Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2014, 03:45   #35141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
ik heb me voorgenomen op jouw eindeloos gezever niet meer te reageren en daar blijft het bij
U zit weer in het hoekje waar de klappen vallen, nietwaar?! Daarom ook kunt u niet antwoorden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 03:47   #35142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Volgens mij zit dat tussen uw oren. Woon op de grens van Zuid Holland en Brabant, werk (en leefomgeving) met veel Brabanders en heb dit nog nooit door hen horen betitelen.
Kom maar eens naar Zeeuws-Vlaanderen. Daar hoor je dat heel vaak. Ze zeggen het vaak zelf: "Wij zijn halve Belgen."
Oud 16 november 2014, 03:53   #35143
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niet vergeten buiten het vlaams een andere taal is,hebben vlamingen ook een totaal andere 'mindset'' dan nederlanders
Nogal generaliserend vindt u niet? En verrassend deel ik weer uw mening niet, omdat ik als bewoner van de grensstreek, zie dat we meer gemeen hebben dan we denken.
Oud 16 november 2014, 03:58   #35144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
les zeeuws vlamingen ce sont des belges ..
Kijk eens aan: twee berichten eerder stellen dat u niet meer ingaat op mijn berichten, maar in het volgende bericht dat toch weer doen...
Oud 16 november 2014, 04:03   #35145
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik zag ook even in jouw spiegel en ik zag een klein meisje
Over gezever gesproken, dus wanneer ik als Nederlandse Brabander het niet met u eens bent, gooit u het over deze boeg?
Oud 16 november 2014, 04:16   #35146
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U moet eens dieper in Uw eigen spiegel kijken,Brabander
Bedankt voor deze wijze levensles, toch zou ik oppassen met uw lange tenen.
Oud 16 november 2014, 12:07   #35147
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan zijn dat u het onzin vindt, maar dit is wat Vlaamse en Nederlandse uitgevers aangeven
De realiteit is dat er naar mijn gevoel te weinig uitgevers zijn en dat is eerder het probleem.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 november 2014 om 12:10.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 12:38   #35148
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kijk eens aan: twee berichten eerder stellen dat u niet meer ingaat op mijn berichten, maar in het volgende bericht dat toch weer doen...
Oud 16 november 2014, 13:14   #35149
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Succesvol zaken doen in België
MKB-Nederland en TNT Express publiceren business guide België

België is geen Nederland
De business guide België geeft ondernemers goede ingangen hoe de Belgische markt te betreden. Ze moeten zeker niet de vergissing maken dat zaken doen in België te vergelijken is met Nederland. Het is toch echt het buitenland. Ondernemen in België verschilt om te beginnen al door de staatsstructuur met een nationale regering, drie gewesten en dito gemeenschappen. Brussel is uniek door de status als Europese hoofdstad. Vlaams is bovendien géén Nederlands.
http://www.mkbservicedesk.nl/9354/su...oen-belgie.htm

Bij de vestiging van Velde Groep in Antwerpen zijn het vooral Nederlandse bedrijven die Belgisch personeel zoeken voor de Belgische markt. “De Belgische markt is misschien nog wel moeilijker dan de Duitse,’’ zegt directeur België, Wilko van der Velden.
“Belgen en Nederlanders zeggen dezelfde woorden, maar spreken een heel andere taal".
https://www.velde.nl/velde-groep/ove...in-eigen-land/

Hertalen? U bedoelt vertalen?
Vertalers? Nee, bij Schrijf.be vindt u alleen hertalers. Copywriters die uw brontekst herschrijven in de doeltaal. En zo de anderstalige lezer ervan overtuigen dat de tekst origineel in zijn taal werd geschreven.

Vervlaamsing
Bent u een Nederlander die klaar is om de Vlaamse markt te veroveren? Maak dan één fout niet: uw 'Hollandse' teksten onder de neus van een Vlaming duwen. Want dan haalt hij die op. De oplossing? Vervlaamsing door Schrijf.be.

