Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2015, 18:57   #35921
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Het was weer lang gelden dat de Generaliteitslanden nog eens opgerakeld werden....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 18:57   #35922
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Me in België ooit ook een keer gebeurd. Friet gebakken in oude olie. In Nederland zou ik dit aangegeven hebben. Niet in België, geen behoefte aan als een lastige, hopeloze Hollander aangemerkt te worden.
Kan een keer voorkomen dat men dit treft zowel in Nederland als in België, maar zijn slechts excessen.

Goede basisproducten in het olie. Wat dacht u dat Chinezen in een wok gooien?
Nog eerder de Thaise keuken dacht ik zo...
Oud 10 juni 2015, 18:58   #35923
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Behalve in het vuur van de eerste dagen of weken, zijn er heel weinig Orangisten lastig gevallen na de Belgische Omwenteling. Zeer weinig Orangisten werden trouwens gedood of vermoord tijdens de Belgische Revolutie.

D?*t is de historische waarheid. En niet de sprookjes die het tegenovergestelde beweerden (en blijkbaar nog stééds beweren) en die meestal verspreid werden (of worden...) uit Groot-Nederlandse- of uit Vlaams-nationalistische hoek.
Er is ook niemand die beweerde dat er velen gedood werden. Ge ziet weer spoken en ge vecht weer tegen windmolens.
Zoals we u kennen als iemand die de diskussie zoekt waar er geen over is.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 19:00.
Oud 10 juni 2015, 19:01   #35924
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het was weer lang gelden dat de Generaliteitslanden nog eens opgerakeld werden....
Het is wel de waarheid. En u fietst daar nogal gemakkelijk langs. Te gemakkelijk.

Immers, wanneer minstens één derde van de bevolking (de Staatslanden) geen recht tot spreken had, miskend werd, niet mocht behoren tot het volk, dan kan men moeilijk spreken van één volk. Dus hou op met die farce van zogenaamde 'Nederlandse volk'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 19:02   #35925
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is ook niemand die beweerde dat er velen gedood werden. Ge ziet weer spoken en ge vecht weer tegen windmolens.
Zoals we u kennen als iemand die de diskussie zoekt waar er geen over is.
De poster waarop ik antwoordde suggereerde wel wat anders.
Oud 10 juni 2015, 19:05   #35926
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is wel de waarheid. En u fietst daar nogal gemakkelijk langs. Te gemakkelijk.

Immers, wanneer minstens één derde van de bevolking (de Staatslanden) geen recht tot spreken had, miskend werd, niet mocht behoren tot het volk, dan kan men moeilijk spreken van één volk. Dus hou op met die farce van zogenaamde 'Nederlandse volk'.
En toch waren het Nederlanders. Ik en een groot gedeelte van mijn voorouders zijn katholiek van oorsprong en mochten ook geen overheidsfuncties bekleden. Toch hebben wij ons altijd als Nederlanders gezien en niet anders. In Brabant geldt en gold hetzelfde.
Oud 10 juni 2015, 19:10   #35927
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De poster waarop ik antwoordde suggereerde wel wat anders.
Dat is uw perceptie. Ik lees wat er staat.
Oud 10 juni 2015, 19:14   #35928
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat wil nog steeds niet zeggen dat het om een ander volk gaat. Discriminatie wil niets zeggen. Wel zou je hen tot het 'Zuid-Nederlandse' volk kunnen rekenen (waartoe de huidige Vlamingen historisch ook behoren zeker toch vóór de Nederlandse Opstand).
Het is echter wel erg kort door de bocht om dit als 'bewijs' aan te halen dat het gebruik van Nederlander in de zin die sommigen (waaronder ik) hanteren 'onzin' zou zijn.

Voorbeeld:
In Japan worden inwoners uit de Okinawa-eilanden vaak geminacht, vroeger zelfs zwaar onderdrukt (ze werden bijvoorbeeld gebruikt als menselijk schild in de Tweede Wereldoorlog door het Japanse leger). Je hebt er verder ook de kaste van 'burakumin' of 'mensen van het dorp'. Dat zijn afstammelingen van beroepen die met de dood te maken hebben zoals leerlooiers, slachters, executeurs, lijkschouwers, enz... Zij hebben de smet van 'onreinheid' gekregen en tot op de dag van vandaag hebben zij te leiden onder discriminatie. Officieel bestaan ze niet meer, maar je kan het vaak zien aan hun achternaam. Oud bijgeloof blijft vaak generaties lang steken.
Maak echter geen vergissing, het gaat nog steeds om etische Japanners ofte Yamato.

