Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2010, 15:46   #5141
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zever...Gezever...

Off topic
.
Toegeven is niet uw sterkste kant. Ik wacht nog altijd op een fout die u mij in deze kunt aanwrijven. Zodat ik ook moet toegeven. En dan doe ik dit zonder enig probleem. Maar daar komt dus niets van uw kant zie ik al. Zoals verwacht. En dus sluit ik deze discussie definitief af.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 15:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 15:59   #5142
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Off topic
.
Toegeven is niet uw sterkste kant. Ik wacht nog altijd op een fout die u mij in deze kunt aanwrijven. Zodat ik ook moet toegeven. En dan doe ik dit zonder enig probleem. Maar daar komt dus niets van uw kant zie ik al. Zoals verwacht. En dus sluit ik deze discussie definitief af.
Lezen kan je ook al niet.
Er is al meermaals gesteld dat je fout zat en waarom.
Oud 26 januari 2010, 16:03   #5143
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Steven De Foer is gewoon iemand die zich terecht vragen ging stellen over 'de clichés over de Nederlanders'. Is het waar, is het niet waar? Wat is er nu van aan? En hij ging dus op pad in Nederland zelf, verbleef er een tijdje, observeerde en komt tot het besluit dat vele clichés geen clichés zijn maar overeenstemmen met de waarheid. Welke beter 'veldwerk' kan men zich bedenken?
En denk je dat ik mijn observaties gewoon uit de duim zuig? Ik heb dan wel geen "veldwerk" gedaan. Maar door mijn jarenlange contacten heb ik bovenstaande karaktertrekken van de Belgen wel ontdekt. En natuurlijk gelden ze niet voor alle Belgen. Maar toch kan men over een zekere volksaard spreken. En ik ben zeker niet de eeste die vergelijkbare observaties heeft gemaakt over de Belgen.

Citaat:
Overigens, ook de Belgische zakenlui beklagen zich over het symbolisch 'broodje met margarine, karnemelk en bitterballen ' die ze opgedist krijgen wanneer zij zaken doen met hun Nederlandse zakenpartners. Camps bekloeg er zich ook al over, en dat is geen 'zakenman'. En dit is maar één voorbeeld natuurlijk.
Tussen de middag kiest men in Nederland inderdaad voor een eenvoudige maaltijd. En die Nederlandse praktijk is internationaal gangbaarder dan tussen de middag aan de wijn te gaan, zoals in Belgie. Zelfs ik kies daarvoor. En ik ben zeker geen mindere bourgondier dan de meeste Belgen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 16:16   #5144
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En denk je dat ik mijn observaties gewoon uit de duim zuig? Ik heb dan wel geen "veldwerk" gedaan. Maar door mijn jarenlange contacten heb ik bovenstaande karaktertrekken van de Belgen wel ontdekt. En natuurlijk gelden ze niet voor alle Belgen. Maar toch kan men over een zekere volksaard spreken. En ik ben zeker niet de eeste die vergelijkbare observaties heeft gemaakt over de Belgen.

Tussen de middag kiest men in Nederland inderdaad voor een eenvoudige maaltijd. En die Nederlandse praktijk is internationaal gangbaarder dan tussen de middag aan de wijn te gaan, zoals in Belgie. Zelfs ik kies daarvoor. En ik ben zeker geen mindere bourgondier dan de meeste Belgen.
Ja goed, maar ik heb dit onderzoek niet gedaan. En de persoon die dit onderzoek wel heeft gedaan, is nu juist gaan onderzoeken of het al dan niet een cliché-denken was, die de Belgen aanzette deze stereotypen over de Nederlanders te uiten. Of, dat er integendeel waarheid in school. En hij kwam tot de laatste bevinding. En nu kunt u zeggen, ja dat is de bevinding van één persoon. Neen, dat is de bevinding van vele personen. Alleen hebben die 'vele' personen niet doelbewust een specifiek onderzoek opgezet naar vermeende clichés over de Nederlanders. En dat laatste deed Steven De Foer dus wel.
Oud 26 januari 2010, 16:25   #5145
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik neem aan dat u 'berekenend' bedoelt?
Wat is dat toch met die Nederlanders! Ze kennen hun eigen taal niet. Het is toch erg. Ik heb het over 'berekend' en ze beginnen over 'berekenend'.