Verhollandsing
Vindt u als Vlaamse ondernemer dat uw Nederlandse klanten u maar móéten begrijpen? Dat is uw goed recht. Maar blijf dan aan uw kant van de taalgrens. Want, ja, een Nederlander vindt Vlaams 'gezellig'. Maar hapert hij bij een woord dat hij niet begrijpt? Dan haakt hij toch af. Daarom verhollandst Schrijf.be uw tekst.
http://www.schrijf.be/nl/teksten/ver...n/vervlaamsing

Snelvertaler.nl en zakendoen
Wanneer u van plan bent zaken te doen in Vlaanderen is het aan te raden om uw stukken professioneel in het Vlaams te laten vertalen. Vertaalbureau Snelvertaler heeft veel ervaring met zakendoen in België en is daardoor de perfecte partij om uw stukken, brieven en andere uitingen te vertalen. Neem contact op met onze projectmanagers voor de mogelijkheden of vraag direct een vrijblijvende offerte aan. Dat kunt u doen door ons uw document te versturen per e-mail of door het offerteformulier in te vullen. Onze projectmanagers sturen u vervolgens binnen een uur een offerte per e-mail.
http://www.snelvertaler.nl/Zakendoen-in-Belgi%C3%AB.htm

Een juridische term heeft in een andere taal vaak een andere strekking en juist dat vraagt gedegen kennis van het rechtssysteem in het andere land. De vertaling moet altijd worden getoetst aan de lokale wetten en procedures; Juridisch vertalers hebben vaak ook een studie rechten afgerond, maar in hoofdzaak zijn en blijven het vertalers en geen juristen.
http://webcache.googleusercontent.co...16/lokalisatie

Laatst gewijzigd door Adrian M : 16 november 2014 om 13:16.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 13:27   #35150
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Succesvol zaken doen in België
MKB-Nederland en TNT Express publiceren business guide België

België is geen Nederland
De business guide België geeft ondernemers goede ingangen hoe de Belgische markt te betreden. Ze moeten zeker niet de vergissing maken dat zaken doen in België te vergelijken is met Nederland. Het is toch echt het buitenland. Ondernemen in België verschilt om te beginnen al door de staatsstructuur met een nationale regering, drie gewesten en dito gemeenschappen. Brussel is uniek door de status als Europese hoofdstad. Vlaams is bovendien géén Nederlands.
http://www.mkbservicedesk.nl/9354/su...oen-belgie.htm

Bij de vestiging van Velde Groep in Antwerpen zijn het vooral Nederlandse bedrijven die Belgisch personeel zoeken voor de Belgische markt. “De Belgische markt is misschien nog wel moeilijker dan de Duitse,’’ zegt directeur België, Wilko van der Velden.
“Belgen en Nederlanders zeggen dezelfde woorden, maar spreken een heel andere taal".
https://www.velde.nl/velde-groep/ove...in-eigen-land/

Hertalen? U bedoelt vertalen?
Vertalers? Nee, bij Schrijf.be vindt u alleen hertalers. Copywriters die uw brontekst herschrijven in de doeltaal. En zo de anderstalige lezer ervan overtuigen dat de tekst origineel in zijn taal werd geschreven.

Vervlaamsing
Bent u een Nederlander die klaar is om de Vlaamse markt te veroveren? Maak dan één fout niet: uw 'Hollandse' teksten onder de neus van een Vlaming duwen. Want dan haalt hij die op. De oplossing? Vervlaamsing door Schrijf.be.

Verhollandsing
Vindt u als Vlaamse ondernemer dat uw Nederlandse klanten u maar móéten begrijpen? Dat is uw goed recht. Maar blijf dan aan uw kant van de taalgrens. Want, ja, een Nederlander vindt Vlaams 'gezellig'. Maar hapert hij bij een woord dat hij niet begrijpt? Dan haakt hij toch af. Daarom verhollandst Schrijf.be uw tekst.
http://www.schrijf.be/nl/teksten/ver...n/vervlaamsing

Snelvertaler.nl en zakendoen
Wanneer u van plan bent zaken te doen in Vlaanderen is het aan te raden om uw stukken professioneel in het Vlaams te laten vertalen. Vertaalbureau Snelvertaler heeft veel ervaring met zakendoen in België en is daardoor de perfecte partij om uw stukken, brieven en andere uitingen te vertalen. Neem contact op met onze projectmanagers voor de mogelijkheden of vraag direct een vrijblijvende offerte aan. Dat kunt u doen door ons uw document te versturen per e-mail of door het offerteformulier in te vullen. Onze projectmanagers sturen u vervolgens binnen een uur een offerte per e-mail.
http://www.snelvertaler.nl/Zakendoen-in-Belgi%C3%AB.htm

