Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2015, 23:44   #35661
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Men is Nederlander, maar voelt zich verbonden met het zuiden. Kan ook niet anders, het grenst aan elkaar. Logisch toch? Oost Friesen voelen zich ook verbonden met de Friesen in Nederland maar zijn ook Duits.

Maar de manier van zakendoen in Brabant is toch echt anders als in Zuid Holland. Ik weet er alles van na 8 jaar in Noord Brabant te hebben gewerkt.
Dat haal ik toch echt niet uit dat onderzoek onder de jonge generatie Brabanders. Ze geven merendeels aan dat ze geen verschil meer zien tussen Brabant en de rest van Nederland. Dat lijkt me iets anders dan zich verbonden voelen met België.
Als u het heeft over Brabant dan zult u wellicht bedoelen dicht tegen de grens aan. Bij de vele Brabanders waarmee ik altijd gewerkt heb, woon op de grens van Holland en Brabant heb ik er nooit iets van kunnen merken.
Let wel, wij zijn van een oudere generatie. De jonge generatie denkt en voelt anders.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 01:42   #35662
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De jonge generatie Noord Brabanders daarentegen herkent zich er niet meer in. Uit onderzoek blijkt dat ze vinden dat Nederlanders naar elkaar toegegroeid zijn en er geen wezenlijke verschillen meer bestaan tussen Brabanders en de rest van Nederland. Wij zijn duidelijk van een oudere generatie dat we daar nog in willen geloven.
Maar of een Belg dit zo zou kunnen voelen betwijfel ik.
Citaat:
Men is Nederlander, maar voelt zich verbonden met het zuiden. Kan ook niet anders, het grenst aan elkaar. Logisch toch? Oost Friesen voelen zich ook verbonden met de Friesen in Nederland maar zijn ook Duits.

Maar de manier van zakendoen in Brabant is toch echt anders als in Zuid Holland. Ik weet er alles van na 8 jaar in Noord Brabant te hebben gewerkt.
Ik denk dat Edwin2 het goed uitlegt. Echter als West Brabander (westelijk Noord Brabander), ken ik ook wel andere meer triviale tegenstellingen. Protestantse West Brabanders zijn* meer op Rotterdam gericht en Katholieke West Brabanders meer op Antwerpen, daar moet ik wel bij zeggen dat noordelijk West (Noord) Brabant van oudsher ook altijd Protestantser was (maar dus ook dichter bij Rotterdam).

Anderzijds als Zuid-Nederlander kan ik wel stellen, dat de huidige grens tussen België en Nederland en militaire toevalstreffer is en niet natuurlijk is ontstaan.
Vergeet niet dat de opstand ons hertogdom Brabant uiteengescheurd heeft, in die zin is de geschiedenis een sociaal experiment. Toen dat pas gebeurde hadden Brabantse dorpen en steden in de huidige grensstreek, die toevallig aan de ene of de andere kant terecht kwamen nog het meest gemeen met elkaar.

Of de banden met de rest van België even sterk zijn, vast niet, maar wel beter dan gemiddeld. Wat dat betreft waren grootsteden als Antwerpen of Rotterdam niet eens zo verschillend (op de architectuur na, maar dat moge duidelijk zijn).
Anderzijds heb ik ooit ook niet voor niets ooit geschreven: 'halve Belg' in Nederland en 'ollander' in België. Toegegeven het is wat gechargeerd, maar misschien wel een gevoel van een grensbewoner.
Anderzijds klopt het ook wel wat Adrian M schrijft, wij Brabanders zijn geen Hollanders, maar hebben zoals andere provincies, zoals Friesland (die hebben zelfs een eigen taal) iets eigens.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 18 mei 2015 om 01:59.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 07:39   #35663
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik denk dat Edwin2 het goed uitlegt. Echter als West Brabander (westelijk Noord Brabander), ken ik ook wel andere meer triviale tegenstellingen. Protestantse West Brabanders zijn* meer op Rotterdam gericht en Katholieke West Brabanders meer op Antwerpen, daar moet ik wel bij zeggen dat noordelijk West (Noord) Brabant van oudsher ook altijd Protestantser was (maar dus ook dichter bij Rotterdam).

Anderzijds als Zuid-Nederlander kan ik wel stellen, dat de huidige grens tussen België en Nederland en militaire toevalstreffer is en niet natuurlijk is ontstaan.
Vergeet niet dat de opstand ons hertogdom Brabant uiteengescheurd heeft, in die zin is de geschiedenis een sociaal experiment. Toen dat pas gebeurde hadden Brabantse dorpen en steden in de huidige grensstreek, die toevallig aan de ene of de andere kant terecht kwamen nog het meest gemeen met elkaar.

Of de banden met de rest van België even sterk zijn, vast niet, maar wel beter dan gemiddeld. Wat dat betreft waren grootsteden als Antwerpen of Rotterdam niet eens zo verschillend (op de architectuur na, maar dat moge duidelijk zijn).
Anderzijds heb ik ooit ook niet voor niets ooit geschreven: 'halve Belg' in Nederland en 'ollander' in België. Toegegeven het is wat gechargeerd, maar misschien wel een gevoel van een grensbewoner.
Anderzijds klopt het ook wel wat Adrian M schrijft, wij Brabanders zijn geen Hollanders, maar hebben zoals andere provincies, zoals Friesland (die hebben zelfs een eigen taal) iets eigens.
Alle provincies hebben iets eigens, zowel in Nederland als in Belgie.
De vraag is of de staten Nederland en Belgie zijn te verzoenen tot een eenheid.
Ondanks de historische of taalkundige argumenten voor een hereniging ,
is de staatsopvoedng in Belgie eeuwen anti Ollands geweest en
in Nederland onverschillig t.a.v. Belgie.
In die zin heeft Adrian M gelijk .
De verschillen zijn te groot, om de komende decennia te overbruggen.

Met de Fortis affaire hebben we gezien,
hoe de Belgen Nederland hebben belazerd
Als het om geld gaat zijn ze niet te vertrouwen.
Bos was nog dom om de illusie te hebben, dat hij en goede koop had gedaan
en ook nog zo dom omdat publiekelijk te zeggen.
Achteraf bleek dat Nederland een kast met lijken had gekocht.
Eindelijk zijn de meeste Nederlanders er nu van doordrongen,
dat je met Belgen geen zaken moet doen.

Mijn indruk is dat de relatie tussen Nederland en Belgie de laatste jaren,
steeds slechter is geworden,vooral politiek gezien.
Daar veranderen de Brabanders niets aan.

Laatst gewijzigd door cato : 18 mei 2015 om 07:40.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 08:35   #35664
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht

Als het om geld gaat zijn ze niet te vertrouwen
.

Zou dat eerder als behendig benoemen. Als u de afgelopen 50 jaar beziet blijkt dat Nederlandse politici slecht opgewassen zijn tegen Belgische politici. Steevast gaan ze het schip in. Op de één of manier lijken ze geen lessen te leren uit tal van voorbeelden.

Politiek gaat het zeer zeker slechter tussen Nederland en België, mee daar de US zich afkeert van Europa heeft Nederland Europees gezien een andere weg ingeslagen. Alhoewel de intenties, doelstellingen onveranderd zijn gebleven. Nederland laten overleven binnen het geheel.
De keuzes welke Nederland daarin maakt zijn gericht op de drie belangrijkste landen: Duitsland, Frankrijk en de UK. Daarnaast vooral o.a. Noorwegen en Zweden. Plus, het land wordt steeds belangrijker, Polen (en enkele Baltische Staten).
Opvallend komt België niet voor in militaire (politieke) samenwerkingsverbanden welke Nederland is aangegaan met een aantal groepen landen. Dit zegt zeer veel over de politieke keuzes welke Nederland en België maken. De keuzes van Nederland stroken niet met de Belgische visie op Europa. Ze drijven dus uit elkaar.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 18 mei 2015 om 08:36.
Oud 18 mei 2015, 11:27   #35665
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou dat eerder als behendig benoemen. Als u de afgelopen 50 jaar beziet blijkt dat Nederlandse politici slecht opgewassen zijn tegen Belgische politici. Steevast gaan ze het schip in. Op de één of manier lijken ze geen lessen te leren uit tal van voorbeelden.

