![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#38221 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#38222 |
Banneling
|
![]() Fusie. Zo innig en gelijkschakelend. Vlaanderen moet zijn eigenheid mogen behouden in zekere mate. Mits een confederatie bijvoorbeeld. Een gemeenschappelijk Koningshuis zou ook een probleem kunnen zijn.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal het een Republiek zijn. Wat moeten we dan met het Nederlandse Koningshuis? Laatst gewijzigd door eno2 : 12 maart 2016 om 23:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38223 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38224 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() -
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 maart 2016 om 00:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38225 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38226 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nog mooier, twee koningen Carneval!
Ik ben zelf trouwens republikein, dus met koningshuizen heb ik niet echt veel op.
![]() |
#38227 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Van de ene kant noem je je moedertaal je vaderland en pleit voor staatsvorming op basis van een gemeenschappelijke taal. Van de andere kant wil je een staat als België ,een Benelux staat, waar Wallonië en de Franse taal perse bijhoort. Eigenlijk ben je een echte Belg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38228 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 maart 2016 om 10:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38229 | |
|
![]() Citaat:
kiezen voor een Benelux constructie en niet voor een Nederlandstalige staat. Voor ons Nederlanders is een Belg niet te begrijpen. Blijkbaar vinden ze de taal totaal niet belangrijk en dat is al eeuwen zo. Laatst gewijzigd door cato : 13 maart 2016 om 11:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38230 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Men begrijpt blijkbaar niet helemaal dat wij in het noorden helemaal niet enthousiast zijn over het binnenhalen van Franstaligen, we hebben daar helemaal niets mee. De Vlamingen kunnen blijkbaar niet zonder de Walen? Indien zo, dan wens ik ze veel succes, want ik weet niet of wij in het noorden de franstaligen er bij willen, daar zal toch een aparte stemming over moeten komen in het noorden lijkt mij?!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 maart 2016 om 12:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38231 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 maart 2016 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38232 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38233 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38234 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, Wiedervereinigung is het woord dat gebruikt werd voor de Duitse hereniging.
Maar de Oostkantons ... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 maart 2016 om 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38236 |
Europees Commissaris
|
![]() Hereniging is mijns inziens beter omdat het de mensen doet inzien dat er ooit een eenheid was, dat een samengaan niet zomaar een fantasie is of een willekeurige konstruktie, het geeft een zekere historische legitimiteit aan de vereniging.
Het vormt een aanzet tot het opdoen van historische kennis voor wie het zou interesseren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 maart 2016 om 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38237 | |
Europees Commissaris
|
![]() Neeen, ik bekijk de zaken niet zwart-wit maar net heel genuanceerd.
En kenmerkend voor een genuanceerd denken is redeneren in termen van enerzijds en anderzijds zoals ge hieronder stelt: Citaat:
Ik pleit inderdaad voor staatsvorming op basis van een gemeenschappelijke taal. De konfederatie die ik voorstel is inderdaad op basis van taal. Op die manier om ik dus tot de realisatie van een Dietse staat. Maar dat betekent niet dat we de Franse imperialisten postuum moeten belonen door anderstaligen uit te leveren aan Frankrijk. Dat zou een volledige trendbreuk betekenen met het eenheidsstreven der Nederlanden waaraan de vaders der Nederlanden gestalte gaven, gaande van Jacob van Artevelde, de bourgondische hertogen, Keizer Karel tot Willem van Oranje en zelfs Willem I. Maar ik wil natuurlijk geen staat als België zoals ge beweert. België is namelijk een federale staat waarin NL-talige en Franstalige ministers samen regeren. Ik wil de Nederlanden als een konfederale staat met elke deelstaat zijn eigen regering. Wat de deelstaten nog samen doen zou in tegenstelling tot het huidige België, tot een strikt minimum moeten beperkt worden waarbij ik denk aan bijvb. monetair beleid, landsverdediging, buitenlandse politiek. Maar wel met een splitsing van de sociale zekerheid en financiën (belastingen). De Franstaligen in België noemen zoiets "een lege doos". En waarom die lege doos ? Nogmaals, - om de macht van Frankrijk niet nogmaals te vergroten, (!) - om een Dietsland te hebben met veiligere grenzen - om als grotere entiteit ( de konfederatie) nog meer gewicht te leggen op internationaal vlak. Haha, de Franstaligen zullen zeker beweren na kennisname van mijn voorstellen dat ik nu net België ontmantel. Het zou inderdaad uiteenvallen in drie landen. En zeker de splitsing van de belastingen en de sociale zekerheid is voor hen inbuvable.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 maart 2016 om 23:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38238 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38239 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, ik kies net niet voor een Beneluxkonstruktie maar integendeel voor een konfederatie op basis van taal wat de Benelux natuurlijk niet is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38240 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 maart 2016 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |