Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2009, 12:47   #541
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat doet er niet toe.

Als gij problemen hebt met ver-fransing dan is het niet meer dan logisch dat je ook problemen hebt met ver-hollandsing.

2 maten en 2 gewichten noem ik dat.
Helemaal niet, want het gaat hier om twee varianten van dezelfde taal: het Nederlands.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 12:50   #542
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

over alles hierboven:

komop zeg!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 12:55   #543
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uw stelling is voorbijgestreefd en steunt op oude clichés. Het is de verengelsing van het Nederlands of het Vlaams, dat een bedreiging is. Niet zozeer de verfransing.
Ach het engels heeft op zijn beurt blootgestaan aan de normandische(franstalige invloeden). Ik kan een rits van engelse woorden noemen die eigenlijk franse leenwoorden zijn. Het is dan dat een taal compleet verdrongen wordt door een ander en er politieke consequenties zijn.

Nu begrijp ik wel dat frans-taligen engels een lastige taal vinden. Maar dat had ik omgekeerd met het frans. Toen ik op vakantie in het centraal-massief dan had ik ook het gevoel dat ik met mijn zeer beperkte frans me nauwlijks verstaanbaar kon maken laat staan dat ik begreep wat er gezegd wordt.
Ik had geluk dat iemand een woordje engels sprak. Maar moest ik er gaan wonen dan had ik van mijn frans werk gemaakt. Omdat elk woord dat ik geen frans spreek een gemiste kans is.
Oud 29 oktober 2009, 13:00   #544
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Ach het engels heeft op zijn beurt blootgestaan aan de normandische(franstalige invloeden). Ik kan een rits van engelse woorden noemen die eigenlijk franse leenwoorden zijn. Het is dan dat een taal compleet verdrongen wordt door een ander en er politieke consequenties zijn.

Nu begrijp ik wel dat frans-taligen engels een lastige taal vinden. Maar dat had ik omgekeerd met het frans. Toen ik op vakantie in het centraal-massief dan had ik ook het gevoel dat ik met mijn zeer beperkte frans me nauwlijks verstaanbaar kon maken laat staan dat ik begreep wat er gezegd wordt.
Ik had geluk dat iemand een woordje engels sprak. Maar moest ik er gaan wonen dan had ik van mijn frans werk gemaakt. Omdat elk woord dat ik geen frans spreek een gemiste kans is.
Volgens onderzoekers zijn 25 ?* 30% van de Engelse woorden van Franse oorsprong (sommigen spreken zelfs van 40%).
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 13:15   #545
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw stelling is voorbijgestreefd en steunt op oude clichés. Het is de verengelsing van het Nederlands of het Vlaams, dat een bedreiging is. Niet zozeer de verfransing.
en toch zijn er mensen die vinden dat een Nederlandse variant minder waard is dan de Engelse, snap je dan die mensen??

trouwens, de verfransing van Vlaanderen is nog steeds mogelijk, die strijd is allesbehalve gestreden. dat kan enkel als de gewestgrenzen eindelijk eens definitief vastliggen.
maar met onze Vlaamse politici is dat nog niet voor morgen.
Oud 29 oktober 2009, 13:19   #546
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en toch zijn er mensen die vinden dat een Nederlandse variant minder waard is dan de Engelse, snap je dan die mensen??

trouwens, de verfransing van Vlaanderen is nog steeds mogelijk, die strijd is allesbehalve gestreden. dat kan enkel als de gewestgrenzen eindelijk eens definitief vastliggen.
maar met onze Vlaamse politici is dat nog niet voor morgen.
Neen, de verfransing van Vlaanderen is gestopt. Dat is gewoon zo. En dat was maar goed ook. Er zijn nog enkele zere punten weliswaar in de Rand, maar daarmee hebben we het gehad. Dus mensen die nu nog loeiend komen aandraven met 'verfransing dit' en 'verfransing dat', zijn dus ter kwader trouw, of, bijna even erg, het zijn oenen (*) .

(*)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oen

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 13:27.
Oud 29 oktober 2009, 13:26   #547
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Helemaal niet, want het gaat hier om twee varianten van dezelfde taal: het Nederlands.
U propageert hier taalverloedering en verbastering en U weet het.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 13:27   #548
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar jij hebt dus minder problemen met verengelsing dan met vernederlandsing?
Natuurlijk niet.
Ik wil dat ons vlaams zo authentiek mogelijk blijft.
Als we die Hollanders aan boord halen zal het van kwaad naar erger gaan.
Oud 29 oktober 2009, 13:27   #549
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
U zat toch in Luik?
U zit in Holland, het gaat hier over België.
Oud 29 oktober 2009, 13:29   #550
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet.
en daarom heb je liever een Engelse variant dan een Nederlandstalige?
Oud 29 oktober 2009, 13:31   #551
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en daarom heb je liever een Engelse variant dan een Nederlandstalige?
Ik heb het over behouden wat we hebben.

