![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#35141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kom maar eens naar Zeeuws-Vlaanderen. Daar hoor je dat heel vaak. Ze zeggen het vaak zelf: "Wij zijn halve Belgen."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35143 |
Europees Commissaris
|
![]() Nogal generaliserend vindt u niet? En verrassend deel ik weer uw mening niet, omdat ik als bewoner van de grensstreek, zie dat we meer gemeen hebben dan we denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35145 |
Europees Commissaris
|
![]() Over gezever gesproken, dus wanneer ik als Nederlandse Brabander het niet met u eens bent, gooit u het over deze boeg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35146 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35147 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De realiteit is dat er naar mijn gevoel te weinig uitgevers zijn en dat is eerder het probleem.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 november 2014 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35148 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35149 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Succesvol zaken doen in België
MKB-Nederland en TNT Express publiceren business guide België België is geen Nederland De business guide België geeft ondernemers goede ingangen hoe de Belgische markt te betreden. Ze moeten zeker niet de vergissing maken dat zaken doen in België te vergelijken is met Nederland. Het is toch echt het buitenland. Ondernemen in België verschilt om te beginnen al door de staatsstructuur met een nationale regering, drie gewesten en dito gemeenschappen. Brussel is uniek door de status als Europese hoofdstad. Vlaams is bovendien géén Nederlands. http://www.mkbservicedesk.nl/9354/su...oen-belgie.htm Bij de vestiging van Velde Groep in Antwerpen zijn het vooral Nederlandse bedrijven die Belgisch personeel zoeken voor de Belgische markt. “De Belgische markt is misschien nog wel moeilijker dan de Duitse,’’ zegt directeur België, Wilko van der Velden. “Belgen en Nederlanders zeggen dezelfde woorden, maar spreken een heel andere taal". https://www.velde.nl/velde-groep/ove...in-eigen-land/ Hertalen? U bedoelt vertalen? Vertalers? Nee, bij Schrijf.be vindt u alleen hertalers. Copywriters die uw brontekst herschrijven in de doeltaal. En zo de anderstalige lezer ervan overtuigen dat de tekst origineel in zijn taal werd geschreven. Vervlaamsing Bent u een Nederlander die klaar is om de Vlaamse markt te veroveren? Maak dan één fout niet: uw 'Hollandse' teksten onder de neus van een Vlaming duwen. Want dan haalt hij die op. De oplossing? Vervlaamsing door Schrijf.be. Verhollandsing Vindt u als Vlaamse ondernemer dat uw Nederlandse klanten u maar móéten begrijpen? Dat is uw goed recht. Maar blijf dan aan uw kant van de taalgrens. Want, ja, een Nederlander vindt Vlaams 'gezellig'. Maar hapert hij bij een woord dat hij niet begrijpt? Dan haakt hij toch af. Daarom verhollandst Schrijf.be uw tekst. http://www.schrijf.be/nl/teksten/ver...n/vervlaamsing Snelvertaler.nl en zakendoen Wanneer u van plan bent zaken te doen in Vlaanderen is het aan te raden om uw stukken professioneel in het Vlaams te laten vertalen. Vertaalbureau Snelvertaler heeft veel ervaring met zakendoen in België en is daardoor de perfecte partij om uw stukken, brieven en andere uitingen te vertalen. Neem contact op met onze projectmanagers voor de mogelijkheden of vraag direct een vrijblijvende offerte aan. Dat kunt u doen door ons uw document te versturen per e-mail of door het offerteformulier in te vullen. Onze projectmanagers sturen u vervolgens binnen een uur een offerte per e-mail. http://www.snelvertaler.nl/Zakendoen-in-Belgi%C3%AB.htm Een juridische term heeft in een andere taal vaak een andere strekking en juist dat vraagt gedegen kennis van het rechtssysteem in het andere land. De vertaling moet altijd worden getoetst aan de lokale wetten en procedures; Juridisch vertalers hebben vaak ook een studie rechten afgerond, maar in hoofdzaak zijn en blijven het vertalers en geen juristen. http://webcache.googleusercontent.co...16/lokalisatie Laatst gewijzigd door Adrian M : 16 november 2014 om 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus hetgeen er wordt gezegd over Vlaanderen en Nederland is regionale prietpraat binnen het Nederlandstalige gebied. Dat er juridische kanten aan het taalgebruik vastzit is logisch. Trouwens Nederlands juridisch taalgebruik is voor mij vaak even onbegrijpelijk als Vlaams juridisch taalgebruik. Bovendien geldt in Nederland ook dat men in contracten ook geen "normaal" taalgebruik kan toepassen maar dat men dit moet aanpassen. De bronnen die u aanhaalde ken ik. Heel veel pogingen worden gedaan om de verschillend tot in duizendvoudige uit te vergroten totdat men zelf een vertaalde tekst ook vaak zelf, de Vlamingen zelf dus, ook niet meer begrijpt. Af en toe is het een hoop comedie om helemaal niets. Ik spreek uit ervaring dus. Tegenwoordig heb ik het standpunt, hoe meer verwijzingen naar meer instanties binnen België des te beter
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 november 2014 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35151 | |
|
![]() Citaat:
Verschil tussen Brabanders en Hollanders is er nauwelijks of niet, ik merk er niets van bij m'n vriendenkring of op m'n werk. Maar misschien zijn ze in dat deel van Brabant wat zelfbewuster dan de gemiddelde Brabander? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35152 | |
|
![]() Citaat:
Een bedrijf in Nederland hoeft in contact met andere bedrijven in Nederland geen rekening te houden met een andere uitleg aan de standaard juridisch NL betekenis/opvatting van woorden. Deze is landelijk hetzelfde |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35153 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En vaak vloeien de dialecten in Nederland en België langzaam in elkaar over. Te gemakkelijk wordt daar door onwetende Nederlanders en Vlamingen overeen gestapt.
![]() |
![]() |
#35154 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zo zijn er inmiddels komisch bedoelde spotnamen voor alle delen van het land. Deze valt gezien de verwante dialecten en geloof nog wel te verklaren ook. Sterker nog sommige landgenoten van boven de rivieren, ironisch genoeg zelf ook met een accent, hebben weleens gevraagd of ik een Belg; waaruit ik twee dingen kon concluderen, die waren nog nooit ten zuiden van zowel de rivieren als de grens geweest. Hoewel ik wel de opmerking van edwin2 wel deel, de verschillen vloeien veel geleidelijker in elkaar over. Toch valt me wel op, dat ![]() ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35155 | |
|
![]() Citaat:
Maar zal eens navragen bij vrienden en collega's wat ze ervan vinden? Mogelijk speelt mee dat een dorp als Sprang-Kapelle grotendeels protestants is en tot aan 1814 bij het gewest Holland behoorde? Ook Geertruidenberg behoorde van oorsprong bij het gewest Holland |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35156 |
Vreemdeling
|
![]() Omdat die altijd tegen een opdeling zullen zijn, gezien Wallonië dan helemaal verpauperd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35157 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35158 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() .
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 november 2014 om 16:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35159 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35160 |
|