![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#38301 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38302 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38303 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Benelux- fanatici of heel Nederlanders, hebben totaal geen respect voor de Nederlandse taal en een Nederlandse staat. Laat ze lekker in België blijven zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38304 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wij richten ons op wat koning Willem I sprak in zijn rede tot de Staten-Generaal op 16 maart 1815: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38305 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
België is een Franstalige contstructie en moest ook zo blijven bestaan, ware het niet dat de Vlaamse Beweging met succes emancipatie afdwong voor de Nederlandstaligen die in 1830 eigenlijk te maken kregen met een soort Gleichschaltung met de superieur geachte Franstalige cultuur. Sindsdien bleven de Franstaligen deze rol tegenover les Flamands spelen. In de Verenigde Nederlanden kunnen de Franstaligen een andere rol spelen. In een eigen (con)federale deelstaat, die ontvlecht is van die van andere (con)federale deelstaten (Nederland, Vlaanderen, Luxemburg) kunnen zij hun eigen boontjes doppen. De rabiate Franstaligheid is er niet ondanks, maar dankzij België. Eens dit gedrocht is opgedoekt, kan er gewerkt worden aan betere structuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38306 |
Banneling
|
![]() Jongens laat al die complicaties met Franstalige gemeenschappen in Groot Nederland eens achterwege.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38307 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een Benelux-staat is niet meer van deze tijd ,we hebben al de EU. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38308 |
Banneling
|
![]() Opdoeken die Benelux, volkomen uitgewoond, dient tot niks meer dan voor dure vriendenpostjes.
Laatst gewijzigd door eno2 : 15 maart 2016 om 15:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38309 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Lijkt mij ook logischer.
![]() |
#38310 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Liever de relatie Nederland - Vlaanderen een impuls geven!
![]() |
#38311 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38312 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat vind ik ook. De Belgische Franstaligen zijn cultureel én mentaal helemaal gericht op La France. Hun visie op economisch beleid sluit veel meer aan bij die van de Zuid-Europese landen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38313 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ken niet veel uitgesproken Nederlandse Groot Nederlanders. De enige "belangrijke" die ik mij herinner in feite is "De Koning van Katoren" Jan Terlouw... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan? België is niet het enige land met verschillende gemeenschappen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
°Toen in de Bourgondische tijd een precair en kunstmatig begin ontstond van die zogezegde ‘eenheid’ (door geweld, oorlog, verdragen, en dies meer) lag het centrum van de macht wel in Brussel! (niet in Den Haag). °° Toen Keizer Karel decreteerde dat de erflanden als één geheel intact moesten blijven, dan deed hij dit vanuit Brussel , want Brussel was toen het centrum van de Nederlanden ( De Caudenberg, die de hoofdresidentie van Karel V) en niet Den Haag. Besluit. Het is dus niet Vlaanderen dat moet verenigd worden met Holland zoals u hautain oreert, maar Holland met België, want d?*t was in feite 'het Oude Vaderland'. En had Willem I zijn ‘vereniging’ wat beter historisch ingeschat, en zich niet had gedragen als een 'vreemde' vorst, dat had hij als bestuurscentrum van zijn VKN niet het verre Den Haag uitgekozen, maar Brussel! Maar uiteindelijk maakt het maar weinig uit. De mensen hier willen geen vereniging en zijn best tevreden met België. En terecht! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 maart 2016 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38316 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38317 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Is Cato nu aan het trollen, vraag ik mij af of kan hij /zij niet begrijpend lezen...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2016 om 21:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38318 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Men moet niet te veel effort doen om de Franstaligen binnenboord te houden als daardoor een herenigd Vlaanderen Nederland gevaar of vertraging zou oplopen. Dus als het tij zover is, gelijk in de hoogst mogelijke versnelling!
![]() |
#38319 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar met de Hollandse Oorlog liep Lowie 14 gans de Nederlanden onder voet en toch moest hij het overgrote gedeelte der veroveringen weer prijsgeven en kon per saldo maar klein een stuk terreinwinst boeken. Waarom zou het niet kunnen dat na de volgende inval, er een vredesvergelijk komt met de grootmachten, waarbij Frankrijk weer slechts een stukje van de overblijvende Nederlandse koek krijgt ? Men kan inderdaad het strategisch nut van die buffer betwisten, maar éen ding staat vast: baat het niet, dan schaadt het niet. En beter van die wel te hebben dan desgevallend nadien een vaststelling te moeten maken in de zin van : Ooo, hadden we dat geweten. Maar dan is het te laat en dan moeten we vaststellen dat Antwerpen werd geannexeerd, terwijl het Namen had kunnen zijn. Maar het werd Antwerpen omdat we geen Namen meer hadden omdat we Namen zomaar kado deden... Maar dat buffermotief is slechts één. Het is ten tweede een verraad aan de vaders der Nederlanden dat Frankrijk zomaar gebied zou kado krijgen. Onverteerbaar en onverkropbaar. Wie zich geschiedkundig ook maar een beetje informeert kan m.i. niet anders dan tot dit gevoel komen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2016 om 22:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38320 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik mis echter een tegenagumentatie bij uw zucht .....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2016 om 22:40. |
![]() |
![]() |