Politiek gaat het zeer zeker slechter tussen Nederland en België, mee daar de US zich afkeert van Europa heeft Nederland Europees gezien een andere weg ingeslagen. Alhoewel de intenties, doelstellingen onveranderd zijn gebleven. Nederland laten overleven binnen het geheel.
De keuzes welke Nederland daarin maakt zijn gericht op de drie belangrijkste landen: Duitsland, Frankrijk en de UK. Daarnaast vooral o.a. Noorwegen en Zweden. Plus, het land wordt steeds belangrijker, Polen (en enkele Baltische Staten).
Opvallend komt België niet voor in militaire (politieke) samenwerkingsverbanden welke Nederland is aangegaan met een aantal groepen landen. Dit zegt zeer veel over de politieke keuzes welke Nederland en België maken. De keuzes van Nederland stroken niet met de Belgische visie op Europa. Ze drijven dus uit elkaar.
In het algemeen belang van onszelf en onze zuiderburen moeten we beter leren luisteren naar onze zuiderburen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 mei 2015 om 11:33.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 14:35   #35666
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het ook over de 16e en 17e eeuw over de Hollandse steden. Wij autochtone Hollandse Nederlanders zijn zowat halve Vlamingen. Over de andere gebieden spreek ik niet niet.

Andere bevolkingsgroepen hebben getalsmatig een marginale betekenis ten opzichte van onze zuiderburen.

Overigens tel ik dan niet eens de Franken mee die in feite de huidige provincies Noord en Zuid Holland hebben verovert op de Friezen vanuit het zuiden in de 7e eeuw.

We zijn altijd al verbonden geweest met elkaar, in tegenstelling tot de Nedersaksische en Friese gebieden.
Veel van wat Vlaanderen vroeger was vind je eerder terug in Nederland dan in Vlaanderen zelf. Nederland is de erfdrager van de oorspronkelijke cultuur hier in de Lage Landen. De Vlamingen zelf hebben zich ondertussen een andere cultuur laten aanmeten door de Fransen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 14:58   #35667
Adrian M

Standaard

Citaat:
In het algemeen belang van onszelf en onze zuiderburen moeten we beter leren luisteren naar onze zuiderburen.
Niet zondermeer zo gemakkelijk. Zoals in een artikel beschreven werd, het kan te maken hebben met taalbegrip en nuances. Zoals bij Japanners, ja niet hoeft te betekenen dat hij -/of zij daadwerkelijk “ja” bedoelt, maar feitelijk “nee” zegt.
Een Nederlandse politicus gaat vermoedelijk ervan uit het is dezelfde taal en er is geen verschil.

In een andere draad een zeer straf voorbeeld gegeven waarom ook voor een Belgische politicus het eveneens uiterst moeilijk kan zijn om met een Nederlandse politicus om te gaan.
Hoewel Vredeling ook in onze ogen lomp was, werd hij tevens bewonderd vanwege zijn uitspraken. "Recht toe, recht aan" spreekt ons aan.
Hij kon daarmee overigens wegkomen omdat hij was zoals hij was. Iedere andere politicus zou in no time afgeserveerd zijn geraakt.
Omgekeerd kon Vredeling tevens niets aan met de Belgische partners. Hij snapte ze mee al niet vanuit zijn gedachtegang; ronduit zijn, geen gedraai, klare wijn en het één of het ander. Laat staan dat hij gevoel voor nuances zal hebben gehad in het Vlaamse taalgebruik.

Zelfs voor Nederlandse begrippen uitzonderlijk bout/lomp, maar ook gerespecteerd, was Vredeling. Voor de Belgen tijdens de vervanging F104 de meest onmogelijke lompe Hollander waar ze mee te maken hadden kunnen hebben.
Voor de Belgen moet hij destijds een hopeloze bezoeking zijn geweest. Achter het behang plakken is daarmee zacht uitgedrukt.
Hij werd heen en weer geslingerd door z’n Europese visie als Europeaan en de Mirage aankopen, maar uiteindelijk won bij hem (als oud verzetsman kon het niet over z'n hart verkrijgen), een vlieger in een deugdelijk toestel behoort te vliegen.

Quote: Een andere donkere schaduw over de kansen van een Amerikaans toestel als opvolger van de Starfighter bleef de Belgische minister voor Landsverdediging, Paul Vanden Boeynants.
Weliswaar was voor hem geen sprake van “aucune décision sur le choix des avions de combat.” Maar het was voor Vanden Boeynants geen gelopen race : “nous ne voulons pas être les porteurs d’eau des Américains. ”120 De Belgische minister beschouwde de vier toestellen “evenwaardig”. Het verschil met “de Hollanders is dat bij ons de militairen wellicht meer oog hebben voor de economische aspecten.”121
Bron: HETE HANGIJZERS: DE AANSCHAF VAN NEDERLANDSE GEVECHTSVLIEGTUIGEN (PDF 411 blz)

