Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2018, 18:57   #41321
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar zeg nu eens eerlijk: hebben wij in uw zogenaamd ‘krakkemikkig’ België het slechter dan in Nederland? Ik dacht van niet. Integendeel zelfs! Waarom dan een confederatie?

Allemaal praat voor de vaak dat geleuter over een confederatie.
Groot gelijk, mr van 't Oosten, als een "Ollander" zo begint over een confederatie gelijk of ge 't van Quercus hoort dan betekent dit maar één ding en dat is dat hij bezig is met u in 't zak te zetten! Ze zijn in mijn streek gekend gelijk slecht geld, die Ollanders. Dus, let er van op!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 18:59   #41322
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ja! En, hoeveel procent van de bevolking in zijn geheel had toen kiesrecht, mr van 't Oosten? Was het cijnskiesrecht vanaf dan al niet in voege? Ik weet het niet. Maar aangenomen mag worden dat het vooral Orangisten waren die geld genoeg hadden om het kiesrecht te bekomen. Dus: hoeveel procent van de totale bevolking was dan nog Oranje-gezind? Ik vermoed: héél weinig! 't Was misschien interessant om dat eens uit te zoeken. In ieder geval: ik weet nog van mijn grootouders (allemaal geboren op het einde van de 19de eeuw) dat de appetijt voor de "Ollanders" bij hen nooit groot is geweest. Dus, ze moeten 't van iemand gehad hebben, hé?

Norbert
Een terechte vraag.

Welnu, in 1834 hadden in al de provincies van het nieuwe België 11.798 mensen stemrecht.
Van die 11.798 kiesgerechtigden waren er 9512 cijnskiezers (80.7%) en 2286 bekwaamheidskiezers (19.3%).

De totale Belgische bevolking bedroeg in 1830 3.785.814 eenheden. De bevolking van Limburg is niet in deze cijfers inbegrepen. Dit omdat de 'kwestie Limburg' nog hangende was. Maar het geeft u toch een idee.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2018 om 19:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 19:01   #41323
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja! En, hoeveel procent van de bevolking in zijn geheel had toen kiesrecht, mr van 't Oosten? Was het cijnskiesrecht vanaf dan al niet in voege? Ik weet het niet. Maar aangenomen mag worden dat het vooral Orangisten waren die geld genoeg hadden om het kiesrecht te bekomen. Dus: hoeveel procent van de totale bevolking was dan nog Oranje-gezind? Ik vermoed: héél weinig! 't Was misschien interessant om dat eens uit te zoeken. In ieder geval: ik weet nog van mijn grootouders (allemaal geboren op het einde van de 19de eeuw) dat de appetijt voor de "Ollanders" bij hen nooit groot is geweest. Dus, ze moeten 't van iemand gehad hebben, hé?

Norbert
Er waren toen genoeg vermogende burgers die kiesrecht konden kopen, of ze het deden is punt twee. Moet ook niet vergeten dat het traditie is dat in België kapitaal binnen de familie blijft. Het onroerend goed bezit is nu zelfs veel hoger dan bij ons.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 november 2018 om 19:02.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 19:05   #41324
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een terechte vraag.

Welnu, in 1834 hadden in al de provincies van het nieuwe België 11.798 mensen stemrecht.
Van die 11.798 kiesgerechtigden waren er 9512 cijnskiezers (80.7%) en 2286 bekwaamheidskiezers (19.3%).

De totale bevolking bedroeg in 1830 3.785.814 eenheden. De bevolking van Limburg is niet in deze cijfers inbegrepen. Dit omdat de 'kwestie Limburg' nog hangende was. Maar het geeft u toch een idee.
Denk niet dat vermogende burgers iets of iemand vertegenwoordigen anders dan het kapitaal zelf. De burgerbevolking had maar heel weinig te zeggen. Dit gold voor beide landen.
Oud 12 november 2018, 19:06   #41325
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vergelijk maar eens de toestand van de openbare financiën in beide landen (begrotingssaldi en gecumuleerde openbare schuld).

