Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2009, 16:28   #581
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het maakt me als Belg wat uit.
Zet dan bij je onderschrift niet alleen de untergang van VB smaakt goed maar ook die van het FDF. Dan weet ik dat je consistent bent als zijnde een Belg.
Oud 29 oktober 2009, 16:32   #582
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Zet dan bij je onderschrift niet alleen de untergang van VB smaakt goed maar ook die van het FDF. Dan weet ik dat je consistent bent als zijnde een Belg.
Ik heb geen affiniteit met het FDF, waar haalt U dat nu weer ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 16:32   #583
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Maar wel met VB of is jouw perceptie slechts selectief?

Wat de heer Maingain doet is niet helemaal koek en ei, op zijn zachtst gezegd provocerend en ratachistisch.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 oktober 2009 om 16:34.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 16:33   #584
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die Hollanders denken altijd dat wie voor België is, ook een vriendje is van het FDF. Ze zouden zich beter eerst wat gaan verdiepen in de Belgische politiek, wat bijscholen, en dan hun zegje komen doen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 16:35   #585
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Die Hollanders denken altijd dat wie voor België is, ook een vriendje is van het FDF. Ze zouden zich beter eerst wat gaan verdiepen in de Belgische politiek, wat bijscholen, en dan hun zegje komen doen.
Als ge beter gelezen had dan ge u zelf een oenige opmerking kunnen besparen.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 oktober 2009 om 16:35.
Oud 29 oktober 2009, 16:37   #586
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af of dat wel echte hollanders zijn, of dubbel nicks van vlaams nationalisten.
ps . en dan nog al die hertogen,

Laatst gewijzigd door De Waal : 29 oktober 2009 om 16:37.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 16:37   #587
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ge beter gelezen had dan ge u zelf een oenige opmerking kunnen besparen.
Dat ge de 'ge-vorm' gebruikt doet u tenzeerste in mijn achting stijgen. Ga zo verder en ge wordt nog ne goeie.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 16:38.
Oud 29 oktober 2009, 16:41   #588
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

In Gelderland was er trouwens ook vaker katholieke tegenwerking tegen de beeldenstormers en tegenstelling tot elders benoorden de rivieren.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 16:41   #589
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
Ik vraag mij af of dat wel echte hollanders zijn, of dubbel nicks van vlaams nationalisten.
Laat me de twijfel bij je wegnemen.

Ik ben een geboren en in Nederland getogen Nederlander die positief staat tegenover het laten toetreden van Vlaanderen in het Rijk der Nederlanden als zelfstandige staat. Voorbeelden zijn Aruba en de Antillen(echter deze hebben schulden opgebouwd en moeten gesaneerd worden). Maar zijn wel zelfstandig in het Rijk.

Ikzelf kom uit de provincie of gewest Gelderland.
Oud 29 oktober 2009, 16:42   #590
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik ben een geboren en in Nederland getogen Nederlander die positief staat tegenover het laten toetreden van Vlaanderen in het Rijk der Nederlanden als zelfstandige staat. Voorbeelden zijn Aruba en de Antillen(echter deze hebben schulden opgebouwd en moeten gesaneerd worden). Maar zijn wel zelfstandig in het Rijk.

kamoefleur
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 16:46   #591
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik ben een geboren en getogen Vlaamse Belg. En ik sta zéér negatief tegenover het toetreden van Vlaanderen in het 'Rijk??' der Nederlanden net zoals Aruba en de Antillen. Ik zou wel gek zijn dit te willen. Ik ben echter niet tegen vrijblijvende samenwerking met Nederland. Het probleem is dat Nederland niet altijd wil meewerken. Maar wie weet, misschien worden ze ooit wijzer en houden ze op hun belerend vingertje in de lucht te steken. Laat ons dit met hopen hopen en bidden tot de 'here' dat de tijd raad moge brengen.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 16:54.
Oud 29 oktober 2009, 16:57   #592
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik ben een geboren en getogen Vlaamse Belg. En ik sta zéér negatief tegenover het toetreden van Vlaanderen in het 'Rijk??' der Nederlanden net zoals Aruba en de Antillen. Ik zou wel gek zijn dit te willen. Ik ben echter niet tegen vrijblijvende samenwerking met Nederland. Het probleem is dat Nederland niet altijd wil meewerken. Maar wie weet, misschien worden ze ooit wijzer en houden ze op hun belerend vingertje in de lucht te steken. Laat ons dit met hopen hopen en bidden tot de 'here' dat de tijd raad moge brengen.
Ik ben van mening dat Vlaanderen zelf de eerste stap moet en dat Nederland dan pas als staat kan gaan onderhandelen en nog niet voor de beer is geschoten met het paternalistische belerende vingerke moeten komen. Het hoeft niet altijd volgens het boekske maar het kan ook op maat worden gemaakt. Daarom ben ik voor om allereerst maar als zelfstandige deelstaat of vrije-associatie in het Rijk der Nederlanden te laten toetreden. Hiermee worden de Vlaamse staat belangen en taal niet mee geschaad.

