Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2010, 18:47   #6481
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik heb de indruk dat jij een slecht mensbeeld hebt..

maar goed.
Waarom? (zie ook mijn volledig antwoord boven)
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 18:49   #6482
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er zijn vooral grote politieke tegenstellingen tussen de Nederlandstaligen en Franstaligen.
de Nederlandstaligen en Franstaligen komen amper met elkaar in contact tenzij rond de taalgrens en in Brussel.
En? Dat maakt het leven in België slecht?

Citaat:
de hoge belastingsdruk, de lage pensioenen zorgen voor steeds meer mensen met schulden, armoede, ... en de federale regering doet niets (komt vaak in het nieuws, maar daar kijk je waarschijnlijk niet naartoe).
Ja, Shadowke, ik kijk niet naar het nieuws toe (?) . Bedankt om me te informeren dat België eigenlijk een derdewereldland is. Dat de rest van de wereld dat niet vindt, inclusief elk onderzoek uitgevoerd door onafhankelijke onderzoeksinstituten, is niet belangrijk. Dat een piepklein land als België, zonder enige natuurlijke rijkdommen een HPI scoort van 12,4 (tussen Spanje en Australië in de ranking) is evenmin belangrijk. Dat België op de 17de plaats staat qua HDI (tussen Italië en Denemarken) op 182 landen ook niet. Rapport na rapport scoort België goed tot zeer goed, maar Shadowke, de man die wel naar het journaal kijkt, zegt dat het niet zo is. Allez dan, het is hier slecht leven. Ik moet dringend eens een krant lezen of het journaal opzetten ten huize Steve_M.

EDIT: ik spreek me overigens niet uit of het in Nederland beter of slechter leven is. In de statistieken scoren ze meestal iets hoger. Om daar nu uit af te leiden dat het in België slecht leven is, is natuurlijk ronduit onnozel.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 4 februari 2010 om 18:51.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 18:51   #6483
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik had het wel over enkel België.
maar blijkbaar past het weer niet in je plaatje (zoals gewoonlijk).
Maar wat hier voor België geldt, geldt hier ook voor Nederland. Dus het heeft geen zin om dit argument aan te halen.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 18:51.
Oud 4 februari 2010, 18:52   #6484
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht

Ja, Shadowke, ik kijk niet naar het nieuws toe (?) . Bedankt om me te informeren dat België eigenlijk een derdewereldland is. Dat de rest van de wereld dat niet vindt, inclusief elk onderzoek uitgevoerd door onafhankelijke onderzoeksinstituten, is niet belangrijk. Dat een piepklein land als België, zonder enige natuurlijke rijkdommen een HPI scoort van 12,4 (tussen Spanje en Australië in de ranking) is evenmin belangrijk. Dat België op de 17de plaats staat qua HDI (tussen Italië en Denemarken) op 182 landen ook niet. Rapport na rapport scoort België goed tot zeer goed, maar Shadowke, de man die wel naar het journaal kijkt, zegt dat het niet zo is. Allez dan, het is hier slecht leven. Ik moet dringend eens een krant lezen of het journaal opzetten ten huize Steve_M.

EDIT: ik spreek me overigens niet uit of het in Nederland beter of slechter leven is. In de statistieken scoren ze meestal iets hoger. Om daar nu uit af te leiden dat het in België slecht leven is, is natuurlijk ronduit onnozel.
heb je die criteria al gelezen?
neen dus want die waren niet objectief.

je verdedigt enkel België dus en niet de welzijn/welvaart van haar inwoners.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 18:53   #6485
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar wat hier voor België geldt, geldt hier ook voor Nederland. Dus het heeft geen zin om dit argument aan te halen.
Oud 4 februari 2010, 18:58   #6486
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat weet ik nog niet zo. Volgens een recent internationaal onderzoek bleek België qua levenskwaliteit op de 8ste plaats te komen van alle landen van de wereld. Nederland kwam niet in de top-10 voor.

Het Laatste Nieuws. 06 01 2010.
België is een goed land om in te wonen. Het bekleedt de achtste plaats in het lijstje van landen waar de levenskwaliteit het grootst is. Het lijstje werd opgesteld door het magazine International Living, dat de leefsituatie in 194 landen onderzocht. Voor de beoordeling werd rekening gehouden met de levenskost, het cultuur- en ontspanningsaanbod, het milieu en het klimaat, de veiligheid, de gezondheidsvoorzieningen, de infrastructuur en de economische situatie.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 19:02.
Oud 4 februari 2010, 18:58   #6487
Steve_M

Standaard

Citaat:
heb je die criteria al gelezen?
neen dus want die waren niet objectief.
Voor de HDI:

The HDI combines three dimensions:

Life expectancy at birth, as an index of population health and longevity
Knowledge and education, as measured by the adult literacy rate (with two-thirds weighting) and the combined primary, secondary, and tertiary gross enrollment ratio (with one-third weighting).
Standard of living, as measured by the natural logarithm of gross domestic product per capita at purchasing power parity.

Voor de HPI:

Indicators used are:

Probability at birth of not surviving to age 60 (% of cohort), 2000-2005. Varies from 7.1% for Japan to 11.8 for the USA. This is the indicator that is best known for all countries (including the ones not on the list). The USA has specific values associated with disease characteristics of poverty. Worse values start only at position 35 of the HDI, indicating that many countries could climb on an extended list based on this, knocking down lower ranked countries on the above list.
People lacking functional literacy skills (% of people scoring in the range called “Level 1” in the International Adult Literacy Survey, age 16-65, 1994-2003). Varies from 7.5% for Sweden to 47.0% for Italy. These figures are higher than most commonly cited illiteracy rates due to the choice of the literacy test.
Long-term unemployment (12 months or more, % of labour force), 2005. Varies from 0.4% for Norway to 5.0% for Germany. This indicator has by far the greatest variation, with a value as high as 9.3% at HDI position 37.
Population below 50% of median adjusted household disposable income (%), 1994-2002. Varies from 5.4% for Finland to 17% for the USA.

Hebben ze je in het journaal niet uitgelegd wat het verschil is tussen objectieve en subjectieve criteria? Veel objectiever dan dit komen ze niet, hoor. Een voorbeeld van een subjectief criterium is: Nederlandstaligen en Franstaligen hebben weinig contact met elkaar en daardoor is de levenskwaliteit lager.

Citaat:
je verdedigt enkel België dus en niet de welzijn/welvaart van haar inwoners.
Ik betwist dat het in België slecht leven is op basis van uiterst objectieve criteria. Jij daarentegen ...
Oud 4 februari 2010, 18:59   #6488
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat weet ik nog niet zo. Volgens een recent internationaal onderzoek bleek België qua levenskwaliteit op de 8ste plaats te komen van alle landen van de wereld. Nederland stond niet in deze top 10..
Ik weet het, maar ik wilde alleen maar de meest objectieve indices gebruiken. Bon, objectief voor de hele planeet behalve voor Shadowke, die vindt dit allemaal maar subjectief.
Oud 4 februari 2010, 19:03   #6489
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik weet het, maar ik wilde alleen maar de meest objectieve indices gebruiken. Bon, objectief voor de hele planeet behalve voor Shadowke, die vindt dit allemaal maar subjectief.
welvaart/welzijn voor alle inwoners bedoel ik wel.
de vele leefloners die aankloppen bij het OCMW (in stijgende lijn), de vele ouderen die moeten rondkomen met een klein pensioentje, de vele zelfmoorden, ...

België zal ondertussen wel al minstens 10 plaatsen gezakt zijn tov de laatste peiling.
we zullen zien de volgende keer wie gelijk heeft.
Oud 4 februari 2010, 19:10   #6490
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu, let wel. Al die onderzoeken zijn waard wat ze waard zijn. En wat ze waard zijn, weten we niet echt. Wat we echter wél weten, is dat andere landen ook volgens dezelfde maatstaven zijn onderzocht en beoordeeld.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 19:16.
Oud 4 februari 2010, 19:11   #6491
Steve_M

Standaard

Citaat:
welvaart/welzijn voor alle inwoners bedoel ik wel.
de vele leefloners die aankloppen bij het OCMW (in stijgende lijn), de vele ouderen die moeten rondkomen met een klein pensioentje, de vele zelfmoorden, ...