Een Nederlands-Vlaamse confederatie staat in de sterren geschreven. Laat maar komen!
Allemaal dikke zever! Ik heb een paar jaar geleden nog ergens gelezen hoe groot mijn aandeel is in de Openbare Schuld van België. Awel, ik betaal dat liever dan dat ik mijn land toelaat om in een confederatie te gaan met Nederland. Ik herhaal wat ik hier al eerder schreef: als jullie proberen om terug voet op Belgische grond te zetten met jullie leger dan meld ik mij vrijwillig aan bij het Belgische leger om jullie hier te helpen buiten schieten!

Norbert
Oud 12 november 2018, 19:10   #41326
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Groot gelijk, mr van 't Oosten, als een "Ollander" zo begint over een confederatie gelijk of ge 't van Quercus hoort dan betekent dit maar één ding en dat is dat hij bezig is met u in 't zak te zetten! Ze zijn in mijn streek gekend gelijk slecht geld, die Ollanders. Dus, let er van op!

Norbert
"Die Ollanders" heeft duidelijk een hatelijke ondertoon. En bij iedere hond past wel een stok......
Oud 12 november 2018, 19:11   #41327
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vergelijk maar eens de toestand van de openbare financiën in beide landen (begrotingssaldi en gecumuleerde openbare schuld).

Een Nederlands-Vlaamse confederatie staat in de sterren geschreven. Laat maar komen!
Pure logica!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 november 2018 om 19:12.
Oud 12 november 2018, 19:20   #41328
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niet te snel, niet te snel. Wij hebben nooit kunnen beroep doen aardgasbaten. En dat maakt wel een verschil. Tenminste toch volgens C. De Kam, hoogleraar Economie van de publieke sector aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De Kam schrijft dat politici dankzij de aardgasbaten een ruimhartige verzorgingsstaat hebben kunnen opbouwen: “Zonder de gasbaten hadden de burgers in de loop van de jaren 211 miljard euro meer aan belastingen en sociale premies moeten opbrengen om de gedane collectieve uitgaven te kunnen financieren”. Hij twijfelt of de burgers zo’n grote lastenverzwaring hadden geaccepteerd.

En dit verklaart ook voor een stuk de overheidsfinanciën in België en het verschil met Nederland. En toch leven we hier zeer goed. Sommige economen beweren zelfs dat het niet zo slecht is voor een land dat het openbare schulden heeft. Maar op een gegeven ogenblik moet men die wel onder controle houden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2018 om 19:28.
Oud 12 november 2018, 19:34   #41329
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet te snel, niet te snel. Wij hebben nooit kunnen beroep doen aardgasbaten. En dat maakt wel een verschil. Tenminste toch volgens C. De Kam, hoogleraar Economie van de publieke sector aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De Kam schrijft dat politici dankzij de aardgasbaten een ruimhartige verzorgingsstaat hebben kunnen opbouwen: “Zonder de gasbaten hadden de burgers in de loop van de jaren 211 miljard euro meer aan belastingen en sociale premies moeten opbrengen om de gedane collectieve uitgaven te kunnen financieren”. Hij twijfelt of de burgers zo’n grote lastenverzwaring hadden geaccepteerd.

En dit verklaart ook voor een stuk de overheidsfinanciën in België en het verschil met Nederland. En toch leven we hier zeer goed. Sommige economen beweren zelfs dat het niet zo slecht is voor een land dat het openbare schulden heeft. Maar op een gegeven ogenblik moet men die wel onder controle houden.
Iets wat je niet heb, kun je zonder schulden niet uitgeven. Zonder aardgas hadden de uitkeringen in de jaren 70 en 80 dus lager geweest. Bovendien lijkt 211 miljard veel, maar op korte termijn valt dit tegen. Geloof maar iets van 1-5% op de jaarlijkse begroting.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 november 2018 om 19:34.
Oud 12 november 2018, 20:04   #41330
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:

Mr van het Oosten, weet gij waarom ik denk dat die "Ollanders" hier zo verwoed bezig zijn om op dit forum reclame te maken voor een (con)federatie van Nederland met België? Wel, ik vermoed dat dit is omdat zij weten dat zij binnenkort in 't schijt gaan geraken net omdat zij weten dat het tijdperk van de aardgas aan 't aflopen is.