Maar ik denk dat eerst het aanhalen banden en samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen het verstandigst is.

Maar de Nederland-Belgie beschouw ik ook als een mogelijkheid maar dit zal veel moeizamer zijn.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 oktober 2009 om 16:58.
Oud 29 oktober 2009, 17:00   #593
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan moet je toch een fameuze ommezwaai gemaakt hebben. Onlangs maakte je nog onderscheid tussen Vlaanderen en Limburg, die je als verschillende entiteiten bestempelde.
Maar er is natuurlijk vreugde wanneer de verloren zoon terugkeert naar het ouderlijk huis.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 17:04   #594
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben echter niet tegen vrijblijvende samenwerking met Nederland. Het probleem is dat Nederland niet altijd wil meewerken.
Hoe kan da? Wel zo iets maar toch tegen één Limburg. En Limburg wil wel zekrs meewerken.
Weet ge eigelijk wat ge wilt??
Ge moet eindelijk maar eens het verschil willen verstaan tussen Hollanders en Nederlanders.
Oud 29 oktober 2009, 17:07   #595
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dan moet je toch een fameuze ommezwaai gemaakt hebben. Onlangs maakte je nog onderscheid tussen Vlaanderen en Limburg, die je als verschillende entiteiten bestempelde.
Maar er is natuurlijk vreugde wanneer de verloren zoon terugkeert naar het ouderlijk huis.
Ik maak helemaal geen ommezwaai. U neemt uw dromen voor werkelijkheid. Ik heb altijd gezegd dat Limburg historisch gezien nooit iets te maken heeft gehad met het historisch Vlaanderen van de Guldensporenslag. Trouwens de meeste Vlaamssprekende of Nederlandssprekende Belgen hebben nooit echt iets te maken gehad met het Graafschap Vlaanderen. Men heeft ons dat vroeger allemaal wijsgemaakt. De politiek realiteit is echter dat alle Nederlandsprekenden in België nu 'Vlamingen' worden genoemd omdat zij deel uitmaken van de deelstaat Vlaanderen. Een zeer slecht uitgekozen naam overigens dat 'Vlaanderen' , want het aantal 'Vlamingen van de Vlaanders' (want d?*t zijn de echte 'Vlamingen') maken slechts een kleine minderheid uit van wat men nu Vlaanderen noemt. Ik heb de keuze van de naam 'Vlaanderen' dan ook nooit goed begrepen. En ik ben niet de enige. En daarom voel ik me minstens evenzeer Limburger.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 17:10.
Oud 29 oktober 2009, 17:10   #596
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Let wel Rijk in Nederland heeft niet die connotatie die het in Duitsland wel heeft gekregen. Nederland is namelijk een van leden van het Koninkrijk der Nederlanden, samen met de Antillen en Aruba. Aruba is dus een zelfstandig land binnen hetzelfde koninkrijk. Eventueel zou je Rijk ook kunnen zien, als een Nederlandse variant op commonwealth/gemenebest.
Oud 29 oktober 2009, 17:29   #597
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen de 'Hollanders' en de Vlamingen.

Ook hier komt het verschil in taal weer opdagen.

Het woord 'baggeren' wordt anders begrepen in Nederland dan in Vlaanderen. En de tijdsconnotatie van 'baggeren' in Nederland wordt véél ruimer opgevat dan in Vlaanderen.
Welke Hollanders? Kan je dat even specificeren?

Bedoel je Hollanders uit Holland?
Of die Hollanders uit Groningen?
Of wellicht de Hollanders uit Limburg?
Of de Hollanders uit Brabant?