Een juridische term heeft in een andere taal vaak een andere strekking en juist dat vraagt gedegen kennis van het rechtssysteem in het andere land. De vertaling moet altijd worden getoetst aan de lokale wetten en procedures; Juridisch vertalers hebben vaak ook een studie rechten afgerond, maar in hoofdzaak zijn en blijven het vertalers en geen juristen.
http://webcache.googleusercontent.co...16/lokalisatie
Nogmaals, net zo min als het Duits in Zwitserland hetzelfde is als in Duitsland blijft en is blijft het Duits.
Dus hetgeen er wordt gezegd over Vlaanderen en Nederland is regionale prietpraat binnen het Nederlandstalige gebied. Dat er juridische kanten aan het taalgebruik vastzit is logisch. Trouwens Nederlands juridisch taalgebruik is voor mij vaak even onbegrijpelijk als Vlaams juridisch taalgebruik.
Bovendien geldt in Nederland ook dat men in contracten ook geen "normaal" taalgebruik kan toepassen maar dat men dit moet aanpassen.
De bronnen die u aanhaalde ken ik.
Heel veel pogingen worden gedaan om de verschillend tot in duizendvoudige uit te vergroten totdat men zelf een vertaalde tekst ook vaak zelf, de Vlamingen zelf dus, ook niet meer begrijpt.
Af en toe is het een hoop comedie om helemaal niets. Ik spreek uit ervaring dus. Tegenwoordig heb ik het standpunt, hoe meer verwijzingen naar meer instanties binnen België des te beter

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 november 2014 om 13:44.
Oud 16 november 2014, 13:30   #35151
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Toch niet, Brabanders, Limburgers en Zeeuws Vlamingen worden vaak (toegegeven meestal schertsend/spottend) reserve-Belgen genoemd, dit zit geenszins tussen mijn oren.
Dieper in Brabant dan, tot pakweg 20 á 30 km over de grens Zuid-Holland - Brabant zult u dit niet horen van Brabanders.
Verschil tussen Brabanders en Hollanders is er nauwelijks of niet, ik merk er niets van bij m'n vriendenkring of op m'n werk. Maar misschien zijn ze in dat deel van Brabant wat zelfbewuster dan de gemiddelde Brabander?
Oud 16 november 2014, 13:45   #35152
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nogmaals, net zo min, als het Duits in Zwitserland hetzelfde is als in Duitsland blijft en is het Duits.
Dus hetgeen er wordt gezegd over Vlaanderen en Nederland is regionale prietpraat binnen het Nederlandstalige gebied. Dat er juridische kanten aan het taalgebruik vastzit is logisch. Trouwens Nederlands juridisch taalgebruik is voor mij vaak even onbegrijpelijk als Vlaams juridisch taalgebruik.
Bovendien geldt in Nederland ook dat men in contracten ook geen "normaal" taalgebruik kan toepassen maar dat men dit moet aanpassen.
Zeker, maar laat een NL bedrijf in Brabant het gebruikte Nederlands vertalen/hertalen voor een bedrijf in Groningen of voor Groningse klanten?

Een bedrijf in Nederland hoeft in contact met andere bedrijven in Nederland geen rekening te houden met een andere uitleg aan de standaard juridisch NL betekenis/opvatting van woorden. Deze is landelijk hetzelfde
Oud 16 november 2014, 13:50   #35153
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dieper in Brabant dan, tot pakweg 20 á 30 km over de grens Zuid-Holland - Brabant zult u dit niet horen van Brabanders.
Verschil tussen Brabanders en Hollanders is er nauwelijks of niet, ik merk er niets van bij m'n vriendenkring of op m'n werk. Maar misschien zijn ze in dat deel van Brabant wat zelfbewuster dan de gemiddelde Brabander?
Klopt volledig. De verschillen die worden toegedicht tussen Vlaanderen en Nederland zijn vaak te algemeen. Ook in Nederland spreekt een ieder vaak zijn eigen dialect of streektaal.
En vaak vloeien de dialecten in Nederland en België langzaam in elkaar over. Te gemakkelijk wordt daar door onwetende Nederlanders en Vlamingen overeen gestapt.
Oud 16 november 2014, 14:21   #35154
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat waag ik ernstig te betwijfelen, daarbij is 'reserve Belg' soms ook juist een geuzennaam.
Zo zijn er inmiddels komisch bedoelde spotnamen voor alle delen van het land.
Deze valt gezien de verwante dialecten en geloof nog wel te verklaren ook.

