Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2010, 22:57   #3381
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Gij' en 'ge' was en is in Limburg de taal waarin men mekaar aansprak en aanspreekt als men 'schoon Nederlands' sprak of spreekt.
M.a.w. wanneer iemand het dominante Brabants probeert na te bootsen. Hoe zit het dan toch met de dialecten die onder de noemer "Limburgs" vallen?
Citaat:
Net zoals bij u in Brabant.
In Brabant is "ge" en "gij" een doodnormale aanspreekvorm onder de dialectsprekers, geen "schone" vorm en dat is nou precies mijn punt.
Citaat:
Nu wat de dialecten betreft is het ook vaak 'ge' of 'gie' 'of 'gier' aan de Maaskant.
Dat is meervoud (=jullie). En hoe klinkt de enkelvoudsvorm?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:00   #3382
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
M.a.w. wanneer iemand het dominante Brabants probeert na te bootsen. Hoe zit het dan toch met de dialecten die onder de noemer "Limburgs" vallen? In Brabant is "ge" en "gij" een doodnormale aanspreekvorm onder de dialectsprekers, geen "schone" vorm en dat is nou precies mijn punt. Dat is meervoud (=jullie). En hoe klinkt de enkelvoudsvorm?
Bij ons heeft 'gier' of 'ger' dezelfde betekenis als 'u'-meervoud of 'u'-beleefheidsvorm. In het enkelvoud is dat meestal 'ge'.

Trouwens, ook de dialecten bij u in Brabant verschillen onderling.

Eén voorbeeld maar:

De dialecten van Noord-Brabant verschillen onderling, maar ze verschillen niet allemaal evenveel van elkaar. Sommige dialecten lijken veel op hun buurdialecten en andere doen dat weer niet. Het dialect van Heeze onder Eindhoven lijkt veel op dat van Leende, maar dat van Budel wijkt sterk af van die twee dialecten. Om die onderlinge verwantschappen te structureren, is er een indeling van de Noord-Brabantse dialecten gemaakt (zie Belemans, Kruijsen en Van Keymeulen 1998 of de Klankgeografie van het Woordenboek van de Brabantse dialecten (WBD)). De indeling is gebaseerd op taalverschijnselgrenzen (isoglossen, de grenzen tussen verspreidingsgebieden van woorden, klanken enz.) en op taalbewustzijnsgrenzen (waarbij mensen werd gevraagd met welk dialect het hunne overeenkomt). De grootste twee gebieden zijn daarbij het West-Brabantse dialectgebied en het Oost-Brabantse. Het West-Brabantse, om precies te zijn het Noordwest-Brabantse dialectgebied omvat het Markizaats, het Baronies en ook het Antwerps, dat de westelijke helft van de provincie Antwerpen bestrijkt. Op die manier bestrijkt het West- Brabantse dialectgebied de westelijke helft van Noord-Brabant met uitzondering van de Westhoek, waarin dorpen liggen als Klundert, Fijnaart en Dinteloord waar men een dialect spreekt dat sterk is beïnvloed door het Zuid-Hollands.

Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 23:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:12   #3383
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Is dat zo, dat jullie evoluties worden "afgeblokt"? Volgens mij is recent nog het woord "ontvrienden" tot woord van het jaar gekozen. Een woord dat voor het eerst in een Vlaams tijdschrift is verschenen, en vervolgens is opgepikt door de Nederlandse media. Maar normaal gesproken is het inderdaad andersom. Meer dan 90% van alle nieuwe woorden ontstaat in Nederland. Lijkt het niet alleen maar zo dat het Vlaams wordt afgeblokt omdat Nederlanders veel productiever zijn in het verzinnen van nieuwe woorden? Een actueel woord is bijvoorbeeld "vergrijzing". Ontstaan in Nederland, en vervolgens overgenomen in het Vlaamse discours. Ik zie dan ook geen poging van de Vlamingen om een alternatief woord te verzinnen. Dus van afblokken kan dan geen sprake zijn.
Zoals gewoonlijk correct, ter zake en uitstekend geïnformeerd. Maar dat nemen ze u niet in dank af, vrees ik.

