![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#37221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2015 om 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
We spreken nu Nederlands en voor veel mensen is dat al moeilijk genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37223 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ach, waar haalt ge dat toch vandaan...? Dat is echter alleszins geen schoentje dat ikzelf aantrek, hoor ! Citaat:
Voor mij is dat heel eenvoudig: Dietsland is een deel van de Nederlanden. Het is een én/én en geen of/of kwestie. Voor mij geldt eigenlijk het tegendeel van wat gij beweert. Ik zou mij in mijn Nederlander-zijn meer gesterkt voelen mocht in 1830 Nederland zich Koninkrijk Der Noordelijke Nederlanden genoemd hebben. Dat zou een erkenning geweest zijn dat er ook nog andere Nederlanden zijn, met name de Zuidelijke en de Franse. Ik zou zeggen, nu is het of men defaitistisch genoegen neemt met de desïntegratie. Maar ik maak mij geen illusie: men heeft daar zelfs nog niet eens over nagedacht. Zo ver is spijtig genoeg de Grootnederlandse geest te zoeken. Analoog daarmee geef ik, indien er een Dietse staat gevormd zou worden, de voorkeur aan De Herenigde Dietse Nederlanden. De Nederlanden, of Herenigd Nederland of iets in die aard is historisch onjuist en ook dat zou dan weeral een uiting zijn van genoegen te nemen met de amputaties. De tirannie die de Franse legers hier hebben aangericht, eeuwenlang, ligt daarvoor net iets te zeer in mijn kollektief onderbewuste. Omgekeerd zou ik ook gelukkiger zijn dat Belgique in het Nederlands wordt vertaald met "de Zuidelijke Nederlanden". Niet alleen historisch te verantwoorden maar tevens een krachtig marketingtechnisch statement om de publieke opinie mee te krijgen. Maar goed, toen ik ermee voor de dag kwam op de NVA-vergadering over het verkiezingsprogramma werd ik maar door 1 op een twintigtal aanwezigen bijgetreden en dan nog louter vanuit een semantische voorkeur maar niet echt uit grootnederlandisme. Pfff, wat een onnozel stelletje bekrompen Belgicisten die hun roots niet kennen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2015 om 21:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37224 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat dan wel in het noorden ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2015 om 22:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37225 |
Europees Commissaris
|
![]() Tot nader order een verkeerd uitgangspunt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.dbnl.org/tekst/besa001cru...01_01_0007.php |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw post, niet eens lang geleden: Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 september 2015 om 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik poneerde dus dat de term ‘Diets’ muli-interpretabel is. Men kan er verschillende betekenissen aan geven. Daar komt bij dat niemand nu echt weet wat Van Maerant bedoelt wanneer hij het heeft over de ‘Dietsche’ taal. Want hij stelt het Diets tegenover het Vlaams, het Brabants, het Zeeuws, en andere talen. Bovendien is het erg onwaarschijnlijk dat men in bijvoorbeeld in Amsterdam in de tijd van Van Maerlant ‘Dietsch’ sprak. Voorzover het al een spreektaal was. Moest dit het geval geweest zijn dat was het huidige A(B)N nooit ontstaan zoals het nu is ontstaan. Want dan zou men voortgeborduurd hebben op een reeks bestaande taal die gemeenschappelijk was tussen Noord en Zuid, namelijk het zogenaamde Diets. En dat is niet gebeurd. Immers, men heeft een nieuwe taal bedacht die slechts later een lingua franca werd: het Algemeen Nederlands. Voornamelijk ontstaan uit Hollandse woorden (dialecten) met een minimale inbreng uit het Zuiden. Dit impliceert wel dat er in deze periode geen echte lingua franca (ook geen schriftelijke) was in het Noorden (ik herhaal: anders had men geen nieuwe taal moeten bedenken) en dat het ‘Diets’ van Van Maerlant niet doorgedrongen was tot in het Noorden. Men kan natuurlijk ook gemakshalve poneren: " ‘Diets’ duidt gewoon op het Middelnederlands in het algemeen. " Een soort verzamelnaam dus van al het toenmalige Nederlands. Helaas, van Maerlant spreekt dit tegen. Want in zijn bewoordingen is het ‘Diets’ wel degelijk een specifieke afzonderlijke taal en dus geen ‘verzamelnaam’. De professoren Van der Wal en Van Bree stellen het volgende in hun boek ‘Geschiedenis van het Nederlands’: "De interpretatie van de term ‘Diets’ is niet onproblematisch en kan uiteenlopen in verschillend context. De term kan staat voor Middelnederlands in het algemeen, of ruimer voor het Germaans, of beperkter voor het zuidelijk Middelnederlands tegenover het noordelijk." En waarom ik nu opteer voor ‘diets’ = ‘zuidnederlands’, maakte ik u ‘diets’ in de tekst hierboven. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 september 2015 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37231 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37234 | |