Verder zijn er in Japan ook Zainichi-Koreanen, die Japans als moedertaal spreken. Dat is dan weer wel een voorbeeld van een ander volk.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 19:14   #35929
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
En toch waren het Nederlanders. Ik en een groot gedeelte van mijn voorouders zijn katholiek van oorsprong en mochten ook geen overheidsfuncties bekleden. Toch hebben wij ons altijd als Nederlanders gezien en niet anders. In Brabant geldt en gold hetzelfde.
What's in a name: historisch zijn de Walen ook 'Nederlanders'.

Eigenlijk zijn het de Fransen geweest die van al de inwoners van de Generaliteitslanden Nederlanders gemaakt hebben. Moest het aan de Hollandse Calvinistische Republiek gelegen hebben, dan waren de Generaliteitslanden nog altijd achtergesteld en hun burgers tweederangs burgers gebleven

Trouwens zelfs na de Fransen, bleef de noord-Hollandse calvinistische mainmise een feit. Men heeft moeten wachten tot dik in de twintigste eeuw eer dat in Nederland een katholiek Minister-President werd...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 19:15.
Oud 10 juni 2015, 19:15   #35930
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Waarom men daarna in Nederland van Belgen spreekt en niet langer van Zuid-Nederlanders? Simpel. Het Verdrag van Londen dat Willem I in 1839 dwingt de Belgische staat te erkennen, houdt ook in dat de Oranjes (en daarmee de Nederlanden) alle aanspraak op het zuiden verliezen, voor altijd. Zodoende worden ook in het noorden verwijzingen naar de zuiderlingen als 'Nederlanders' politiek in de ban geslagen.
Met u eens dat dit deels meespeelt. De terminologie Belgen werd overigens soms ook al gebruikt in 1830/1831 als vijandsbeeld als wel om zich daarmee te identificeren als Nederlanders.

Nationaliteitsbesef kan gestuurd worden door een overheid, maar daar zijn randvoorwaarden voor nodig om te kunnen laten lukken. Willem 1 is dit nooit gelukt, een aanzet daartoe bij de Nederlanders bleek plotseling met name de afscheiding te zijn.
Bij randvoorwaarden ten aanzien van nationaliteitsbesef speelt dat er bij bevolking gezamenlijk doorleefde elementen aanwezig dienen te zijn om dit mogelijk te maken.
Het proces bij de Nederlanders startte feitelijk pas in 1830, maar had een voorgeschiedenis om op te steunen.
(De 80 jarige oorlog en de republieken. Dat ook de Zuidelijke Nederlanden daarin een rol speelden wordt in doorsnee door de meeste Nederlanders in hun beleving aan voorbij gegaan. Het wordt hoofdzakelijk gezien als een oorlog van en door de Noordelijke Nederlanden)

De Vlamingen stonden er los van en konden de afgelopen bijna 200 jaar tijdens dit proces geen deel ervan uitmaken of iets aan toevoegen.
De Nederlander ontwikkelde een identiteitsbesef waar de Vlaming geen deel van uitmaakte. Ze deelden niets met elkaar en hadden geen gedeelde ervaringen om dit mogelijk te kunnen maken. Meer dan taal was er niet.
Voor de Vlaming geldt hetzelfde. Indië bijvoorbeeld is extreem belangrijk geweest voor Nederland en zit verweven en doordrenkt in wat Nederland nu is. Een Vlaming heeft er totaal niets mee
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 19:17   #35931
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Klopt. Maar ik zou hen geen etnische Nederlanders noemen. Wel een volk met een hechte band met de Zuid-Nederlandse cultuur. De naam Nederlanden is dan ook een typisch voorbeeld van een pars-pro-toto, waar het Walenland erbij gerekend werd. Als men goed kijkt naar het heuvelachtige landschap, merkt men dat Wallonië niet bepaald een laag vlakteland is.
Zo werd overigens internationaal ook wel eens 'Vlaanderen' gezegd voor de ganse Nederlanden. Dat is menselijke gemakzucht. Vlaanderen was immers een economisch centrum ooit, net zoals de lager gelegen vlakte meer economische waarde had dan het heuvellandschap. Daarom noemen ze Nederlander internationaal ook 'Holland'.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 juni 2015 om 19:24.
Oud 10 juni 2015, 19:23   #35932
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ge vergeet de Luxemburgers.
En wat ge ook vergeet is wat de Franstaligen vieren in september: ze willen er niet bij horen...
Citaat:
Eigenlijk zijn het de Fransen geweest die van al de inwoners van de Generaliteitslanden Nederlanders gemaakt hebben. Moest het aan de Hollandse Calvinistische Republiek gelegen hebben, dan waren de Generaliteitslanden nog altijd achtergesteld en hun burgers tweederangs burgers gebleven

