Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2015, 11:13   #36521
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
4 miljoen Nederlandstaligen en 600.000 Friestaligen erbij ... Dat maakt bijna 11 miljoen niet-Franstaligen versus amper 4 miljoen Franstaligen.

De Franstaligen gaan dat leuk vinden. Laat maar komen. 't Zou plots héél snel gaan met de inboedelscheiding.
U gaat een oorlog uitlokken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 11:17   #36522
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom een oorlog???
Begrijp ik u goed als ik u hoor zeggen dat, indien de Vlamingen niet meer met de Franstaligen willen samenleven op de wijze zoals het nu gebeurt, zij (de Franstaligen) dan een oorlog zullen ontketenen?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 13:01   #36523
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom een oorlog???
Begrijp ik u goed als ik u hoor zeggen dat, indien de Vlamingen niet meer met de Franstaligen willen samenleven op de wijze zoals het nu gebeurt, zij (de Franstaligen) dan een oorlog zullen ontketenen?
en natuurlijk met steun van la douce France (zoals in 1830 en 1831).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 14:38   #36524
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Ik heb gisteren reeds bij het spoedoverleg tussen het Belgische en het Nederlandse koningshuis laten weten dat een gewapend conflict onvermijdelijk is als aan onze eisen niet wordt voldaan. De Britse en Duitse bondgenoten hebben hun vloten en legers reeds gemobiliseerd en bevinden zich in hoge staat van paraatheid. Enkel diplomatieke interventie van Parijs kan een escalatie nog vermijden. Het verbaast mij dat uw collega's van de Franse geheime dienst u nog niet op hoogte hebben gebracht.

Overigens wordt het avondmaal om 18:00 geserveerd en vraagt meneer doktoor om vandaag toch zeker uw pillekes te pakken.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 16:47   #36525
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Dat klopt. Ik heb gisteren reeds bij het spoedoverleg tussen het Belgische en het Nederlandse koningshuis laten weten dat een gewapend conflict onvermijdelijk is als aan onze eisen niet wordt voldaan. De Britse en Duitse bondgenoten hebben hun vloten en legers reeds gemobiliseerd en bevinden zich in hoge staat van paraatheid. Enkel diplomatieke interventie van Parijs kan een escalatie nog vermijden. Het verbaast mij dat uw collega's van de Franse geheime dienst u nog niet op hoogte hebben gebracht.

Overigens wordt het avondmaal om 18:00 geserveerd en vraagt meneer doktoor om vandaag toch zeker uw pillekes te pakken.
Oud 20 juli 2015, 16:49   #36526
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom een oorlog???
Altijd hetzelfde eentonig refreintje vanuit de Groot-Nederlandse- en/of vanuit een bepaalde Vlaams-nationalistische hoek. Te weten: "de Vlamingen willen niet meer samenwerken met de Walen." Geestelijke armoede troef alom in dit hoogst twijfelachtig milieu blijkbaar.

Me dunkt dat ze zéér goed samenwerken de laatste tijd. En zelfs mét de NVA.

En dus: nie swaanse!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juli 2015 om 16:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 17:14   #36527
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Altijd hetzelfde eentonig refreintje vanuit de Groot-Nederlandse- en/of vanuit een bepaalde Vlaams-nationalistische hoek. Te weten: "de Vlamingen willen niet meer samenwerken met de Walen." Geestelijke armoede troef alom in dit hoogst twijfelachtig milieu blijkbaar.

Me dunkt dat ze zéér goed samenwerken de laatste tijd. En zelfs mét de NVA.

En dus: nie swaanse!
Men werkt zelfs zo goed samen dat de regeringen van Wallo-Brux al in oppositie gingen tegen de Vlaamse meerderheid in de federale regering nog voor die gevormd was.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2015, 17:29   #36528
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom een oorlog???
Ik hoor dat als er meer Nederlandstaligen bijkomen in België dat dat oorlog wordt (volgens onze informant in Luik)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2015, 20:53   #36529
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik hoor dat als er meer Nederlandstaligen bijkomen in België dat dat oorlog wordt (volgens onze informant in Luik)
Tja, wie dat toch zijn die informant uit Luik?
Oud 26 juli 2015, 01:25   #36530
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Strategisch plan, de Hollanders uitroeien om uiteindelijk van de Westerschelde problematiek af te geraken
Lekkere buren heb ik.... Doel is verdomme al in mijn achtertuin, van m'n drinkwater blijven die klojo's af. Als dit jullie perfecte oplossing is, waarom leggen jullie het dan niet centraler in jullie eigen land?
Oud 26 juli 2015, 10:26   #36531
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Lekkere buren heb ik....
roep maar dan sturen we De Vloot

Laatst gewijzigd door Hollander : 26 juli 2015 om 10:27.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2015, 10:33   #36532
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Lekkere buren heb ik.... Doel is verdomme al in mijn achtertuin, van m'n drinkwater blijven die klojo's af. Als dit jullie perfecte oplossing is, waarom leggen jullie het dan niet centraler in jullie eigen land?
Zolang we niets van radioactieve vervuiling meten is er niets aan de hand. Maar wanneer we iets gaan meten is het te laat. Drinkwater is een eerste levensbehoefte, dit bewust of onbewust aan risico's blootstellen kan als een daad van agressie worden gezien. De vraag is dan ook: wil de Belgische regering dat? Die vraag kan ik niet beantwoorden.
Oud 2 augustus 2015, 08:11   #36533
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Soms overtreffen ze zichzelf.

Bij gebrek aan kogels tijdens schietoefeningen "PANG" roepen ......

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2405039
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 09:54   #36534
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Best wel leuk, doet mij herinneren aan mijn jeugd, cowboytje spelen.
Oud 4 augustus 2015, 18:30   #36535
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vrees dat ze tegen ISIS niet lang 'pang pang pang' zouden roepen.
Oud 4 augustus 2015, 18:48   #36536
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat ze tegen ISIS niet lang 'pang pang pang' zouden roepen.
Daar zeggen we "boem, boem, boem" tegen.
En dat moet toch wel indruk maken op ze.
Oud 8 augustus 2015, 12:09   #36537
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Daar zeggen we "boem, boem, boem" tegen.
En dat moet toch wel indruk maken op ze.

Ik las zojuist een opstel van Frits Rovers over 'Jan van Speijk en de Belgische Opstand'.

Hij verhaalt het volgende (blz.30):
In 1826 verscheen er een oproep in de Nederlandse Staatscourant om te komen tot een 'nationale geschiedschrijving' van het koninkrijk (lees: geschiedschrijving van het VKN)(...) De wens hier was echter de vader van de gedachte. Het initiatief leverde weinig op: van de 44 inzendingen was er niet één de moeite waard. Men oordeelde dat de nationale geschiedschrijving voorlopig onmogelijk was, gezien de grote historische en culturele verschillen tussen de beide landsdelen. Groens (1) woord dat de natie slechts bestond in 'het brein des Konings', wordt hierdoor bevestigd.”

(1)
Guillaume Groen van Prinsterer was nochtans het VKN erg genegen. Toch kwam hij blijkbaar tot het besluit- indien we Rovers mogen geloven – dat noord en zuid eigenlijk niet te verenigen waren wegens de te grote verschillen tussen beiden.
Oud 8 augustus 2015, 21:42   #36538
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik las zojuist een opstel van Frits Rovers over 'Jan van Speijk en de Belgische Opstand'.

Hij verhaalt het volgende (blz.30):
In 1826 verscheen er een oproep in de Nederlandse Staatscourant om te komen tot een 'nationale geschiedschrijving' van het koninkrijk (lees: geschiedschrijving van het VKN)(...) De wens hier was echter de vader van de gedachte. Het initiatief leverde weinig op: van de 44 inzendingen was er niet één de moeite waard. Men oordeelde dat de nationale geschiedschrijving voorlopig onmogelijk was, gezien de grote historische en culturele verschillen tussen de beide landsdelen. Groens (1) woord dat de natie slechts bestond in 'het brein des Konings', wordt hierdoor bevestigd.”

(1)
Guillaume Groen van Prinsterer was nochtans het VKN erg genegen. Toch kwam hij blijkbaar tot het besluit- indien we Rovers mogen geloven – dat noord en zuid eigenlijk niet te verenigen waren wegens de te grote verschillen tussen beiden.
Tijden veranderen, door Europa en de Benelux groeien onze landen en gewesten deels naar elkaar toe. Maar het is ook goed dat de regionale of gewestelijke eigenheid en cultuur in beider landsdelen en gewesten behouden blijft. Is niets mis mee. Maar de religieuze verschillen zijn dankzij de secularisatie aan het verdwijnen.
Vlamingen worden nu mondiger. Nederlanders waren dat al. Uw gidslandverhalen bevestigen dit ook. Maar in Vlaanderen gaat het eenmaal langzamer dan in Nederland. Dat is ook een cultuurverschil.
Oud 8 augustus 2015, 22:46   #36539
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hij verhaalt het volgende (blz.30):....
Allemaal goed en wel, maar als het leger van Lowie Philippe de Belgische opstand niet had gered, dan waren we al bijna twee eeuwen herenigd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tijden veranderen, door Europa en de Benelux groeien onze landen en gewesten deels naar elkaar toe. Maar het is ook goed dat de regionale of gewestelijke eigenheid en cultuur in beider landsdelen en gewesten behouden blijft. Is niets mis mee. Maar de religieuze verschillen zijn dankzij de secularisatie aan het verdwijnen.
Vlamingen worden nu mondiger. Nederlanders waren dat al. Uw gidslandverhalen bevestigen dit ook. Maar in Vlaanderen gaat het eenmaal langzamer dan in Nederland. Dat is ook een cultuurverschil.
Precies ! Van de oorzaken van de toenmalige scheiding zou heden niets meer overblijven bij een nieuw hereniging:
1. Er zou geen verlichte despoot meer aan het roer staan want we leven nu in een parlementaire demokratie.
2. Het godsdienstige zou idd. helemaal geen splijtzwam meer zijn gelet de de macht die de kerk toen had en nu niet meer.
3. In een Grootnederlands model zou de taalkwestie sowieso niet aan de orde zijn zoals destijds. En in een Heelnederlands model zie ik niet in waarom de rechten van de Franstaligen niet zouden worden gerespekteerd.
4. Als het gaat om kulturele verschillen is tegenwoordige eerder de tegenstelling allochtonen/autochtonen aan de orde.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 augustus 2015 om 22:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 08:10   #36540
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Allemaal goed en wel, maar als het leger van Lowie Philippe de Belgische opstand niet had gered, dan waren we al bijna twee eeuwen herenigd.

Precies ! Van de oorzaken van de toenmalige scheiding zou heden niets meer overblijven bij een nieuw hereniging:
1. Er zou geen verlichte despoot meer aan het roer staan want we leven nu in een parlementaire demokratie.
2. Het godsdienstige zou idd. helemaal geen splijtzwam meer zijn gelet de de macht die de kerk toen had en nu niet meer.
3. In een Grootnederlands model zou de taalkwestie sowieso niet aan de orde zijn zoals destijds. En in een Heelnederlands model zie ik niet in waarom de rechten van de Franstaligen niet zouden worden gerespekteerd.
4. Als het gaat om kulturele verschillen is tegenwoordige eerder de tegenstelling allochtonen/autochtonen aan de orde.
O, en ik die dacht dat Noord en Zuid één volk waren. Niet dus.

Het is de taalkwestie die de Vlamingen één der rijkste bevolkingen hebben gemaakt van Europa. De Nederlandssprekende Belgen zijn uiteindelijk uit hun pijp móeten komen. Moest het VKN zijn blijven bestaan, dan zaten wij nu hier allemaal met één grote hypotheekschuld, woonden we voor het grootste deel in banale rijtjeshuizen, zou de calvinistische moraal hoogtij vieren. Met alle 'knibberigheid' en zuinigheid van dien...

Een Groot-Nederland is gewoon een onzalige gedachte, gesproten uit het brein van wereldvreemde dromers. Wij leven goed hier in België. Zéér goed zelfs. Wij Nederlandssprekende Belgen hebben het eigenlijk voor het zeggen in België in de praktijk. Het zou een absolute dwaasheid om te willen opgaan als minderheid in een Hollandse staat. Dat verstaat zelfs het kleinste kind.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be