Ik zat ongeveer hetzelfde te denken, wat die productiviteit betreft: als de Vlamingen eens wat meer goede boeken schreven, dat zou ook helpen. Want daarin staan we nog lang niet op Nederlands peil. Echt jammer vind ik dat niet, want het is zoals met een klein vaderland: dan heb je een groter buitenland. Even goed.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 12 januari 2010 om 23:15.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:13   #3384
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik nu maar beter niet over mijn Noord-West-Vlaams dialect begin, waarin 'je' en 'jouw' minder 'vreemd' klinken dan 'ge' en 'uw'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:14   #3385
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Probeert u hier de boel wijs te maken dat "ge" en "gij" normaal zijn voor de Limburgse dialecten?
In het westen van Limburg, daar spreken ze Brabantse dialecten.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:15   #3386
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Brussel is voor Amsterdam veruit de grootste stad in het Nederlandstalig grondgebied.
Ze zouden het Brussels-Brabants terug tot leven moeten wekken.
Oud 12 januari 2010, 23:17   #3387
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Over Vlaamse dialecten gesproken :
http://www.youtube.com/watch?v=85q6fTYQPjc (Stabroek)
http://www.youtube.com/watch?v=OAxc0OPEHxc (Aarschot)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:18   #3388
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bij ons heeft 'gier' of 'ger' dezelfde betekenis als 'u'-meervoud of 'u'-beleefheidsvorm. In het enkelvoud is dat meestal 'ge'.
Net beweerde u heel wat anders:
Citaat:
'Gij' en 'ge' was en is in Limburg de taal waarin men mekaar aansprak en aanspreekt als men 'schoon Nederlands' sprak of spreekt.
M.a.w. wanneer een Limburger "normaal" doet en gewoon zijn dialect spreekt i.p.v. pseudo-Brabants, gebruikt hij geen "ge" en "gij". Als ik bedenk, dat in Maastricht waar ik ooit heb gewoond, net aan de Belgische grens dus, geen sprake is van "ge"/"gij" in het enkelvoud, maar wel van "du", lijkt het mij sterk dat dit kenmerk precies aan de grens ophoudt. En alle mij bekende naslagwerken bevestigen mijn vermoeden.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 12 januari 2010 om 23:25.
Oud 12 januari 2010, 23:18   #3389
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand is hier tegen een standaardtaal. Maar als 'standaardtaal' betekent dat het een louter een Noord-Nederlandse taal is, die de vloer aanveegt met met het taalgevoelen van 6 miljoen Vlamingen, dan hoeft er voor mijn part geen 'standaardtaal'.
grote woorden gebruik je, 'de vloer aanvegen', 'pertinent weigeren', dergelijke dingen zeg je als je het over mensen hebt die gewoon dagelijks naar hun werk moeten gaan en boodschappen moeten doen om hun kinderen te voeden. Die mensen beschuldig jij ervan 'pertinent te weigeren' Vlaams te leren.

alsof dat niet een natuurlijk proces zou zijn. Alsof Nederland een homogeen taalgebied (dialectisch) is. Alsof mensen de keuzen moeten maken tussen droogkuis en stomerij, en dan het verkeerde kiezen om die mensen in het bronsgroen eikenhout bewust dwars te zitten.

Je arrogantie slaat alles. Echt alles.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:21   #3390
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
In het westen van Limburg, daar spreken ze Brabantse dialecten.
Dat weet ik, maar maar ik had het dan ook over de dialecten die als Limburgs worden gekwalificeerd en niet over de dialecten die in de Limburgen worden gesproken.
Oud 12 januari 2010, 23:26   #3391
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dat dat niet zo is. Een van de kenmerken van de Limburgse dialecten is het voornaamwoord "du" in de 2de persoon enkelvoud. U spreekt waarschijnlijk geen Limburgs, maar verbeeldt u zich het maar te spreken.
Ik spreek mijn plaatselijk Limburgs, met halve Duitsers heb ik niets te maken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:26   #3392
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Net beweerde u heel wat anders: M.a.w. wanneer een Limburger "normaal" doet en gewoon zijn dialect spreekt i.p.v. pseudo-Brabants, gebruikt hij geen "ge" en "gij". Als ik bedenk, dat in Maastricht waar ik ooit heb gewoond, net aan de Belgische grens, geen sprake is van "ge"/"gij" in het enkelvoud, maar wel van "du", lijkt het mij sterk dat dit kenmerk precies aan de grens ophoudt. En alle mij bekende naslagwerken bevestigen mijn vermoeden.
Ik heb nooit gezegd dat alle Limburgers in hun dialecten alleen 'gij' gebruikten. Wel heb ik gezegd dat alle Limburgers (en vaak nu nog) 'gij' gebruiken wanneer zij hun dialect niet per se willen gebruiken onder mekaar omdat het dialect onderling toch wat verschilt tussen de dorpen en gemeenten.

