Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2010, 16:37   #6361
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
En al die evoluties en veranderingen van die levende taal, het Nederlands dus, worden opgenomen in het WNT.
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) is een historisch, wetenschappelijk, beschrijvend woordenboek van het Nederlands van 1500-1976. De samenstelling was van de aanvang af een Nederlands-Belgische onderneming die in de traditie stond van de grote negentiende-eeuwse woordenboeken zoals de Oxford English Dictionary (OED) van James Murray en het Deutsches Wörterbuch van de gebroeders Grimm. Beginnend met Matthias de Vries halverwege de 19de eeuw, hebben vijf generaties van redacteuren bijna anderhalve eeuw aan het WNT gewerkt tot het in 1998 werd voltooid. Het bestond toen uit 29 delen plus een Supplementdeel (A); in totaal 40 dikke banden. In 2001 volgden 3 delen Aanvullingen met nog niet eerder in het WNT behandelde, vooral twintigste-eeuwse woorden.

De ca. 1.700.000 citaten vertegenwoordigen het geschreven Nederlands van bijna vijf eeuwen en vormen daardoor een unieke en uiterst waardevolle databank, die tegenwoordig dankzij elektronische raadpleging, zoals op de cd-rom, volledig ontsloten kan worden. Bij een deel van de citaten ontbreekt in het grafisch WNT nog een jaartal, maar dat is veelal via de bronnenlijst te achterhalen. De trefwoorden en redactionele tekst staat in de ‘oude spelling’, die van De Vries & Te Winkel, vandaar dat men beenen, loopen, zoo, mensch en eischen schrijft, en verbogen vormen gebruikt zoals in den vorm, in dezen zin.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:37   #6362
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan is het door u zo op handen gedragen woordenboek volkomen waardeloos. Want een woordenboek dat 'stopt' met het toevoegen van woorden, kan maar beter zelf de boeken dichtdoen.
Zoals Sus Iratus zegt worden er nog wel woorden toegevoegd via aanvullingen. Maar uw geliefde droogkuis staat er nog niet in. Mischien wordt het tijd voor een boos briefje van u? Overigens beschouw ik droogkuis echt wel als legitiem Nederlands hoor. Ik vind het alleen wel grappig dat het niet te vinden is in het belangrijkste Nederlandse woordenboek en stomerij wel.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:42   #6363
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zoals Sus Iratus zegt worden er nog wel woorden toegevoegd via aanvullingen. Maar uw geliefde droogkuis staat er nog niet in. Mischien wordt het tijd voor een boos briefje van u? Overigens beschouw ik droogkuis echt wel als legitiem Nederlands hoor. Ik vind het alleen wel grappig dat het niet te vinden is in het belangrijkste Nederlandse woordenboek en stomerij wel.
Stomerij slaat werkelijk nergens op.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:44   #6364
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een zeer belangrijk woordenboek, dat dagdagelijks door zeer velen wordt geraadpleegd, en vaak als leidraad dient (maar in mijn ogen nog veel te 'hollands' is) is de van Dale. En daar staat 'droogkuis' wel degelijk in. Dat is voor mij voldoende.

En wanneer uw geliefd woordenboek dit of gene woord nog niet bevat, blijkt daar alleen maar uit dat uw woordenboek niet zo'n goed woordenboek is en dat er nog deftig aan geschaafd moet worden.

Laatst gewijzigd door system : 3 februari 2010 om 16:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:50   #6365
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wanneer uw geliefd woordenboek dit of gene woord nog niet bevat, blijkt daar alleen maar uit dat uw woordenboek niet zo'n goed woordenboek is en dat er nog deftig aan geschaafd moet worden.
Men moet natuurlijk prioriteiten stellen bij zo'n groots project. Kennelijk vonden de lexicografen "droogkuis" niet belangrijk genoeg.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:51   #6366
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Stomerij slaat werkelijk nergens op.
Zegt de buikspreekpop van system ...
Oud 3 februari 2010, 16:52   #6367
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De studente zei: ja maar ik heb dat leuke bloesje elke week nodig; ik kan zo lang niet wachten.
En tip: laat daar eens je oude krant liggen (De Morgen?), zo kan men er ook Nederlands leren.
Sinds ik Internet ter beschikking heb, koop ik nauwelijks nog kranten.

Ik zal er 'Brussel Deze Week' laten liggen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:52   #6368
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Men moet natuurlijk prioriteiten stellen bij zo'n groots project. Kennelijk vonden de lexicografen "droogkuis" niet belangrijk genoeg.
Het woord gebelgd staat er ook niet in.
Oud 3 februari 2010, 16:55   #6369
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zegt de buikspreekpop van system ...
Wees eerlijk. Het trekt eigenlijk ook nergens op.
Oud 3 februari 2010, 16:56   #6370
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik dus zei. De makers moeten wat bijschaven. Want ze zijn er nog niet. Nog bijlange niet zo te zien.
Oud 3 februari 2010, 16:56   #6371
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Sinds ik Internet ter beschikking heb, koop ik nauwelijks nog kranten.