|
![]() Citaat:
Quote: Als we een taalkundig onderscheid maken tussen zuidelijke en noordelijke dialecten in het Middelnederlands, kan de term Diets aangeven dat het om een zuidelijk dialect gaat, terwijl voor de noordelijke dialecten Duutsch wordt gebruikt. In andere contexten zijn deze woorden echter synoniemen. Ze kunnen ook worden gebruikt voor Middelnederlands in het algemeen, en zelfs voor Germaanse taalvariëteiten tegenover Romaanse, in streken waar die elkaar raken. Diets, Duutsch of Duits maakt denk ik weinig of niets uit, Duits had destijds niet de betekenis welke er nu aan gegeven wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37235 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37236 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37237 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik had daar reeds het volgende op geantwoord: Tot dusver uw verkeerde persoonlijke interpretatie. Wat hij doet is het verzamelbegrip Diets mengen met afzonderlijke talen. Dat is inderdaad niet zo logisch maar het hoort tot zijn dichterlijke vrijheid. Bovenal was het allerminst de bedoeling van Van Maerlant van een linguïstisch traktaat te schrijven. Het is dus al te lichtzinnig van daar al te kort-door-de-bochtse konklusies aan vast te knopen. Naja, "verzamelnaam" is wat men tegenkomt in elke encyclopedische uitleg. Dat moet hier dan blijkbaar meer begrepen worden in de betekenis van algemene taal, waar ik dadelijk moet aan toevoegen dat er - zeker volgens de huidige normen - toen geen standaardtaal bestond. Dat neemt echter niet weg dat geen aanzetten daartoe waren; dat men zich niet richtte naar de grootste gemene deler. En dat is nu net wat Van Maerlant weldegelijk deed: zich richten tot een groter publiek en dus zijn Vlaanders dialekt wat zuiveren. Zo komt hij tot een verschil tot Vlaanders en Diets. Diets is dus een verzamelnaam voor “gekuiste dialekten” ontdaan van specifieke regionalismen. Citaat:
En waarom niet ? Omdat hij niets moet hebben van Dietsland. En waarom moet hij niets hebben van Dietsland ? Omdat dat niet past in zijn Belgicistische opvattingen, het is er zelfs een soort antipode van. Bijgevolg erkent hij slechts één interpretatie van Diets en dat is die die Diets beperkt tot het zuiden. Zodat hij ook hier weeral munitie vindt om toch nog maar eens te illustreren dat noord en zuid verschillend zijn en niet samengaan. Oftewel: hoe zelfs een subjektieve benadering van taalkunde moet bijdragen tot zijn politieke agenda. Besluit: Men kan hierover met HO niet zuiver diskussiëren omdat het niet over taalkunde gaat: De taalkundige kwestie is voor hem slechts een pion in zijn Belgicistisch diskussieschaakspel. Het volgende illustreert mooi waar hij in antigrootnederlands perspektief willens nillens moet uitkomen wars van alle taalkundige akademische inzichten. HO brouwt wel zijn eigen sofistische theorie: Citaat:
De fout die HO maakt is te stellen dat Diets “een reeds bestaande taal die gemeenschappelijk was tussen Noord en Zuid” was en “dat men daarop zou voortgeborduurd hebben”. Neen, Diets was natuurlijk een verzameling van Middelnederlandse dialekten. Waarbij men anderzijds streefde naar de grootste gemene deler. Een soort standaartaal in wording. Noch vis noch vlees. Zoals hét Middelnederlands niet bestond, bestond dus ook hét Diets niet. Maar waarom zaagt HO niet over het begrip “walsch” of Waals. Omdat hij daarmee niet kan skoren in zijn antigrootnederlands discour, vaneigens….. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 september 2015 om 15:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37238 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Dat linguïstisch onderscheid tussen de dialekten van noord en zuid is helemaal niet zo relevant. Belangrijker is het onderscheid tussen oost en west zoals wordt aangegeven in het Wikistuk Middelnederlands / Dialektgroepen. En dan vooral het onderscheid tussen enerzijds Nederfrankisch (het overgrote gedeelte van Dietsland) en anderzijds Nedersaksicch (grosso modo alles ten oosten van het Ijselmeer). D?*t zijn twee verschillende kategorieën.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 september 2015 om 15:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37239 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor mij simpel, je bent Nederlander of je bent het niet. Rare constructies met "rijksgenoten" en meer van zulk soort gedoe maakt mij moe en treurig. Ik ben duidelijk voorstander van samen op weg, maar dan moet het grondprincipe duidelijk zijn. Je bent Nederlander of niet en niet zoiets als een "Dietse volksgenoot ". Ik heb niets tegen de term Diets maar bezie deze term meer met gevoelens van nostalgie naar een ver verleden.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 september 2015 om 15:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37240 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |