![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#37201 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37202 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Diets(land) heeft echt wel enkele generaties tijdens het interbellum geestdriftig gemaakt. Maar ook ervoor en erna. En zowel in het noorden als in het zuiden. Slechts enkele voorbeelden: De tijdschriften Dietsche Stemmen (1915-1917), De Dietsche Warande gesticht te Amsterdam (in 1855 notabene!), Jong Dietschland enz.... De Dietsche studentenvereniging. Enz… Over het waarom hadden we het hier reeds in de draad over “welke benaming voor de herenigde Nederlanden”: http://forum.politics.be/showpost.ph...16&postcount=1 Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=105 In mijn staatkundig ideaal zie ik Dietsland als deel van de Herenigde Nederlanden, een konfederale staat met verder ook een Friese, een Franstalige en Duitstalige komponent. Op die manier staan de termen Dietsland en Nederlanden mekaar niet in de weg.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2015 om 21:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, u verstaat onder ‘diets’ een verzamelnaam voor het Nederlands dat in de Nederlanden werd gesproken. Ik moet u tegenspreken. Of liever, Van Maerlandt spreekt u tegen. Hij zegt het volgende over het woord ‘egel’. Die Eghel heet men in Dietscher tale, in de Vlaamsche een heertse, dat wetic wale. 'Diets' en 'Vlaams' zijn dus wel degelijk onderscheiden talen en het Diets is dus geen 'verzamelnaam'. Tenminste volgens Van Maerlandt in zijn tijd, waar men voor het woord 'egel' in het Vlaams en in het Diets verschillende woorden kende. Geen 'dichterlijke vrijheid' dus. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 september 2015 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37204 |
Europees Commissaris
|
![]() Naja, "verzamelnaam" is wat men tegenkomt in elke encyclopedische uitleg.
Dat moet hier dan blijkbaar meer begrepen worden in de betekenis van algemene taal, waar ik dadelijk moet aan toevoegen dat er - zeker volgens de huidige normen - toen geen standaardtaal bestond. Dat neemt echter niet weg dat geen aanzetten daartoe waren; dat men zich niet richtte naar de grootste gemene deler. En dat is nu net wat Van Maerlant weldegelijk deed: zich richten tot een groter publiek en dus zijn Vlaanders dialekt wat zuiveren. Zo komt hij tot een verschil tot Vlaanders en Diets. Eghel moet dan verstaan worden als de AN-term voor die tijd, of beter de AD-term. Zie: "Het Nederlands Vroeger en NU" hoofdstuk 3.2.2 Schrijftradities: https://books.google.be/books?id=JOo...tse%22&f=false Ge beseft dat allemaal zelf goed genoeg, maar ge wilt weer graag wat moeilijk doen hé...... Als ik zie dat Wiki vijf definities geeft voor "Vlaams" dan is het zeker niet uitgesloten dat men meer definities zou kunnen gegeven hebben voor "Diets". In mijn dialekt zegt men ook Vlaams, daar waar men Nederlands bedoelt. Soms is dat gepreciseerd met "schoon Vlaams", maar niet altijd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2015 om 23:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37206 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar volgens HO wonen die misschien wel op Mars. ![]() ( Ik denk dat we vertrokken zijn voor een heruitgave van een hilarische diskussie ?* la "het prinsbisdom Orange".)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2015 om 23:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In "Van den Vos Reinaerde" staat er ook vermeld dat de vertaler het materiaal voor zijn werk haalt uit "Dietsche ende Walsche boucken". Hier dringt zich de vraag op: wat is dat dan wel, dat "Dietsch". Welke taal werd dan wel gebruikt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37208 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Duits, zoals HO beweert ? Mogelijks echter het Oostmiddelnederlands ttz Oostnederfrankisch (Limburgs) en Westnedersaksisch; oostelijk Dietsland, dus. Daarbij slaat men in het Wikistuk over Middelnederlands de nagel op de kop met:In deze periode, voor het ontstaan van de standaardtalen, was er binnen het dialectcontinuüm hoe dan ook nog geen eenduidige taalgrens tussen de huidige standaardtalen Nederlands en Duits. Waarbij ik echter een vraagteken stel is dit: De Limburgse en Oostmiddelnederlandse dialecten hebben ten dele mede de eigenschappen van respectievelijk Middelhoogduits en Middelnederduits, omdat de regio's waar deze dialecten werden gesproken toen vielen in het Duitse taalgebied in engere zin, zoals op historisch-linguïstische kaarten kan worden gezien. Welneen: Gans Dietsland behoort tot de zg. Duitse dialekten!!