Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2010, 17:27   #3321
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Is dat zo, dat jullie evoluties worden "afgeblokt"? Volgens mij is recent nog het woord "ontvrienden" tot woord van het jaar gekozen. Een woord dat voor het eerst in een Vlaams tijdschrift is verschenen, en vervolgens is opgepikt door de Nederlandse media. Maar normaal gesproken is het inderdaad andersom. Meer dan 90% van alle nieuwe woorden ontstaat in Nederland. Lijkt het niet alleen maar zo dat het Vlaams wordt afgeblokt omdat Nederlanders veel productiever zijn in het verzinnen van nieuwe woorden? Een actueel woord is bijvoorbeeld "vergrijzing". Ontstaan in Nederland, en vervolgens overgenomen in het Vlaamse discours. Ik zie dan ook geen poging van de Vlamingen om een alternatief woord te verzinnen. Dus van afblokken kan dan geen sprake zijn.
We zullen hier en daar eens een woord kunnen doordrukken als jullie nog geen alternatief hebben op het moment het in de media komt. Maar dat vind ik niet echt een nuttige vergelijking.
Vergrijzing een nieuw woord? Gebruiken wij dat hier al niet decennia lang?
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 17:28   #3322
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Onder taalkundigen wordt er wel degelijk gesproken van een Belgische standaardvariant van het Nederlands, het zgn. Algemeen Belgisch Nederlands. Die variant wordt overigens ook erkend door de Nederlandse Taalunie.
"Algemeen Belgisch Nederlands" klinkt wel mooi

Nog nooit van gehoord.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 17:33   #3323
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Spinoza, ik vind hier nog een mooi voorbeeld. Jullie zeggen "beleg" tegen alls wat je op een boterham smeert en legt.
Wij gebruiken charcuterie (iets wat je er op legt (hesp - kaas - salami)) en toespijs (iets wat je er op smeert (choco - confituur - speculaaspasta)).
Jullie zouden de taal kunnen verrijken door die over te nemen. Maar dat gebeurt dus niet.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 12 januari 2010 om 17:35.
Oud 12 januari 2010, 17:33   #3324
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
We zullen hier en daar eens een woord kunnen doordrukken als jullie nog geen alternatief hebben op het moment het in de media komt. Maar dat vind ik niet echt een nuttige vergelijking.
Vergrijzing een nieuw woord? Gebruiken wij dat hier al niet decennia lang?
Ja, mischien was "vergrijzing" een slecht voorbeeld. Niettemin blijkt altijd weer bij het samenstellen van nieuwe woordenboeken dat Nederlanders veel productiever zijn in het verzinnen van nieuwe woorden.

Nederlanders zijn zelf soms ook niet blij met de terreur van de Taalunie. Sommige Nederlandse media gebruiken nog steeds het Witte Boekje uit protest.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 17:33   #3325
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat kan ook in een Groot-Nederland blijven.
denk je nu echt dat men vanuit Den Haag ons het Nederlands Nederlands zal opdringen? bijlange niet.
ons Nederlands en dit van Nederland zal wel met elkaar verweven geraken: zij nemen van ons woorden over en wij van hen (zo evolueert taal).
het Nederlands Nederlands heeft ook Franse woorden.