Sterker nog sommige landgenoten van boven de rivieren, ironisch genoeg zelf ook met een accent, hebben weleens gevraagd of ik een Belg; waaruit ik twee dingen kon concluderen, die waren nog nooit ten zuiden van zowel de rivieren als de grens geweest.

Hoewel ik wel de opmerking van edwin2 wel deel, de verschillen vloeien veel geleidelijker in elkaar over.

Toch valt me wel op, dat niet erg begrepen wordt, daarom zal ik m'n quote maar aanpassen, ik bedoelde namelijk Holland, als Pars pro Toto.

Citaat:
Maarja, als Noord Brabander ben je dan ook 'Hollander' in Vlaanderen en reserve-'Belg' in 'Holland'....
Oud 16 november 2014, 14:50   #35155
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat waag ik ernstig te betwijfelen, daarbij is 'reserve Belg' soms ook juist een geuzennaam.
Zo zijn er inmiddels komisch bedoelde spotnamen voor alle delen van het land.
Deze valt gezien de verwante dialecten en geloof nog wel te verklaren ook.

Sterker nog sommige landgenoten van boven de rivieren, ironisch genoeg zelf ook met een accent, hebben weleens gevraagd of ik een Belg; waaruit ik twee dingen kon concluderen, die waren nog nooit ten zuiden van zowel de rivieren als de grens geweest.

Hoewel ik wel de opmerking van edwin2 wel deel, de verschillen vloeien veel geleidelijker in elkaar over.

Toch valt me wel op, dat niet erg begrepen wordt, daarom zal ik m'n quote maar aanpassen, ik bedoelde namelijk Holland, als Pars pro Toto.
Had een relatie met iemand uit Sprang Kapelle, als wel later met iemand uit Geertruidenberg. Nooit ook maar iets van gemerkt.
Maar zal eens navragen bij vrienden en collega's wat ze ervan vinden?

Mogelijk speelt mee dat een dorp als Sprang-Kapelle grotendeels protestants is en tot aan 1814 bij het gewest Holland behoorde? Ook Geertruidenberg behoorde van oorsprong bij het gewest Holland
Oud 16 november 2014, 15:34   #35156
Shalom
Vreemdeling

Shalom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom sleur jij er walen of franstaligen bij?
iemand met een heel klein beetje realiteitszin weet op voorhand dit zoiets nooit kan werken ongeacht wat mijn mening hierover is
Omdat die altijd tegen een opdeling zullen zijn, gezien Wallonië dan helemaal verpauperd.
Shalom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 15:39   #35157
Shalom
Vreemdeling

Shalom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs Bart de Wever is geen voorstander voor referenda voor onafhankelijkheid, laat staan een referendum voor een Groot Nederland. En in Nederland hebben we altijd de souvereiniteit van België gerespecteerd.

Groot Nederland is ook iets van lange adem en dat geeft ook niet en daarom ook met veel evolutionaire tussenstappen.
Bart de Wever is in zijn hart daar wel een voorstander vanaf maar zegt dat niet hard op vanwege de reactie van de Walen en de Vlaamse volksverraders.
Shalom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 16:37   #35158
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 november 2014 om 16:45.
Oud 16 november 2014, 16:38   #35159
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeker, maar laat een NL bedrijf in Brabant het gebruikte Nederlands vertalen/hertalen voor een bedrijf in Groningen of voor Groningse klanten?

Een bedrijf in Nederland hoeft in contact met andere bedrijven in Nederland geen rekening te houden met een andere uitleg aan de standaard juridisch NL betekenis/opvatting van woorden. Deze is landelijk hetzelfde
Wat wel zo is, is dat sommige stukken ook naar het Frans vertaald moeten worden, en daarom ook dat het juridische Nederlands in Vlaanderen niet uit de pas mag lopen met het Frans?
Oud 16 november 2014, 16:52   #35160
Adrian M

Standaard

Citaat:
Wat wel zo is, is dat sommige stukken ook naar het Frans vertaald moeten worden, en daarom ook dat het juridische Nederlands in Vlaanderen niet uit de pas mag lopen met het Frans?
Geen idee, maar lijkt me van toepassing.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be