Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2010, 10:29   #4181
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Hoi System,

ik wilde onze oude discussie nog even oprakelen. Als je tijd hebt natuurlijk:

http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=19
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 10:44   #4182
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De Nederlanders zijn het slaafje van de VS. En telkens weer opnieuw tonen ze dat. Ook al probeerde Jan Peter Balkenende verleden week dit op een onhandige manier te ontkennen. En als we de puntjes op de 'i' willen zetten, loog uw premier eigenlijk. Maar in Den Haag noemen ze dat dan 'verzwijgen' of 'achterhouden'
Je zou er goed aan doen om ook even na te gaan van wie la Belgique het slaafje is. Zonder la France gaat in la Belgique het licht uit. Letterlijk dan.
Oud 17 januari 2010, 10:58   #4183
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zou er goed aan doen om ook even na te gaan van wie la Belgique het slaafje is. Zonder la France gaat in la Belgique het licht uit. Letterlijk dan.
De Nederlanders zijn het slaafje van de VS. Dat wordt uit de commissie Davids steeds maar duidelijker. Nu, we moeten geen commissie Davids hebben om tot zulk besluit te komen. Dat was al van in het begin van de oorlog duidelijk. En als beloning kreeg De Hoop Schepper zijn lakeiengeschenk: Secretaris-Generaal van de Nato. En daar ontpopte hij zich weer eens als gewillig slaafje van Uncle Sam.

Bush en zijn slaafse Nederlandse jaknikker Jaap De Hoop Scheffer.

(let op de achtergrond: België troont symbolisch hoog boven deze twee kornuiten. Boven dat oorlogsgestook dat dus een fiasco bleek.)

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 11:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 11:24   #4184
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Nederlanders zijn het slaafje van de VS. Dat wordt uit de commissie Davids steeds maar duidelijker. Nu, we moeten geen commissie Davids hebben om tot zulk besluit te komen. Dat was al van in het begin van de oorlog duidelijk. En als beloning kreeg De Hoop Schepper zijn lakeiengeschenk: Secretaris-Generaal van de Nato. En daar ontpopte hij zich weer eens als gewillig slaafje van Uncle Sam.

(let op de achtergrond: België troont symbolisch hoog boven deze twee kornuiten. Boven dat oorlogsgestook dat dus een fiasco bleek.)
en wat is nu je punt system?
dat je duidelijk weer op Nederlanders aan het kappen bent!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 11:25   #4185
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over la Belgique. Je moet mij niet antwoorden met verder gelul over de Nederlandse situatie. Ik lees ook kranten.
Oud 17 januari 2010, 11:33   #4186
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had het over la Belgique. Je moet mij niet antwoorden met verder gelul over de Nederlandse situatie. Ik lees ook kranten.
U draait de rollen wel effe om.

Immers, u bent degene die begint over Frankrijk en België te praten wanneer ik het heb over de relatie meester-slaaf tussen de VS en Nederland. U bent het die van onderwerp verandert. En dat is ook te begrijpen. U weet maar al te best dat ik het bij het recht eind heb. En daarom probeert u de discussie te verleggen.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 11:35.
Oud 17 januari 2010, 11:48   #4187
Shadowke

Standaard

wie keert hier altijd de rollen om system?
niet liegen aub.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 11:50   #4188
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Immers, u bent degene die begint over Frankrijk en België te praten wanneer ik het heb over de relatie meester-slaaf tussen de VS en Nederland. U bent het die van onderwerp verandert. En dat is ook te begrijpen. U weet maar al te best dat ik het bij het recht eind heb. En daarom probeert u de discussie te verleggen.
Niemand zal mij ooit doen schamen voor de vriendschap tussen Nederland en de VS. De Angelsaksisch cultuur mag men gerust de Nederlands-Angelsaksische cultuur noemen. De Republiek stond aan de basis van die cultuur, en heeft van daaruit de wereld veroverd. Het is dus niet zo dat wij slechts de Amerikanen willen imiteren.

De vriendschapsbanden zijn hecht en gaan ver terug. De oudste ambassade van de VS staat in Den Haag. Amsterdamse bankiers hebben de Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd gefinancieerd, en men kreeg de wapens aangeleverd via de Nederlandse Antillen. Amerika heeft ons nooit kwaad gedaan, terwijl vrijwel alle andere grote landen in Europa ons zijn binnengevallen.

