Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2016, 14:07   #38461
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Of een aantal noordelijke gebieden, Nederlands Brabant en Nederlands Limburg worden samengevoegd met de overeenkomende gelijknamige zuidelijke delen. Dan is volledig samengaan in balans. De macht verschuift dan naar het zuiden. Bovendien is dit ook historisch rechtvaardig om te doen.
Klopt. Ik had al eens een kaartje met een dergelijke indeling op dit forum gepost. Ook voor Zeeuws-Vlaanderen zou dat een mogelijkheid kunnen zijn.

Hoe de indeling ook gebeurt, het lijkt me in ieder geval van groot belang om te vermijden dat er te veel een Nederlands vs. een Vlaams deel is. Met een sterke provincie/deelstaat Brabant, die kan opboksen tegen (Zuid- en Noord-)Holland, kan men dat gevaar inperken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 14:56   #38462
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Oosten

Veel meer valt hier niet over te zeggen. Tenzij dat men idealistisch-filosofisch en pseudo-historisch wat wil babbelen. Dit kan inderdaad (soms) een aangename bezigheidstherapie zijn.

Laten we dan pragmatisch zijn. See what happens next. Confederatie in België denk ik.

Mochten bookmakers daar weddingschappen over opzetten, dan zouden onze bets tegengesteld zijn.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 15:02   #38463
eno2
Banneling

Standaard

Dat van die nostalgie klink niet leuk nog gepast. Alle omstandigheden van toen zijn totaal veranderd. Ik ben ook niets verloren dat ik mis. Dat doet er mij aan denken dat het woordje hereniging inderdaad een nostalgische connotatie heeft. Vereniging niet. Misschien beter van vereniging spreken.
Oud 18 maart 2016, 15:37   #38464
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt. Ik had al eens een kaartje met een dergelijke indeling op dit forum gepost. Ook voor Zeeuws-Vlaanderen zou dat een mogelijkheid kunnen zijn.

Hoe de indeling ook gebeurt, het lijkt me in ieder geval van groot belang om te vermijden dat er te veel een Nederlands vs. een Vlaams deel is. Met een sterke provincie/deelstaat Brabant, die kan opboksen tegen (Zuid- en Noord-)Holland, kan men dat gevaar inperken.
Ontnemen we onze Het Oosten daarmee zijn argument!
Oud 18 maart 2016, 15:49   #38465
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat van die nostalgie klink niet leuk noCH gepast. Alle omstandigheden van toen zijn totaal veranderd. Ik ben ook niets verloren dat ik mis. Dat doet er mij aan denken dat het woordje hereniging inderdaad een nostalgische connotatie heeft. Vereniging niet. Misschien beter van vereniging spreken.
correctie
Oud 18 maart 2016, 23:12   #38466
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Men moet alles in een tijdskader plaatsen. Het VKN was in die tijd en gezien de toenmalige politieke constellatie een kans geweest om een sterke staat uit te bouwen, inderdaad. Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat heb ik ook al meer dan eens gezegd. Die kans hebben we gemist. Nu kan men oeverloos gaan discussiëren wie hier fout aan had. Daar wil ik het nu niet over hebben want ook daarover hebben we het al zo vaak gehad. Feit is dat het ‘opzet VKN’ is mislukt.
Gij komt hier echter wel naar voren als iemand die het blijkbaar toejuicht dat het mislukt is. Of berouwt ge integendeel dat het mislukte ?

Citaat:
Terug proberen een soort VKN te herstellen is zinloos.
Wij willen niet het VKN herstellen.
Citaat:
De tijden zijn veranderd.
Inderdaad, dus wordt het een eigentijdse Hereniging. Men gaat natuurlijk niet Willem I reanimeren.
Citaat:
Te meer dat de Vlamingen het goed hebben en de Nederlanders ook.
Die "temeer" is volstrekt naarst de kwestie en naast de motivatie voor Groot/Heel-Nederalnd.
Wij willen dat ondanks dat Vlamingen en Nederlanders het goed hebben. Wat bekijkt ge dat toch materialistisch...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2016 om 23:14.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 23:20   #38467
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik begrijp dat perfekt en stelde dat ook ooit voor. Het is bovendien amusant van de provinciegrenzen te hertekenen.
Maar laten we eerlijk zijn: zijn de huidige provincies niet inhoudloos geworden, zowel kwa politiek gewicht als kwa identifikatie ermee door zijn bewoners ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2016 om 23:21.
Oud 18 maart 2016, 23:27   #38468
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