Ik zal er 'Brussel Deze Week' laten liggen.
Goed idee
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:57   #6372
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Beginnend met Matthias de Vries halverwege de 19de eeuw, hebben vijf generaties van redacteuren bijna anderhalve eeuw aan het WNT gewerkt tot het in 1998 werd voltooid. Het bestond toen uit 29 delen plus een Supplementdeel (A); in totaal 40 dikke banden. In 2001 volgden 3 delen Aanvullingen met nog niet eerder in het WNT behandelde, vooral twintigste-eeuwse woorden.
Ik heb, om niet nodeloos hele lappen tekst aan te halen, het ingekort en even de essentie aangestipt.
Daaruit zou men toch mogen concluderen dat er eens in de zoveel tijd nieuwe aanvullingen met o.a. eenentwingste-eeuwse woorden zullen komen. Of ben ik abuis?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 17:16   #6373
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik heb, om niet nodeloos hele lappen tekst aan te halen, het ingekort en even de essentie aangestipt.
Daaruit zou men toch mogen concluderen dat er eens in de zoveel tijd nieuwe aanvullingen met o.a. eenentwingste-eeuwse woorden zullen komen. Of ben ik abuis?
Neen, u bent niet abuis. Het WNT is een database die voortdurend wordt uitgebreid.

Het WNT beschrijft de betekenis en geschiedenis van honderdduizenden bekende en onbekende woorden, jonge woorden en zeer oude woorden, kortom het geschreven Nederlands van bijna vijf eeuwen (1500-1976). Van de opgenomen woorden zijn er vele inmiddels van betekenis veranderd of helemaal van het taaltoneel verdwenen.

Het WNT richt zich op de algemene Nederlandse woordenschat zoals die in Nederland en Vlaanderen leeft. Vaktermen zijn daarbij inbegrepen voor zover ze niet exclusief door vaklieden worden gebruikt; en de dialectwoordenschat wordt behandeld als het woorden van meer dan strikt lokaal belang betreft. Het WNT illustreert de betekenissen met citaten uit zeer gevarieerde bronnen. Een kleine greep uit de verschillende typen teksten waaruit die citaten stammen: literaire teksten als liederen en gedichten, romans, tragedies en kluchten; essays en levensbeschrijvingen; dagboeken en reisjournaals; juridische verhandelingen en oude rechtsbronnen; lexica en handboeken over allerlei vakgebieden zoals bosbouw, verloskunde, filosofie, wiskunde, dijkbouw, metselarij; recepten en modereportages; kranten en politieke pamfletten.

Het WNT omvat inclusief de Aanvullingen 43 banden (Deel I-XXIX, 1 deel Supplement A; 3 delen Aanvullingen), verschenen in 686 afleveringen + 3 delen Aanvullingen met een omvang gelijk aan ca. 54 afleveringen. Het WNT behandelt ca. 400.000 trefwoorden waarvan ca. 95.000 hoofdtrefwoorden, verdeeld over 98.510 kolommen (49.255 pagina’s), inclusief de Aanvullingen.

Het aantal bronnen van het WNT bedraagt naar schatting 8500-10.000. Aanvankelijk werden alleen regelmatig gebruikte bronnen geregistreerd en verschenen opgaven daarvan in de afzonderlijke WNT-delen.
In 1943 werd de eerste cumulatieve bronnenlijst uitgebracht door redacteur C. Kruyskamp. Er volgden in 1953 en 1966 aanvullingen op.
Deze bronnenlijsten kan men ook op de cd-rom raadplegen.
Oud 3 februari 2010, 17:22   #6374
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Dank voor de toelichting Ernst Niessen.

En om nog even verder af te dwalen: wat zou ik graag dat hele WNT in mijn boekenkast hebben prijken. Dat is toch even net iets anders dan dezelfde inhoud op een CD-rom. Gewoon een willekeurig deel kunnen pakken en op een willekeurige bladzijde openen en beginnen te lezen. Zo zou ik uren, dagen, misschien wel weken kunnen doorbrengen. Zalig.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 17:31   #6375
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gaat nu nog een schokkender ontdekking doen. Bereid u maar voor op zelfkastijding. Want 'droogkuis' staat wel degelijk in mijn van Dale.
Had ik reeds lang vastgesteld. Wat betekent dat al jouw verbaal geweld en schaduwboksen rond "droogkuis-stomerij" een slag in het water was. Zoals zo dikwijls sta je te molenwieken zonder reden. Het is hoog tijd dat je volwassen wordt.
Oud 3 februari 2010, 17:32   #6376
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Had ik reeds lang vastgesteld. Wat betekent dat al jouw verbaal geweld en schaduwboksen rond "droogkuis-stomerij" een slag in het water was. Zoals zo dikwijls sta je te molenwieken zonder reden. Het is hoog tijd dat je volwassen wordt.
U moet de draad volgen in plaats van zo maar wat te komen vertellen. Ik ben niet over 'droogkuis' begonnen.
Oud 3 februari 2010, 17:42   #6377
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet de draad volgen in plaats van zo maar wat te komen vertellen. Ik ben niet over 'droogkuis' begonnen.
Dat was ook niet nodig. Ik zeg jou alleen maar welke conclusie ik trok wanneer ik het woord "droogkuis" in de Van Dale aantrof.
Oud 3 februari 2010, 17:45   #6378
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat was ook niet nodig. Ik zeg jou alleen maar welke conclusie ik trok wanneer ik het woord "droogkuis" in de Van Dale aantrof.
U kunt het emmeren over 'droogkuis' blijkbaar niet laten. En evenmin kunt u het laten, anderen daarvan de schuld te geven.
Oud 3 februari 2010, 17:54   #6379
Tron
Vreemdeling

Standaard

moest dit topic niet zo lang zijn zou ik de posts tellen van julie beiden waarin het woord droogkuis valt. Ik denk namelijk dat System zijn bijdrage een beetje onderschat.
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 18:07   #6380
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders zijn uitgaander. Men komt ze letterlijk overal ter wereld tegen. Belgen zijn honkvaster, en worden zenuwachtig als de kerktoren uit zicht raakt.
Negers stinken, Marokkanen pikken en Joden bedriegen. Zo'n beetje dat niveau. Sommige mensen stijgen soms boven zichzelf uit, anderen daarentegen ...
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be