Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2016, 12:52   #38961
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Tja, maar vlak voor het wereldkampioenschap juicht slechts 54,6 procent voor België. In 2014 lag dit voor geheel NL op 61%
http://www.tvl.be/nieuws/7-kilometer...essenich-30175

De Nederlanders een beetje jennen.

Het blijft wel grappig dat die 'Nederlanders' in het verleden tot dezelfde rijksheerlijkheid van de Duitse keizer behoorden als de 'Belgen'

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 juni 2016 om 12:55.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 18:48   #38962
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Kul!.
Nederlands maritieme geschiedenis zit vol met zelfopofferingen of gewaagde daden die op het krankzinnige zijn, Van Heemskerck, Piet Heijn, Tromp, Witte de With, Doorman
En ja van Speijk past precies in dat rijtje.

Jeff
Tromp... hmm. Het zou me niet verwonderen dat Tromp meer zeeslagen verloor dan dat hij er ooit won. Maar bekwaam was hij wel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2016 om 19:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 18:54   #38963
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zucht!.
Dezelfde gasten die u hebben wijsgemaakt dat Nen Ollander is gaan lopen in 1830. Nou goed..

Natuurlijk.. want de Spaanse zilvervloot is ook het enige wapenfeit van Piet Hein niet?..
Bovendien schreef ik toch echt het volgende;

Dus waarom u denkt dat ik daarmee Piet Hein en de zilvervloot mee bedoel is mij echter een raadsel.
Want u weet kennelijk niet hoe Piet Hein vocht, hier een kleine omschrijving van hoe Piet Hein op zee vocht;

Zoals zijn gewoonte was schoof hij zijn schip tussen twee (kaper)schepen in, om ze beiden tegelijkertijd de volle laag te geven

Dat is dus de rede waarom ik Piet Hein in dat rijtje plaatste toen ik het had over "gewaagde daden die op het krankzinnige zijn".
Maar goed, weet u veel.

Inderdaad hij sneuvelde, maar de slag werd alsnog gewonnen.
Dankzij Maarten Tromp.

Jeff
En u weet niet zo veel, zo dunkt me. U papegaait vlot de vaderlandslievende Hollandse schoolboekjes, dat wel.
Oud 9 juni 2016, 19:00   #38964
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Suïcidaal bedoelt u, hij speelde al maanden met het idee en sleurde daarbij 28 van z'n mannen mee de dood in.
28 mannen (en familie) die er niet om gevraagd hebben om het loodje te leggen. En dat alles ter meerdere ere van zichzelf, zoals vaker voorkomt dat suicidalen de dood kiezen.

Leg maar eens uit waarom hij zichzelf niet gewoon voor z'n kop geschoten heeft ipv z'n mannen mee de lucht in te laten vliegen?
Ze zullen geen kans nog gehad hebben anders zouden ze hem wel door z`n d ...r geschoten hebben

Het vaderland trouw blijven heeft niets te maken met totaal zinloos de dood kiezen.
Verdiep u er maar eens in wat de toekenning van de huidige MWO omschrijft omtrent leiderschap, een daad gerechtvaardigd is, geen onbezonnen zinloosheid etc.
Met de huidige invulling en maatstaven zou hij voor een militaire rechtbank eindigen, subiet de dienst uitgeschopt worden, als hij het overleefd zou hebben, en mogelijk zelfs de bak indraaien

Van Speijk was gewoon een dwangneuroticus. Hij zou en moest een held worden. Of hij door zijn daad nu meer dan 20 van zijn eigen mensen mee de dood injoeg, dat maakte voor hem niet zo veel uit.
Oud 9 juni 2016, 19:58   #38965
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Van Speijk was gewoon een dwangneuroticus. Hij zou en moest een held worden. Of hij door zijn daad nu meer dan 20 van zijn eigen mensen mee de dood injoeg, dat maakte voor hem niet zo veel uit.
Nogal voorzichtig uitgedrukt, het interesseerde hem geen kloot.

Op oudjaarsavond deelde hij de mannen mee dat hij het schip evt. de lucht in zou laten vliegen. Z'n gehele bemanning zou hebben gejuicht bij het aanhoren. Natuurlijk .......

