![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3381 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3382 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens, ook de dialecten bij u in Brabant verschillen onderling. Eén voorbeeld maar: De dialecten van Noord-Brabant verschillen onderling, maar ze verschillen niet allemaal evenveel van elkaar. Sommige dialecten lijken veel op hun buurdialecten en andere doen dat weer niet. Het dialect van Heeze onder Eindhoven lijkt veel op dat van Leende, maar dat van Budel wijkt sterk af van die twee dialecten. Om die onderlinge verwantschappen te structureren, is er een indeling van de Noord-Brabantse dialecten gemaakt (zie Belemans, Kruijsen en Van Keymeulen 1998 of de Klankgeografie van het Woordenboek van de Brabantse dialecten (WBD)). De indeling is gebaseerd op taalverschijnselgrenzen (isoglossen, de grenzen tussen verspreidingsgebieden van woorden, klanken enz.) en op taalbewustzijnsgrenzen (waarbij mensen werd gevraagd met welk dialect het hunne overeenkomt). De grootste twee gebieden zijn daarbij het West-Brabantse dialectgebied en het Oost-Brabantse. Het West-Brabantse, om precies te zijn het Noordwest-Brabantse dialectgebied omvat het Markizaats, het Baronies en ook het Antwerps, dat de westelijke helft van de provincie Antwerpen bestrijkt. Op die manier bestrijkt het West- Brabantse dialectgebied de westelijke helft van Noord-Brabant met uitzondering van de Westhoek, waarin dorpen liggen als Klundert, Fijnaart en Dinteloord waar men een dialect spreekt dat sterk is beïnvloed door het Zuid-Hollands. Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 23:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3383 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zat ongeveer hetzelfde te denken, wat die productiviteit betreft: als de Vlamingen eens wat meer goede boeken schreven, dat zou ook helpen. Want daarin staan we nog lang niet op Nederlands peil. Echt jammer vind ik dat niet, want het is zoals met een klein vaderland: dan heb je een groter buitenland. Even goed.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 12 januari 2010 om 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik nu maar beter niet over mijn Noord-West-Vlaams dialect begin, waarin 'je' en 'jouw' minder 'vreemd' klinken dan 'ge' en 'uw'.
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3385 |
Europees Commissaris
|
![]() In het westen van Limburg, daar spreken ze Brabantse dialecten.
![]() |
#3386 |
Europees Commissaris
|
![]() Ze zouden het Brussels-Brabants terug tot leven moeten wekken.
![]() |
#3387 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over Vlaamse dialecten gesproken :
http://www.youtube.com/watch?v=85q6fTYQPjc (Stabroek) http://www.youtube.com/watch?v=OAxc0OPEHxc (Aarschot) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3388 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 12 januari 2010 om 23:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3389 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
alsof dat niet een natuurlijk proces zou zijn. Alsof Nederland een homogeen taalgebied (dialectisch) is. Alsof mensen de keuzen moeten maken tussen droogkuis en stomerij, en dan het verkeerde kiezen om die mensen in het bronsgroen eikenhout bewust dwars te zitten. Je arrogantie slaat alles. Echt alles.
![]() |
![]() |
#3390 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3391 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik spreek mijn plaatselijk Limburgs, met halve Duitsers heb ik niets te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3392 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu, 'du' wordt wel in Limburg gebruikt, daar niet van, maar niet zo veel. Veelal aan de Maaskant. Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 23:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3393 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3394 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3395 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3396 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
overigens heb ik geen idee hoe ze in Noord-Holland een stomerij noemen. Als ik HIER de weg vraag zeg ik echter 'stomerij'. en mijn kinderen zullen op school heus niet gedwongen gaan worden droogkuis te leren omdat dat u behaagt.
![]() |
![]() |
#3397 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Taal' bedoel je misschien.
Dat nederlanders per definitie correct Nederlands zouden spreken beschouw ik als 'vlaming' als een belediging. Hoe kunnen we ooit een gezamelijk project als gelijken aanvangen met zo'n mentaliteit? en die mentaliteit is er bij Nederlanders van het noorden. Alhoewel het dikwijls subtiel is komt af en toe een superioritesgevoel naar boven merk ik. P.S. Van Daele neemt m.i veel te snel onverbodige (noordnederlandse) modewoorden over als correct Nederlands, en werkt alzo een taalverloedering in de hand. Nederlands is geen Engels trouwens. Soms komt het me als gatlikkerij over. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 januari 2010 om 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3398 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een woordenboek hoeft ook niet dikker te worden. Of moet dat 'groeien' zoals de economie verondersteld wordt te doen. Ik aprecieer het juist als je met weinig woorden iets kan duidelijk maken. Het voorstellen alsof het verzinnen van nieuwe woorden en ervoor te zorgen dat ze in een woordenboek terecht komen, op een of andere manier iets is om fier op te zijn vindt ik belachelijk. Als dat zo verder gaat zitten we binnen een paar eeuwen met een woordenencyclopedie op de boekenrek en een toren van Babel op straat.
P.S. Bestaat 'woordenencylopedie' al ? ('t is gelukkig een Vlaams woord, en aldus heeft het minder kans de Van Daele te bezoedelen) Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 januari 2010 om 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3399 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3400 |
Europees Commissaris
|
![]() Die Hollandse taalarrogantie moet wel iets van andere tijden geweest zijn, me dunkt.