Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2015, 10:56   #35581
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
I kwalificeer dat als wishful thinking in vlaamsnationalistische geesten.
Is het zo moeilijk voor jou Vlaams met een hoofdletter te schrijven?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 11:43   #35582
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Mijn voorouders zijn Katholieken uit de Nederlandse Generaliteitslanden (de meeste Nederlandse Brabanders en Limburgers zijn van Katholieke huize en in de rest van het land is het minstens een grote minderheid), dus informeer wat beter in het vervolg.
Het clichématig denken zit er nog behoorlijk diep in. Men heeft dit beeld nodig om het bestaan van België te rechtvaardigen, want wat zij anders dan nog de verschillend tussen noord en zuid? Door Europa zal ook nog eens de wetgeving naar elkaar toe gaan groeien...
Oud 14 mei 2015, 15:27   #35583
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Een uitschuiver? Ziet u dat zo extreem?
Ik sta daar toch wat relaxter in.
Het is geen kwestie van extreem of relaxt. Maar woorden kunnen soms zeer gevoelsgeladen symbolen zijn waarachter een ganse denkwereld schuilgaat.
Ik heb hier al tot vervelens toe gesteld dat het Nederlandstalige woord 'België' een neologisme is en dacht nu wel dat uitgerekend gij dat begrepen had. Wie dan meent te moeten stellen - wie ook - dat 'België' al eeuwen wordt gebruikt trapt op mijn Nederlandse ziel.
Citaat:
Ik zie mijzelf ook niet als iemand die alles weet.
Let 's shake hands!
Citaat:
Bescheidenheid, openstaan en altijd uit zijn op compromissen zijn mijn primaire karaktereigenschappen. Een echte Hollandse Nederlander dus. Wanneer ik fout zit, dan is dat een leermoment voor mij. En ik ga nog heel veel leren. Groet, Edwin
Dat siert u en maakt u dan ook tot één van de meest aangename forumgangers, zoniet dè überhaupt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 mei 2015 om 15:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 15:34   #35584
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Gelderland is ook overwegend katholiek, net als Overijssel.
Noord Holland kent overigens ook meer katholieken dan protestanten
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 15:39   #35585
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Het blijft triest dat men in het zuiden zo blijft hangen onware vooroordelen en opinies.
Het feit dat de machthebbers protestant waren zegt niets over de bevolking. Tegenwoordig is religie niet relevant meer.
Oud 14 mei 2015, 15:41   #35586
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het blijft triest dat men in het zuiden zo blijft hangen onware vooroordelen en opinies.
Cato beweert dat ook, maar is dat wel zo.....?
Doen jullie geen beweringen louter op grond van de berichten van enkele nitwits hier op dit forum...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 mei 2015 om 15:42.
Oud 14 mei 2015, 15:49   #35587
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Doen jullie geen beweringen louter op grond van de berichten van enkele nitwits hier op dit forum...?
Nee, ook binnen mijn bedrijf wordt dit in stand gehouden. Ook nu met de fusie van Delhaize en Albert Heijn wordt als een mantra deze onzin opnieuw verkondigt door de pers. Om moedeloos van te worden.
Oud 14 mei 2015, 15:50   #35588
cato

Standaard

Citaat:
Nee ik ken Vlamingen en ben ook vaker in Vlaanderen geweest.
Mijn ervaring is dat Vlamingen veel negatiever over Nederlanders denken en spreken ,
dan andersom

Laatst gewijzigd door cato : 14 mei 2015 om 15:52.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 15:58   #35589
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is geen kwestie van extreem of relaxt. Maar woorden kunnen soms zeer gevoelsgeladen symbolen zijn waarachter een ganse denkwereld schuilgaat.
Ik heb hier al tot vervelens toe gesteld dat het Nederlandstalige woord 'België' een neologisme is en dacht nu wel dat uitgerekend gij dat begrepen had. Wie dan meent te moeten stellen - wie ook - dat 'België' al eeuwen wordt gebruikt trapt op mijn Nederlandse ziel.

Let 's shake hands!
Dat siert u en maakt u dan ook tot één van de meest aangename forumgangers, zoniet dè überhaupt.
Dat van België geef ik u gelijk, ik zal die koppeling niet meer maken. Ik schaam mij ook wel een beetje dat zelfs ook ik in die onzin trap.

