Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2015, 23:48   #37021
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tja, je moet toch wat doen in je vrije tijd, "anti-nederlander" zijn is best een interessante vrijetijds-obsessie.....
Zou hij geen vrije tijd kunnen verkopen...?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 23:53   #37022
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten, de zelfverklaarde spreekbuis aller Nederlands-Limburgers Bekijk bericht
Minder dan de rest in ieder geval. Begrijpelijk. Limburgers hebben zich lange tijd geen Nederlanders gevoeld. En nu nog is het zus en zo. Zelfs Brabanders worden in Maastricht soms denigrerend 'Hollanders' genoemd, zo las ik in een artikel over de Maastrichtse universiteitsstudenten.
Zij noemen zich geen Hollanders maaar misschien wel Nederlanders.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 september 2015 om 00:04.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 02:55   #37023
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mij oude docent elektrotechniek op de universiteit waarschuwde mij altijd al voor socio-blabla. Welnu, u bent met dit soort berichtgeving daar onbetwist kampioen in. En zeker met zulk soort socio-bronnen met nog veel meer vage prietpraat.
Allez, Edwin, lief zijn hé. Hij heeft wel de hele dag moeite gedaan om ergens een obscure quote te vinden nadat ie aanvankelijk met de mond vol tanden stond.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 05:35   #37024
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Allez, Edwin, lief zijn hé. Hij heeft wel de hele dag moeite gedaan om ergens een obscure quote te vinden nadat ie aanvankelijk met de mond vol tanden stond.
Ja, u heeft gelijk, misschien moeten we het Oosten tot op zeker niveau dankbaar zijn!
Oud 18 september 2015, 08:36   #37025
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Die verwantschap is zo groot dat het twee totaal verschillende taalfamilies zijn. Wel zijn Keltische en Germaanse talen beide Indo-Europese talen, maar daarmee is alles gezegd.
Nogmaals, heel deze zogenaamde wetenschap over de ‘Germanen’ is op zijn minst zeer rommelig. Om het met een boutade te zeggen: “De zogenaamde Germanen wisten zelf niet eens dat ze in Germanië woonden.” Met andere woorden, het land ‘Germania’ bestond niet. De naam zelf werd uitgevonden door de Romeinen , hoogstwaarschijnlijk door Caesar. ‘Germanen’ is een verzamelnaam die vaag betrekking heeft op een bonte verzameling van denkelijk Keltische of Gallische stammen die meestal aan de andere kant van de Rijn woonden en die inderdaad, linguïstisch gesproken, een tak uitmaakten van de Indo-Europese taalstam. En daarmee hebben we het gehad. Eén volk was het in ieder geval niet. Deze ‘Germaanse kwestie’, die -na de herontdekking rond 1425 van het geschrift Germania van Tacitus- opgang maakte, heeft veel men te lang en veel te vaak benaderd door een gekleurde ideologische bril. De Duitse humanisten waren daar al zeer vroeg meesters in. Zo meent Franciscus Irenicus in 1518 reeds: ‘Cornelius Tacitus geldt als de tweede stichter van de Duitse Natie’... In de tijd van de Romantiek en de 19de eeuw werden er lofzangen geschreven (Wagner is hier een schoolvoorbeeld van) over de edele Germanen waarvan de Duitsers en andere volkeren zouden afstammen. De verheerlijking van het ‘germanendom’ was dus al een hele tijd bezig (een man zoals kapelaan Verschaeve liet zich ook hierdoor inpalmen) voordat Hitler op het toneel verscheen. Maar Herr Hitler deed op dit vlak niet onder. Hij overwoog zelfs op een gegeven ogenblik de titel ‘Germaanse Revolutie’ aan zijn boek te geven in plaats van ‘Mein Kampf’. Wat nu zo ‘germaans’ (want daar gaat het hier over) was in die revolutie van Herr Hitler was en is steeds nog vrij onduidelijk. Alles culmineerde uiteindelijk in de bedenkelijke ideologische wartaal en bombastische voorstellingen over de ‘stoere en voorbeeldige Germanen’ door mensen zoals Alfred Rosenberg, Heinrich Himmler & Co. Zelfs Léon Degrelle meende op de duur zich te moeten rekenen tot de ‘Germanen’. Je reinste gezwets dus.

We weten veel te weinig over de oorsprong, de levenswijze, taal, enz., van deze volkeren. Te meer dat zij zelf geen schrift hadden.
Kortom, de notie ‘de Germanen’ is een vaag begrip en zo goed als inhoudsloos.