België zal ondertussen wel al minstens 10 plaatsen gezakt zijn tov de laatste peiling.
we zullen zien de volgende keer wie gelijk heeft.
Ook dat kunnen we nagaan:

HDI 2007/2008
België: 16de plaats

HDI 2008
België: 17de plaats

HDI 2009
België: 17de plaats

Tussen 2008 en 2009 was er dus geen verschil. In die indices wordt trouwens rekening gehouden met armoede enz.
Oud 4 februari 2010, 19:11   #6492
Steve_M

Standaard

Citaat:
Nu, let wel. Al die onderzoeken zijn waard wat ze waard zijn. En wat ze waard zijn, weten we niet echt. Wat we echter wél weten, is dat andere landen ook volgens dezelfde maatstaven zijn onderzocht.
Inderdaad.
Oud 4 februari 2010, 19:12   #6493
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja Shadowke, ik wil wel, maar als ge met dat plaatje gaat beginnen te zwaaien, dan zal ik tot mijn spijt dit ook moeten beginnen te doen. En meer dan gij met mij. Want ge antwoordt zeer vaak totaal naast de kwestie.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 19:40.
Oud 4 februari 2010, 19:27   #6494
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 19:29.
Oud 4 februari 2010, 19:30   #6495
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Iemand die zijn eigen leven feil had en zijn eigen broers zag sneuvelen, deed dat zeker niet om persoonlijk daarvan beter te worden.

Het geeft te denken dat mensen als u nog steeds geloven in de banvloek die Filips II uitvaardigde over Willem van Oranje en die talrijke onwaarheden bevatte om Willem van Oranje zo zwart mogelijk af te schilderen, de bevolking van hem te vervreemden en hem ... te vermoorden.
Ik hou me zelf ook meestal in. Maar dit kon ik niet laten schieten.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 19:44.
Oud 4 februari 2010, 19:36   #6496
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België goed leven?
*kuch*

je leeft blijkbaar niet in het heden.
Jij duidelijk niet.
Jij leeft in de tijd van 2 eeuwen geleden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 19:48   #6497
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[/color]
U moet eens uit uw apriorismen en uw dwanggedachte proberen te geraken. Waarom zou ik daar nu moeite mee hebben. Ik ben een geboren en getogen Limburger. Dus als de Voerstreek bij Limburg wordt gevoegd, dan kan ik daar toch niet rouwig om zijn. Maar Happart of niet, Nederlanders of niet, de Voer was Vlaams en bleef Vlaams. Dat was de deal. Happart kon daar geen moer aan veranderen. En de Nederlanders zeker niet.
Maar, zoals zo dikwijls ignoreer je volkomen wat anderen over een onderwerp schrijven. Ik heb het niet over het toevoegen van Voeren aan Limburg. Daar gaat het niet over. Die beslissing werd genomen in 1963. Maar, nog gedurende meer dan dertig jaar hebben Happart en andere pro-Luikse herrieschoppers het iedereen daar knap lastig gemaakt. Zodanig dat er in 1987 zelfs een regering over gevallen is. Waar zat jij gedurende die dertig jaar? Was je soms in coma? En dat herrieschoppen door de Luikse Walen had nog héél lang kunnen doorgaan. Tot tijdens de tweede helft van de jaren negentig het tij begon te keren met de gemeente-verkiezingen. En ik herhaal : gemeente-ambtenaren hebben mij bevestigd dat dit voor een flink stuk is te danken aan Nederlandse families in Voeren. System, die mensen weten het beter dan een wijsneuzige Limburgse schoolmeester.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 februari 2010 om 19:50.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 19:50   #6498
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
asielzoekers en migranten komen vooral naar hier voort ocmw, niet voor het goede leven.
waarom integreren ze dan zo moeilijk als het zo goed leven is in België?
Wat heeft het één met het ander te maken ?
Oud 4 februari 2010, 19:52   #6499
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

we hebben het hier over België, niet Nederland.
En de Tiense boer ploegde rustig verder.
Oud 4 februari 2010, 19:56   #6500
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat heeft het één met het ander te maken ?
iets wat je niet begrijpt als belgicist.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be