Verder weet ik dat wij op één lijn liggen.
Dus die handshake is ondubbelzinnig wederzijds.

Verder is het aangenaam om met u te discussiëren. Ook uw rechtstreekse uitingen en meningen zijn in mijn ogen aangenaam en prettig!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 mei 2015 om 16:02.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 16:01   #35590
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Moet dan altijd weer denken aan Volendam.
Gezellige boel daar!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 mei 2015 om 16:04.
Oud 14 mei 2015, 16:08   #35591
Adrian M

Standaard

Citaat:
Het clichématig denken zit er nog behoorlijk diep in. Men heeft dit beeld nodig om het bestaan van België te rechtvaardigen, want wat zij anders dan nog de verschillend tussen noord en zuid? Door Europa zal ook nog eens de wetgeving naar elkaar toe gaan groeien...
Al wordt er geen oorlog meer gevoerd met wapens, deze wordt nog steeds gevoerd. Thatcher destijds, we hebben de Duitsers verslagen maar ze zijn er weer.
De grote landen maken de macht uit, Duitsland, Frankrijk en de UK. Als de UK uit elkaar zou vallen is er vrijwel geen tegenstand meer tegen de Duitsers.

Dijselbloem bijvoorbeeld heeft nu een post welke hij niet had mogen krijgen. Normaal gesproken had hij hier nooit voor in aanmerking gekomen gezien het gewicht van Nederland. De kans dat hij z'n post verliest is vrij groot daar Spanje deze post opeist.
Zelfs samen zouden NL en BL niet bijzonder veel meer gewicht hebben. Ze zouden altijd nog Spanje en Italië voor moeten laten gaan en zeer waarschijnlijk ook Polen.

Nu de US wegvalt om de groten landen uit te kunnen spelen volgt Nederland de strategie van Bandwagoning. Het richt z'n peilen op alle drie de landen.
België heeft een totaal andere visie op Europa, altijd gehad.
Zolang de visies verschillen zullen ze blijven botsen. Mee een reden dat Nederlandse parlementariërs geen heil zien in de Benelux. Ze staan voor dat Nederland het zelf regelt met de diverse strategische keuze partners.

Evenals samenvoegen van twee kleine nietszeggende Legers geen voordeel oplevert, levert intensief met elkaar optrekken van twee kleine landen nauwelijks of geen voordeel op.
België speelt in het geheel geen rol voor Nederland. Er valt meer profijt uit te halen door aan te hurken bij bijvoorbeeld een groot land. Hypocriet, maar -Bandwagoning - in dit geval Duitsland. En als tegenwicht, de Fransen en de UK.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 mei 2015 om 16:08.
Oud 14 mei 2015, 16:13   #35592
Adrian M

Standaard

Citaat:
Moet dan altijd weer denken aan Volendam.
Gezellige boel daar!
Tja, vroeg ooit eens aan m'n vader, jaar of 5: "Pa waarom zijn wij niet katholiek?" ... "Waarom jochie?" .... "Nou, daar krijgen ze koekies"
Oud 14 mei 2015, 16:20   #35593
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Al wordt er geen oorlog meer gevoerd met wapens, deze wordt nog steeds gevoerd. Thatcher destijds, we hebben de Duitsers verslagen maar ze zijn er weer.
De grote landen maken de macht uit, Duitsland, Frankrijk en de UK. Als de UK uit elkaar zou vallen is er vrijwel geen tegenstand meer tegen de Duitsers.

Dijselbloem bijvoorbeeld heeft nu een post welke hij niet had mogen krijgen. Normaal gesproken had hij hier nooit voor in aanmerking gekomen gezien het gewicht van Nederland. De kans dat hij z'n post verliest is vrij groot daar Spanje deze post opeist.
Zelfs samen zouden NL en BL niet bijzonder veel meer gewicht hebben. Ze zouden altijd nog Spanje en Italië voor moeten laten gaan en zeer waarschijnlijk ook Polen.

Nu de US wegvalt om de groten landen uit te kunnen spelen volgt Nederland de strategie van Bandwagoning. Het richt z'n peilen op alle drie de landen.
België heeft een totaal andere visie op Europa, altijd gehad.
Zolang de visies verschillen zullen ze blijven botsen. Mee een reden dat Nederlandse parlementariërs geen heil zien in de Benelux. Ze staan voor dat Nederland het zelf regelt met de diverse strategische keuze partners.