Welke Hollanders bedoel je, waarmee kunnen de Vlamingen niet opschieten?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 17:30   #598
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hebben velen voor u uitentreuren al gedaan. System twijfelt niet, hij staat uitermate sceptisch tegenover de Nederlands-Vlaamse samenwerking in het algemeen en tegen Nederland in het bijzonder.

Citaat:
U geeft hier blijk een warm pleitbezorger te zijn voor wat wij in het algemeen en formeel de toenemende convergentie van Nederland en Vlaanderen tot een staatkundig geheel binnen de EU noemen. Heel hartelijk welkom bij deze steeds groter wordende groep Nederlanders en Vlamingen. Deze mensen ondersteunen met pragmatische en nuchtere argumenten de ver(der)gaande samenwerking tussen onze landen.

Citaat:
Dat is een heel aangename constatering. Ik stel vast dat er op dit forum vier mensen uit Gelderland, onder wie ikzelf, meedoen. De Geldersen - en die rol komt hun historisch toe - zullen onvermoeibaar de Groot-Nederlandse kar trekken.

Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 17:35   #599
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat hebben velen voor u uitentreuren al gedaan. System twijfelt niet, hij staat uitermate sceptisch tegenover de Nederlands-Vlaamse samenwerking in het algemeen en tegen Nederland in het bijzonder.

U geeft hier blijk een warm pleitbezorger te zijn voor wat wij in het algemeen en formeel de toenemende convergentie van Nederland en Vlaanderen tot een staatkundig geheel binnen de EU noemen. Heel hartelijk welkom bij deze steeds groter wordende groep Nederlanders en Vlamingen. Deze mensen ondersteunen met pragmatische en nuchtere argumenten de ver(der)gaande samenwerking tussen onze landen.

Dat is een heel aangename constatering. Ik stel vast dat er op dit forum vier mensen uit Gelderland, onder wie ikzelf, meedoen. De Geldersen - en die rol komt hun historisch toe - zullen onvermoeibaar de Groot-Nederlandse kar trekken.

Nu nog zien of we nog een stukje Duits-Gelderland(Gullik/Juellich) erbij kunnen krijgen met de plaats Geldern.
Oud 29 oktober 2009, 17:50   #600
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik maak helemaal geen ommezwaai. U neemt uw dromen voor werkelijkheid. Ik heb altijd gezegd dat Limburg historisch gezien nooit iets te maken heeft gehad met het historisch Vlaanderen van de Guldensporenslag. Trouwens de meeste Vlaamssprekende of Nederlandssprekende Belgen hebben nooit echt iets te maken gehad met het Graafschap Vlaanderen. Men heeft ons dat vroeger allemaal wijsgemaakt. De politiek realiteit is echter dat alle Nederlandsprekenden in België nu 'Vlamingen' worden genoemd omdat zij deel uitmaken van de deelstaat Vlaanderen. Een zeer slecht uitgekozen naam overigens dat 'Vlaanderen' , want het aantal 'Vlamingen van de Vlaanders' (want d?*t zijn de echte 'Vlamingen') maken slechts een kleine minderheid uit van wat men nu Vlaanderen noemt. Ik heb de keuze van de naam 'Vlaanderen' dan ook nooit goed begrepen. En ik ben niet de enige. En daarom voel ik me minstens evenzeer Limburger.
Wanneer de Vlaams-nationalisten het onrecht aanklagen hen aangedaan sedert de meest tragische gebeurtenis uit onze geschiedenis, nl. de scheiding der Nederlanden (de woorden van Louis Tobback) zijn het volgens jouw logica nostalgici die in het verleden leven. Jij moet echter teruggrijpen naar de Guldensporenslag om je argumentatie dat je geen Vlaming bent kracht bij te zetten. Daarbij ga je voorbij aan het feit dat de staatkundige indeling van het Vlaanderen van 1302 totaal verschillend was van het huidige.

Hoe je ook draait of keert, Limburg behoort de dag van vandaag tot Vlaanderen. Je zal er moeten mee leven. Wanneer je Vlaanderen binnenrijdt wordt je verwelkomd met de slogan "De Vlamingen heten u welkom". Jij zou wellicht een andere slogan verkiezen. Iets in de aard van "De Vlaamssprekende bevolking van België heet u welkom". Kan het nog gekker?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be