Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2010, 14:45   #6161
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In oorlogstijd beslist de legeraanvoerder wat het beste is op militair vlak. De ministers waren bange wezels die op de loop waren en in Frankrijk zaten. Hij moest het op het slagveld klaren. En hij heeft in eer en geweten gehandeld zoals het van hem werd verwacht. Hij heeft dit ook heel duidelijk uitgelegd aan King Georges in een laatste brief, van 'koning tot koning'.
Haha, de ministers waren "bange wezels"...Zij waren vooral mensen die met beide voeten op de grond stonden. Begin september 1939 had iedereen kunnen vaststellen hoe het verliep wanneer je géén bange wezel was tegenover de Panzerdivisionen. De Polen hebben toen zelfs gepoogd het nog, letterlijk, met een cavaleriecharge op te lossen. Wat neer kwam op een collectieve zelfmoord van mannen en paarden. Neen system, er waren toen geen helden zoals jij ze blijkbaar nog steeds graag ziet. Iedereen had de daver op het lijf.
Maar Leopold III was inderdaad constitutioneel legeraanvoerder. Maar toch heeft hij diezelfde constitutie niet gerespecteerd. Want als constutioneel monarch had hij moeten weten dat de regering inzake beleid de uiteindelijke beslissingsmacht had. Dat had hij moeten aanvaarden. Het is hem zuur opgebroken. Het was een "onwijze Leopold".

Laatst gewijzigd door quercus : 1 februari 2010 om 14:46.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 15:59   #6162
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen neen. U probeert weer ons iets wijs te maken om uw Oranjes te verdedigen. En dan neemt u klakkeloos de 'salonfähige' berichten over. Want zo kennen we u wel. Het lag wel anders. Bernhard was lid van de SA. En het Horst Wessel Lied, was het lijflied van de SA.

Bernhard's lidmaatschap van de SA.

Samen met NIOD-onderzoeker Gerard Aalders publiceerde Hilbrink in 1996 een beschrijving van bovenstaande lidmaatschapskaart, waarna Bernhard nog als enige overbleef om vol te houden dat hij nooit Nazipartijlid is geweest en later weer dat hij zichzelf niet heeft opgegeven. Eén ding mag aangenomen worden: Bernhard had in beginsel een fascinatie voor het decorum van het Derde Rijk, gezien zijn militaire voorliefde.Het ontkennen van Bernhard:Historicus Coen Hilbrink: Lid van de SA en SS maar niet van de Nazipartij NSDAP lijkt net zo vreemd als kapelaan te zijn maar niet katholiek.

Een gezellig onderonsje: Bernhard samen met Hitler op gezellig de foto.
Dat gaat serieus pikken.

Maar de zwarte rakkertjes kennende gaan ze zich hier weer gewoon uitlullen of zeggen dat het eindelijk tijd is voor amnestie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 15:59   #6163
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik zal eens een stukje citeren uit Wikipedia:
U mag citeren wat U wil.
Uw Bernard was een halve Nazi.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 1 februari 2010 om 16:00.
Oud 1 februari 2010, 16:42   #6164
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U mag citeren wat U wil.
Uw Bernard was een halve Nazi.
Zo krijgt ieder land de leiders die het verdiend. Bij u zitten de nazaten van een massamoordernaar op de troon. Geef mij dan toch maar Bernhard de nazi.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 16:57   #6165
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat gaat serieus pikken.

Maar de zwarte rakkertjes kennende gaan ze zich hier weer gewoon uitlullen of zeggen dat het eindelijk tijd is voor amnestie.
Gelieve daar namen aan te koppelen.
Oud 1 februari 2010, 17:02   #6166
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Haha, de ministers waren "bange wezels"...Zij waren vooral mensen die met beide voeten op de grond stonden. Begin september 1939 had iedereen kunnen vaststellen hoe het verliep wanneer je géén bange wezel was tegenover de Panzerdivisionen. De Polen hebben toen zelfs gepoogd het nog, letterlijk, met een cavaleriecharge op te lossen. Wat neer kwam op een collectieve zelfmoord van mannen en paarden. Neen system, er waren toen geen helden zoals jij ze blijkbaar nog steeds graag ziet. Iedereen had de daver op het lijf.
Maar Leopold III was inderdaad constitutioneel legeraanvoerder. Maar toch heeft hij diezelfde constitutie niet gerespecteerd. Want als constutioneel monarch had hij moeten weten dat de regering inzake beleid de uiteindelijke beslissingsmacht had. Dat had hij moeten aanvaarden. Het is hem zuur opgebroken. Het was een "onwijze Leopold".
Dat is de eeuwige discussie. Leopold III besloot tegen het advies van zijn ministers in om zijn functie van opperbevelhebber (zie artikel 68 * van de Belgische Grondwet) te laten primeren op die van politiek staatshoofd en net zoals zijn vader, koning Albert I, bij zijn soldaten te blijven en hun lot te delen. Vergeet niet, het waren uitzonderlijke toestanden tijdens deze blitzkrieg.

Hij deed maar net hetzelfde als zijn voorvaderen Leopold I en Albert I, die persoonlijk het Belgische leger leidden tegen de invallers. Vooral de houding van zijn vader Albert bleef hem bij.

Zo was koning Albert nooit naar Sainte-Adresse of Le Havre willen gaan. Hij vestigde zich ook niet in Le Havre bij zijn ministers en weigerde principieel het Belgisch grondgebied te verlaten.

(*)
Art. 68 van de toenmalige Grondwet was:
De Koning voert het bevel over de zeemacht, verklaart oorlog, sluit vrede, de verdragen van bondgenootschappen... enz.

Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 17:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:18   #6167
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zo krijgt ieder land de leiders die het verdiend. Bij u zitten de nazaten van een massamoordernaar op de troon. Geef mij dan toch maar Bernhard de nazi.
U mag 'm houden.
Oud 1 februari 2010, 17:20   #6168
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelieve daar namen aan te koppelen.

Oud 1 februari 2010, 17:30   #6169
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je had het over "de zwarte rakkertjes" en "hier".
Oud 1 februari 2010, 17:31   #6170
system
Banneling

Standaard

De (zogezegde) Eed van koningin Wilhelmina en de reeds lang op voorhand geplande vlucht van koningin Wilhemina.

'IK ZWEER AAN het Nederlandsche volk, dat ik de grondwet steeds zal onderhouden en handhaven', zo luidde de eed die Wilhelmina op 6 september 1898 aflegde bij de aanvaarding van de kroon. 'Ik zweer dat ik de onafhankelijkheid en het grondgebied des Rijks met al Mijn vermogen zal verdedigen en bewaren; dat ik de algemeene en bijzondere vrijheid en de rechten van alle Mijne onderdanen zal beschermen, en tot instandhouding en bevordering van de algemeene en bijzondere welvaart alle middelen zal aanwenden, welke wetten te Mijner beschikking stellen, zooals een goed Koning schuldig is te doen. Zoo waarlijk helpe Mij God almachtig!'

In 'Om erger te voorkomen' maakt de auteur Van der Zee duidelijk dat Wilhelmina die eed met haar vlucht naar Londen op 13 mei 1940 op alle fronten heeft geschonden. Zo overtrad Wilhelmina het - in 1983 geschrapte - artikel 21 uit de grondwet, dat verbood dat de zetel van de regering buiten het rijk zou worden geplaatst.

In de archieven van de Britse Royal Navy trof Van der Zee niet eerder gepubliceerde documenten aan waaruit glashard blijkt, dat er al in de herfst van 1939 via de Engelse gezant Neville Bland en in april 1940 volop onderhandelingen gaande waren met de Engelsen over het vertrek van het Nederlandse koninklijke gezin naar Engeland.

Er blijkt nu dus uit Britse archieven van de Royal Navy, dat Wilhelmina al weg wilde minstens één maand voordat de Duitsers aanvielen. Indien het waar is -en dat zit er dus dik in- dan is heel dat verhaaltje van 'overhaaste vlucht van de Nederlandse koninklijke familie naar Engeland', een fictief, verzonnen verhaal om het Nederlandse volk om de tuin te leiden.

Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 17:41.
Oud 1 februari 2010, 17:34   #6171
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het Neerlands koningshuis heeft met leugens en bedrog haar troonpositie vastgesteld, hetzelfde geldt voor het Belgisch koningshuis. Allebei zijn ze verschrikkelijk en hebben hun eigen nare trekjes.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:38   #6172
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Het Neerlands koningshuis heeft met leugens en bedrog haar troonpositie vastgesteld, hetzelfde geldt voor het Belgisch koningshuis. Allebei zijn ze verschrikkelijk en hebben hun eigen nare trekjes.
Is geen nationale, maar een adellijke eigenschap
Oud 1 februari 2010, 17:39   #6173
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Carl Huybrechts is ook een Vlaamse journalist die voorstander van vereniging van Nederland en Vlaanderen is.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:39   #6174
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[

'IK ZWEER AAN het Nederlandsche volk, dat ik de grondwet steeds zal onderhouden en handhaven',
zo luidde de eed die Wilhelmina op 6 september 1898 aflegde bij de aanvaarding van de kroon. 'Ik zweer dat ik de onafhankelijkheid en het grondgebied des Rijks met al Mijn vermogen zal verdedigen en bewaren; dat ik de algemeene en bijzondere vrijheid en de rechten van alle Mijne onderdanen zal beschermen, en tot instandhouding en bevordering van de algemeene en bijzondere welvaart alle middelen zal aanwenden, welke wetten te Mijner beschikking stellen, zooals een goed Koning schuldig is te doen. Zoo waarlijk helpe Mij God almachtig!'

In Om erger te voorkomen maakt Van der Zee duidelijk dat Wilhelmina die eed met haar vlucht naar Londen op 13 mei 1940 op alle fronten heeft geschonden. Zo overtrad Wilhelmina het - in 1983 geschrapte - artikel 21 uit de grondwet, dat verbood dat de zetel van de regering buiten het rijk zou worden geplaatst.

In de archieven van de Britse Royal Navy trof Van der Zee niet eerder gepubliceerde documenten aan waaruit glashard blijkt dat er al in de herfst van 1939 via de Engelse gezant Neville Bland en in april 1940 volop onderhandelingen gaande waren met de Engelsen over het vertrek van het Nederlandse koninklijke gezin naar Engeland.

Dus nu blijkt uit de archieven, dat Wilhelmina al weg wilde één maand voordat de Duitsers aanvielen. Heel dat verhaaltje van 'overhaaste' vlucht, is dus een dikke leugen.
Denk je dat Wilhelmina en de toenmalige Nederlandse regering niet op de hoogte waren van het potentieel agressief militair vermogen van Nazi-Duitsland? Dat ze bijgevolg de mogelijkheid voorzagen om de strijd vanuit een ballingschap voort te zetten lijkt mij niet onlogisch. Ik ben ervan overtuigd dat de toenmalige Belgische regering net hetzelfde heeft gedaan. Alleen heeft de laatste zich op twee punten schromelijk vergist: ze hadden als ballingoord gekozen voor "la France", overtuigd als ze waren dat die het héél lang gingen volhouden. Ze zijn dan inderdaad naar daar getrokken, tot in Limoges. Maar ze moesten uiteindelijk dan toch nog uitwijken naar het land van de "Fighting John Bull". Verder hadden ze gedacht dat Leopold III verstandiger was dan achteraf is gebleken. Maar ja, het was "onwijze Leopold"...
Oud 1 februari 2010, 17:44   #6175
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Denk je dat Wilhelmina en de toenmalige Nederlandse regering niet op de hoogte waren van het potentieel agressief militair vermogen van Nazi-Duitsland? Dat ze bijgevolg de mogelijkheid voorzagen om de strijd vanuit een ballingschap voort te zetten lijkt mij niet onlogisch. Ik ben ervan overtuigd dat de toenmalige Belgische regering net hetzelfde heeft gedaan. Alleen heeft de laatste zich op twee punten schromelijk vergist: ze hadden als ballingoord gekozen voor "la France", overtuigd als ze waren dat die het héél lang gingen volhouden. Ze zijn dan inderdaad naar daar getrokken, tot in Limoges. Maar ze moesten uiteindelijk dan toch nog uitwijken naar het land van de "Fighting John Bull". Verder hadden ze gedacht dat Leopold III verstandiger was dan achteraf is gebleken. Maar ja, het was "onwijze Leopold"...

Niks te overhaaste vlucht van de 'heldhaftige (??)' Wilhemina dus, als ik het goed begrijp. Alles was al netjes goed en wel onderhandeld zo te zien. Meer dan waarschijnlijk stond haar reeds een ietwat geparfumeerd warm bad te wachten toen ze in Engeland in haar kasteeltje arriveerde.

Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 17:48.
Oud 1 februari 2010, 17:54   #6176
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De (zogezegde) Eed van koningin Wilhelmina en de reeds lang op voorhand geplande vlucht van koningin Wilhemina.

'IK ZWEER AAN het Nederlandsche volk, dat ik de grondwet steeds zal onderhouden en handhaven', zo luidde de eed die Wilhelmina op 6 september 1898 aflegde bij de aanvaarding van de kroon. 'Ik zweer dat ik de onafhankelijkheid en het grondgebied des Rijks met al Mijn vermogen zal verdedigen en bewaren; dat ik de algemeene en bijzondere vrijheid en de rechten van alle Mijne onderdanen zal beschermen, en tot instandhouding en bevordering van de algemeene en bijzondere welvaart alle middelen zal aanwenden, welke wetten te Mijner beschikking stellen, zooals een goed Koning schuldig is te doen. Zoo waarlijk helpe Mij God almachtig!'

In 'Om erger te voorkomen' maakt de auteur Van der Zee duidelijk dat Wilhelmina die eed met haar vlucht naar Londen op 13 mei 1940 op alle fronten heeft geschonden. Zo overtrad Wilhelmina het - in 1983 geschrapte - artikel 21 uit de grondwet, dat verbood dat de zetel van de regering buiten het rijk zou worden geplaatst.

In de archieven van de Britse Royal Navy trof Van der Zee niet eerder gepubliceerde documenten aan waaruit glashard blijkt, dat er al in de herfst van 1939 via de Engelse gezant Neville Bland en in april 1940 volop onderhandelingen gaande waren met de Engelsen over het vertrek van het Nederlandse koninklijke gezin naar Engeland.

Er blijkt nu dus uit Britse archieven van de Royal Navy, dat Wilhelmina al weg wilde minstens één maand voordat de Duitsers aanvielen. Indien het waar is -en dat zit er dus dik in- dan is heel dat verhaaltje van 'overhaaste vlucht van de Nederlandse koninklijke familie naar Engeland', een fictief, verzonnen verhaal om het Nederlandse volk om de tuin te leiden.
Wat heb jij toch met de Oranjes?
Ben je soms je prinses mis gelopen?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:56   #6177
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Wat heb jij toch met de Oranjes?
Ben je soms je prinses mis gelopen?
U bent een eclectist, weliswaar van een ietwat bedenkelijk allooi.

En daarom zal het zijn dat u, zo te zien, niet zoveel moeite hebt bij het oprakelen van minder fraaie dingen over Leopold II. Ik hoor u daar anders nooit over protesteren in de dezelfde zin. Hetgeen op zijn minst verwonderlijk mag worden genoemd.

Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 18:00.
Oud 1 februari 2010, 18:00   #6178
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U bent een eclectist, weliswaar van een ietwat bedenkelijk allooi.

En daarom zal het zijn dat u, zo te zien, niet zoveel moeite hebt bij het oprakelen van minder fraaie dingen over Leopold II. Ik hoor u daar anders nooit over protesteren in de dezelfde zin. Hetgeen om zijn minst verwonderlijk mag worden genoemd.
U beantwoordt mijn vraag niet.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 18:08   #6179
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
U beantwoordt mijn vraag niet.
O jawel. Ik beantwoord zeer zeker uw vraag. Alleen, u bemerkt het antwoord niet.

Immers, wanneer men, terecht, de snode daden van Leopold II of Leopold III ten berde brengt, is dit voor mijn natuurlijk ook een vrijgeleide om een boekje open te doen over de minder fraaie daden van de Oranjes.

Maar dat laatste hoort u blijkbaar niet zo graag.

Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 18:16.
Oud 1 februari 2010, 18:11   #6180
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
O jawel. Ik beantwoord zeer zeker uw vraag. Alleen, u bemerkt het antwoord niet.

Immers, wanneer men, terecht, de snode daden van Leopold II of Leopold III ten berde brengt, is dit voor mijn natuurlijk ook een vrijgeleide om een boekje open te doen over de minder fraaie daden van de Oranjes
Zijn vraag was ,of je een prinses was misgelopen.
Kun je niet lezen
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be