Evenals samenvoegen van twee kleine nietszeggende Legers geen voordeel oplevert, levert intensief met elkaar optrekken van twee kleine landen nauwelijks of geen voordeel op.
België speelt in het geheel geen rol voor Nederland. Er valt meer profijt uit te halen door aan te hurken bij bijvoorbeeld een groot land. Hypocriet, maar -Bandwagoning - in dit geval Duitsland. En als tegenwicht, de Fransen en de UK.
Wij schurken al behoorlijk tegen zowel de UK als tegen Duitsland aan. Dus samenwerking met deze landen is al lang een natuurlijk gegeven.

De gemeenschappelijke taal met onze zuiderburen is er met België een extra component bijgekomen. Vergis je daar niet in. De vaak ook persoonlijke banden zijn zowel zichtbaar als verborgen behoorlijk hecht.

Je ziet in de politiek ook steeds meer gelegenheidscoalities ontstaan. Het is lastig om te zeggen of wij wel of niet met onze zuiderburen op 1 lijn liggen of niet. Soms wel en soms niet.

De politiek is binnen Europa veel dynamischer dan ongeveer 40 jaar geleden. Toen was er nog een coherente politiek. Nu is alles veel diffuser geworden. Of een herenigd Nederland invloed heeft of niet is koffiedikkijken. Er spelen nu teveel factoren een rol.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 mei 2015 om 16:24.
Oud 14 mei 2015, 16:25   #35594
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja, vroeg ooit eens aan m'n vader, jaar of 5: "Pa waarom zijn wij niet katholiek?" ... "Waarom jochie?" .... "Nou, daar krijgen ze koekies"
Oud 14 mei 2015, 17:03   #35595
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Indien het het VKN niet gedesïntegreerd ware geweest in twee koninkrijkjes en een klein Groothertogdommeke, zaten wij, Nederlanders, in de G7 ipv Italië.
Bovendien, beweert mijn burgemeester, de som van het BNP van de drie ex-VKN-staten lag in de afgelopen decennia verschillende keren hoger dan dat van een land als Canada.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 mei 2015 om 17:13.
Oud 14 mei 2015, 17:08   #35596
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar wat dan met Juncker, Herman Van Rompuy, José Manuel Durão Barroso e.d. Dat heeft iets van twee grote honden die vechten om een been en de derde kleine gaat ermee heen....
Oud 14 mei 2015, 17:22   #35597
Adrian M

Standaard

Citaat:
Wij schurken al behoorlijk tegen zowel de UK als tegen Duitsland aan. Dus samenwerking met deze landen is al lang een natuurlijk gegeven.

De gemeenschappelijke taal met onze zuiderburen is er met België een extra component bijgekomen. Vergis je daar niet in. De vaak ook persoonlijke banden zijn zowel zichtbaar als verborgen behoorlijk hecht.

Je ziet in de politiek ook steeds meer gelegenheidscoalities ontstaan. Het is lastig om te zeggen of wij wel of niet met onze zuiderburen op 1 lijn liggen of niet. Soms wel en soms niet.

De politiek is binnen Europa veel dynamischer dan ongeveer 40 jaar geleden. Toen was er nog een coherente politiek. Nu is alles veel diffuser geworden. Of een herenigd Nederland invloed heeft of niet is koffiedikkijken. Er spelen nu teveel factoren een rol.
'

Dat samenwerken van ons met Duitsland, Frankrijk en de UK berust op proberen te overleven als Nederland. Met hetzelfde oogmerk waarop we de US tot voor kort gebruikten om de grote landen uit te kunnen spelen. Nu de US wegvalt zoeken we het in Europa zelf.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft Nederland in al die jaren meer profijt van de Amerikanen gehad dan omgekeerd om de Europese landen tegen elkaar uit te spelen. Naarmate de Amerikanen de Britten steeds meer lieten vallen, moesten we daar tegen onze zin in mee.