Mogelijk heeft z’n oorlogsverleden ermee te maken waarom hij was zoals hij was?
Quote: Van Thijn vond Vredeling “impulsief” en vasthoudend: “Eens een standpunt, altijd een standpunt. Hij speelde het spel hard tegen hard.” De relatie tussen Van Thijn en Vredeling was sterk bepaald door hun beider ervaringen in de Tweede Wereldoorlog. De op 16 augustus 1934 geboren Van Thijn kwam in onderduikgezinnen terecht, maar bracht het laatste deel van de bezettingsperiode in Kamp Westerbork door. Daar maakte hij ook de bevrijding mee.
De tien jaar oudere Vredeling maakte deel uit van een verzetsgroep, die door verraad bijna geheel werd opgerold. Op twee na werden alle leden gefusilleerd op de Drunense heide. “Hij had moeten liggen bij de veertien gefusilleerden op de Drunense heide, vond hij.
Vredeling hoorde tot de twee die om de een of andere reden niet waren gepakt. Daar lagen zijn maten en hij voelde zich daarvoor verantwoordelijk. Hij heeft me een keer gevraagd om iets te doen aan de gevallenen op de Drunense heide. Haal alles maar overhoop, de minister wil het,” zo werd Vredelings “lichte trauma” met de Tweede Wereldoorlog op het ministerie van Defensie ervaren.160
Bron: HETE HANGIJZERS: DE AANSCHAF VAN NEDERLANDSE GEVECHTSVLIEGTUIGEN (PDF 411 blz)

Uitspraken
o “Ik hoor nu tot het soort waar ik zelf zo de schurft aan had.”
o “Ik pleit voor het goed recht van arbeiders niet te weten waar Guinee-Bissau ligt”.
o Jan Pronk: “Dat is een élitedenker, een Corps-pik.”
o “Joop den Uyl is de grootste nationalist, die er bestaat. Dat heb ik hem recht in zijn smoel gezegd, in een ministerraadsvergadering.”
o Joseph Luns: “Die man irriteert me zo geweldig. Als ik de vent nog één keer voor m’n voeten krijg, schop ik hem de goal in. Hij praat naar dat-ie verstand heeft en dat is niet veel.”
o Ambtenaren: “M’n ambtenaren…als het moet loop ik over al die lui heen"
o Over Max van der Stoel: “Ik geef de aanwijzingen. Defensie Planning Questions van de NATO daarvan vind ik dat ik dat zelf moet doen.
Nee, zeiden ze van Buitenlandse Zaken. Die denken dat ze alles te vertellen hebben. Ik was zo ontzettend kwaad. Ik ben daar zo mordicus tegen. Baron van hier tot gundert, laat ze barsten.

"" Max van der Stoel loopt er achter aan met z’n bekkie. Krijgt-ie daarvoor 120.000 per jaar.”
o Over generaals: “Wie z'n ontslag komt aanbieden heeft het al gehad, nog voor die bij me binnenkomt"
o Bernhard: “Een typische mof”
o Juliana: “Moe begon te huilen”
o Franse ambassadeur (Vredeling vroeg Philip Freriks te tolken): “Ambassadeur, jullie zijn zo stom geweest. Zo stom heb ik het nog nooit meegemaakt.”

Laatst gewijzigd door Adrian M : 18 mei 2015 om 14:59.
Oud 18 mei 2015, 15:12   #35668
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dat lijkt mij dan iets van twee kanten, geen eenrichtingsverkeer.
Nederland heeft maar één ding voor ogen ...overleven. Met, zonder of ten kostte van België. Vrees dat daar weinig verandering in zal komen.
Oud 18 mei 2015, 17:54   #35669
Adrian M

Standaard

Citaat:
Mijn mening overigens, het doet geen recht aan de Vlaming en mijns inziens tevens respectloos om vanuit Nederlandse zijde aan te sturen op aansluiting.

Als ik Vlaming zou zijn zou ik me minderwaardig behandeld voelen als Nederlanders vanuit Nederland dit aangeven.
Na een eeuwenlange strijd heeft Vlaanderen zichzelf hervonden (Wallonië). Als Vlaming zou ik trots zijn op het hervonden zelfrespect, m'n land en m`n volk. Zou me dit nooit en te nimmer af laten nemen door een stel Hollanders die van over de grens aangeven aan te sluiten bij Nederland en vervolgens Nederlander worden.
Zie het als 19e eeuws denken á la Poetin (de Krim)
Oud 18 mei 2015, 18:59   #35670
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn mening overigens, het doet geen recht aan de Vlaming en mijns inziens tevens respectloos om vanuit Nederlandse zijde aan te sturen op aansluiting.