Dat mensen als u die relatie als meester-slaaf bestempelen doet mij niets. Van de Belgen kun je toch niets anders verwachten dan rancune en hollanderhaat. Amerikanen praten niet slecht over ons, zoals de Belgen altijd doen. De Amerikanen zijn tenminste echte vrienden, in voorspoed en tegenspoed.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 11:55   #4189
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat mensen als u die relatie als meester-slaaf bestempelen doet mij niets. Van de Belgen kun je toch niets anders verwachten dan rancune en hollanderhaat. Amerikanen praten niet slecht over ons, zoals de Belgen altijd doen. De Amerikanen zijn tenminste echte vrienden, in voorspoed en tegenspoed.
Raar dan dat de Nederlanders willen samengaan met de Belgen.
Oud 17 januari 2010, 11:59   #4190
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Raar dan dat de Nederlanders willen samengaan met de Belgen.
De meeste Nederlanders kennen Vlaanderen alleen van een dagje Antwerpen of Gent. Die zien daardoor alleen de goede eigenschappen, zoals het stedelijk schoon en het bier. Ik heb hier al vaker gezegd dat Vlamingen blij moeten zijn dat Nederlanders niet veel van Vlaanderen weten. Want als men zou weten hoe erg Nederlanders in Vlaanderen worden gehaat, dan was het allang gedaan met de vriendschappelijke betrekkingen. Bij mij was het ook zo dat hoe beter ik de Vlamingen leerde kennen, hoe minder sympathie ik voor ze kreeg. Tien jaar terug was ik een grote fan van een Groot-Nederland. Maar nu...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 12:07   #4191
Alboreto

Standaard

Citaat:
De meeste Nederlanders kennen Vlaanderen alleen van een dagje Antwerpen of Gent. Die zien daardoor alleen de goede eigenschappen, zoals het stedelijk schoon en het bier. Ik heb hier al vaker gezegd dat Vlamingen blij moeten zijn dat Nederlanders niet veel van Vlaanderen weten. Want als men zou weten hoe erg Nederlanders in Vlaanderen worden gehaat, dan was het allang gedaan met de vriendschappelijke betrekkingen. Bij mij was het ook zo dat hoe beter ik de Vlamingen leerde kennen, hoe minder sympathie ik voor ze kreeg. Tien jaar terug was ik een grote fan van een Groot-Nederland. Maar nu...
Ik ben akkoord met je dat Nederlanders weinig van Vlaanderen en nog minder van België weten.

De vele bijdragen van enkele Nederlanders hier tonen dit keer op keer weer aan.

Maar dat 'haten' zou ik wel ietwat willen nuanceren.

Het is zo dat Nederlanders over het algemeen een andere mentaliteit hebben dan Belgen, vooral dat ze nogal arroganter over komen.
Ik zeg niet dat jullie arrogant zijn, maar het komt dikwijls zo over bij ons.

En daarom zullen we wat afstandelijk zijn tegenover Nederlanders.
Misschien dat dit als 'haten' overkomt maar het is zeker niet zo bedoeld.

Maar ik heb ook een Nederlandse collega die van dag 1 vrij arrogant begon op haar nieuwe werk.
Ze weigert haar gedrag aan te passen in haar communicatie naar ons toe.
In plaats van wat bescheidener te worden gaat ze zich nog arroganter gaan gedragen, en dat wordt natuurlijk niet in dank aanvaard.

Bij haar zal je wel kunnen zeggen dat sommigen niets met haar willen te maken hebben, maar zelfs daar is er geen sprake van 'haten'

Laatst gewijzigd door Alboreto : 17 januari 2010 om 12:08.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 12:11   #4192
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans zijn er ook verslagen van Nederlanders die hier al ettelijke jaren wonen. En zij vinden het goed in België. Maar steeds weer komen deze mensen tot de vaststelling dat er inderdaad een groot verschil is tussen Nederlanders en Vlamingen en dat een samengaan uit den boze is. Wel een samenwerking, dat zien deze mensen wel zitten. En ik ook trouwens.
Oud 17 januari 2010, 12:14   #4193
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nederland maakt zijn eigen afwegingen en kan daarbij dus ook fouten maken. Van blind volgen is geen sprake. Van het CDA en de VVD is bekend dat zij pro-atlantisch zijn maar toch is er gekozen voor slechts een politieke steun en geen militaire, ondanks dat de druk van bevriende bondgenoot en NATO-partner groot was.

