Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2015, 20:27   #36741
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

-

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 september 2015 om 20:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2015, 20:27   #36742
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En uiteindelijk gelukkig maar!
Tja, er zijn er die vervolging vanwege geloof normaal en rechtvaardig vinden...
Ik persoonlijk zag liever dat Philips II meer op Keizer Karel V had geleken, dan was dit allemaal nooit gebeurd.
Oud 14 september 2015, 20:28   #36743
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om welke reden dan wel? Grote aantallen van de Vlaamse bevolking had gekozen voor het nieuwe geloof, voor de wederdopers of voor de calvinisten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2015, 20:38   #36744
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden dan wel? Grote aantallen van de Vlaamse bevolking had gekozen voor het nieuwe geloof, voor de wederdopers of voor de calvinisten.
Het Oosten is kennelijk behoorlijk onverdraagzaam in zijn berichtgeving?
Oud 14 september 2015, 20:40   #36745
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nu even concreet. Waaruit blijkt dat de andere leden van de Republiek geen macht hadden en slechts overgeleverd waren aan de willekeur van Holland?
Holland was de rijkste provincie. Het nam 50 tot 60% van de begroting voor zijn rekening. Dit vertaalde zich natuurlijk ook in macht en in belangrijke posten. Ook de Generaliteitslanden droegen relatief flink bij (als wingewest en onder dwang). Maar zij waren niet eens vertegenwoordigd in de Staten-Generaal. Friesland droeg zo’n 10% bij.

Of om een lang verhaal kort te maken: 'Hollandia locuta, causa finita'!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2015, 20:41   #36746
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Maar wanneer je een beetje Fries spreekt is er niets aan de hand.
En anders heb je een probleem in Friesland.
Dus de Friezen zijn veel onverdraagzamer dan de Hollanders.
En met het zuiden hebben ze helemaal niets mee.

Maar met het Nederlandse koningshuis, de Oranjes hebben ze wel wat.
Daarom ook dat ze het meest fanatiek waren in de oorlog tegen de Belgische opstandelingen in 1830.
Geloof ik geen barst van. Fries bloed en kom er vaak. Friezen gaan vrijwel altijd onmiddellijk over in het Nederlands in gezelschap van Nederlanders is mijn ervaring.
Als er inderdaad zoveel Hollanderhaat zou zijn als hier wordt gesteld zou ik toch ik dat zeker hebben moeten merken. Zet Groningers en Friezen maar eens bij elkaar, daar zijn Hollanders lieve jongens bij. Lijkt nog steeds voort te komen uit de oorlogen met de Groningers van eeuwen geleden.

Dacht u dat ooit eens heeft aangeven wel eens in Friesland te komen. Wat zijn uw ervaringen?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 september 2015 om 20:44.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2015, 20:43   #36747
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Holland was de rijkste provincie. Het nam 50 tot 60% van de begroting voor zijn rekening. Dit vertaalde zich natuurlijk ook in macht en in belangrijke posten. Ook de Generaliteitslanden droegen relatief flink bij (als wingewest en onder dwang). Maar zij waren niet eens vertegenwoordigd in de Staten-Generaal. Friesland droeg zo’n 10% bij.

Of om een lang verhaal kort te maken: 'Hollandia locuta, causa finita'!
De centrale regering had slechts beperkte machtsmiddelen. De Oranjes waren de speelbal van de provinciën. En tja, de Friezen hadden volgens mij geen zin om ook veel bij te dragen.
Oud 14 september 2015, 20:47   #36748
Adrian M

Standaard

Citaat:
De centrale regering had slechts beperkte machtsmiddelen. De Oranjes waren de speelbal van de provinciën. En tja, de Friezen hadden volgens mij geen zin om ook veel bij te dragen.
Vanzelf. Hollanders hebben de naam, maar een Fries is meer op de cent dan een Hollander

Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 september 2015 om 20:48.
Oud 14 september 2015, 20:48   #36749
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is onjuist. Of misschien beter: wat zijn 'grote aantallen'.Vele mensen uit onze gewesten waren niet akkoord met de manier waarop de Rooms-Katholieke Kerk zich gedroeg. Maar het aantal calvinisten in onze gewesten steeg nooit uit boven de 10% ?* 15%. Als het dit al was. Dit was ook het geval in het Noorden. Maar daar was het calvinisme uitgegroeid dot een machtsfactor. Het werd eigenlijk een soort staatsgodsdienst van de Republiek. Het deelde er politiek de lakens uit. Katholieken hadden er zo goed als niets te vertellen. En dit duurde tot na WO I...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 september 2015 om 20:54.
Oud 14 september 2015, 20:48   #36750
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja zeg, stel je voor... dan had la Belgique nooit bestaan. Een grotere nachtmerrie kunt u zich niet voorstellen...
Maar kijk, blijkbaar ben je er zelf toch niet erg gerust in. Omzeggens dag en nacht zit je hier te vuren op alles wat met Nederland te maken heeft. Blijkbaar schuilt er volgens jou ergens toch nog steeds een groot gevaar: het herstel, in een of andere vorm, van De Nederlanden. En inderdaad, die kans is helemaal niet denkbeeldig.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2015, 20:52   #36751
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geloof ik geen barst van. Fries bloed en kom er vaak. Friezen gaan vrijwel altijd onmiddellijk over in het Nederlands in gezelschap van Nederlanders is mijn ervaring.
Als er inderdaad zoveel Hollanderhaat zou zijn als hier wordt gesteld zou ik toch ik dat zeker hebben moeten merken. Zet Groningers en Friezen maar eens bij elkaar, daar zijn Hollanders lieve jongens bij. Lijkt nog steeds voort te komen uit de oorlogen met de Groningers van eeuwen geleden.

