![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#6361 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De ca. 1.700.000 citaten vertegenwoordigen het geschreven Nederlands van bijna vijf eeuwen en vormen daardoor een unieke en uiterst waardevolle databank, die tegenwoordig dankzij elektronische raadpleging, zoals op de cd-rom, volledig ontsloten kan worden. Bij een deel van de citaten ontbreekt in het grafisch WNT nog een jaartal, maar dat is veelal via de bronnenlijst te achterhalen. De trefwoorden en redactionele tekst staat in de ‘oude spelling’, die van De Vries & Te Winkel, vandaar dat men beenen, loopen, zoo, mensch en eischen schrijft, en verbogen vormen gebruikt zoals in den vorm, in dezen zin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6362 |
Minister-President
|
![]() Zoals Sus Iratus zegt worden er nog wel woorden toegevoegd via aanvullingen. Maar uw geliefde droogkuis staat er nog niet in. Mischien wordt het tijd voor een boos briefje van u? Overigens beschouw ik droogkuis echt wel als legitiem Nederlands hoor. Ik vind het alleen wel grappig dat het niet te vinden is in het belangrijkste Nederlandse woordenboek en stomerij wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6363 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6364 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wanneer uw geliefd woordenboek dit of gene woord nog niet bevat, blijkt daar alleen maar uit dat uw woordenboek niet zo'n goed woordenboek is en dat er nog deftig aan geschaafd moet worden. Laatst gewijzigd door system : 3 februari 2010 om 16:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6365 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6366 |
Europees Commissaris
|
![]() Zegt de buikspreekpop van system ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal er 'Brussel Deze Week' laten liggen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6368 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6369 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6370 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6371 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6372 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daaruit zou men toch mogen concluderen dat er eens in de zoveel tijd nieuwe aanvullingen met o.a. eenentwingste-eeuwse woorden zullen komen. Of ben ik abuis? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6373 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het WNT beschrijft de betekenis en geschiedenis van honderdduizenden bekende en onbekende woorden, jonge woorden en zeer oude woorden, kortom het geschreven Nederlands van bijna vijf eeuwen (1500-1976). Van de opgenomen woorden zijn er vele inmiddels van betekenis veranderd of helemaal van het taaltoneel verdwenen. Het WNT richt zich op de algemene Nederlandse woordenschat zoals die in Nederland en Vlaanderen leeft. Vaktermen zijn daarbij inbegrepen voor zover ze niet exclusief door vaklieden worden gebruikt; en de dialectwoordenschat wordt behandeld als het woorden van meer dan strikt lokaal belang betreft. Het WNT illustreert de betekenissen met citaten uit zeer gevarieerde bronnen. Een kleine greep uit de verschillende typen teksten waaruit die citaten stammen: literaire teksten als liederen en gedichten, romans, tragedies en kluchten; essays en levensbeschrijvingen; dagboeken en reisjournaals; juridische verhandelingen en oude rechtsbronnen; lexica en handboeken over allerlei vakgebieden zoals bosbouw, verloskunde, filosofie, wiskunde, dijkbouw, metselarij; recepten en modereportages; kranten en politieke pamfletten. Het WNT omvat inclusief de Aanvullingen 43 banden (Deel I-XXIX, 1 deel Supplement A; 3 delen Aanvullingen), verschenen in 686 afleveringen + 3 delen Aanvullingen met een omvang gelijk aan ca. 54 afleveringen. Het WNT behandelt ca. 400.000 trefwoorden waarvan ca. 95.000 hoofdtrefwoorden, verdeeld over 98.510 kolommen (49.255 pagina’s), inclusief de Aanvullingen. Het aantal bronnen van het WNT bedraagt naar schatting 8500-10.000. Aanvankelijk werden alleen regelmatig gebruikte bronnen geregistreerd en verschenen opgaven daarvan in de afzonderlijke WNT-delen. In 1943 werd de eerste cumulatieve bronnenlijst uitgebracht door redacteur C. Kruyskamp. Er volgden in 1953 en 1966 aanvullingen op. Deze bronnenlijsten kan men ook op de cd-rom raadplegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6374 |
Banneling
|
![]() Dank voor de toelichting Ernst Niessen.
En om nog even verder af te dwalen: wat zou ik graag dat hele WNT in mijn boekenkast hebben prijken. Dat is toch even net iets anders dan dezelfde inhoud op een CD-rom. Gewoon een willekeurig deel kunnen pakken en op een willekeurige bladzijde openen en beginnen te lezen. Zo zou ik uren, dagen, misschien wel weken kunnen doorbrengen. Zalig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6375 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Had ik reeds lang vastgesteld. Wat betekent dat al jouw verbaal geweld en schaduwboksen rond "droogkuis-stomerij" een slag in het water was. Zoals zo dikwijls sta je te molenwieken zonder reden. Het is hoog tijd dat je volwassen wordt.
![]() |
#6376 |
Banneling
|
![]() U moet de draad volgen in plaats van zo maar wat te komen vertellen. Ik ben niet over 'droogkuis' begonnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6377 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat was ook niet nodig. Ik zeg jou alleen maar welke conclusie ik trok wanneer ik het woord "droogkuis" in de Van Dale aantrof.
![]() |
#6378 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6379 |
Vreemdeling
|
![]() moest dit topic niet zo lang zijn zou ik de posts tellen van julie beiden waarin het woord droogkuis valt. Ik denk namelijk dat System zijn bijdrage een beetje onderschat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6380 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Negers stinken, Marokkanen pikken en Joden bedriegen. Zo'n beetje dat niveau. Sommige mensen stijgen soms boven zichzelf uit, anderen daarentegen ...
|
![]() |
![]() |