Waarom denkt u dat de commissie Davids is ingesteld als wij toch blindelings de VS zouden volgen? De conclusies van die commissie zijn niet mals voor het toenmalige kabinet maar een paar jaar geleden waren wij al tot de conclusie gekomen dat het niet meer op deze manier mocht gaan en zijn de procedures erop aangepast.

Weet u, we maken fouten maar wél onze eigen fouten. En uw valse bewering over De Hoop Scheffer wordt ook door Davids verworpen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 12:21   #4194
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik ben akkoord met je dat Nederlanders weinig van Vlaanderen en nog minder van België weten.

De vele bijdragen van enkele Nederlanders hier tonen dit keer op keer weer aan.

Maar dat 'haten' zou ik wel ietwat willen nuanceren.

Het is zo dat Nederlanders over het algemeen een andere mentaliteit hebben dan Belgen, vooral dat ze nogal arroganter over komen.
Ik zeg niet dat jullie arrogant zijn, maar het komt dikwijls zo over bij ons.

En daarom zullen we wat afstandelijk zijn tegenover Nederlanders.
Misschien dat dit als 'haten' overkomt maar het is zeker niet zo bedoeld.

Maar ik heb ook een Nederlandse collega die van dag 1 vrij arrogant begon op haar nieuwe werk.
Ze weigert haar gedrag aan te passen in haar communicatie naar ons toe.
In plaats van wat bescheidener te worden gaat ze zich nog arroganter gaan gedragen, en dat wordt natuurlijk niet in dank aanvaard.

Bij haar zal je wel kunnen zeggen dat sommigen niets met haar willen te maken hebben, maar zelfs daar is er geen sprake van 'haten'
het is waar dat Noorderlingen over het algemeen wat arroganter (ik zeg liever 'directer') overkomen dan Zuiderlingen. Dit verschil is overigens niet zozeer tussen Nederland en Vlaanderen, maar de scheidslijn ligt eerder binnen Nederland ter hoogte van de grote rivieren.

Een anekdote om dit te illustreren. Nadat ik in Limburg heb gewoond werden deze verschillen mij pas goed duidelijk. Zuiderlingen, limburgers in het bijzonder, zijn indirecter. Beleefdheid is daar belangrijk. Klantvriendelijkheid. Men voorkome voor alles dat een gesprekspartner zich beledigd voelt. Dit is echter ondergeschikt aan 'eerlijkheid', openhartigheid. Men late niet het achterste van zijn tong zien, omwille van deze beleefdheid.
Bij ons in het Noorden (en Westen in het bijzonder) kiezen eerder voor eerlijkheid, het hart op de tong. Dit gaat vaak ten koste van onze beleefdheid.
Groot was mijn verbazing echter toen bleek dat deze aardigheid soms een erg dun laagje is. Ik was na enige jaren in het zuiden wel wat onbeschofte buschauffeurs gewend. Je werd soms straal voorbij gereden als je je studenten-openbaarvervoerskaart liet zien. Stapte je in, dan keek menig chauffeur de andere kant op, of gromde wat.
Helemaal groot werd het verschil toen ik eens in Rotterdam kwam. Ik dacht dat ik wel wat gewend was, en dat ik de grofheden daar wel aan zou kunnen. Groot was echter mijn verbazing toen ik in menig bus of metro heel gewoon en heel vriendelijk antwoord kreeg op mijn groet 'goedemorgen'. Men zegt daar gewoon goedemorgen terug.
Het is toen dat ik besefte dat dat zuiderlijke laagje vriendelijkheid wel erg dun is. Doe mij maar eerlijkheid, dan weet je wat je hebt.
Kortom, voor mij mag dit de pret niet drukken. Ik weet dat we elkaar veel kunnen bieden, als de Vlamingen ons leren nemen zoals we zijn, zoals wij de Vlamingen nemen zoals zij zijn.

Laatst gewijzigd door Hollander : 17 januari 2010 om 12:23.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 12:27   #4195
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nederland maakt zijn eigen afwegingen en kan daarbij dus ook fouten maken. Van blind volgen is geen sprake. Van het CDA en de VVD is bekend dat zij pro-atlantisch zijn maar toch is er gekozen voor slechts een politieke steun en geen militaire, ondanks dat de druk van bevriende bondgenoot en NATO-partner groot was.

Waarom denkt u dat de commissie Davids is ingesteld als wij toch blindelings de VS zouden volgen? De conclusies van die commissie zijn niet mals voor het toenmalige kabinet maar een paar jaar geleden waren wij al tot de conclusie gekomen dat het niet meer op deze manier mocht gaan en zijn de procedures erop aangepast.