Dus zal ik hen zelf maar bijscholen.

Woordenboek 1

BEREKEND
-leep -onvoltooid deelwoord van bereken -opgewassen tegen -uitgekiend -uitgekookt -uitgerekend -Voltooid verleden toekomende tijd (vvtt) van berekenen -slim -de vereiste geschiktheid bezittend -capabel -bekwaam genoeg voor
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

Ander woordenboek 2

BEREKEND
1. afgemeten
stijf strak deftig kortaf bedaagd bepaald stemmig stijfjes afgepast berekend gedwongen prenterig nauwkeurig bedachtzaam voorzichtig welover
2. bekwaam genoeg voor
berekend
3. berekend
leep slim bekwaam capabel geschikt voorbereid
4. capabel
abel knap kundig bekwaam ervaren vaardig bedreven berekend geschikt deskundig
5. de vereiste geschiktheid bezittend
berekend
6. op effect berekend
drakerig onuitstaanbaar
7. opgewassen tegen
bekwaam bestand capabel gestand berekend
8. slim
arg gis rap tof gaar glad kien leep link loos olijk plat prim sluw adrem gevat kwaad slonk spits geheid gemeen handig listig slecht slinks

Ik sta u een gunst toe: u moogt zelf de betekenis kiezen die past bij de Nederlanders. Wat nog niet wil zeggen dat ik dezelfde betekenis bedoelde.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 16:44.
Oud 26 januari 2010, 16:26   #5146
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja goed, maar ik heb dit onderzoek niet gedaan. En de persoon die dit onderzoek wel heeft gedaan, is nu juist gaan onderzoeken of het al dan niet een cliché-denken was, die de Belgen aanzette deze stereotypen over de Nederlanders te uiten. Of, dat er integendeel waarheid in school. En hij kwam tot de laatste bevinding. En nu kunt u zeggen, ja dat is de bevinding van één persoon. Neen, dat is de bevinding van vele personen. Alleen hebben die 'vele' personen niet doelbewust een specifiek onderzoek opgezet naar vermeende clichés over de Nederlanders. En dat laatste deed Steven De Foer dus wel.

Je hebt het over 1 man : Steven De Foer :

een reactie van Evert van Wijk op zijn boek 'Onder Hollanders' :

the world according to meneer Steven De Foer...:
.../...
Al na het eerste hoofdstuk in zijn boek had ik het gevoel dat hij gedurende zijn correspondentschap zijn woonst in Nederland nauwelijks verlaten had. Nu kan je dat doen als filmcorrespondent, wat hij nu is, want dan kan je inderdaad alles af met laptop en telefoon. Maar als buitenlandverslaggever moet je af en toe toch wel eens met je kont van achter het bureau vandaan komen en met beide voeten in de klei gaan staan om te weten wat er werkelijk aan de hand is.
Maar zo zit Steven De Foer waarschijnlijk niet in elkaar.
.../...
meneer Steven is een Vlaming die de wereld bekijkt vanuit zijn eigen kerktorenperspectief.
Oud 26 januari 2010, 16:34   #5147
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je hebt het over 1 man : Steven De Foer :

een reactie van Evert van Wijk op zijn boek 'Onder Hollanders' :