Trouwens zelfs na de Fransen, bleef de noord-Hollandse calvinistische mainmise een feit. Men heeft moeten wachten tot dik in de twintigste eeuw eer dat in Nederland een katholiek Minister-President werd...
En wat ge eigenlijk daarmee wilt zeggen is: er bestaat geen Nederlands volk. Hahaha....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 19:24.
Oud 10 juni 2015, 19:27   #35933
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat zou het wel zijn. Nederland dat nog steeds generaliteitslanden heeft in 2015. Ik zou me afvragen hoe dat in de 21ste eeuw mogelijk zou zijn, zeker met de ontzuiling erbij. Ik zou de Fransen niet te veel eer geven hier. De Nederlanders zouden deze ongelijkheid zelf ook rechtgetrokken hebben.
Oud 10 juni 2015, 19:30   #35934
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat zou het wel zijn. Nederland dat nog steeds generaliteitslanden heeft in 2015. Ik zou me afvragen hoe dat in de 21ste eeuw mogelijk zou zijn, zeker met de ontzuiling erbij. Ik zou de Fransen niet te veel eer geven hier. De Nederlanders zouden deze ongelijkheid zelf ook rechtgetrokken hebben.
Precies! Dat was de tijdsgeest die in de lucht hing en toevallig hebben de Fransen die gekonkretiseerd.
Net zoals wij ons wel van Spanje zouden weggetrokken hebben zonder opstand.
Of Spanje ons zou losgelaten hebben.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 19:38.
Oud 10 juni 2015, 19:30   #35935
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt. Maar ik zou hen geen etnische Nederlanders noemen. Wel een volk met een hechte band met de Zuid-Nederlandse cultuur. De naam Nederlanden is dan ook een typisch voorbeeld van een pars-pro-toto, waar het Walenland erbij gerekend werd. Als men goed kijkt naar het heuvelachtige landschap, merkt men dat Wallonië niet bepaald een laag vlakteland is.
Zo werd overigens internationaal ook wel eens 'Vlaanderen' gezegd voor de ganse Nederlanden. Dat is menselijke gemakzucht.
De 'lage landen' heeft niets met hoog of laag te maken in feite. Deze gebieden werden zo genoemd door de hertogen van Bourgondië omdat ze lager (verder, onder) Bourgondië lagen. Zij hadden het dan over 'les pays d'en bas'. In tegenstelling tot hun gebieden 'de par-dela', die meer meridionaal lagen. En vandaar dat ook gebieden die niet zo 'plat' waren ook konden behoren tot de 'pays (d'en) bas'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 19:34.
Oud 10 juni 2015, 19:43   #35936
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet zo zaken zo niet afwimpelen. Het feit dat de Nederlandse katholieken moesten wachten tot 1918 (!!) (kabinet Charles Ruijs de Beerenbrouck) om een katholieke Minister President te krijgen, spreekt boekdelen.
Oud 10 juni 2015, 19:51   #35937
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U moet zo zaken zo niet afwimpelen. Het feit dat de Nederlandse katholieken moesten wachten tot 1918 (!!) (kabinet Charles Ruijs de Beerenbrouck) om een katholieke Minister President te krijgen, spreekt boekdelen.
Dus: er bestaat geen Nederlands volk.Want dat is het wat ge daarmee wilt illustreren....
Een belachelijk argument voor een belachelijke diskussie......

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 19:52.
Oud 10 juni 2015, 19:55   #35938
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het bewijs dat de katholieken niet bij de pakken neer zijn gaan zitten in Nederland is met uw bericht een feit.
Ik snap niet dat onze zuiderburen zich niet meer ingezet voor hun Brabantse, Limburgse en Vlaamse katholieke broeders in Nederland. Met de opstand hebben ze hun gewoon in de steek gelaten, maar wel achteraf klagen en zeuren....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 19:58.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 19:57   #35939
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus: er bestaat geen Nederlands volk.Want dat is het wat ge daarmee wilt illustreren....
Volgens mij hanteert hij een soort van absurdistische logica in zijn berichten.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 20:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 19:59   #35940
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik aan wil tonen dat het Nederlandse volk maar even kunstmatig is als het Belgische of het Vlaamse. Het zijn allemaal constructies die op niet en vele trekken. Trouwens als de Nederlanders in alle geestdrift hun Nederlandse voetbalploeg willen aanmoedigen, dan schreeuwen ze van :hup Holland hup. Het zit er nog altijd in...

En zwijg me dus maar van een zogenaamd 'grootnederlands' volk. Volstrekt absurd.

Moet er nog zand zijn?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 20:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be