![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#37261 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met feiten kan ik bijvoorbeeld niets beginnen in bijvoorbeeld Syrië. Het gaat er om wat mensen in persoonlijk beweging zet. Dat bepaald de geschiedenis.
![]() |
#37262 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In een discussie over toekomst zal men net als bij het bouwen of het renoveren van een huis rekening moeten houden met de fundamenten wil een huis niet instorten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37263 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37264 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Laat maar gaan, is zinloos om daar iets mee te doen. Het is bijna voorspelbaar zo, het Oosten deel 2, alleen met militaire en juridische precisie.
![]() |
#37265 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mag van mij.
![]() |
#37266 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 september 2015 om 21:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37267 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hij trekt zijn plan...en daar moeten wel het maar mee doen...
![]()
![]() |
#37268 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De architect begint eerst met de vormgeving en de bouwkundigen gaan daarna later er mee verder in de omzetting naar de uitvoering. Het gaat allereerst om de visie, de rest komt later.
![]() |
#37269 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als dromen van en realiteit meer samen zouden gaan zou men een stuk verder komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37270 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zonder dromen en visie is er geen toekomst.
![]() |
#37271 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Ik sta in volle bewondering voor het sofisme van wat ge ten beste geeft in 37230. Noord en zuid gaan niet samen en dat moet en zal dan ook tot uiting komen in een theorie over het Diets dat met dat doel voor ogen wordt hineingeïnterpreteerd dat het werkelijk een lieve lust is..... ![]() En het resultaat is niet mis; in u is een groot advokaat verloren gegaan. Alleen als de rechter i.c. een taalkundige is zal hij daarmee alleen maar schouderophalend glimlachen. 3. Als mijn politieke kar Groot-Nederland is, dan is het marketingtechnisch net niet een verstandige zet van daar Dietse paarden voor te spannen. Maar dat is dan weer de nonkonformist in mij die tegen de stroom in rooit en de kontramine niet schuwt. Klinkt het niet dan botst het maar.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 september 2015 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar u gooit dingen door mekaar. 'Diets' betekent de ’taal van het volk’, maar dan als antagonisme . Namelijk dat het ‘Diets’ werd geplaatst tegenover ‘de taal van de geleerden’, namelijk het Latijn. Het had dus niets te maken met de betekenis die u aan het woord ‘Diets’ geeft. Maar net als het Latijn was ook het Diets (waarvan we nog altijd niet goed weten wat die taal nu eigenlijk inhield en/of welke taalcriteria men hanteerde om uit te maken of een tekst nu 'dietsch' was of niet) een taal van een kleine bovenlaag. En dus, zoals ik stelde, niet de ‘taal van het volk’. Kortom, het ‘Dietsland’ waar u altijd over opschept of in uw romantische dromen concipieert, heeft nooit bestaan. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 september 2015 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37273 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar verder is het wat mij betreft ok.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 september 2015 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37274 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat het verspreidingsgebied daarvan was vinden we hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Middel...Dialectgroepen
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37275 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik begrijp zowel het Oosten zijn stelling, maar ook uw stelling. Kan alleen maar concluderen dat in feite jullie alle twee gelijk hebben. Het is maar net of je het containerbegrip wel/niet ziet als een afgerond geheel. Logisch toch?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 september 2015 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Hollands is alvast een Frankisch dialect en daardoor dicht bij het Vlaams en Brabants, zeker in die tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nochtans maakt Van Maerlant duidelijk dat hij een taal hanteert waardoor zijn teksten in de Nederlanden gelezen kunnen worden. Blijkbaar was er een zekere gemene deler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37278 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is ook logisch, het ging in feite om een verzameling van verwante dialecten, niet verschillende talen. Het probleem bij Diets is ook de systeembegrenzing.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 september 2015 om 21:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37279 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Omdat we dan te doen zouden hebben met een standaardtaal die alleen zou in het zuiden gesproken worden ? Ach, neen toch: 1. Dat probeert hij ons wijs te maken aan de hand van een niet alleen uit zijn kontekst gerukt maar bovendien zeer éénzijdig geïnterpreteerd citaat uit het boek van de professoren Van Der Bree en Van Der Wal. 2. NU hébben we standaardtaal. Maar volgens HO is ook die uiteraard de standaardtaal van het noorden die aan het zuiden werd opgedrongen. Besluit: hij zal het steeds zo draaien om uiteindelijk te kunnen stellen dat het noorden anders is dan het zuiden en hetgeen dan moet impliceren dat die twee "niet samengaan".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37280 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En waarom niet ? Om dat die afbreuk doet aan de door hem eeuwig naar voren geschoven tegenstelling tussen noord en zuid. Citaat:
Maar tja, dat Nederfrankisch...enkele bladzijden geleden gaf hij toe dat hij daarmee niet vertrouwd is. Maar uitgerekend diegene moet ons zo nodig vergasten op sofisterij dat Diets een taal van het zuiden zou moeten zijn..... Pronostiek: Hij gaat nu beweren: "niet ik maar Van Der Bree en Van Der Wal beweren dat". En hij gaat andermaal afkomen met een niet alleen uit zijn kontekst gerukt maar bovendien zeer éénzijdig geïnterpreteerd citaat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 september 2015 om 02:46. |
||
![]() |
![]() |