![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#6161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Leopold III was inderdaad constitutioneel legeraanvoerder. Maar toch heeft hij diezelfde constitutie niet gerespecteerd. Want als constutioneel monarch had hij moeten weten dat de regering inzake beleid de uiteindelijke beslissingsmacht had. Dat had hij moeten aanvaarden. Het is hem zuur opgebroken. Het was een "onwijze Leopold".
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 1 februari 2010 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de zwarte rakkertjes kennende gaan ze zich hier weer gewoon uitlullen of zeggen dat het eindelijk tijd is voor amnestie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U mag citeren wat U wil.
Uw Bernard was een halve Nazi. Laatst gewijzigd door Henri1 : 1 februari 2010 om 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6164 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gelieve daar namen aan te koppelen.
![]() |
#6166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hij deed maar net hetzelfde als zijn voorvaderen Leopold I en Albert I, die persoonlijk het Belgische leger leidden tegen de invallers. Vooral de houding van zijn vader Albert bleef hem bij. Zo was koning Albert nooit naar Sainte-Adresse of Le Havre willen gaan. Hij vestigde zich ook niet in Le Havre bij zijn ministers en weigerde principieel het Belgisch grondgebied te verlaten. (*) Art. 68 van de toenmalige Grondwet was: De Koning voert het bevel over de zeemacht, verklaart oorlog, sluit vrede, de verdragen van bondgenootschappen... enz. Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je had het over "de zwarte rakkertjes" en "hier".
![]() |
#6170 |
Banneling
|
![]() De (zogezegde) Eed van koningin Wilhelmina en de reeds lang op voorhand geplande vlucht van koningin Wilhemina.
'IK ZWEER AAN het Nederlandsche volk, dat ik de grondwet steeds zal onderhouden en handhaven', zo luidde de eed die Wilhelmina op 6 september 1898 aflegde bij de aanvaarding van de kroon. 'Ik zweer dat ik de onafhankelijkheid en het grondgebied des Rijks met al Mijn vermogen zal verdedigen en bewaren; dat ik de algemeene en bijzondere vrijheid en de rechten van alle Mijne onderdanen zal beschermen, en tot instandhouding en bevordering van de algemeene en bijzondere welvaart alle middelen zal aanwenden, welke wetten te Mijner beschikking stellen, zooals een goed Koning schuldig is te doen. Zoo waarlijk helpe Mij God almachtig!' In 'Om erger te voorkomen' maakt de auteur Van der Zee duidelijk dat Wilhelmina die eed met haar vlucht naar Londen op 13 mei 1940 op alle fronten heeft geschonden. Zo overtrad Wilhelmina het - in 1983 geschrapte - artikel 21 uit de grondwet, dat verbood dat de zetel van de regering buiten het rijk zou worden geplaatst. In de archieven van de Britse Royal Navy trof Van der Zee niet eerder gepubliceerde documenten aan waaruit glashard blijkt, dat er al in de herfst van 1939 via de Engelse gezant Neville Bland en in april 1940 volop onderhandelingen gaande waren met de Engelsen over het vertrek van het Nederlandse koninklijke gezin naar Engeland. Er blijkt nu dus uit Britse archieven van de Royal Navy, dat Wilhelmina al weg wilde minstens één maand voordat de Duitsers aanvielen. Indien het waar is -en dat zit er dus dik in- dan is heel dat verhaaltje van 'overhaaste vlucht van de Nederlandse koninklijke familie naar Engeland', een fictief, verzonnen verhaal om het Nederlandse volk om de tuin te leiden. Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6171 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het Neerlands koningshuis heeft met leugens en bedrog haar troonpositie vastgesteld, hetzelfde geldt voor het Belgisch koningshuis. Allebei zijn ze verschrikkelijk en hebben hun eigen nare trekjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6172 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6173 |
Europees Commissaris
|
![]() Carl Huybrechts is ook een Vlaamse journalist die voorstander van vereniging van Nederland en Vlaanderen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6175 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niks te overhaaste vlucht van de 'heldhaftige (??)' Wilhemina dus, als ik het goed begrijp. Alles was al netjes goed en wel onderhandeld zo te zien. Meer dan waarschijnlijk stond haar reeds een ietwat geparfumeerd warm bad te wachten toen ze in Engeland in haar kasteeltje arriveerde. Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6176 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Ben je soms je prinses mis gelopen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En daarom zal het zijn dat u, zo te zien, niet zoveel moeite hebt bij het oprakelen van minder fraaie dingen over Leopold II. Ik hoor u daar anders nooit over protesteren in de dezelfde zin. Hetgeen op zijn minst verwonderlijk mag worden genoemd. Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6178 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6179 |
Banneling
|
![]() O jawel. Ik beantwoord zeer zeker uw vraag. Alleen, u bemerkt het antwoord niet.
Immers, wanneer men, terecht, de snode daden van Leopold II of Leopold III ten berde brengt, is dit voor mijn natuurlijk ook een vrijgeleide om een boekje open te doen over de minder fraaie daden van de Oranjes. Maar dat laatste hoort u blijkbaar niet zo graag. Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6180 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Kun je niet lezen ![]() |
|
![]() |
![]() |