Nu, 'du' wordt wel in Limburg gebruikt, daar niet van, maar niet zo veel. Veelal aan de Maaskant.

Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 23:27.
Oud 12 januari 2010, 23:27   #3393
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat zal dan wel Brabants zijn.
Oud 12 januari 2010, 23:27   #3394
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal dan wel Brabants zijn.
Neen, geen Brabants, echt niet....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:30   #3395
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
grote woorden gebruik je, 'de vloer aanvegen', 'pertinent weigeren', dergelijke dingen zeg je als je het over mensen hebt die gewoon dagelijks naar hun werk moeten gaan en boodschappen moeten doen om hun kinderen te voeden. Die mensen beschuldig jij ervan 'pertinent te weigeren' Vlaams te leren.

alsof dat niet een natuurlijk proces zou zijn. Alsof Nederland een homogeen taalgebied (dialectisch) is. Alsof mensen de keuzen moeten maken tussen droogkuis en stomerij, en dan het verkeerde kiezen om die mensen in het bronsgroen eikenhout bewust dwars te zitten.

Je arrogantie slaat alles. Echt alles.
Als u en uw landgenoten een lachertje heben gemaakt (of hebben willen maken) indertijd van het feit dat wij 'droogkuis' gebruikten in plaats van uw noord-Hollandse term, dan weet ik toch alvast vanwaar de arrogantie kwam.

Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 23:30.
Oud 12 januari 2010, 23:57   #3396
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u en uw landgenoten een lachertje heben gemaakt (of hebben willen maken) indertijd van het feit dat wij 'droogkuis' gebruikten in plaats van uw noord-Hollandse term, dan weet ik toch alvast vanwaar de arrogantie kwam.
en waar deden 'wij' dat?

overigens heb ik geen idee hoe ze in Noord-Holland een stomerij noemen. Als ik HIER de weg vraag zeg ik echter 'stomerij'.

en mijn kinderen zullen op school heus niet gedwongen gaan worden droogkuis te leren omdat dat u behaagt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 00:20   #3397
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik koester het Limburgse dialect.
'Taal' bedoel je misschien.

Dat nederlanders per definitie correct Nederlands zouden spreken beschouw ik als 'vlaming' als een belediging. Hoe kunnen we ooit een gezamelijk project als gelijken aanvangen met zo'n mentaliteit? en die mentaliteit is er bij Nederlanders van het noorden. Alhoewel het dikwijls subtiel is komt af en toe een superioritesgevoel naar boven merk ik.

P.S. Van Daele neemt m.i veel te snel onverbodige (noordnederlandse) modewoorden over als correct Nederlands, en werkt alzo een taalverloedering in de hand. Nederlands is geen Engels trouwens. Soms komt het me als gatlikkerij over.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 januari 2010 om 00:35.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 00:26   #3398
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een woordenboek hoeft ook niet dikker te worden. Of moet dat 'groeien' zoals de economie verondersteld wordt te doen. Ik aprecieer het juist als je met weinig woorden iets kan duidelijk maken. Het voorstellen alsof het verzinnen van nieuwe woorden en ervoor te zorgen dat ze in een woordenboek terecht komen, op een of andere manier iets is om fier op te zijn vindt ik belachelijk. Als dat zo verder gaat zitten we binnen een paar eeuwen met een woordenencyclopedie op de boekenrek en een toren van Babel op straat.

P.S. Bestaat 'woordenencylopedie' al ? ('t is gelukkig een Vlaams woord, en aldus heeft het minder kans de Van Daele te bezoedelen)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 januari 2010 om 00:35.
Oud 13 januari 2010, 00:34   #3399
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus toch een 'dialect'
Oud 13 januari 2010, 00:37   #3400
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Die Hollandse taalarrogantie moet wel iets van andere tijden geweest zijn, me dunkt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be