the world according to meneer Steven De Foer...:
.../...
Al na het eerste hoofdstuk in zijn boek had ik het gevoel dat hij gedurende zijn correspondentschap zijn woonst in Nederland nauwelijks verlaten had. Nu kan je dat doen als filmcorrespondent, wat hij nu is, want dan kan je inderdaad alles af met laptop en telefoon. Maar als buitenlandverslaggever moet je af en toe toch wel eens met je kont van achter het bureau vandaan komen en met beide voeten in de klei gaan staan om te weten wat er werkelijk aan de hand is.
Maar zo zit Steven De Foer waarschijnlijk niet in elkaar.
.../...
meneer Steven is een Vlaming die de wereld bekijkt vanuit zijn eigen kerktorenperspectief.
Ja dat zijn zo van die pietluttige argumenten, die dus niet steunen op proefondervindelijke vaststelling, maar die geschreven worden uit een soort verkapte rancune. Van het ogenblik dat men dus iets zegt wat de andere niet graag hoort, dan komt men met het dooddoend argument dat men 'spreekt van onder zijn kerktoren'. Hoe vaak heb ik dat al niet moeten aanhoren. Maar helaas, een echt inhoudelijk argument is van een heel ander gehalte.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 16:38.
Oud 26 januari 2010, 16:55   #5148
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Off topic
.
Hahaha, je sluit de discussie af omdat je in de klem zit. Je wilt doodgewoon dat het hier zo snel mogelijk vergeten wordt. En dat zou zeker het geval zijn moest je zo fair zijn je fout te erkennen.

Er is werkelijk geen rem op uw arrogantie. Ik heb nog maar in bericht #5137 jou gewezen op het feit dat ik mijn vergissingen heb toegegeven.

Je wacht nog steeds op een fout die we jou kunnen aanwrijven? Wel uw meest recente exploot is het door elkaar halen van het persoonlijk voornaamwoord u met het bezittelijk voornaamwoord uw. Dat is een onweerlegbare fout. Dat niet willen erkennen getuigt niet allen van een irrationele koppigheid, het wijst bovendien op een gebrek aan intelligentie.

Laatst gewijzigd door quercus : 26 januari 2010 om 16:57.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 16:59   #5149
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik sta u een gunst toe: u moogt zelf de betekenis kiezen die past bij de Nederlanders. Wat nog niet wil zeggen dat ik dezelfde betekenis bedoelde.
Precies wat ik bedoel. Aangezien ik er bij u niet van uitga dat u ons wilde complimenteren (dat zou voor het eerst zijn) kan ik dus veilig aannemen dat u eigenlijk 'berekenend' bedoelde.

Geeft niet hoor, grammaticaal was het nu in ieder geval juist.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 17:00   #5150
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is werkelijk geen rem op uw arrogantie. Ik heb nog maar in bericht #5137 jou gewezen op het feit dat ik mijn vergissingen heb toegegeven.

Je wacht nog steeds op een fout die we jou kunnen aanwrijven? Wel uw meest recente exploot is het door elkaar halen van het persoonlijk voornaamwoord u met het bezittelijk voornaamwoord uw. Dat is een onweerlegbare fout. Dat niet willen erkennen getuigt niet allen van een irrationele koppigheid, het wijst bovendien op een gebrek aan intelligentie.
Maar mens, u zit er volledig naast.
Ik heb nooit gezegd dat 'uw' fout was. Natuurlijk niet. Ik heb zelfs vanaf het begin beweerd dat dit natuurlijk ook kan. Ik heb alleen gezegd dat 'u' zoals ik het gebruikt heb in de zin niet verkeerd is. En die nuance schijnt u niet te kunnen vatten. Nu, dat verwondert me niet, gezien de taalfouten die u allemaal schrijft.

Maar u blijft maar doorzaniken. Blijkbaar toch op uw teentje getrapt?

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 17:01.
Oud 26 januari 2010, 17:03   #5151
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
En zo heeft ieder volk z'n tekortkomingen. Maar wat geeft jullie Belgen het recht om een ander de les te lezen? Wij krijgen constant te horen hoe gierig, arrogant en onbetrouwbaar wij wel niet zijn. Je weet toch dat het niet netjes is om iemand z'n tekortkomingen in te wrijven? Over de Hollanders heeft men snel een oordeel klaar. Maar zelf beschouwen de Belgen zich wel als God's gift aan de mensheid. Mijn advies: De Belgen moeten eerst maar eens goed naar zichzelf kijken.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 26 januari 2010 om 17:04.
Oud 26 januari 2010, 17:05   #5152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Precies wat ik bedoel. Aangezien ik er bij u niet van uitga dat u ons wilde complimenteren (dat zou voor het eerst zijn) kan ik dus veilig aannemen dat u eigenlijk 'berekenend' bedoelde.

Geeft niet hoor, grammaticaal was het nu in ieder geval juist.
Volgens mij hebt u het toch niet helemaal begrepen en bent u voor de zoveelste maal het slachtoffer van uw vooroordeel.

Calvinisten waren 'berekend'. Natuurlijk waren ze dat vermits ze ook spaarzaam waren. 'Spaarzaamheid' impliceert so wie so 'berekendheid.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 17:06.
Oud 26 januari 2010, 17:06   #5153
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En zo heeft ieder volk z'n tekortkomingen. Maar wat geeft jullie Belgen het recht om een ander de les te lezen? Wij krijgen constant te horen hoe gierig, arrogant en onbetrouwbaar wij wel niet zijn. Je weet toch dat het niet netjes is om iemand z'n tekortkomingen in te wrijven? Over de Hollanders heeft men snel een oordeel klaar. Maar zelf beschouwen de Belgen zich wel als God's gift aan de mensheid. Mijn advies: De Belgen moeten eerst maar eens goed naar zichzelf kijken.
Wij krijgen zo vaak het etiket 'domme' Belgen opgeplakt. Het zal ons een zorg wezen.
Oud 26 januari 2010, 17:15   #5154
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wij krijgen zo vaak het etiket 'domme' Belgen opgeplakt. Het zal ons een zorg wezen.
Wij maken daar grappen over. Maar zeker niet voortdurend. En wij weten ook in welke situatie het gepast is, en waneer we moeten ophouden. Echter, jullie gaan daar veel verder in. Een van jullie politici(Kathleen Van Brempt) maakte bijvoorbeeld openlijk op de Vlaamse TV toespelingen op de Hollandse gierigheid. Nog een voorbeeld is Van Peel, die zei dat je Hollanders niet kunt vertrouwen en dat ze niet vatbaar zijn voor diplomatie. Of een De Gucht, die Hollanders ongezellige mensen noemde, oop op TV.

Zeg me eens, waneer hebben onze politci zich ooit minachtend uitgelaten over Belgen? Dit laat alleen maar zien hoe diep de weerzin jegens Hollanders zit in Belgie. En dat moeten jullie natuurlijk zelf weten. Ik pleit alleen daarom bij mijn landgenoten voor het verbreken van alle vriendschappelijke betrekkingen met de Belgen. Laat ze maar stikken in hun hollanderhaat, adviseer ik ze.
Oud 26 januari 2010, 17:18   #5155
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij maken daar grappen over. Maar zeker niet voortdurend. En wij weten ook in welke situatie het gepast is, en waneer we moeten ophouden. Echter, jullie gaan daar veel verder in. Een van jullie politici(Kathleen Van Brempt) maakte bijvoorbeeld openlijk op de Vlaamse TV toespelingen op de Hollandse gierigheid. Nog een voorbeeld is Van Peel, die zei dat je Hollanders niet kunt vertrouwen en dat ze niet vatbaar zijn voor diplomatie. Of een De Gucht, die Hollanders ongezellige mensen noemde, oop op TV.