Dacht u dat ooit eens heeft aangeven wel eens in Friesland te komen. Wat zijn uw ervaringen?
Stapte een keer vanaf Harlingen op de bus naar Leeuwarden en vroeg of het de bus was naar Leeuwarden. Hij corrigeerde mij en zei toen : "Ljouwert". Verder, in werksituaties in Friesland heb ik van collega's gehoord dat men weigerde om Nederlands te spreken. Best wel lastig zo.
Maar ja, dan spreken we toch gewoon Engels?
Oud 14 september 2015, 20:54   #36752
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is onjuist. Vele mensen uit onze gewesten waren niet akkoord met de manier waarop de Rooms-Katholieke Kerk zich gedroeg. Maar het aantal calvinisten in onze gewesten steeg nooit uit boven de 10% ?* 15%. Dit was ook het geval in het Noorden. Maar daar was het calvinisme uitgegroeid dot een machtsfactor. Het werd eigenlijk een soort staatsgodsdienst van de Republiek. Het deelde er politiek de lakens uit. Katholieken hadden er zo goed als niets te vertellen. En dit duurde tot na WO I...
De emancipatie van de katholieken dateerde uit de tweede helft van de 19e eeuw eeuw. Zonder de KVP kon helemaal niets in de 20e eeuw.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 september 2015 om 20:55.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2015, 20:55   #36753
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dit is onjuist. Vele mensen uit onze gewesten waren niet akkoord met de manier waarop de Rooms-Katholieke Kerk zich gedroeg. Maar het aantal calvinisten in onze gewesten steeg nooit uit boven de 10% ?* 15%. Dit was ook het geval in het Noorden. Maar daar was het calvinisme uitgegroeid dot een machtsfactor. Het werd eigenlijk een soort staatsgodsdienst van de Republiek. Het deelde er politiek de lakens uit. Katholieken hadden er zo goed als niets te vertellen. En dit duurde tot na WO I...
Lood om oud ijzer. In het zuiden was het niet anders wat betreft protestanten. En dit duurde tot na WO II..
Oud 14 september 2015, 20:56   #36754
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stapte een keer vanaf Harlingen op de bus naar Leeuwarden en vroeg of het de bus was naar Leeuwarden. Hij corrigeerde mij en zei toen : "Ljouwert". Verder, in werksituaties in Friesland heb ik van collega's gehoord dat men weigerde om Nederlands te spreken. Best wel lastig zo.
Geen slecht idee. Dit zou ook steeds meer door Vlamingen horen toegepast te worden op hardleerse franstalige Brusselaartjes. Ze weigeren Nederlands te gebruiken? Goed, dan krijgen zij evenmin een woordje Frans uit mijn mond. Dan maar Engels, wat Vlamingen doorgaans een heel eind beter kennen dan de francootjes.
Oud 14 september 2015, 20:56   #36755
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

[/i]
Bij mijn weten behoorde Friesland niet tot de Generaliteitslanden. Dus, uw stelling "Holland maakte Friesland monddood" is nog steeds niet aangetoond.
Oud 14 september 2015, 20:57   #36756
Adrian M

Standaard

Citaat:
Verbaast me, ik maak het niet mee. Maar ja, dan zal het wel
Oud 14 september 2015, 20:57   #36757
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Lood om oud ijzer. In het zuiden was het niet anders wat betreft protestanten. En dit duurde tot na WO II..
Bingo!
Oud 14 september 2015, 20:58   #36758
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja zeg, stel je voor... dan had la Belgique nooit bestaan. Een grotere nachtmerrie kunt u zich niet voorstellen...
Maar kijk, blijkbaar ben je er zelf toch niet erg gerust in. Omzeggens dag en nacht zit je hier te vuren op alles wat met Nederland te maken heeft. Blijkbaar schuilt er volgens jou ergens toch nog steeds een groot gevaar: het herstel, in een of andere vorm, van De Nederlanden. En inderdaad, die kans is helemaal niet denkbeeldig.
Dat heeft er niets mee te maken. Wij hebben door het feit dat katholiek zijn gebleven onze aard kunnen bewaren. In Nederland infecteerde de calvinistische moraal op de duur alle geledingen van de maatschappij. Wij hier in het zuiden hebben onze 'savoir vivre' kunnen behouden. Daarom alleen al is het beter dat het gegaan is zoals het is gegaan.
Oud 14 september 2015, 20:59   #36759
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten behoorde Friesland niet tot de Generaliteitslanden. Dus, uw stelling "Holland maakte Friesland monddood" is nog steeds niet aangetoond.
U bent weer bezig. Het onderwerp te verleggen. U stelde me een vraag. Ik antwoord.
Oud 14 september 2015, 21:00   #36760
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is onjuist. Of misschien beter: wat zijn 'grote aantallen'.Vele mensen uit onze gewesten waren niet akkoord met de manier waarop de Rooms-Katholieke Kerk zich gedroeg. Maar het aantal calvinisten in onze gewesten steeg nooit uit boven de 10% ?* 15%. Als het dit al was.
Op welk onderzoek steunt u om deze cijfers naar voor te schuiven?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be