Hij gaf zich niet over en blies gewoonweg de zaak op wat hij al maandenlang met z'n zieke geest daarvoor gepland had.
Als hij dan toch eraan wilde had hij ook tot de laatste man kunnen blijven vechten.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 20:10   #38966
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat natuurlijk een schamel aantal is vergeleken bij neurotische held Napoleon die een paarhonderdduizend van zijn mensen de dood in joeg in Rusland. (en een gelijk aantal Russen)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 20:17   #38967
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij zijt dan ook geen Limburgse Nederlander. Daar zit het verschil. Ned-Limburgers voelen zich 177 jaren na de gedwongen scheiding van België, nog altijd meer Belg dan Hollander.
Misschien gaan wij wel de Nederlandse Zuid-Limburgers verkopen aan de hoogste bieder: Duitsland of België.....
Oud 9 juni 2016, 20:32   #38968
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wat natuurlijk een schamel aantal is vergeleken bij neurotische held Napoleon die een paarhonderdduizend van zijn mensen de dood in joeg in Rusland. (en een gelijk aantal Russen)
Wat betreft Van Speijk daarentegen, een gestoorde zelfmoordterrorist die z'n eigen mannen doelbewust meenam de dood in, terwijl hij zichzelf ook simpelweg voor z'n kop had kunnen schieten.
Spectaculair moest het, Glorie en Eer voor zichzelf in gedachten. Z'n mannen? Tja, wie zijn ze en wie herinnert ze zich?
Oud 9 juni 2016, 20:46   #38969
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Misschien gaan wij wel de Nederlandse Zuid-Limburgers verkopen aan de hoogste bieder: Duitsland of België.....
Hoezo Duitsland of België? Gaan de Friezen zomaar gepasseerd worden ten gunste van die twee flutlandjes?
Eén en al voordeel voor de Limbo`s, eindelijk een geheel erkende taal in Limburg. Standaard Fries en geen geëmmer meer dat ze elkaar onderling niet verstaan
Oud 9 juni 2016, 20:49   #38970
Hollander

Standaard

Citaat:
Wat betreft Van Speijk daarentegen, een gestoorde zelfmoordterrorist die z'n eigen mannen doelbewust meenam de dood in, terwijl hij zichzelf ook simpelweg voor z'n kop had kunnen schieten.
Spectaculair moest het, Glorie en Eer voor zichzelf in gedachten. Z'n mannen? Tja, wie zijn ze en wie herinnert ze zich?
Ja, Van Speijk is daarbij omgekomen. Napoleon zat alweer warmpjes in Parijs terwijl zijn mannen lagen te kreperen in Rusland.

Gekte ligt op de loer in een oorlogssituatie.
Oud 9 juni 2016, 21:13   #38971
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij zijt dan ook geen Limburgse Nederlander. Daar zit het verschil. Ned-Limburgers voelen zich 177 jaren na de gedwongen scheiding van België, nog altijd meer Belg dan Hollander.
Wat is dat toch voor een loos begrip dat "voelen". Temeer daar de huidige provincie Nederlands Limburg slechts 9 jaar verenigd was met België, van 1830 tot 1839. En voor de Franse tijd was Nederlands Limburg een echt lappendeken
verdeeld tussen het Hertogdom Brabant, Hertogdom Gelre, Hertogdom Gulik, het Prinsbisdom Luik, de prins-bisschop van Keulen en het middeleeuwse Hertogdom Limburg.

IK zou even gratuit kunnen stelllen dat ik mij na een kleine 400 jaar gedwongen scheiding nog altijd Nederlander voel.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2016 om 21:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 21:24   #38972
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ja, Van Speijk is daarbij omgekomen. Napoleon zat alweer warmpjes in Parijs terwijl zijn mannen lagen te kreperen in Rusland.

Gekte ligt op de loer in een oorlogssituatie.
Tja, maar als een eenheid geen kant meer op kon, konden ze zich tenminste altijd nog overgeven.

Overigens zijn honderden Amerikaanse officieren tijdens Vietnam overhoop geschoten door hun eigen mannen. Ook in Indië.
Zelfs tijdens Uruzgan heeft een eenheid een idiote officier in hun midden gehad die naam wilde maken ten koste van de mannen.
Oud 9 juni 2016, 21:33   #38973
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan Carel Van Speijk was niet zomaar een held (in de ogen van de Hollanders).

"Hij was degene die met zijn zelfopoffering de band met het Hollands verleden had hersteld en de Noord-Nederlandse natie wakker had geschud uit de lethargische slaap. Met één klap had zijn heldendaad een einde gemaakt aan de verlammende onverschilligheid die de dichter Adriaan van der Hoop jr. zo tot wanhoop had gedreven. Dit verklaart misschien ook waarom Van Speijk een verering ten deel viel die meer lijkt op de mystieke aanbidding van middeleeuwse heiligen dan op de bewondering voor een zeeheld (…). Van Speijk werd als een ‘martelaar des Vaderlands’ vereerd. Zijn offer groeide uit tot mythologische proporties en kreeg een bijna religieuze, messiaanse betekenis, zoals blijkt uit het volgende gedicht van C.G. Withuys (let op het woord ‘hemelvaart’).

Holland, Holland, vlecht laurieren!
Voor het aanzigt van heel de aard;
Heeft VAN SPEIJK uw eer gewroken
In zijn stoute hemelvaart!
Moge het zwaard geen vierschaar spannen,
Toen uw glorie werd bespot;
Donderend sleepte hij uw schenners
Met zich, voor het gerecht van God.
"

(Frits Rovers, 'Dan liever de lucht in!'., blz. 74-75.)

Odeurflacon Van Speijk.