Als ik Vlaming zou zijn zou ik me minderwaardig behandeld voelen als Nederlanders vanuit Nederland dit aangeven.
Na een eeuwenlange strijd heeft Vlaanderen zichzelf hervonden (Wallonië). Als Vlaming zou ik trots zijn op het hervonden zelfrespect, m'n land en m`n volk. Zou me dit nooit en te nimmer af laten nemen door een stel Hollanders die van over de grens aangeven aan te sluiten bij Nederland en vervolgens Nederlander worden.
Zie het als 19e eeuws denken á la Poetin (de Krim)
Tja, Poetin, ik heb toch wel enig gevoel bij Poetins standpunt aangaande Russischtaligen in de Oekraïne. Maar het is en blijft Oekraïns grondgebied.
Oud 18 mei 2015, 18:59   #35671
cato

Standaard

Citaat:
Geen toeval dat Belgie hier niet bij is.

citaat telegraaf:
Hoofdrol Nederland in flitsmacht

door Charles Sanders
DOORN -
Nederland gaat een cruciale rol spelen in de nieuwe snelle interventiemacht Joint Expeditionary Force (JEF).

Kolonel Joost de Wolf van het Korps Mariniers vertrekt volgende maand naar het hoofdkwartier van de Britse strijdkrachten in Northwood bij Londen om JEF verder te ontwikkelen.
Deze interventiemacht staat buiten de commandostructuur van de NAVO en de door tegenslagen geplaagde flitsmacht van het bondgenootschap. Hierdoor kan JEF veel sneller in actie komen.
„Want daarvoor is immers geen consensus nodig van alle 28 NAVO-lidstaten”, vertelt De Wolf. „Engeland is leading nation, de Baltische Staten, Noorwegen, Denemarken en Nederland doen mee.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...tsmacht__.html

Laatst gewijzigd door cato : 18 mei 2015 om 19:00.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 19:30   #35672
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als het om geld gaat zijn ze niet te vertrouwen.

Tiens, wij zeiden indertijd identiek hetzelfde over u : "Hollanders?? Nooit te vertrouwen. Belazerd zijt ge. Kijk maar naar de Fortis~affaire. Die Wouter Bos heeft ons goed in 't zak gezet!"
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 19:30   #35673
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat lijkt mij dan iets van twee kanten, geen eenrichtingsverkeer.
Nederland heeft maar één ding voor ogen ...overleven. Met, zonder of ten kostte van België. Vrees dat daar weinig verandering in zal komen.
Klacht van veel buitenlanders is de directe houding van de Nederlanders, dit moeten we laten varen of leren te beheersen. Is veel beter
Oud 18 mei 2015, 19:37   #35674
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tiens, wij zeiden indertijd identiek hetzelfde over u : "Hollanders?? Nooit te vertrouwen. Belazerd zijt ge. Kijk maar naar de Fortis~affaire. Die Wouter Bos heeft ons goed in 't zak gezet!"
Mijn vader wist het al, de Nederlandse overheid kan nog geen dropwinkeltje runnen.. Kijk ook maar naar het RSV drama. Het zijn allemaal comedianten met een hoop blabla en weinig verstand. Wat dat betreft kan een toekomstig Groot Nederland beter worden bestuurd door een Zuid-Nederlander ofwel een Vlaming.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 mei 2015 om 19:39.
Oud 18 mei 2015, 19:45   #35675
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Geen toeval dat Belgie hier niet bij is.

citaat telegraaf:
Hoofdrol Nederland in flitsmacht

door Charles Sanders
DOORN -
Nederland gaat een cruciale rol spelen in de nieuwe snelle interventiemacht Joint Expeditionary Force (JEF).