Evenwel, de verheerlijking van het 'germanendom' gaat nog steeds door. Tenminste, als ik sommige posten hier lees.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 september 2015 om 08:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 08:53   #37026
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Anti-Nederlands? Ik schets gewoon de feiten. Straks noemt u me nog een 'ollandhater'. Of gaat u beweren dat ik 'anti-Germaans' ben omdat ik niet helemaal akkoord ga met de traditionele uitleg aangaande de Germanen.
Wat een onvoorstelbare schijnheiligheid! Reeds jaren zit je hier te emmeren tegen het Calvinisme en tegen alles wat met Nederland te maken heeft. Om daarna te komen aandraven met: Ik 'ollandhater'? Neueueueueu...
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 09:00   #37027
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat de lucht in Nederland calvinistisch is, een soort lucht die plotseling bij de staatsgrens ophoudt te bestaan.
Voor HO is die Nederlandse lucht "bezoedeld" met het calvinistisch gedachtengoed. En dat
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 10:24   #37028
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Evenwel, de verheerlijking van het 'germanendom' gaat nog steeds door.
Allez, een beetje zoals uw Belgae dus.

Wat uw gezwetst over 2000 jaar oude stammen moet betekenen voor de moderne politiek, is enkel u duidelijk.

Hebt ge daar niet nog ergens nen obscure quote voor?
Oud 18 september 2015, 10:28   #37029
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat een onvoorstelbare schijnheiligheid! Reeds jaren zit je hier te emmeren tegen het Calvinisme en tegen alles wat met Nederland te maken heeft. Om daarna te komen aandraven met: Ik 'ollandhater'? Neueueueueu...
. U vergist zich schromelijk in deze. Maar dat is niet de eerste keer.

Wist u overigens dat mijn favoriete radiouitzendingen deze zijn van radio 1 NPO . Een zogenaamde 'Ollandhater' luistert daar niet naar.
Oud 18 september 2015, 10:30   #37030
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Ondertussen blijven Vlamingen en Nederlanders onderling sterkere sociale contacten hebben, net zoals Fransen en Walen, dan Vlamingen en Walen onderling.

Iets waar onze Belgae liever niet aan herinnerd worden.

Nee, toch maar blijven zeuren over pre-christelijk Europa en nazi's, want da's de enige verdediging. En maar aandacht afleiden ...
Oud 18 september 2015, 10:33   #37031
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
. U vergist zich schromelijk in deze. Maar dat is niet de eerste keer.

Wist u overigens dat mijn favoriete radiouitzendingen deze zijn van radio 1 NPO . Een zogenaamde 'Ollandhater' luistert daar niet naar.
O, ja, dat vergoelijkt natuurlijk uw constante gescheld door de jaren heen.
Oud 18 september 2015, 10:50   #37032
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
O, ja, dat vergoelijkt natuurlijk uw constante gescheld door de jaren heen.
Ik heb het al meer dan eens opgemerkt: heel wat Nederlanders hier verwarren stevige kritiek op hun land of een vrij kritische analyse met 'gescheld'.

Het zij zo.
Oud 18 september 2015, 12:43   #37033
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 14:08   #37034
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

HO?

Citaat:
Waar ontwaart u dan wel in de calvinistische moraal dat vrije meningsuiting een belangrijk goed is?

Alvast niet in de geschriften van Calvijn.

Waar dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 14:10   #37035
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zij noemen zich geen Hollanders maaar misschien wel Nederlanders.
En blijkbaar Nederlandse katholieken die geen calvinistische invloed hebben ondergaan...

Hoe ze dan in het katholieke Brabant wel die invloed hebben moeten slikken, is niet echt duidelijk.
Oud 18 september 2015, 14:43   #37036
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

De discussie gevolgd, maar geen beide partijen hebben hun gelijk aan kunnen tonen.
Maar laat de heren theologen zich hier maar eens over buigen.

Nederland in de 19e eeuw, godsdienst en godsdienstbeleving

Quote:Ten slotte iets over het godsdienstige leven van den arbeider. De berichten hierover
zijn schaarsch, maar volkomen eenstemmig: naast blind fatalisme of ziekelijk
quietisme vond men bij hen een opmerkelijke dweepzucht en geestdrijverij; werkelijke
godsdienstigheid echter zelden, ook al werd de kerk trouw bezocht 8
De Zeeuwsche weversbevolking constateerde Coronel1) naast dom bijgeloof het diepste
heidendom
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 17:40   #37037
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
HO?
U verstaat de kunst vaak dezelfde vragen te stellen, maar dan met andere woorden. Het heeft allemaal wel met Calvijn (en Luther) te maken, maar niet op de wijze die u nog altijd voor ogen heeft. W?*?*r gingen vele schrijvers hun boeken laten drukken in de Nederlanden in de 16de en 17de eeuw? In de calvinistische Republiek! En waarom? Omdat daar heel veel (niet alles!) mocht gedrukt worden in vergelijking met katholieke landen. Doordat Calvijn (en Luther) kritiek gaven de Roomse kerk en gewetensvrijheid voorstonden schiepen ze de voorwaarden voor wat men later het ‘vrij onderzoek’ is gaan noemen (alhoewel Calvijn zelf eerder intolerant was op dit punt). Maar in de Republiek mocht veel op dit vlak.

Men zou zelfs met een tikkeltje overdrijving kunnen beweren dat dit in zekere zin voortduurde tot in de jaren ’70 van de twintigste eeuw. Wie toen in België een gewaagde film wilde gaan bekijken, ging naar Nederland. Het vertonen van zulke films was in het nog steeds katholieke België en het nog zeer katholieke Vlaanderen niet denkbaar. In Nederland kon dit. Om dan nog maar te zwijgen over bepaalde Nederlandse TV-programma’s… Een stadje Sluis hebben wij hier nooit gekend in die fameuze jaren. Hij die begrijpe, begrijpe.

Daarom zegt Fokkema ook: “En ook de huidige voor de Nederlandse samenleving kenmerkend geachte eigenschappen - permissiviteit en succesvolle werkzaamheid - kunnen als seculiere verschijningsvormen van protestantse waarden gelezen worden."

Uiteindelijk allemaal terug te brengen tot een geseculariseerde vorm van calvinisme (of protestantisme). U en anderen hebben met deze zienswijze of invalshoek blijkbaar grote moeite. Ik niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 september 2015 om 17:49.
Oud 18 september 2015, 17:53   #37038
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verstaat de kunst vaak dezelfde vragen te stellen, maar dan met andere woorden. Het heeft allemaal wel met Calvijn (en Luther) te maken, maar niet op de wijze die u nog altijd voor ogen heeft. W?*?*r gingen vele schrijvers hun boeken laten drukken in de Nederlanden in de 16de en 17de eeuw? In de calvinistische Republiek! En waarom? Omdat daar heel veel (niet alles!) mocht gedrukt worden in vergelijking met katholieke landen. Doordat Calvijn (en Luther) kritiek gaven de Roomse kerk en gewetensvrijheid voorstonden schiepen ze de voorwaarden voor wat men later het ‘vrij onderzoek’ is gaan noemen (alhoewel Calvijn zelf eerder intolerant was op dit punt). Maar in de Republiek mocht veel op dit vlak.
Luther noch Calvijn stonden gewetensvrijheid voor. Luther liet tegenstanders en opstandelingen vervolgen. Calvijn was zelfs nog wreder.

Waar u dus die gewetensvrijheid in de leer van beide hervormers meent te kunnen vinden, komt me als een bijzonder groot vraagteken over.
Oud 18 september 2015, 17:55   #37039
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom zegt Fokkema ook: “En ook de huidige voor de Nederlandse samenleving kenmerkend geachte eigenschappen - permissiviteit en succesvolle werkzaamheid - kunnen als seculiere verschijningsvormen van protestantse waarden gelezen worden."

Uiteindelijk allemaal terug te brengen tot een geseculariseerde vorm van calvinisme (of protestantisme). U en anderen hebben met deze zienswijze of invalshoek blijkbaar grote moeite. Ik niet.
Iedereen die wil weten wat calvinisme in beleving en praktijk juist inhoudt, kan dat in Nederland nog altijd vinden in de Bijbelgordel.

Nu moet u mij eens vertellen op welke manier die waarden daar ook maar ergens te vinden zijn.
Oud 18 september 2015, 18:06   #37040
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Luther noch Calvijn stonden gewetensvrijheid voor. Luther liet tegenstanders en opstandelingen vervolgen. Calvijn was zelfs nog wreder.

Waar u dus die gewetensvrijheid in de leer van beide hervormers meent te kunnen vinden, komt me als een bijzonder groot vraagteken over.
U vat het nog steeds niet. Ik citeer:

"Het calvinisme van de 16de en 17de eeuw was op dit punt opmerkelijk dubbelzinnig. Tijdens de Opstand tegen Spanje werden de calvinisten machtig omdat zij het best georganiseerd waren en de meeste offers wilden brengen. Veel calvinisten vochten voor een theocratisch ideaal, een waarlijk protestantse staat. Calvijn zelf had grote invloed op het stadsbestuur van Genève, waar mensen werden vervolgd wegens het verkondigen van ‘valse’ denkbeelden. Hij had in Genève de Consistoire ingesteld, een reformatorische variant van de Spaanse Inquisitie. Ook had hij een belangrijk aandeel in de arrestatie en executie van de Spaanse theoloog Michael Servet, die de Drieëenheid van God, Christus en de Heilige Geest bestreed. De calvinistische leer legde aan de andere kant grote nadruk op gewetensvrijheid. Geloof berustte op de persoonlijke verhouding tussen het individu en God. Daarom konden mensen niet met geweld worden bekeerd. Afgedwongen geloof was van nul en generlei waarde."

Fokkema zegt met zovele woorden hetzelfde.

De Republiek nu paste in de feiten dit laatste principe toe. In de Repubiek was er weliswaar geen godsdienstvrijheid, maar wel gewetenvrijheid. Met alle latere gevolgen van dien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 september 2015 om 18:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be