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2015 om 01:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenslotte zegt hij ook nog: Aper domesticus es in het Dietsche en tam everswijn. Een beer hetet en onser tale ,een Lewe es hi in Dietsche ghenant, ende Liebaert heetmene hier int land. Ook hier zien we weer dat het Diets verschilt van de ‘tale hier int land’. In dit korte zinnetje maakt Van Maerlant zelfs een onderscheid tussen drie talen: het Dietsch, onser tale, en de taal ‘int land’. Die elke een ander woord hebben voor een dier. We zouden nu kunnen opperen dat het Diets inderdaad een soort lingua franca was. Maar vraag is dan natuurlijk of dat wel in deze periode al bestond. Brabanders spraken Brabants, Friezen Fries, Vlamingen Vlaams, enz. Bestond zulke gemeenschappelijke taal wel in die tijd? En als die bestond, sprak men dan ook 'diets' in Holland of in het Noorden in die tijd? Ik denk van niet. Het Algemeen Nederlands kwam pas veel later en had zelfs heel veel moeite om ingang te vinden in gans het Nederlandstalig gebied. En dus nogmaals de vraag: het Diets, wat was dit nu eigenlijk? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2015 om 08:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin en kortom, heel duidelijk is het allemaal niet. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2015 om 08:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Besluit : 'Dietsland', het land waar er Diets werd gesproken = 'de Nederlanden'?? Zet dat maar uit uw hoofd. Het zogenaaame 'Diets' werd hoogstens gesproken in het historisch Vlaanderen. En welke taal dat nu eigenlijk was, daar is men nog niet echt achter gekomen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2015 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37212 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Naar de huidige interpunktie zou die zin er zo uitzien: Aper domesticus es in het Dietsche en tam everswijn. Een beer hetet en onser tale. Een Lewe es hi in Dietsche ghenant, ende Liebaert heetmene hier int land. Zo bekeken stelt hij dan het volgende: tam everswijn = Dietsch. Een beer hetet en onser tale. (het Vlaanders) Een Lewe = Dietsche. Liebaert heetmene hier int land. (het Vlaanders) Uiteindelijk geeft hij voor twee woorden het Dietsche woord en het lokale Vlaanderse woord. Geen drie verschillende talen dus. Het Vlaanders wordt alleen op twee wijzen omschreven.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2015 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37213 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van twee verschillende vormen kan men niet echt spreken maar dan eerder van meerdere. (Al neemt het Limburgs en het Nedersaksich wel een aparte plaats in; maar dus niet de tweedeling die gij naar voren schuift) Diets was immers geen standaardtaal, maar blijkbaar een ernstige poging daartoe.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2015 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37214 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Het historische Dietsland: Citaat:
Zet dat maar uit uw hoofd, volgens de algemeen gangbare definitie die Diets gelijkstelt met Middelnederlands.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2015 om 10:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37215 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zegt u. Maar dat is wishfull thinking. De naam dekt zo goed als zeker de lading niet. Historisch onjuist dus. En dat was mijn uitgangpunt.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2015 om 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37216 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waar wordt in de geschiedenis specifiek Dietsland genoemd of gebruikt? Kan me niet heugen gelezen te hebben dat deze aanduiding gebruikt voor de Noordelijke Nederlanden of een deel daarvan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou eerder denken dat de term "Diets" vroeger werd gebruikt zoals wij heden ten dage de term "Nederlands" hanteren. Je had vroeger de regionale versies Vlaams, Brabants, Limburgs enz. en overkoepelend was er een soort algemeen aanvaard taalvehikel dat in die tijd "Diets" werd genoemd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37218 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Duits had vroeger niet de betekenis die het nu heeft. Duits .... Duuts, Diets or what ever, weinig of geen werkelijk onderscheid. Een specifieke betekenis er aan hechten lijkt me net zoiets als de lading welke men een paar honderd jaar geleden aan de Bataven probeerde toe te kennen Meen dat we vroeger Nederduits spraken en deze terminologie op een gegeven moment vervangen werd door Nederlands Laatst gewijzigd door Adrian M : 24 september 2015 om 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37219 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37220 | |
Secretaris-Generaal VN