![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#35921 |
Europees Commissaris
|
![]() Het was weer lang gelden dat de Generaliteitslanden nog eens opgerakeld werden....
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35922 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35923 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals we u kennen als iemand die de diskussie zoekt waar er geen over is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35924 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, wanneer minstens één derde van de bevolking (de Staatslanden) geen recht tot spreken had, miskend werd, niet mocht behoren tot het volk, dan kan men moeilijk spreken van één volk. Dus hou op met die farce van zogenaamde 'Nederlandse volk'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35925 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De poster waarop ik antwoordde suggereerde wel wat anders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35926 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35927 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is uw perceptie. Ik lees wat er staat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35928 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is echter wel erg kort door de bocht om dit als 'bewijs' aan te halen dat het gebruik van Nederlander in de zin die sommigen (waaronder ik) hanteren 'onzin' zou zijn. Voorbeeld: In Japan worden inwoners uit de Okinawa-eilanden vaak geminacht, vroeger zelfs zwaar onderdrukt (ze werden bijvoorbeeld gebruikt als menselijk schild in de Tweede Wereldoorlog door het Japanse leger). Je hebt er verder ook de kaste van 'burakumin' of 'mensen van het dorp'. Dat zijn afstammelingen van beroepen die met de dood te maken hebben zoals leerlooiers, slachters, executeurs, lijkschouwers, enz... Zij hebben de smet van 'onreinheid' gekregen en tot op de dag van vandaag hebben zij te leiden onder discriminatie. Officieel bestaan ze niet meer, maar je kan het vaak zien aan hun achternaam. Oud bijgeloof blijft vaak generaties lang steken. Maak echter geen vergissing, het gaat nog steeds om etische Japanners ofte Yamato. Verder zijn er in Japan ook Zainichi-Koreanen, die Japans als moedertaal spreken. Dat is dan weer wel een voorbeeld van een ander volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35929 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zijn het de Fransen geweest die van al de inwoners van de Generaliteitslanden Nederlanders gemaakt hebben. Moest het aan de Hollandse Calvinistische Republiek gelegen hebben, dan waren de Generaliteitslanden nog altijd achtergesteld en hun burgers tweederangs burgers gebleven Trouwens zelfs na de Fransen, bleef de noord-Hollandse calvinistische mainmise een feit. Men heeft moeten wachten tot dik in de twintigste eeuw eer dat in Nederland een katholiek Minister-President werd... Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 19:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35930 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nationaliteitsbesef kan gestuurd worden door een overheid, maar daar zijn randvoorwaarden voor nodig om te kunnen laten lukken. Willem 1 is dit nooit gelukt, een aanzet daartoe bij de Nederlanders bleek plotseling met name de afscheiding te zijn. Bij randvoorwaarden ten aanzien van nationaliteitsbesef speelt dat er bij bevolking gezamenlijk doorleefde elementen aanwezig dienen te zijn om dit mogelijk te maken. Het proces bij de Nederlanders startte feitelijk pas in 1830, maar had een voorgeschiedenis om op te steunen. (De 80 jarige oorlog en de republieken. Dat ook de Zuidelijke Nederlanden daarin een rol speelden wordt in doorsnee door de meeste Nederlanders in hun beleving aan voorbij gegaan. Het wordt hoofdzakelijk gezien als een oorlog van en door de Noordelijke Nederlanden) De Vlamingen stonden er los van en konden de afgelopen bijna 200 jaar tijdens dit proces geen deel ervan uitmaken of iets aan toevoegen. De Nederlander ontwikkelde een identiteitsbesef waar de Vlaming geen deel van uitmaakte. Ze deelden niets met elkaar en hadden geen gedeelde ervaringen om dit mogelijk te kunnen maken. Meer dan taal was er niet. Voor de Vlaming geldt hetzelfde. Indië bijvoorbeeld is extreem belangrijk geweest voor Nederland en zit verweven en doordrenkt in wat Nederland nu is. Een Vlaming heeft er totaal niets mee |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35931 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo werd overigens internationaal ook wel eens 'Vlaanderen' gezegd voor de ganse Nederlanden. Dat is menselijke gemakzucht. Vlaanderen was immers een economisch centrum ooit, net zoals de lager gelegen vlakte meer economische waarde had dan het heuvellandschap. Daarom noemen ze Nederlander internationaal ook 'Holland'. Laatst gewijzigd door Weyland : 10 juni 2015 om 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35932 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En wat ge ook vergeet is wat de Franstaligen vieren in september: ze willen er niet bij horen... Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 19:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35933 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat zou het wel zijn. Nederland dat nog steeds generaliteitslanden heeft in 2015. Ik zou me afvragen hoe dat in de 21ste eeuw mogelijk zou zijn, zeker met de ontzuiling erbij. Ik zou de Fransen niet te veel eer geven hier. De Nederlanders zouden deze ongelijkheid zelf ook rechtgetrokken hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35934 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Net zoals wij ons wel van Spanje zouden weggetrokken hebben zonder opstand. Of Spanje ons zou losgelaten hebben.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 19:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35935 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 19:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35936 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35937 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een belachelijk argument voor een belachelijke diskussie...... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 19:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35938 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik snap niet dat onze zuiderburen zich niet meer ingezet voor hun Brabantse, Limburgse en Vlaamse katholieke broeders in Nederland. Met de opstand hebben ze hun gewoon in de steek gelaten, maar wel achteraf klagen en zeuren....
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35939 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 20:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35940 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zwijg me dus maar van een zogenaamd 'grootnederlands' volk. Volstrekt absurd. Moet er nog zand zijn? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |