![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#37181 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Anders is het onzeker of mannen dadelijk voor hun eigen zaad moet gaan betalen aan bedrijven in de usa vanwege bepaalde genetische eigenschappen. ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 september 2015 om 08:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37182 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De topic kan gesloten worden
![]() Nederlanders zijn Duitsers geworden. Ook hun namen zijn verduitst. Mit dem Panzer nach Holland - LUKE! Die Woche und ich https://www.youtube.com/watch?t=321&v=njzf9bm_imo In een miniatuur-tank stak komiek Luke Mockridge de grens met ons landje over en 'bezette' vervolgens Kerkrade en Heerlen. Mensen krijgen daar van hem te horen dat zij nu Duitse onderdanen zijn geworden, |
![]() |
![]() |
![]() |
#37183 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#37184 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37185 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
So ein Pfanzer im Keller wäre wunderschön. Haben Sie auch so etwas im Keller stehen, Herr Adrian??
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 september 2015 om 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37186 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ..
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 september 2015 om 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37187 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ..
![]() |
#37188 | |
|
![]() Citaat:
Wat betreft een pantser in de kelder? Militaire geschiedenis interesseert me, maar wapens zijn niet mijn ding. Zou niet weten wat er ik mee aan moet. Persoonlijke opvatting, (er lopen teveel gekken los rond) wapens zouden verboden behoren zijn voor burgers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37189 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Hoogduitse taal is best wel een mooie taal, maar niet mijn taal. Wanneer alle Duitsers Nederlands leren spreken of Nederduits/Platduits dan is samenvoeging wat mij betreft een optie, anders niet.
![]() |
![]() |
#37190 |
|
![]() Zullen er heel wat zijn die dit standpunt niet zullen delen, maar zo denk ik er ook over. Wapens en burgers geeft één en al ellende, het beste voorbeeld daarvan is de US.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37191 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() .
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 september 2015 om 05:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37192 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In Nederland is persoonlijk wapenbezit duidelijk aan regels gebonden, in België kon je vroeger zo halve Uzi's kopen op de markt. Ik weet niet of dit nog zo is?
![]() |
#37193 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Lees er het wikistuk over Diets eens op na. ![]() Duits (vroeger duytsch) wordt tegenwoordig alleen nog maar gebruikt om te verwijzen naar het Duitse volk en de Duitse taal. Het woord Diets en het gebruik van Duits (of duytsch) om naar het Nederlandse volk en de Nederlandse taal te verwijzen, zijn beide in onbruik geraakt. Als men echter in eigenlijke zin van Diets spreekt verwijst dit nooit naar het Duits, maar naar het (zuidelijke) Middelnederlands. Diets betekent nooit het moderne Duits, maar het vroegere Duits (duytsch) kon wel ook Diets betekenen. 2. Zo bijvb. had het woord diets geen betrekking op diegenen die in het HRR woonden maar buiten de Nederlanden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 september 2015 om 20:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37194 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Vlamingen hadden Zeeland in leen gekregen.van de eerdere Roomse keizers en was dus Duits. Hij is echter nooit Rooms Keizer geworden, hij werd namelijk vermoord door de Westfriezen. Ik heb geen bezwaar tegen het woord Diets, maar Duytsch, Diets of Duits zijn voor mij inwisselbaar en uitwisselbaar. Ik snap wat je bedoeld en weet het ook wel, maar ik zie het niet zo zwart wit. Misschien is het niet zo wetenschappelijk, maar gevoelsmatig zie ik dit zo. .
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 september 2015 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37195 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 september 2015 om 21:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37196 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zijn wij dan niet de ware Duitsers? Tja, tijden veranderen...
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 september 2015 om 21:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37197 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar neen hoor: de Engelse naam voor Diets(land) is Dutch(land) ! Het blijft wel vreemd dat ze Duits German noemen. Maar wat is anderzijds hun alternatief om Duitsland mee aan te duiden ? Het oorspronkelijke woord kwam bij ons voor in twee varianten;zoals 'edelluyden', dat na verloop van tijd ook veranderde in twee verschillende vormen: edellieden en edellui(den). (Let wel: die uy werd aanvankelijk uitgesproken als een lange u. Net zoals de e verlengde de y of i de vorige klinker.) Maar daarop - die dubbele klank - kan het Engels nu éénmaal niet bogen. (Zie het wikistuk Dietsland) Germaans is in het Engels dan weer Germanic of Teutonic.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2015 om 00:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37198 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar hoe de Fransen Duitsland noemen is ook maar niets: Allemagne.
Een pars-pro-toto, daar de Alemannen maar één stam waren van het huidige Duitsland en bijlange niet de belangrijkste. Zoals in het Fins en het Ests (Saksa) zou men beter verwijzen naar de Saksen. Toemaatje: in het Wilhelmus is "van Duitsen bloed" een verkeerde vertaling voor van Duytschen bloet. Dat moet natuurlijk van Dietsen bloet zijn. Wat echter niet klopt met de werkelijkheid. Hij was - o ironie! - nu net namelijk niet van Dietsen maar van Duitsen bloet, in de huidige betekenis van Duits wel te verstaan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2015 om 00:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat er ook van zij, de term ‘Dietsland’ die 'de Nederlanden' zou betekenen, trekt historisch nergens op. Jacob van Maerlandt -die stierf rond 1300- heeft het over de talen in zijn tijd. In zijn heiligenleven 'Franciscus' wijst hij er op dat hij, om zijn rijmen te doen slagen, beroep moet doen op verschillende talen. En welke die talen dit voor hem en dus in zijn tijd zoal zijn, somt hij dan ook op. Zo schrijft hij: Men moet om die rime soucken Misselijke tonghe in boucken Duuts, Dietsch, Brabants, Vlaamsch, Zeeus Walsch, Latijn, Griex en Hebreeuwsch Blijkbaar beschouwt hij het ‘Diets’ als een afzonderlijke taal, dat hij onderscheidt van het Duits, het Brabants, het Vlaams en het Zeeuws (en andere vreemde talen). De streek waar er Diets werd gesproken is dus niet Duitsland, noch Brabant, noch het Vlaanderen van zijn tijd, noch Zeeland. En bijgevolg luidt de vraag: waar ligt het land waar er toen Diets wordt gesproken? De Nederlanden zijn het in ieder geval niet. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 september 2015 om 07:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37200 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 september 2015 om 18:05. |
|
![]() |
![]() |