Kolonel Joost de Wolf van het Korps Mariniers vertrekt volgende maand naar het hoofdkwartier van de Britse strijdkrachten in Northwood bij Londen om JEF verder te ontwikkelen.
Deze interventiemacht staat buiten de commandostructuur van de NAVO en de door tegenslagen geplaagde flitsmacht van het bondgenootschap. Hierdoor kan JEF veel sneller in actie komen.
„Want daarvoor is immers geen consensus nodig van alle 28 NAVO-lidstaten”, vertelt De Wolf. „Engeland is leading nation, de Baltische Staten, Noorwegen, Denemarken en Nederland doen mee.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...tsmacht__.html
Nederland is geografisch gelegen in het "hogere" noorden en zit dicht tegen Denemarken aan. Lijkt mij alleen al om die reden logisch dat we meedoen. Ook zien de Scandinaviers ons als de meest zuidelijk van de noordelijke landen.
Ook hebben we energieverbindingen met Noorwegen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 mei 2015 om 19:47.
Oud 18 mei 2015, 20:22   #35676
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien ge het woord aansluiting gebruikt geef ik u schoorvoetend gelijk.
Het Grootnederlands politiek korrekte woord is echter hereniging.
Maar om u te parafraseren: Het feit dat de hereniging niet in de Nederlandse grondwet staat zoals destijds in de Westduitse doet geen recht aan de Vlaming en is mijns inziens tevens respectloos vanuit Nederlandse zijde.
Als Vlaamse Nederlander of Zuidnederlander voel ik me daardoor minderwaardig behandeld vanuit Noordnederland !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
Na een eeuwenlange strijd heeft Vlaanderen zichzelf hervonden. Als Vlaming zou ik trots zijn op het hervonden zelfrespect, m'n land en m`n volk. Zou me dit nooit en te nimmer af laten nemen door een stel Hollanders die van over de grens aangeven aan te sluiten bij Nederland en vervolgens Nederlander worden.
Na een lange scheiding en strijd tegen de Franse aarts- en erfvijand had Vlaanderen zichzelf hervonden en kwam het weer thuis in het VKN. Eindelijk waren we terug Nederlanders zoals we ons tot in de Franse tijd genoemd hadden en namen we terug onze plaats in, in de Nederlanden. We hadden ons zelfrespekt, ons land en ons volk hervonden. We waren geen Zuidnederlanders meer maar volwaardig Nederlanders. We hebben het echter laten afnemen door een stel katholieken die dachten dag ze protestant zouden moeten worden en een stel Franstaligen die dachten dat ze Nederlands zouden moeten leren.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 mei 2015 om 20:23.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2015, 20:32   #35677
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar om u te parafraseren: Het feit dat de hereniging niet in de Nederlandse grondwet staat zoals destijds in de Westduitse doet geen recht aan de Vlaming en is mijns inziens tevens respectloos vanuit Nederlandse zijde.
Als Vlaamse Nederlander of Zuidnederlander voel ik me daardoor minderwaardig behandeld vanuit Noordnederland !

Na een lange scheiding en strijd tegen de Franse aarts- en erfvijand had Vlaanderen zichzelf hervonden en kwam het weer thuis in het VKN. Eindelijk waren we terug Nederlanders zoals we ons tot in de Franse tijd genoemd hadden en namen we terug onze plaats in, in de Nederlanden. We hadden ons zelfrespekt, ons land en ons volk hervonden. We waren geen Zuidnederlanders meer maar volwaardig Nederlanders. We hebben het echter laten afnemen door een stel katholieken die dachten dag ze protestant zouden moeten worden en een stel Franstaligen die dachten dat ze Nederlands zouden moeten leren.
Misschien dat Adrian nu wel iets van een.gevoel hierbij krijgt....
Oud 18 mei 2015, 20:36   #35678
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Voor mij blijven en zijn Vlamingen Nederlanders.
Zij hebben het volste recht zich zo te noemen of hernoemen!!
Oud 18 mei 2015, 20:42   #35679
Adrian M

Standaard

Citaat:
Misschien dat Adrian nu wel iets van een.gevoel hierbij krijgt....
Voelen doe ik er niets bij, zie het vanuit geschiedenis en politiek opzicht als imperialisme
Oud 18 mei 2015, 20:51   #35680
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voelen doe ik er niets bij, zie het vanuit geschiedenis en politiek opzicht als imperialisme
Ik ben een provinciale Zuid Hollander, ben ik dan slachtoffer van Nederlands imperialisme? Zijn Brabanders, Limburgers en voor mij part Friezen dan slachtoffers van Nederlands imperialisme?
Voel ik dan specifiek mijzelf als Zuid Hollander dan tekortgedaan?
Hetzelfde geldt ook voor onze zuiderburen.
Maar ik ben wel van mening dat het de Vlamingen zelf zijn die in vrijheid moeten kunnen kiezen op enig geschikt moment voor of tegen samengaan.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 mei 2015 om 21:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be