We hebben nu jeansbroek en jeansjas, droogkuis, geld uit de muur halen, punaise, de lijst is eindeloos.....

Met de Hollanders erbij wordt dat binnen de koste keren spijkerbroek, spijkervest, stomerij, pinnen, duimspijker, en ga zo maar door, de lijst is ook eindeloos.....
Oud 29 oktober 2009, 13:33   #552
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We hebben nu jeansbroek en jeansjas, droogkuis, geld uit de muur halen, punaise, de lijst is eindeloos.....

Met de Hollanders erbij wordt dat binnen de koste keren spijkerbroek, spijkervest, stomerij, pinnen, duimspijker, en ga zo maar door, de lijst is ook eindeloos.....
en waarom zou dat met de Hollanders erbij veranderen? we hebben nu al de Taalunie, wat gaat er dan, volgens jou, concreet veranderen?

we hebben nu ook 1 onderwijs over geheel Vlaanderen maar toch zijn er nog altijd woorden die van streek tot streek veranderen, zelfs binnen het AN. dus waarom zou dat veranderen met Nederland erbij??
Oud 29 oktober 2009, 13:34   #553
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet.
Alsof het vlaams geen leenwoorden kent.
Maar goed ik ga over mijn nek over woorden als disrespect, dan krijg ik de neiging om correctieve slagen uit te delen.
Oud 29 oktober 2009, 13:35   #554
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet.
Of wil je misschien zeggen dat je wilt dat de taal in Nederland en Vlaanderen zoveel mogelijk van elkaar blijft verschillen, zodat men zich in Franstalig Belgique kan blijven sterk maken dat ze in Vlaanderen maar een 'patois' spreken?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 13:35   #555
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ja, daar hebt u een punt. Maar zoals ik zei, de Vlaamse lakeien van de van Dale en van de Taalunie vinden dit prachtig. Maar ze hebben deze keer zonder de waard gerekend, want heel veel Vlamingen wensen die Noord-Nederlandse taal niet, maar wel onze Zuid-Nederlandse, zeg maar Vlaamse taal.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 13:35.
Oud 29 oktober 2009, 13:39   #556
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Alsof het vlaams geen leenwoorden kent.
Maar goed ik ga over mijn nek over woorden als disrespect, dan krijg ik de neiging om correctieve slagen uit te delen.
Natuurlijk kent het vlaams leenwoorden. Iedere taal in ieder land kent leenwoorden. Je hoort mij het tegendeel nergens vertellen.

Het gaat over het verbasterde nederlands dat jullie spreken, zelfs op de televisie. Dan hou ik mijn hart vast over hoe de "gewone" Hollander met taal omgaat, hij die niet op televisie verschijnt.

Meermaals hoorde ik op vakantie Hollander praten als :
"Heb U ook een awtoo ?"
"Hebbie benzine ?"

Kijk, dat is geen dialect, dat is verkrachting, vergelijkbaar met de chat en sms taal.
Oud 29 oktober 2009, 13:40   #557
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Of wil je misschien zeggen dat je wilt dat de taal in Nederland en Vlaanderen zoveel mogelijk van elkaar blijft verschillen, zodat men zich in Franstalig Belgique kan blijven sterk maken dat ze in Vlaanderen maar een 'patois' spreken?
Het gaat hier over Vlaams en Hollands.
Dit heeft niets, maar dan ook niets met Frans te maken.

U probeert het weer in een andere richting te schuiven, draai er maar omheen, rond die hete brij.
U bent er een meester in.
Oud 29 oktober 2009, 13:41   #558
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Ja, daar hebt u een punt. Maar zoals ik zei, de Vlaamse lakeien van de van Dale en van de Taalunie vinden dit prachtig. Maar ze hebben deze keer zonder de waard gerekend, want heel veel Vlamingen wensen die Noord-Nederlandse taal niet, maar wel onze Zuid-Nederlandse, zeg maar Vlaamse taal.
Zoals ik zei zal dat omschakelen naar het Vlaams zal wel meevallen voor Nederlanders. Ik zal mijn vlees kopen bij een beenhouwer,een velo kopen bij fietsenwinkel en droogkuis kopen in een electronica winkel. En het accent dat valt ook wel mee als ge begrijpt wat ik bedoel. Vervolgens ga ik op een antwerps terras genieten van een heerlijke Hoegaarde en de vrouwkes gade slaan en hun schone poepkes.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 oktober 2009 om 13:44.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 13:41   #559
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Het gaat hier over Vlaams en Hollands.
Dit heeft niets, maar dan ook niets met Frans te maken.

U probeert het weer in een andere richting te schuiven, draai er maar omheen, rond die hete brij.
U bent er een meester in.
En soms een meesterknecht.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 13:42.
Oud 29 oktober 2009, 13:42   #560
Hertog Joost
Schepen

Standaard

verwijder dit bericht

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 oktober 2009 om 13:43.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be