Kortom, collectieve Hollandse hysterie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2016 om 21:43.
Oud 9 juni 2016, 21:33   #38974
Hollander

Standaard

Citaat:
Tja, maar als een eenheid geen kant meer op kon, konden ze zich tenminste altijd nog overgeven.
wel als je een heren-tegenstander treft die de Geneefse conventies in zn binnenzak heeft zitten:

Citaat:
De alomtegenwoordige kozakken die de slinkende Grande Armée als hyena's beslopen, grepen de achterblijvers en de gewonden en beroofden hen van de buit uit Moskou. Toen de koude feller werd, schiepen de kozakken er een genoegen in om deze ongelukkigen tot op de blote huid uit te kleden en hen naakt achter te laten in de besneeuwde wildernis.
maar het ging over Van Speijk. Natuurlijk heeft hij opties gehad. De optie die hij koos beschouwen we als 'heldhaftig' en een overgave hadden we beschouwd als 'niet heldhaftig'. Los van een waardeoordeel, dat is denk ik gewoon een definitiekwestie.
Oud 9 juni 2016, 21:44   #38975
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tromp... hmm. Het zou me niet verwonderen dat Tromp meer zeeslagen verloor dan dat hij er ooit won. Maar bekwaam was hij wel.
Zucht!, Bestevaer was een titel die Nederlandse zeelui niet snel aan een vloot commandant gaven.
En nee, die krijg je niet wanneer je meer zeeslagen verliest dan wint.

Tromp was een Bestevaer, de andere was de Ruyter.
Maar goed, zoals ik al eerder zei; weet u veel.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2016, 21:49   #38976
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u weet niet zo veel, zo dunkt me. U papegaait vlot de vaderlandslievende Hollandse schoolboekjes, dat wel.
Nee nee meneer de "Nederland deskundige", ik heb dat niet uit de "Hollandse schoolboekjes" .
Vaderlandse geschiedenis wordt zo goed als niet gegeven in het Nederlandse onderwijs.

Dus ben je als Nederlander gedwongen om zelf dingen op te zoeken.
Maar goed, weet u veel..

Jeff
Oud 9 juni 2016, 22:03   #38977
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
bron: http://www.limburger.nl/cnt/dmf20160...t-de-limburger

Ik schrijf maar wat ik in die Nederlandse krant lees.
En ik hoop maar dat ge ook een eigen mening hebt.
Over het feit bijvb. dat het zg. Limburggevoel een markettingprodukt van de machthebbers is te beginnen met Willem I. Men voelt maar wat men ingelepeld krijgt. Historisch weten is iets anders.
En over het feit dat Nederlands-Limburg slechts 9 jaren verenigd was met België. Verder teruggaand: Wat behoorde daarvan dan wel tot de Zuidelijke Nederlanden ? Maw waarop is die vermeende Limburgse heimwee naar België dan wel niet gebaseerd ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2016 om 22:07.
Oud 9 juni 2016, 22:07   #38978
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee wat u bedoelt met, hij hetzelfde doet als ik deed?
Simpel,
Namelijk een morele veroordeling maken over een historisch figuur aan de hand van de normen en waarden van vandaag de dag.
Dat u als individu een historisch figuur niks vindt vanwege wat hij/zij gedaan heeft is verder prima, als historicus zijnde kan u zoiets echter niet doen.

Jeff
Oud 9 juni 2016, 22:44   #38979
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Toemaatje.
Piet Heijn werd gedood door Oostendse kapers , door Vlamingen dus, toen hij op weg was naar Engeland. Hij voer toen in dienst van de Prins van Oranje en niet meer voor de W.I.C. .
Net zoals bij Jan van Speijk is het telkens schreinend te moeten vaststellen dat Nederlanders tegen...Nederlanders vochten ipv tegen de gemeenschappelijke eeuwenoude aarts- en erfvijand.
Enkel en alleen daarom zou men kunnen Grootnederlander worden onder het moto, nooit meer zo'n kloterij..

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2016 om 23:04.
Oud 9 juni 2016, 23:27   #38980
Adrian M

Standaard

Citaat:
Simpel,
Namelijk een morele veroordeling maken over een historisch figuur aan de hand van de normen en waarden van vandaag de dag.
Dat u als individu een historisch figuur niks vindt vanwege wat hij/zij gedaan heeft is verder prima, als historicus zijnde kan u zoiets echter niet doen.

Jeff
Totaal kletskoek. Elk weldenkend mens snapt aan de hand van de tijdsvolgorde van zijn zelf geschreven bewoordingen waar hij mee bezig was.
Dan nog had hij zichzelf voor z'n kop kunnen schieten ipv z'n mannen mee de dood in te nemen. Ze hadden geen enkele keuze, hij blies ze gewoonweg op.

Tijdens Uruzgan was er ook zo'n klootzak, een kapitein, die zich geen barst interesseerde voor z'n mannen: ‘De moeder van mijn moeder is Duits. Ik ben een Pruisisch leider en bij mij ist Befehl ist Befehl. En mij interesseert het niet wie hier sneuvelt, jij, jij of jij. Je lichaam gaat terug naar Nederland en we gaan door met de opdracht.’

Het peloton weigerde wat hen en de sergeant duur te staan kwam.
Na onderzoek werden ze in het gelijk gesteld en de sergeant kreeg eerherstel
Zou zo'n figuur een historisch figuur worden evenals van Speijk en stel me kritisch op kan ik dat dus niet aan .... m`n zolen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 9 juni 2016 om 23:27.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be