geinvesteerd in haar infrastructuur , Afrika, geboortenpolitiek en immigratie. Voorts heeft zij het 6e leger van de wereld.

- Nederland heeft al haar kaarten gezet op pensioenfondsen. Die op hun beurt het geld weer laten beleggen door Londense bankiers.
Er wordt op diverse plekken pensioengelden belegt op veel verschillende manieren, de beurs in London is slecht één van die manieren.
In uw berichten over onze pensioenen bespeur ik het téveel volgen van indianenverhalen uit de media. Het zij u vergeven.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 april 2014 om 21:27.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2014, 21:24   #33306
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Onbegrijpelijk hoe het Oosten Willems verkeerd begrijpt....

Citaat:
Dat hangt er maar vanaf hoe u de tekst wilt lezen. In ieder geval, JF Willems meldt hier duidelijk dat het Nederduits een vreemde taal is voor de doorsnee Vlaming. En daar ging het over.
Neen ge moet lezen wat er staat en dat kunt gij blijkbaar niet.

Willems stelde dat de Vlamingen het 'Hollands' beter verstonden en 'aannemelijker achtten' dan het Hoogduits. Terwijl gij beweert dat Willems stelt dat ze beter Hoogduits verstonden. Hij stelde natuurlijk net het tegendeel.
Dat is mijn punt.

Ook Verlooy begrijpt ge verkeerd maar dat is weer een andere diskussie.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2014 om 21:29.
Oud 1 april 2014, 21:32   #33307
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het was vooral kenmerkend voor de elite van die tijd. Het Frans was een soort lingua franca. En niet alleen in België. Zo kon Willem II slechts schabouwelijk Nederlands spreken. Hij sprak altijd Frans en soms Engels.
Maar desondanks was bijvb. Nederland geen Franstalig bestuurde staat. Terwijl in België nu nét wel de bestuurstaal het Frans was in de praktijk, en daarmee een aanfluiting van de grondwettelijk gewaarborgde taalvrijheid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2014 om 21:33.
Oud 1 april 2014, 21:36   #33308
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar desondanks was bijvb. Nederland geen Franstalig bestuurde staat. Terwijl in België nu nét wel de bestuurstaal het Frans was in de praktijk, en daarmee een aanfluiting van de grondwettelijk gewaarborgde taalvrijheid.
Neen, dat is dus fout. In de eerste Belgische grondwet stond: het gebruik der talen is vrij. Dat verstaat men onder taalvrijheid.

En dus wat deed de elite? Die zei:"vermits het gebruik der talen vrij is, gebruik ik de taal die ik wil en ik kies voor het Frans." En deze elite bestuurde het land, en dus werd de wetgeving opgesteld in het Frans.

Het is scheef gelopen omdat de Vlaamse bestuurselite de Nederlandse taal minder achtte dan het Frans. Daar zit de hele fout. Daardoor liep het op de duur wel uit op een schending van de taalrechten van de Vlamingen. Vlamingen die op taalvlak in de steek werd gelaten door hun eigen elite.

Dat deze bestuurselite en de Vlaamse elite het algemeen zich zelfs niet bewust was van het feit dat ze het Nederlands miskende, blijkt zeer goed in het feuilleton 'Langs Vlaamse velden'. Daar ziet men heel goed hoe deze elite Frans en Vlaams door mekaar sprak zonder daar enig probleem mee te hebben. Ze vond dit normaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 april 2014 om 21:52.
Oud 1 april 2014, 21:43   #33309
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen ge moet lezen wat er staat en dat kunt gij blijkbaar niet.

Willems stelde dat de Vlamingen het 'Hollands' beter verstonden en 'aannemelijker achtten' dan het Hoogduits. Terwijl gij beweert dat Willems stelt dat ze beter Hoogduits verstonden. Hij stelde natuurlijk net het tegendeel.
Dat is mijn punt.
Zelfs zonder de standaardtaal het Nederlands of Nederduits is er sprake van een één aaneengesloten taalgebied waar dialecten in elkaar overvloeien. Dat kun je toch niet zeggen de de van de overgang van de Frankisch Vlaamse dialecten richting de Waals Frans dialectvormen.
Best wel jammer dat de Belgae, de echte en enige Belgen, zijn uitgestorven met hun Keltische taal of talen. In het Iers Gaelic zegt men ook wel: gan teanga, gan t?*r. Zonder taal geen land.....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 april 2014 om 21:48.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2014, 21:52   #33310
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, dat is dus fout. In de eerste Belgische grondwet stond: het gebruik der talen is vrij. Dat verstaat men onder taalvrijheid.
Haha! Die taalvrijheid gold niet voor de bestuurden maar enkel voor de bestuurders:
Advokaten mochten niet pleiten in het Nederlands en Jozef Schoep uit Molenbeek kreeg in 1872 een boete van 50 fr. (!) omdat hij te Molenbeek de geboorteaangifte van zijn zoontje in het Nederlands wou doen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2014 om 21:52.
Oud 1 april 2014, 21:57   #33311
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haha! Die taalvrijheid gold niet voor de bestuurden maar enkel voor de bestuurders:
Advokaten mochten niet pleiten in het Nederlands en Jozef Schoep uit Molenbeek kreeg in 1872 een boete van 50 fr. (!) omdat hij te Molenbeek de geboorteaangifte van zijn zoontje in het Nederlands wou doen.
Ja, maar ik zeg dan ook dat het uit de hand liep en uitmondde in het schenden van de taalrechten van de Vlamingen.

