Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2010, 13:46   #3841
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik heb dit antwoord nooit gegeven. Gelieve de juiste naam van de poster het juiste citaat te citeren aub. Doe er in ieder geval een ernstige poging toe
Enne, van wie was dat bericht #3806 dan wél?
Oud 15 januari 2010, 13:51   #3842
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Enne, van wie was dat bericht #3806 dan wél?
zie #3838
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:51   #3843
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ja, mijn West-Vlaams dialect kent ongeveer dezelfde 'Ingweoonse' verschijnselen als het Zeeuws en het Hollands.

En ik vind het Hollands accent helemaal niet lelijk.
Het is gewoon een ander accent, meer niet.

Ik vind een Limburgs, Antwerps, Surinaams, Frans, Turks, Marokkaans, ... accent trouwens ook niet lelijk.

Als de juiste woorden op de juiste plaats staan, versta ik de meeste Nederlands-sprekers wel, en dat vind ik belangrijker.

Nog mooier is het als ik die mensen bovendien ook nog eens begrijp.
Zo is dat.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:53   #3844
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
...

Maar hoe zou de balans van Nederland van staatsschuld t.o.v. het BNP eruitzien zonder gas ?

...
Dat wordt een moeilijke.

Als er daar in die ondergrond geen gas had gezeten, dan zat er wel iets anders. Misschien wel aardolie, of diamanten, of goud.
In dat geval zag de balans er wellicht stukken béter uit dan nu.

Het is ook mogelijk dat er helemaal niks 'waardevol' in de grond had gezeten.
Ik veronderstel dat de Nederlandse overheid in dat geval een ander beleid zou hebben gevoerd; de tering naar de nering had gezet, misschien, zoals dat zo'n beetje 'in de volksaard' zit.

Het is nu echter eenmaal zo dat er daar in de ondergrond wel degelijk aardgas zit, en nog niet zo'n klein beetje ook. Tot spijt van wie het benijdt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:55   #3845
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wordt een moeilijke.

Als er daar in die ondergrond geen gas had gezeten, dan zat er wel iets anders. Misschien wel aardolie, of diamanten, of goud.
In dat geval zag de balans er wellicht stukken béter uit dan nu.

Het is ook mogelijk dat er helemaal niks 'waardevol' in de grond had gezeten.
Ik veronderstel dat de Nederlandse overheid in dat geval een ander beleid zou hebben gevoerd; de tering naar de nering had gezet, misschien, zoals dat zo'n beetje 'in de volksaard' zit.

Het is nu echter eenmaal zo dat er daar in de ondergrond wel degelijk aardgas zit, en nog niet zo'n klein beetje ook. Tot spijt van wie het benijdt.
Misschien was de staatsschuld dan ook 100% of meer van het BNP ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:57   #3846
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Nee hoor, ik gun het jullie.

Maar hoe zou de balans van Nederland van staatsschuld t.o.v. het BNP eruitzien zonder gas ?
Iemand daar cijfers over ?
Mag ik je aandacht erop vestigen dat ik Vlaming ben? Dat weet jij toch ook.
Voor de overige vraag in je posting verwijs ik naar bericht #3804. Ieder land dat natuurlijke bronnen exploiteert maakt van die opbrengsten gebruik in het kader van zijn openbare financiën. Nederland heeft daardoor inderdaad een voordeel tegenover la Belgique. Dan moet la Belgique zich maar aanpassen en de tering naar de nering zetten, nietwaar? Of zou je willen dat Nederland dan maar transferts doorschuift naar hier? Zoals de nooit eindigende transferts van Vlaanderen naar Wallonië? Dat zou nu eens leuk zijn zie! "Ollandse" transferts naar het land van system en Henri1.
Oud 15 januari 2010, 13:58   #3847
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Moet U hieronder in deze link maar eens kijken hoevéél de belgische staatsschuld stijgt per minuut mijn beste,namelijk met 48.000 euro

op het moment waarop ik dit bericht hier plaats bedraagt de gemiddelde staatsschuld per belg al 34.730 euro en tegen de tijd dat U dit leest zijn er weeral ettelijke euro's bijgekomen....
http://www.l2.be/sos2011/?p=106
Zo kunnen we bezig blijven:

Z 24: 1709 2009
Iedere dag neemt de schuld van de Nederlandse overheid gemiddeld met meer dan 47 miljoen euro toe. Ieder uur komt er bijna twee miljoen bij. Iedere seconde loopt de staatsschuld met ruim 550 euro op.

P.S.

Toemaatje.
Komende dinsdag presenteert Bos de begroting voor 2010. Daarin staat naar verwachting een begrotingstekort van zo’n 38 miljard euro. Dat is het grootste tekort sinds 1814 (!!), het vroegste jaar waarvoor gegevens bekend zijn. In 1814 kwam de overheid 6,4 miljoen gulden tekort – omgerekend 2,9 miljoen euro.