dubbbel

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2016 om 23:29.
Oud 18 maart 2016, 23:29   #38469
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat van die nostalgie klink niet leuk nog gepast. Alle omstandigheden van toen zijn totaal veranderd. Ik ben ook niets verloren dat ik mis. Dat doet er mij aan denken dat het woordje hereniging inderdaad een nostalgische connotatie heeft. Vereniging niet. Misschien beter van vereniging spreken.
Hereniging is mijns inziens beter omdat het de mensen doet inzien dat er ooit een eenheid was, dat een samengaan niet zomaar een fantasie is of een willekeurige konstruktie, het geeft een zekere historische legitimiteit aan de vereniging.
Het vormt een aanzet tot het opdoen van historische kennis voor wie het zou interesseren.
Oud 19 maart 2016, 09:14   #38470
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik begrijp dat perfekt en stelde dat ook ooit voor. Het is bovendien amusant van de provinciegrenzen te hertekenen.
Maar laten we eerlijk zijn: zijn de huidige provincies niet inhoudloos geworden, zowel kwa politiek gewicht als kwa identifikatie ermee door zijn bewoners ?
Provincies zijn deels inhoudsloos geworden omdat ze niet zo heel veel kleiner zijn dan de deelstaten. Er is dus onvoldoende 'schaalverschil' tussen de gewesten en de provincies denk ik.

Maar een Groot-Nederland gaat men sowieso moeten opsplitsen in kleinere entiteiten. Voor het welslagen van Groot-Nederland lijkt het me - zeker in het begin - noodzakelijk dat men deelstaten creëert die minstens deels de oude landsgrenzen overstijgen om een wij <-> zij gevoel te vermijden.

Vanzelfsprekend moeten de bevoegdheden van de (heel wat grotere) nieuwe provincies dan wel terug uitgebreid worden. Ze zouden dan een deel van de Gewestbevoegdheden overnemen. De andere Gewestbevoegdheden gaan dan naar het nationale niveau.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2016, 09:27   #38471
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Provincies zijn deels inhoudsloos geworden omdat ze niet zo heel veel kleiner zijn dan de deelstaten. Er is dus onvoldoende 'schaalverschil' tussen de gewesten en de provincies denk ik.

Maar een Groot-Nederland gaat men sowieso moeten opsplitsen in kleinere entiteiten. Voor het welslagen van Groot-Nederland lijkt het me - zeker in het begin - noodzakelijk dat men deelstaten creëert die minstens deels de oude landsgrenzen overstijgen om een wij <-> zij gevoel te vermijden.

Vanzelfsprekend moeten de bevoegdheden van de (heel wat grotere) nieuwe provincies dan wel terug uitgebreid worden. Ze zouden dan een deel van de Gewestbevoegdheden overnemen. De andere Gewestbevoegdheden gaan dan naar het nationale niveau.
2!

ivm hertekenen provincies kan je best de Limburgen samenvoegen tot één provincie.
de rest kan je beter laten omdat er een duidelijk verschil is in mentaliteit tussen de 3 brabanden en de 2 vlaanders.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2016, 13:07   #38472
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hereniging is mijns inziens beter omdat het de mensen doet inzien dat er ooit een eenheid was, dat een samengaan niet zomaar een fantasie is of een willekeurige konstruktie, het geeft een zekere historische legitimiteit aan de vereniging.
Het vormt een aanzet tot het opdoen van historische kennis voor wie het zou interesseren.
Maar het ondersteunt wel het "verwijt" van nostalgie.
Mij lijken de wisselende wederwaardigheden van de gemeenschappelijke geschiedenis niet het belangrijke, al dat gewirwar en verschuivingen. De grondstroom die telt en blijft is de blijvende gemeenschappelijke taal en cultuur, in combinatie met het geografische buurschap en de economische similariteit en homogeniteit, een grondstroom die vroeg of laat tot vereniging zal leiden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 maart 2016 om 13:13.
Oud 19 maart 2016, 13:16   #38473
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we dan pragmatisch zijn. See what happens next. Confederatie in België denk ik.