Weet u, we maken fouten maar wél onze eigen fouten. En uw valse bewering over De Hoop Scheffer wordt ook door Davids verworpen.
De commissie is wel op poten gezet na veel geharrewar, verzet en rijkelijk laat.

Ook onstond er commotie in Nederland na de verspreking van de voormalige Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken, Richard Armitage. Deze stelde dat de benoeming van Jaap de Hoop Scheffer tot secretaris-generaal van de Navo mede een gevolg was van de Nederlandse steun aan de Irak-oorlog.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 12:32.
Oud 17 januari 2010, 12:35   #4196
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U draait de rollen wel effe om.

Wanneer ik kijk naar de titel van de thread waarin we op dit ogenblik bezig zij, dan kan ik me toch niet van de indruk ontdoen dat jij het bent die voortdurend van onderwerp verandert. En uitgerekend dat ga je dan aan een ander verwijten! Jij mag daarop blijkbaar een uitzondering vormen. Waarom? Omdat je system bent? Je hebt een veel te hoog gegrepen opinie over jezelf. Wil je even van dat voetstuk afkomen?
Oud 17 januari 2010, 12:37   #4197
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als België niet 'het slaafje' van de VS is, wat doet dat NAVO-hoofdkwartier hier dan nog?

Wat ik ook vreemd vind, is dat 'dé Belgen' het moeilijk zouden hebben met de vermeende arrogantie van 'dé Nederlanders', maar nauwelijks moeite lijken te hebben met de èchte arrogantie van hun eigen politici.

Ach ja, een mens moet zijn prioriteiten kennen, zeker?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 12:38   #4198
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Groot was mijn verbazing echter toen bleek dat deze aardigheid soms een erg dun laagje is. Ik was na enige jaren in het zuiden wel wat onbeschofte buschauffeurs gewend. Je werd soms straal voorbij gereden als je je studenten-openbaarvervoerskaart liet zien. Stapte je in, dan keek menig chauffeur de andere kant op, of gromde wat.
Helemaal groot werd het verschil toen ik eens in Rotterdam kwam. Ik dacht dat ik wel wat gewend was, en dat ik de grofheden daar wel aan zou kunnen. Groot was echter mijn verbazing toen ik in menig bus of metro heel gewoon en heel vriendelijk antwoord kreeg op mijn groet 'goedemorgen'. Men zegt daar gewoon goedemorgen terug.
Het is toen dat ik besefte dat dat zuiderlijke laagje vriendelijkheid wel erg dun is. Doe mij maar eerlijkheid, dan weet je wat je hebt.
Kijk, ik heb net het omgekeerde idee.

Je hebt twee soorten buschauffeurs: Vriendelijke en Lompe.
Zowel in België als Nederland heb je de twee soorten.

Over dat 'dun laagje'.
Het is inderdaad wel zo dat, indien onze beleefdheid en correctheid met arrogantie en onbeschoftheid beantwoord wordt, we ons snel aanpassen aan onze gesprekspartner.

Daarvan zijn op dit forum talloze voorbeelden te vinden.

Nederlanders klagen over 'Hollanderhaat', maar beseffen te weinig dat ze dat gedrag dat daarvoor aanzien wordt eigenlijk uitlokken.

Wil je beleefd behandeld worden door Belgen, gedraag je dan beleefd.
Wil je directe en soms onbeschoft gedrag, gedraag je dan ook direct en onbeschoft.

Opnieuw, lees er dit forum op na voor voorbeelden.
Oud 17 januari 2010, 12:45   #4199
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wanneer ik kijk naar de titel van de thread waarin we op dit ogenblik bezig zij, dan kan ik me toch niet van de indruk ontdoen dat jij het bent die voortdurend van onderwerp verandert. En uitgerekend dat ga je dan aan een ander verwijten! Jij mag daarop blijkbaar een uitzondering vormen. Waarom? Omdat je system bent? Je hebt een veel te hoog gegrepen opinie over jezelf. Wil je even van dat voetstuk afkomen?
'Gij' zult ge bedoelen.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 12:46.
Oud 17 januari 2010, 12:48   #4200
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Hoi System,

ik wilde onze oude discussie nog even oprakelen. Als je tijd hebt natuurlijk:

http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=19
Kunt u me ook aanwijzen waar ik dat zou hebben gezegd en in welke context? Want dat is toch al een tijdje geleden. Ik heb wel tijd, maar ik moet na de middag weg.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 12:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be