PS: de buitenlandse tekenfilms op de Vlaamse zenders zijn gedubd door Nederlandse bedrijven, dus onze Vlaamse kinderen krijgen al een dosis Nederlands Nederlands.
Er zijn toch vaak "Vlaamse" versies?
Op websites van groote bedrijven vindt je/ge meer en meer "Belgisch Nederlandse", "Belgian flemish" versies naast de gewone "Nederlandse" vesie.
Oud 12 januari 2010, 17:35   #3326
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Op websites van groote bedrijven vindt je/ge meer en meer "Belgisch Nederlandse", "Belgian flemish" versies naast de gewone "Nederlandse" vesie.
wat verkeerd is want we spreken allemaal nederlands maar elk met een eigen tongval.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 17:37   #3327
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spinoza, ik vind hier nog een mooi voorbeeld. Jullie zeggen "beleg" tegen alls wat je op een boterham smeert en legt.
Wij gebruiken charcuterie (op leggen) en toespijs (op smeren).
Jullie zouden de taal kunnen verrijken door die over te nemen. Maar dat gebeurt dus niet.
Volgens mij werkt dat zo niet. Mensen gebruiken de taal uit hun omgeving. Of er moet zich een betekenis aandienen waar nog geen woord voor bestaat. Toen ik Vlaanderen woonde sprak ik ook mensen aan met ge en gij. Weer in Nederland was dat snel weg. Zo gaat dat nou eenmaal. Zolang woorden voldoen en gangbaar zijn zul je weinig succes hebben met het promoten van alternatieven.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 17:38   #3328
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf trainer van een bepaald soort software dat ook vertaalmogelijkheden heeft. En wij beschikken inderdaad over een Nederlands(nederlands) en Nederlands(Belgisch). Lol, maar veel verschil is daar niet tussen hoor.
Ik had vorige week wel een Nederlandse klant die me vroeg om alle "u heeft..." te wijzigen in "je hebt...", dus blijkbaar moeten we het verschil groter maken
Oud 12 januari 2010, 17:38   #3329
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wij gebruiken charcuterie (iets wat je er op legt (hesp - kaas - salami)) en toespijs (iets wat je er op smeert (choco - confituur - speculaaspasta)).
Een belegd broodje met charcuterie waar je mayo op smeert
Oud 12 januari 2010, 17:53   #3330
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij werkt dat zo niet. Mensen gebruiken de taal uit hun omgeving. Of er moet zich een betekenis aandienen waar nog geen woord voor bestaat. Toen ik Vlaanderen woonde sprak ik ook mensen aan met ge en gij. Weer in Nederland was dat snel weg. Zo gaat dat nou eenmaal. Zolang woorden voldoen en gangbaar zijn zul je weinig succes hebben met het promoten van alternatieven.
Dus dan moeten wij zeker niet 'stomerij' overnemen. Handiger echter zou zijn dat de Nederlanders 'droogkuis' zouden overnemen in de zin van 'herkennen'. En wij vice versa met noord-Nederlandse woorden. Dat zou veel misverstanden vermijden. Maar de Nederlanders zijn en blijven hardleers. Zij denken te moeten bepalen wat 'goed Nederlands' is en wat niet. En de Vlaamse lakeien van de Taalunie knikken driftig mee in hun richting. En dit terwijl 6 miljoen Nederlandssprekende Belgen ondertussen 'hun' Vlaams willen blijven spreken.

Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 18:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 17:53   #3331
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wat verkeerd is want we spreken allemaal nederlands maar elk met een eigen tongval.
Dat is niet correct (tenzij jij het beter weet dan de taalwetenschappers van de NTU). Het Algemeen Belgisch Nederlands wijkt niet alleen op fonologisch vlak af van het AN, maar ook op het lexicale, het morfologische (neem maar de verbuigingen van lidwoorden in de spreektaal) en het syntactische niveau.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 18:21   #3332
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat hebben ze gisteravond op de VRT gedaan :
http://www.lalibre.be/actu/belgique/...ens-video.html

De commentaren zijn zoals gewoonlijk leuker om te lezen dan het artikel zelf.

Blijkbaar heeft de uitzending ook 'iets positiefs' gedaan voor het imago van 'les flamands'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 18:32   #3333
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Nederlanders (en hun grootnederlandse handlangers weliswaar) vinden het perfect normaal dat wij noord-Nederlandse woorden aanleren, maar ze steken vermanend hun vingertje op wanneer wij Vlamingen onze zuid-Nederlandse woorden gebruiken. Welnu, het wordt wel eens tijd dat ze Vlaams leren, zeker als ze in Vlaanderen neerstrijken.
Ik ken Nederlanders (en Groot-Nederlandse of Heel-Nederlandse handlangers) die geen één keer een vermanend vingertje hebben opgestoken wanneer ik hen in het West-Vlaams (!) aansprak, en ik ken er ook die in Vlaanderen zijn neergestreken en met veel enthousiasme 'Vlaams' leren. Ik ken er zelfs die in Nederland gebleven zijn en duidelijke en oprechte interesse voor mìjn taaleigen laten blijken.

Waarom lijkt u veralgemeningen betreffende welbepaalde groepen mensen zo 'OK' te vinden, en waarom lijkt u haast te ontploffen van colère als de veralgemeningen andere groepen mensen aangaan?

Oud 12 januari 2010, 18:36   #3334
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
M.a.w. de Hollanders doen nooit iets verleerd, ochame toch.....
Dat schrijft Spinoza toch helemaal niet?

Oud 12 januari 2010, 18:42   #3335
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ken Nederlanders (en Groot-Nederlandse of Heel-Nederlandse handlangers) die geen één keer een vermanend vingertje hebben opgestoken wanneer ik hen in het West-Vlaams (!) aansprak, en ik ken er ook die in Vlaanderen zijn neergestreken en met veel enthousiasme 'Vlaams' leren. Ik ken er zelfs die in Nederland gebleven zijn en duidelijke en oprechte interesse voor mìjn taaleigen laten blijken.