Toch begrijp ik niet dat u daar steeds weer op terugkomt. Dat is toch allemaal voorbij. De Friezen komen toch ook niet altijd terug op het feit dat hun taal door de Nederlandse staat miskend werd tot in de jaren '50 van de vorige eeuw? Waarom moeten mensen van uw gezindheid steeds weer beginnen te janken over het verleden? Dat is toch onzinnig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 april 2014 om 22:00.
Oud 1 april 2014, 22:06   #33312
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Hoe groot een ego toch niet kan zijn....

Citaat:
Ja, maar ik zeg dan ook dat het uit de hand liep en uitmondde in het schenden van de taalrechten van de Vlamingen.
Iets wat niet waar zou zijn geweest waren de Nederlanden herenigd gebleven. In het VKN was er taaldwang voor de bestuurders en het volk mocht zijn eigen taal gebruiken. In 1830 werd dat net omgekeerd.
Citaat:
Toch begrijp ik niet dat u daar steeds weer op terugkomt. Dat is toch allemaal voorbij. De Friezen komen toch ook niet altijd terug op het feit dat hun taal door de Nederlandse staat miskend werd tot in de jaren '50 van de vorige eeuw? Waarom moeten mensen van uw gezindheid steeds weer beginnen te janken over het verleden? Dat is toch onzinnig.
Kijk eens wie er hier over begint...

Bovendien:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bovendien, gij zegt maar ook vaak altijd hetzelfde wanneer het gaat over 'negatieve' kanten van België. Edoch, voor mijn part zegt ge maar wat ge denkt te moeten zeggen. Alleen, ge moet u wel eraan verwachten dat ook hier ik zal reageren wanneer ik denk dit te moeten doen. Twintigduizend maal als het moet.
En dat dan rechtevenredig met de grootte van uw ego.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2014 om 22:20.
Oud 1 april 2014, 22:10   #33313
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Fries en Nederlands zijn beide nauw verwante talen. Er is lange tijd een discussie gevoerd of Fries een Nederlands dialect zou zijn. Daarom ook is Fries pas laat erkend en niet anders.
Oud 1 april 2014, 22:33   #33314
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zo'n shirt is belachelijk, ik ben Nederlander zou gepast zijn
Niet alleen het shirt die hele gedachte daarachter!.
Een beter voorbeeld van het "weg met onszelf mentaliteit" ,dat nog altijd aanwezig is in de Nederlandse politiek en samenleving kunnen je niet vinden.

Citaat:
Het gaat mij overigens niet om een specifieke bevolkingsgroep, maar elke Nederlandse bevolkingsgroep welke dit zou kunnen overkomen of in aanmerking komt
Lekker politiek correct weer.
Echter heeft Wilders niet zomaar voor de Marokkanen gekozen, en u noemt het wel een "Nederlandse bevolkingsgroep" maar dat zijn zij in de regel alleen in juridische zin.

Vanwege dit;
Door slecht of niet te integreren in de Nederlandse samenleving, door amper tot zeer slecht de Nederlandse taal te beheersen, door amper tot niet te participeren in de Nederlandse samenleving hetzij sociaal-maatschappelijk en/of hetzij sociaal-economisch door middel van arbeidsparticipatie, door een aanzienlijke vertegenwoordiging in de criminaliteit en door het handhaven van tegenstrijdige normen en waarden.

Maar goed,
Ook al verdwijnt Wilders, het probleem blijft bestaan.
Pim Fortuyn - Dit land is het zat. C'est Ca!

Opdat wij nooit zullen vergeten!.
Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2014, 22:42   #33315
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
2. Wilders' ophitsing van een IQ-loze menigte was buiten alle perken,
U kent elke PVV'er persoonlijk?.
Overigens is een dergelijke uitspraak net zo veralgemenend hetzij discriminerend, als dat gene wat je PVV'er verwijt.

Opmerkelijk dat een Liberaal dergelijk uitspraken doet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
maar die t-shirts geven net een punt aan waar Wilders tegen ageert en hem nieuwe munitie.
Neen, het was een goede 1 april grap geweest.
Het zijn meer dit soort dingen die de PVV aan winst zullen helpen;

Tweede overvaller Deurne is 29-jarige Marokkaan
Marokkaanse overvaller Deurne Abdel H. 'had schulden en verkeerde vrienden'

Jammer,
Jeff
Oud 1 april 2014, 22:57   #33316
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geheel mee eens, een idiote tegenreactie waar men hem mee in de kaart speelt.
Hij richt zich nu specifiek op één bevolkingsgroep, daar waar een tegenreactie gericht behoren had te zijn op elke mogelijk in aanmerking komende Nederlandse bevolkingsgroep.
Morgen verlegt hij z'n aandacht naar bijvoorbeeld Turken en kunnen het shirtjes worden... ik ben Turk
Och jeetje.
Wel aangiften doen hé verzetsheld.

Maar als u toch bezig bent,
Wat vind u hiervan;

Citaat:
Samsom: Marokkanen hebben monopolie op overlast

Marokkaanse jongeren hebben een 'etnisch monopolie' gekregen op straatoverlast. Die conclusie trekt PvdA-Kamerlid Diederik Samsom na een jaar in het geheim als straatcoach te hebben meegelopen in Amsterdam.

PvdA-er Hans Spekman: 'We moeten Marokkaanse jongeren vernederen'

PvdA-Kamerlid Hans Spekman, woordvoerder armoedebeleid en asielzaken, pleit voor een keiharde aanpak van Marokkaanse probleemjongeren. ‘De Marokkanen die niet willen deugen moet je vernederen, voor de ogen van hun eigen mensen.’ Dat zegt Spekman deze week in een interview in Vrij Nederland.

PvdA: 'Maximaal éénOost-Europeaan per 12 vierkantemeter'

In Nederland mag per 12 vierkante meter maar één arbeidsmigrant uit Oost-Europa wonen. Verder moeten migranten over de stad worden verspreid.
Dit gaat verder dan Wilders over Marokkanen zegt of gezegd heeft, en zijn "Polen meldpunt" is een lachertje als je de plannen van de PvdA bekijkt.

Maar ach, het is Geert Wilders,
Citaat:
oud-commissaris van Politie Joop van Riessen "we mollen hem"

oud-commissaris van Politie Joop van Riessen (Amsterdam) wenst dat Geert Wilders "gemold" wordt ("normale reactie", noemt hij dat) en "nooit meer boven tafel mag komen", én dat alle PVV-stemmers het land moeten worden uitgezet.
Over haat zaaien gesproken.
Jeff
Oud 1 april 2014, 23:12   #33317
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Dit gaat verder dan Wilders over Marokkanen zegt of gezegd heeft
Als je dat serieus denkt kun je gewoon aangifte doen hoor.

Ik neem aan dat Wilders dat dan ook doet.

Zo was ie er als de kippen bij om Hozny uit Sneek voor de rechter te slepen.

Weet je nog?

Hozny - Geertje (475.000 hits) 18 maart 2014
http://www.youtube.com/watch?v=9KegX8aRoPY
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2014, 23:27   #33318
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je dat serieus denkt kun je gewoon aangifte doen hoor.
Ik weet wat mijn rechten zijn, dank u.
En nee ik ga geen aangiften doen, zowel Samson als Wilders hebben in mijn ogen het recht om hun mening te geven over maatschappelijk kwesties.

Wat ik wou aantonen, is de hypocrisie van de laatste tijd.
"Wilders fout, Samson goed", meten met twee maten noem ik dat!.

Citaat:
Ik neem aan dat Wilders dat dan ook doet.

Zo was ie er als de kippen bij om Hozny uit Sneek voor de rechter te slepen.

Weet je nog?
Ja ik heb het gelezen, en ik heb de clip gezien.
Niet echt mijn ding.

Maar goed artistieke vrijheid zullen we maar zeggen.

Jeff
Oud 2 april 2014, 08:08   #33319
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ik weet wat mijn rechten zijn, dank u.
En nee ik ga geen aangiften doen, zowel Samson als Wilders hebben in mijn ogen het recht om hun mening te geven over maatschappelijk kwesties.

Wat ik wou aantonen, is de hypocrisie van de laatste tijd.
"Wilders fout, Samson goed", meten met twee maten noem ik dat!.

Ja ik heb het gelezen, en ik heb de clip gezien.
Niet echt mijn ding.

Maar goed artistieke vrijheid zullen we maar zeggen.

Jeff
Het verschil is duidelijk.
Samson, richt zich tegen de criminele Marokkanen.
Hij vindt dat die hard aangepakt moeten worden en dit is natuurlijk helemaal terecht.
Wilders richt zich op alle Marokkanen en dat is juist het racistische in zijn uitlatingen.

Het valt me de afgelopen week op ,dat ook PVV'ers dit verschil zien.
Blijkbaar bent u nog niet zo ver.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 08:11   #33320
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Belgicisten zien dat kennelijk niet.
Ze vinden het normaal, om Nederlands en Frans door elkaar te gebruiken en dan hoofdzakelijk Frans natuurlijk.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be