Mochten bookmakers daar weddingschappen over opzetten, dan zouden onze bets tegengesteld zijn.
Moet er iets gebeuren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2016, 13:52   #38474
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Moet er iets gebeuren ?
Voor jullie Walen natuurlijk niet. "Demandeurs de rien..."
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2016, 10:50   #38475
cato

Standaard

Citaat:

In tegenstelling tot de meeste andere Europese landen ,
heeft Nederland nooit een sterk staats-nationalisme gekend.
In de tijd van de Republiek en ook nog na Napoleon, in de tijd van het koninkrijk,
kenden we in Nederland meer een stads-nationalisme dan een staats-nationalisme.

Pas na WO II groeide het staats-nationalisme , o.a door wij Nederland tegen onze vijand Duitsland.
Naar mijn mening was dit staats-nationalisme eind vorige eeuw op zijn hoogtepunt.
De laatste jaren keren we meer terug naar het stads-nationalisme .
niet alleen omdat het belang van de steden groeit ,
ook door de opkomst van Wilders en de PVV.
Wilders propageert een nationalisme en gelijktijdig kraakt hij alle elementen van de staat af ,
zoals het parlement ,de grondwet ,de rechtelijke macht ,de elite enz.
Dus het nationalisme van de PVV is een contradictie in haar ideologie en optreden.
Daarbij heeft het ook te veel geur van bruine hemden ,
waardoor het niet breed gedragen wordt.

Zo zie ik ook de kansen voor een hereniging met Vlaanderen sterk afnemen ,omdat deze te veel gekaapt wordt door rechtsextremisten.
Een hereniging maakt geen kans ,als het niet wordt gedragen door de
maatschappelijke elite en niet wordt gesteund door de instituten van de rechtsstaat .

Laatst gewijzigd door cato : 20 maart 2016 om 10:56.
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2016, 10:56   #38476
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een hereniging maakt geen kans ,als het niet wordt gedragen door de
maatschappelijke elite en niet wordt gesteund door de instituten van de rechtsstaat .
Ik ben niet ongelukkig met de G-N-se opstelling van W.

Trouwens wat je in dit citaatje zegt, kan in elk geval nooit gelden voor België.
Oud 20 maart 2016, 10:59   #38477
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet er iets gebeuren ?
Moeten of niet, er gebeurt altijd wat. Soms een onvoorziene kuil in de baan, soms een kleine grondverschuiving, soms een heuse grensverschuiving... Be prepared...
Oud 20 maart 2016, 11:00   #38478
cato

Standaard

Citaat:
Ik ben niet ongelukkig met de G-N-se opstelling van W.

Trouwens wat je in dit citaatje zegt, kan in elk geval nooit gelden voor België.
Wilders promoot zich zelf juist sterk nationalistisch.
"Nederland voor de Nederlanders."
Gelijktijdig kraakt hij alles af wat Nederland als natiestaat kenmerkt.
Daarom, Wilders kan zich beter beperken tot 'Limburgers voor de Limburgers"
Oud 20 maart 2016, 11:01   #38479
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wilders promoot zich zelf juist sterk nationalistisch.
"Nederland voor de Nederlanders."
Gelijktijdig kraakt hij alles af wat Nederland als natiestaat kenmerkt.
Daarom, Wilders kan zich beter beperken tot 'Limburgers voor de Limburgers"
Hij verwelkomt vereniging.
Oud 20 maart 2016, 11:01   #38480
cato

Standaard

Citaat:
Moet er iets gebeuren ?
Maakt u zich geen zorgen Nederland en België blijven nog heel lang gescheiden.
De kansen op een hereniging worden steeds kleiner.
Nederland keert weer terug naar het stadsnationalisme

Laatst gewijzigd door cato : 20 maart 2016 om 11:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be