![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3321 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vergrijzing een nieuw woord? Gebruiken wij dat hier al niet decennia lang? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3322 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Nog nooit van gehoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3323 |
Europees Commissaris
|
![]() Spinoza, ik vind hier nog een mooi voorbeeld. Jullie zeggen "beleg" tegen alls wat je op een boterham smeert en legt.
Wij gebruiken charcuterie (iets wat je er op legt (hesp - kaas - salami)) en toespijs (iets wat je er op smeert (choco - confituur - speculaaspasta)). Jullie zouden de taal kunnen verrijken door die over te nemen. Maar dat gebeurt dus niet. Laatst gewijzigd door Travis66 : 12 januari 2010 om 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3324 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nederlanders zijn zelf soms ook niet blij met de terreur van de Taalunie. Sommige Nederlandse media gebruiken nog steeds het Witte Boekje uit protest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3325 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Op websites van groote bedrijven vindt je/ge meer en meer "Belgisch Nederlandse", "Belgian flemish" versies naast de gewone "Nederlandse" vesie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3326 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() wat verkeerd is want we spreken allemaal nederlands maar elk met een eigen tongval.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3327 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3328 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik had vorige week wel een Nederlandse klant die me vroeg om alle "u heeft..." te wijzigen in "je hebt...", dus blijkbaar moeten we het verschil groter maken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3329 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3330 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3331 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is niet correct (tenzij jij het beter weet dan de taalwetenschappers van de NTU). Het Algemeen Belgisch Nederlands wijkt niet alleen op fonologisch vlak af van het AN, maar ook op het lexicale, het morfologische (neem maar de verbuigingen van lidwoorden in de spreektaal) en het syntactische niveau.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3332 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar heeft de uitzending ook 'iets positiefs' gedaan voor het imago van 'les flamands'.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3333 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom lijkt u veralgemeningen betreffende welbepaalde groepen mensen zo 'OK' te vinden, en waarom lijkt u haast te ontploffen van colère als de veralgemeningen andere groepen mensen aangaan?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3335 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3336 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als 'dé' Vlamingen willen dat hùn variant van het Nederlands ook in het Noorden voor vol wordt aangezien, dan moeten ze de koe bij de horens durven vatten en er in de eerste plaats voor zorgen dat de Noord-Nederlanders die variant ook daadwerkelijk leren kennen: véél vaker in het Noorden rondlopen dus, en met de Noorderlingen praten, veel vaker lezersbrieven naar Noordelijke krantenredacties sturen, veel vaker aan discussies op Noordelijke fora deelnemen, enz... Maar wat doen die Vlamingen die zo graag willen gerespecteerd worden? In een hoekje zitten kniezen en kankeren, jan en alleman tegen zich in het harnas jagen met een houding die indien ze niet arrogant mag worden genoemd dan op z'n minst het predicaat 'meelijwekkend' (om niet te zeggen 'bespottelijk') verdient, zichzelf klopjes op de schouder geven bij gebrek aan iemand anders die dit voor hen wil doen, ... Calimero is leuk op TV, voor de klein mannen. In discussies tussen volwassenen (nu ja) is dat gecalimeriseer ronduit ergerlijk en stuitend, om niet te zeggen mensonterend. 6.000.000 'contra' 16.000.000 lijkt natuurlijk hopeloos - vooral als we dan ook nog eens moeten bedenken dat het zelfs 'tegen' och arme 4.000.000 mede-Belgen amper lukt - maar zoals iemand ooit zei: point n'est besoin de croire pour entreprendre ni de réussir pour persévérer. Soms vraag ik mij af of die vent niet beter gewoon had gezwegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3337 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3338 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3339 |
Europees Commissaris
|
![]() Hij heeft zijn ziel verkwanseld aan het volksvreemde Brabants. De vaders van Limburg, die nog steeds niet bekomen zijn van de sporen van Brabantse smet (Sint-Truiden, Lommel) draaien zich om in hun graf.
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 januari 2010 om 19:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3340 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Tuur lijk ben ik bereid om het woord droogkuis in mijn woordenschat op te nemen maar verwacht nou niet dat ik heb voorbij de Belgische grens ga gebruiken tenzij ik zeker weet dat ik met een Belg sta te praten.
![]() |