![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#38461 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe de indeling ook gebeurt, het lijkt me in ieder geval van groot belang om te vermijden dat er te veel een Nederlands vs. een Vlaams deel is. Met een sterke provincie/deelstaat Brabant, die kan opboksen tegen (Zuid- en Noord-)Holland, kan men dat gevaar inperken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38462 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laten we dan pragmatisch zijn. See what happens next. Confederatie in België denk ik. Mochten bookmakers daar weddingschappen over opzetten, dan zouden onze bets tegengesteld zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38463 |
Banneling
|
![]() Dat van die nostalgie klink niet leuk nog gepast. Alle omstandigheden van toen zijn totaal veranderd. Ik ben ook niets verloren dat ik mis. Dat doet er mij aan denken dat het woordje hereniging inderdaad een nostalgische connotatie heeft. Vereniging niet. Misschien beter van vereniging spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38464 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38465 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38466 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wij willen dat ondanks dat Vlamingen en Nederlanders het goed hebben. Wat bekijkt ge dat toch materialistisch... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2016 om 23:14. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38467 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar laten we eerlijk zijn: zijn de huidige provincies niet inhoudloos geworden, zowel kwa politiek gewicht als kwa identifikatie ermee door zijn bewoners ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2016 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38468 |
Europees Commissaris
|
![]() dubbbel
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2016 om 23:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38469 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het vormt een aanzet tot het opdoen van historische kennis voor wie het zou interesseren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een Groot-Nederland gaat men sowieso moeten opsplitsen in kleinere entiteiten. Voor het welslagen van Groot-Nederland lijkt het me - zeker in het begin - noodzakelijk dat men deelstaten creëert die minstens deels de oude landsgrenzen overstijgen om een wij <-> zij gevoel te vermijden. Vanzelfsprekend moeten de bevoegdheden van de (heel wat grotere) nieuwe provincies dan wel terug uitgebreid worden. Ze zouden dan een deel van de Gewestbevoegdheden overnemen. De andere Gewestbevoegdheden gaan dan naar het nationale niveau. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38471 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ivm hertekenen provincies kan je best de Limburgen samenvoegen tot één provincie. de rest kan je beter laten omdat er een duidelijk verschil is in mentaliteit tussen de 3 brabanden en de 2 vlaanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38472 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mij lijken de wisselende wederwaardigheden van de gemeenschappelijke geschiedenis niet het belangrijke, al dat gewirwar en verschuivingen. De grondstroom die telt en blijft is de blijvende gemeenschappelijke taal en cultuur, in combinatie met het geografische buurschap en de economische similariteit en homogeniteit, een grondstroom die vroeg of laat tot vereniging zal leiden. Laatst gewijzigd door eno2 : 19 maart 2016 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38473 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38474 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38475 | |
|
![]() Citaat:
heeft Nederland nooit een sterk staats-nationalisme gekend. In de tijd van de Republiek en ook nog na Napoleon, in de tijd van het koninkrijk, kenden we in Nederland meer een stads-nationalisme dan een staats-nationalisme. Pas na WO II groeide het staats-nationalisme , o.a door wij Nederland tegen onze vijand Duitsland. Naar mijn mening was dit staats-nationalisme eind vorige eeuw op zijn hoogtepunt. De laatste jaren keren we meer terug naar het stads-nationalisme . niet alleen omdat het belang van de steden groeit , ook door de opkomst van Wilders en de PVV. Wilders propageert een nationalisme en gelijktijdig kraakt hij alle elementen van de staat af , zoals het parlement ,de grondwet ,de rechtelijke macht ,de elite enz. Dus het nationalisme van de PVV is een contradictie in haar ideologie en optreden. Daarbij heeft het ook te veel geur van bruine hemden , waardoor het niet breed gedragen wordt. Zo zie ik ook de kansen voor een hereniging met Vlaanderen sterk afnemen ,omdat deze te veel gekaapt wordt door rechtsextremisten. Een hereniging maakt geen kans ,als het niet wordt gedragen door de maatschappelijke elite en niet wordt gesteund door de instituten van de rechtsstaat . Laatst gewijzigd door cato : 20 maart 2016 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38476 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens wat je in dit citaatje zegt, kan in elk geval nooit gelden voor België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38477 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38478 | |
|
![]() Citaat:
"Nederland voor de Nederlanders." Gelijktijdig kraakt hij alles af wat Nederland als natiestaat kenmerkt. Daarom, Wilders kan zich beter beperken tot 'Limburgers voor de Limburgers" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38479 |
Banneling
|
![]() Hij verwelkomt vereniging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38480 |
|
![]() Maakt u zich geen zorgen Nederland en België blijven nog heel lang gescheiden.
De kansen op een hereniging worden steeds kleiner. Nederland keert weer terug naar het stadsnationalisme Laatst gewijzigd door cato : 20 maart 2016 om 11:05. |
![]() |
![]() |