Waarom lijkt u veralgemeningen betreffende welbepaalde groepen mensen zo 'OK' te vinden, en waarom lijkt u haast te ontploffen van colère als de veralgemeningen andere groepen mensen aangaan?
Ik ga gewoon door op de reacties van Nederlanders hier op Vlaamse woorden. Maar ik ben er quasi zeker van, dat veruit de meeste Nederlanders niet het minst interesse vertonen voor het Vlaams (tenzij een zeer afstandelijke) en dat zij bovendien ervan overtuigd zijn dat ze ook geen interesse hoeven op te brengen voor onze taal. En dit, omdat zij in de waan verkeren als enigen het 'goede Nederlands' te spreken. Maar zoals ik zei: ze verkeren in een waan.

Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 18:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:01   #3336
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn uiteindelijk Vlamingen die het opleggen aan de Vlaming.
Ik ben persoonlijk voor de Unie, maar dan één die rekening houd met de Vlaming.
Ik ben zeker geen tegenstander van een Taalunie die rekening houdt met 'dé Vlamingen', maar ik vraag me wel af of 'dé Vlamingen' zelfbewust en assertief genoeg zijn om er voor te zorgen dat ze die Taalunie (en dus het Nederlands) ook werkelijk zullen beïnvloeden.

Als 'dé' Vlamingen willen dat hùn variant van het Nederlands ook in het Noorden voor vol wordt aangezien, dan moeten ze de koe bij de horens durven vatten en er in de eerste plaats voor zorgen dat de Noord-Nederlanders die variant ook daadwerkelijk leren kennen:

véél vaker in het Noorden rondlopen dus, en met de Noorderlingen praten, veel vaker lezersbrieven naar Noordelijke krantenredacties sturen, veel vaker aan discussies op Noordelijke fora deelnemen, enz...

Maar wat doen die Vlamingen die zo graag willen gerespecteerd worden?

In een hoekje zitten kniezen en kankeren, jan en alleman tegen zich in het harnas jagen met een houding die indien ze niet arrogant mag worden genoemd dan op z'n minst het predicaat 'meelijwekkend' (om niet te zeggen 'bespottelijk') verdient, zichzelf klopjes op de schouder geven bij gebrek aan iemand anders die dit voor hen wil doen, ...

Calimero is leuk op TV, voor de klein mannen.

In discussies tussen volwassenen (nu ja) is dat gecalimeriseer ronduit ergerlijk en stuitend, om niet te zeggen mensonterend.

6.000.000 'contra' 16.000.000 lijkt natuurlijk hopeloos - vooral als we dan ook nog eens moeten bedenken dat het zelfs 'tegen' och arme 4.000.000 mede-Belgen amper lukt - maar zoals iemand ooit zei:

point n'est besoin de croire pour entreprendre ni de réussir pour persévérer.

Soms vraag ik mij af of die vent niet beter gewoon had gezwegen.

Oud 12 januari 2010, 19:12   #3337
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga gewoon door op de reacties van Nederlanders hier op Vlaamse woorden. Maar ik ben er quasi zeker van, dat veruit de meeste Nederlanders niet het minst interesse vertonen voor het Vlaams (tenzij een zeer afstandelijke) en dat zij bovendien ervan overtuigd zijn dat ze ook geen interesse hoeven op te brengen voor onze taal. En dit, omdat zij in de waan verkeren als enigen het 'goede Nederlands' te spreken. Maar zoals ik zei: ze verkeren in een waan.
Limburgers spraken toch geen Vlaams?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:18   #3338
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik weiger er in het dagelijkse leven aan mee te doen.

Ik koester het Limburgse dialect.
En daar horen "ge" en "gij" bij zeker?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:19   #3339
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Limburgers spraken toch geen Vlaams?
Hij heeft zijn ziel verkwanseld aan het volksvreemde Brabants. De vaders van Limburg, die nog steeds niet bekomen zijn van de sporen van Brabantse smet (Sint-Truiden, Lommel) draaien zich om in hun graf.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 januari 2010 om 19:40.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:26   #3340
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus dan moeten wij zeker niet 'stomerij' overnemen. Handiger echter zou zijn dat de Nederlanders 'droogkuis' zouden overnemen in de zin van 'herkennen'. En wij vice versa met noord-Nederlandse woorden. Dat zou veel misverstanden vermijden. Maar de Nederlanders zijn en blijven hardleers. Zij denken te moeten bepalen wat 'goed Nederlands' is en wat niet. En de Vlaamse lakeien van de Taalunie knikken driftig mee in hun richting. En dit terwijl 6 miljoen Nederlandssprekende Belgen ondertussen 'hun' Vlaams willen blijven spreken.
Het zijn nog altijd 16 miljoen Nederlander tegenover 6 miljoen vlamingen.
Tuur lijk ben ik bereid om het woord droogkuis in mijn woordenschat op te nemen maar verwacht nou niet dat ik heb voorbij de Belgische grens ga gebruiken tenzij ik zeker weet dat ik met een Belg sta te praten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be