Let wel, dit is een artikel van 17 09 2009. Ondertussen is er ongetwijfeld alweer een heel pak bijgekomen.

Interessant overigens is het detail, namelijk: dat Nederland nu de grootste schuld heeft sinds 1814!. Astemblieft. Dat is nog niet niks. En ja, toen heeft het zuiden onder Willem moeten afdokken om de monsterschuld van het noorden te helpen delgen. Eilaas, eilaas, nu zullen 'jullie' je boontjes zelf moeten doppen.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 14:05.
Oud 15 januari 2010, 14:00   #3848
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien wel, misschien niet.

Er zijn wel méér landen die niet over bodemschatten beschikken, en die zitten heus niet allem?*?*l met een staatsschuld van 100% of meer van het BNP opgezadeld, dacht ik.

Zoals ik al zei: een overheid kan altijd proberen de tering naar de nering te zetten. In sommige landen gaat dat blijkbaar gemakkelijker dan in andere.

Oud 15 januari 2010, 14:01   #3849
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Henri's beeld van de Nederlander:

ALs een Nederlander vrijgevig is dan heeft hij een dubbele agenda zo niet dan is gewoon gierige kaaskop.

Kortom een Nederlander zal het nooit goed doen in zijn ogen, tenzij we slaafs zijn franstalige vriendjes zouden gehoorzamen of vloeiend frans zouden spreken en zelfs dan is hij wantrouwig.
Oud 15 januari 2010, 14:05   #3850
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "system
zie #3838
Als je nu jezelf helemáál belachelijk en kinderachtig wil aanstellen, dan speel ik ook nog wel een eindje mee hoor. Want kijk: het kwam jou niet toe bericht #3838 te citeren, want dat was niet van jou maar van djimi. Je had bericht #3837 moeten aanhalen, dát was het goede. Dat neemt niets weg van de geldigheid van mijn bedenking rond jouw al evenzeer kinderachtige reactie op de foto van het gasmonument.
Oud 15 januari 2010, 14:07   #3851
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je nu jezelf helemáál belachelijk en kinderachtig wil aanstellen, dan speel ik ook nog wel een eindje mee hoor. Want kijk: het kwam jou niet toe bericht #3838 te citeren, want dat was niet van jou maar van djimi. Je had bericht #3837 moeten aanhalen, dát was het goede. Dat neemt niets weg van de geldigheid van mijn bedenking rond jouw al evenzeer kinderachtige reactie op de foto van het gasmonument.
Maar #3838 stelt u in het ongelijk. Maar dat had u alweer niet gesnopen. U bent toch regelmatig vrij traag van begrip zo te zien.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 14:08.
Oud 15 januari 2010, 14:08   #3852
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik er even op wijzen dat onze geografie behalve het voordeel van het gas, ook enige nadelen heeft? Wij moeten ook als geen ander investeren in waterbeheer, in de vorm van dijken, dammen, zeekeringen, deltawerken, gemalen, bekkens, opspuitingen, strandverbredingen, en dergelijke om droge voeten te houden. Als je alleen naar het voordeel van het gas kijkt, ja dat is natuurlijk een voordeel voor ons.
Als zee-natie, hebben wij ook meer kosten om een vloot in de vaart te houden. Wij kunnen niet zoals jullie wegkomen met een paar tweedehands bootjes (niet eens zo slecht hoor, maar toch niet helemaal vergelijkbaar).

kortom, je moet eea wel breder zien dan alleen het gas.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 14:08   #3853
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

...

Iedere dag neemt de schuld van de Nederlandse overheid gemiddeld met meer dan 47 miljoen euro toe. Ieder uur komt er bijna twee miljoen bij. Iedere seconde loopt de staatsschuld met ruim 550 euro op.

...
€ 550,- per seconde, dat is € 33.000,- per minuut.

Vergelijk met Belgie : € 48.000,- per minuut (volgens Svennies' bron)

48.000 - 33.000 = 15.000

De Belgische staatsschuld neemt dus met € 15.000,- per minuut méér toe dan de Nederlandse. Per uur wordt dat dan € 900.000,- méér.

Ik vind dat we ons dan toch wel wat vragen mogen stellen: wat krijgen we daarvoor in ruil? Hoe kunnen we dat verschil wegwerken (gesteld dat we vinden dat we dat zouden moeten doen)?

En vooral: wie gaat dat allemaal betalen?

Oud 15 januari 2010, 14:10   #3854
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk ook vooruit. En daarom haalde ik, tot tweemaal toe, de tekst aan, die verscheen in Taalschrift.

En ik wil die nog eens een derde keer herhalen als uw wilt. Want helemaal doordrongen van de waarheid van die tekst, schijnt u vooralsnog niet te zijn.

En dat is spijtig. Want daar moet u eens een les aan nemen in plaats van te zaniken over uw zogezegd ' Algemeen Nederlands', dat alles behalve 'algemeen' is.
System, die tekst heb ik verschillende malen gelezen en - inderdaad - ik kan mij niet aan de stellige indruk onttrekken dat u nu wel de Nederlandse Taalunie heilig zou willen verklaren omwille van dit geschrift, dat volledig beantwoordt aan uw aantijgingen aangaande het Nederlands.

Maar, zoals ikzelf al zo vaak heb aangegeven, de Nederlandse taal kent wel degelijk haar regionale diversiteit, zonder te vervallen in uw klassieke noord-zuidbascule. Deze diversiteit behoedt ons voor een ééndimensionaal taallandschap. Wat anderen en ik u verwijten, is dat u deze 'verschillen' nodeloos uitvergroot, alles tot meerdere eer en glorie van Belgisch chauvinisme.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 14:11   #3855
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Toemaatje.
Komende dinsdag presenteert Bos de begroting voor 2010. Daarin staat naar verwachting een begrotingstekort van zo’n 38 miljard euro. Dat is het grootste tekort sinds 1814 (!!), het vroegste jaar waarvoor gegevens bekend zijn. In 1814 kwam de overheid 6,4 miljoen gulden tekort – omgerekend 2,9 miljoen euro.

Let wel, dit is een artikel van 17 09 2009. Ondertussen is er ongetwijfeld alweer een pak bijgekomen.

Interessant overigens is het detail, namelijk: dat Nederland nu de grootste schuld heeft sinds 1814!. Astemblieft. Dat is nog niet niks. En ja, toen heeft het zuiden onder Willem moeten afdokken om de monsterschuld van het noorden te helpen delgen. Eilaas, eilaas, nu zullen 'jullie' je boontjes zelf moeten doppen.
Jaja, "astemblieft"! En wees maar gerust dat Nederland zijn staatsschuld veel vlugger zal terugbrengen naar 60 % van het BNP (de Maastrichtnorm), vertrekkend van 66%, dan la Belgique, vertrekkend van 100 %. Maar met uw goede kennis van hogere rekenkunde is dat voor u wellicht wat te moeilijk."Astemblieft"
Oud 15 januari 2010, 14:16   #3856
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Eilaas, eilaas, nu zullen 'jullie' je boontjes zelf moeten doppen.
Ik wil best helpen bij dat doppen van die boontjes, als dat nodig zou zijn.

Als ik dat voor de Walen mag doen, mag ik dat ook voor de Nederlanders.

Oud 15 januari 2010, 14:20   #3857
system
Banneling

Standaard

Citaat:
€ 550,- per seconde, dat is € 33.000,- per minuut.

Vergelijk met Belgie : € 48.000,- per minuut (volgens Svennies' bron)

48.000 - 33.000 = 15.000

De Belgische staatsschuld neemt dus met € 15.000,- per minuut méér toe dan de Nederlandse. Per uur wordt dat dan € 900.000,- méér.

Ik vind dat we ons dan toch wel wat vragen mogen stellen: wat krijgen we daarvoor in ruil? Hoe kunnen we dat verschil wegwerken (gesteld dat we vinden dat we dat zouden moeten doen)?

En vooral: wie gaat dat allemaal betalen?
Ja maar ik heb nooit ontkend dat België een tekort had. Ik heb zelfs beweerd dat België altijd schommelde rond de 100% van het BNP, behalve onder de periode Verhofstadt toen het tekort drastisch afnam. Maar goed, het blijft een erg hoog tekort. Daar niet van.

Maar ik stelde ook dat Nederland ons stilletjes aan het bijbenen is.
Ziehier de evolutie van de staatsschuld van Nederland:

2007: EUR 258,8 miljard - 45,6% van het BNP

2008 EUR 346,6 miljard -58,1% van het BNP

2009 EUR 341,7 miljard -59,8% van het BNP

2010 EUR 380,9 miljard -66,3% van het BNP

De goede kant gaat het niet op zo te zien. En nogmaals, wij hebben helaas geen aardgas.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 14:21.
Oud 15 januari 2010, 14:24   #3858
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil best helpen bij dat doppen van die boontjes, als dat nodig zou zijn.

Als ik dat voor de Walen mag doen, mag ik dat ook voor de Nederlanders.
Geef maar wat aan de Haïtianen. Dat doel is veel nobeler.
Oud 15 januari 2010, 14:26   #3859
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, "astemblieft"! En wees maar gerust dat Nederland zijn staatsschuld veel vlugger zal terugbrengen naar 60 % van het BNP (de Maastrichtnorm), vertrekkend van 66%, dan la Belgique, vertrekkend van 100 %. Maar met uw goede kennis van hogere rekenkunde is dat voor u wellicht wat te moeilijk."Astemblieft"
Tot nu toe zit er anders steeds maar een stijgende lijn in de Nederlandse staatsschuld. En wat Balkenende niet vermag, zult u zeer, zéér zeker niet vermogen.
Oud 15 januari 2010, 14:27   #3860
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Wat kan de Be staat eigenlijk nog verkopen om de begroting in evenwicht te houden?
Er is toch al heel wat verkocht.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be