Norbert
Oud 12 november 2018, 20:07   #41331
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Kan mij voorstellen dat de minister dit doet omdat die de ellende heeft onderzocht van het ernstige treinongeluk in België en nu geen enkel risico wil nemen. Veiligheid eerst dus!
Dat zal wel zijn. Maar feit blijft dat dit een reden is om de trein aan de grens tegen te houden. Dat de tram en de trein aan de gewestgrenzen zullen stoppen is dus bijlange niet zo utopisch en belachelijk als sommigen willen laten uitschijnen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 20:26   #41332
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal dikke zever! Ik heb een paar jaar geleden nog ergens gelezen hoe groot mijn aandeel is in de Openbare Schuld van België. Awel, ik betaal dat liever dan dat ik mijn land toelaat om in een confederatie te gaan met Nederland. Ik herhaal wat ik hier al eerder schreef: als jullie proberen om terug voet op Belgische grond te zetten met jullie leger dan meld ik mij vrijwillig aan bij het Belgische leger om jullie hier te helpen buiten schieten!

Norbert
Jajaja! Haal die voorlader maar uit uw kolenkelder...
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 21:14   #41333
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mr van het Oosten, weet gij waarom ik denk dat die "Ollanders" hier zo verwoed bezig zijn om op dit forum reclame te maken voor een (con)federatie van Nederland met België? Wel, ik vermoed dat dit is omdat zij weten dat zij binnenkort in 't schijt gaan geraken net omdat zij weten dat het tijdperk van de aardgas aan 't aflopen is.

Norbert

Grapjas!
Oud 12 november 2018, 21:16   #41334
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vergeten dat we al elkaars landen verdedigen denk ik!
Zou hij misschien illegaal wapens bezitten?
Misschien van zijn betovergrootvader uit 1830?

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 november 2018 om 21:21.
Oud 12 november 2018, 21:47   #41335
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik weet nog van mijn grootouders (allemaal geboren op het einde van de 19de eeuw) dat de appetijt voor de "Ollanders" bij hen nooit groot is geweest. Dus, ze moeten 't van iemand gehad hebben, hé?
misschien is het wel genetisch bepaald, bij belgen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2018, 21:49   #41336
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1830 . Slag bij Berchem.

image host

Blauwe kielen verdedigen het nieuwe Belgisch vaderland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 november 2018 om 22:03.
Oud 12 november 2018, 22:45   #41337
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1830 . Slag bij Berchem.

het is u natuurlijk best bekend dat het (Verenigde) Nederlandse leger aldaar voornamelijk bestond uit Belgen. Maar deze ongemakkelijke waarheid verzwijgt u wel vaker.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2018, 00:21   #41338
cato

Standaard

Citaat:
Maar zeg nu eens eerlijk: hebben wij in uw zogenaamd ‘krakkemikkig’ België het slechter dan in Nederland? Ik dacht van niet. Integendeel zelfs! Waarom dan een confederatie?

Allemaal praat voor de vaak dat geleuter over een confederatie.
België heeft na Griekenland en Italië de hoogste staatsschuld in Europa.
Noem je dat goed?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2018, 00:21   #41339
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1830 . Slag bij Berchem.
En ze verraden de hereniging van het vaderland van 1815.
Wat ze hier verdedigen zijn de belangen van een francofone elite voor wie ze de kastanjes uit het vuur halen, maar in sociaal opzicht zelf van de regen in de drop zullen terechtkomen.
De Belgische revolutie is immers het werk van een kleine groep jonge, dynamische intellectuelen uit de middenklasse en kleine bourgeoisie, die handig gebruik maakten van de heersende sociale opstand om de macht naar zich toe te trekken.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2018 om 00:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2018, 00:23   #41340
cato

Standaard

Citaat:

Norbert
Nederlanders hebben geen interesse in een confederatie met Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door cato : 13 november 2018 om 00:23.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be