Zeg me eens, waneer hebben onze politci zich ooit minachtend uitgelaten over Belgen? Dit laat alleen maar zien hoe diep de weerzin jegens Hollanders zit in Belgie. En dat moeten jullie natuurlijk zelf weten. Ik pleit alleen daarom bij mijn landgenoten voor het verbreken van alle vriendschappelijke betrekkingen met de Belgen. Laat ze maar stikken in hun hollanderhaat, adviseer ik ze.
Ik heb u dat nog eens gezegd en daarom herhaal ik dit advies: u tilt daar allemaal veel te zwaar aan. U moet leren relativeren. Zeker in deze dingen.
Oud 26 januari 2010, 17:18   #5156
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar mens, u zit er volledig naast.
Ik heb nooit gezegd dat 'uw' fout was. Natuurlijk niet. Ik heb zelfs vanaf het begin beweerd dat dit natuurlijk ook kan. Ik heb alleen gezegd dat 'u' zoals ik het gebruikt heb in de zin niet verkeerd is. En die nuance schijnt u niet te kunnen vatten. Nu, dat verwondert me niet, gezien de taalfouten die u allemaal schrijft.

Maar u blijft maar doorzaniken. Blijkbaar toch op uw teentje getrapt?
Wel ik zeg je dat het wel degelijk fout is. En dat was ook de mening van ettelijke andere forumgenoten.
Omdat je dat niet wilt erkennen zullen wij bij gepaste gelegenheden je er regelmatig nog aan herinneren.

Je reactie is gewoon zielig, meelijwekkend...
Oud 26 januari 2010, 17:20   #5157
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij hebt u het toch niet helemaal begrepen en bent u voor de zoveelste maal het slachtoffer van uw vooroordeel.

Calvinisten waren 'berekend'. Natuurlijk waren ze dat vermits ze ook spaarzaam waren. 'Spaarzaamheid' impliceert so wie so 'berekendheid.
Dit zou een mooie uitvlucht zijn geweest als we het over zuinigheid hadden gehad in plaats van over intelligentie. Maar helaas:
Citaat:
Als de Nederlandse volksmop het heeft over de 'domme' Belgen, dan schrik ik er niet voor om te zeggen dat wij inderdaad niet zo uitgekookt en berekend zijn als u.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 17:23   #5158
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb u dat nog eens gezegd en daarom herhaal ik dit advies: u tilt daar allemaal veel te zwaar aan. U moet leren relativeren. Zeker in deze dingen.
Ja ja, wij moeten relativeren. Maar zelf kunnen Belgen niks hebben. Het is wel vreemd dat men in Belgie nooit dat soort beledigingen hoort aan het adres van Joden of Marokkanen. Maar over Hollanders mag je alles zeggen. Dan moet men het maar leren relativeren daar in Holland.
Oud 26 januari 2010, 17:23   #5159
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, jij mag onafgebroken Nederlanders verwijten naar het hoofd slingeren. En als ze daar dan, niet eens buitenmatig scherp, op reageren, dan is het :
"u tilt daar allemaal veel te zwaar aan. U moet leren relativeren." Wat een pretentie! Je zit als een echte schoolmeester dan ook nog eens voortdurend met het vingertje te zwaaien. Weet je wat system? Je bent een echte Ollander!

Laatst gewijzigd door quercus : 26 januari 2010 om 17:27.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 17:28   #5160
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel ik zeg je dat het wel degelijk fout is. En dat was ook de mening van ettelijke andere forumgenoten.
Omdat je dat niet wilt erkennen zullen wij bij gepaste gelegenheden je er regelmatig nog aan herinneren.

Je reactie is gewoon zielig, meelijwekkend...
Natuurlijk is dit niet fout. En u weet dit ook. Het is misschien niet gebruikelijk, maar het is niet fout. Grammaticaal zeker niet.

En de andere forumgenoten? Sommigen dachten ook dat u juist zat toen u schreef: 'Niemand houd je tegen'. Mooie forumgenoten hebt u. En deze forumgenoten en geestesgenoten van u, die misschien wel wisten dat u fout zat, die zwegen maar wijselijk. Dus uw taalkundige 'forumgenoten' zijn allesbehalve objectieve graadmeters en moeten op zijn minst met een dikke korrel zout genomen worden. Maar ook dat zult u ondertussen wel door hebben. Tenminste, dat hoop ik dan maar.

En nu sluit ik definitief af want we zijn weer rondjes aan het draaien door uw zoveelste misplaatste pedanterie.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 17:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be