De Fransen hebben de rol van de Britten overgenomen ten aanzien van de Amerikanen. Wat doet Nederland? Het zoekt het tevens bij Frankrijk, de Amerikanen willen we niet geheel opgeven.
Waar gaat dat nu toe leiden, politiek/militair? Een Nederlands/Franse (geïntegreerde brigade). Gericht op optreden in Afrika. Een Franse generaal en Franse officieren (in Nederland) hebben de hand erin gehad hoe deze brigade om te vormen.
Opvallend niet, een Frans/Nederlandse brigade gaat waarschijnlijk wel lukken en met de Belgen is dit nooit gelukt.

De Belgische visie om te overleven berust op een heilig geloof in Europa, de reden waarom ze destijds tegen de oprichting en deelname aan de Nato waren. Ze werden dan ook gedwongen mee door de Europese landen om toe te treden.

Twee visies die niet verenigbaar zijn, mee waarom onze parlementsleden geen heil zien in de Benelux. Er is dan ook geen NL politicus die zich met een verenigen van Nederland en België zich überhaupt ook maar bezig houdt. Het gaat in de politiek om één ding, wat we al 400 jaar doen, hoe overleeft Nederland binnen Europa.
Oud 14 mei 2015, 17:25   #35598
Adrian M

Standaard

Citaat:
Maar wat dan met Juncker, Herman Van Rompuy, José Manuel Durão Barroso e.d. Dat heeft iets van twee grote honden die vechten om een been en de derde kleine gaat ermee heen....
Zal me benieuwen daar zo'n post uiterst zeldzaam is dat een klein k. land een dg post krijgt, laat staan zal weten te behouden. Geef hem weinig kans
Oud 14 mei 2015, 17:34   #35599
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Diegenen die ik vernoemde hebben of hadden reeds belangrijke posten...
Oud 14 mei 2015, 17:34   #35600
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
'

Dat samenwerken van ons met Duitsland, Frankrijk en de UK berust op proberen te overleven als Nederland. Met hetzelfde oogmerk waarop we de US tot voor kort gebruikten om de grote landen uit te kunnen spelen. Nu de US wegvalt zoeken we het in Europa zelf.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft Nederland in al die jaren meer profijt van de Amerikanen gehad dan omgekeerd om de Europese landen tegen elkaar uit te spelen. Naarmate de Amerikanen de Britten steeds meer lieten vallen, moestoen we daar tegen onze zin in mee.

De Fransen hebben de rol van de Britten overgenomen ten aanzien van de Amerikanen. Wat doet Nederland? Het zoekt het tevens bij Frankrijk, de Amerikanen willen we niet geheel opgeven.
Waar gaat dat nu toe leiden, politiek/militair? Een Nederlands/Franse (geïntegreerde brigade). Gericht op optreden in Afrika. Een Franse generaal en Franse officieren (in Nederland) hebben de hand erin gehad hoe deze brigade om te vormen.
Opvallend niet, een Frans/Nederlandse brigade gaat waarschijnlijk wel lukken en met de Belgen is dit nooit gelukt.

De Belgische visie om te overleven berust op een heilig geloof in Europa, de reden waarom ze destijds tegen de oprichting en deelname aan de Nato waren. Ze werden dan ook gedwongen mee door de Europese landen om toe te treden.

Twee visies die niet verenigbaar zijn, mee waarom onze parlementsleden geen heil zien in de Benelux. Er is dan ook geen NL politicus die zich met een verenigen van Nederland en België zich überhaupt ook maar bezig houdt. Het gaat in de politiek om één ding, wat we al 400 jaar doen, hoe overleeft Nederland binnen Europa.
Ik zou het logisch vinden wanneer Dijselbloem opzijgeschoven zou worden. De opeenvolgende regeringen, met de vrije jongens van de VVD en het CDA schreeuwen om het hardst dat er minder regels moeten komen. Ze hebben lak aan de meest eenvoudige veiligheidsregels binnen Europa.

Wanneer ik zie hoe goed onze zuiderburen de Europese richtlijnen in hun wetgeving implementeren, dan ben ik daar jaloers op. We moeten ophouden in Nederland besluitvorming en invoering van fatsoenlijke Europese richtlijnen te vertragen.

Ooit stond de VVD voor de partij van de rechtstaat, nu is het een partij in handen van vastgoedmagnaten en halve criminelen die lak hebben aan veiligheid, welzijn en orde.

We moeten terugkeren naar Europa en niet de cowboy uithangen van Europa. Zo, dit moest ik even kwijt!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 mei 2015 om 17:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be