Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2010, 21:37   #6701
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij bleek uit de cijfers dat nergens in Europa expats zo lang blijven hangen als in Nederland. Het goede leven bestaat uit meer dan eten en drinken alleen. Dat is iets dat veel Belgen maar moeilijk kunnen begrijpen.
Eten, drinken en goed leven staat bij ons inderdaad op een hoger schavotje dan bij jullie en dat is iets wat veel Nederlanders maar moeilijk kunnen begrijpen.
Oud 5 februari 2010, 21:38   #6702
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nee, het is bedoeld als verklaring voor de Nederlandse gevoelens ten opzichte van Vlaanderen. Vlaanderen is vriendelijk, onschuldig, goed leven. Dat is althans het vooroordeel.
Het is inderdaad een vooroordeel.

In werkelijkheid is Vlaanderen een hok vol kippen zonder kop, een slangenkuil, een gifkikker-poel.

Dat komt omdat het een deel van Belgique is, van hetzelfde laken een pak, alleen nog een stuk smeriger.

(een beetje poëtische overdrijving mag wel, af en toe ).

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 21:39   #6703
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Kijk, dat is dus de fout die Nederlanders maar al te vaak maken.
Ze nemen zichzelf als standaard en leggen die standaard op aan anderen.

Voor hetzelfde kan ik zeggen dat je de opmerkingen van Belgen waarover je klaagt niet als beledigend mag nemen, maar dat je gewoon meer eelt moet kweken.

Iedereen heeft het recht behandeld te worden zoals hij dat verwacht en hoeft daar geen orders te krijgen van iemand anders, begrijp je?
Het vraagt nogal wat om mij te doen klagen. De enige opmerking waarover ik ben gestruikeld hier is van ene De Waal, dat Hollanders zouden kweken als ratten. Niet één brug maar vier bruggen te ver.

Waar jij kennelijk al van op je tenen getrapt bent is als ik zeg dat Vlamingen in het algemeen minder zelfverzekerd zijn dan Nederlanders.

Zie je het ordeverschil?

Los daarvan is inderdaad alles relatief, daar heb je wel een punt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 21:40   #6704
Alboreto

Standaard

Citaat:
Het valt mij wel op dat Nederlanders die er daadwerkelijk hebben gewoond doorgaans een stuk negatiever zijn dan de Nederlanders die Belgie alleen oppervlakkig kennen.
Ook dat is een universele waarheid en heeft weinig te maken met het nl-be probleem.
Als je niets van het buitenland kent zal je er neutraal tegenover staan.
Eens je er kennis mee hebt gemaakt zal je je oordeel kunnen over vellen.
En dat oordeel kan positief of negatief zijn.

Voor elke Nederlander die negatief staat tegenover België vind je er 10 die hier niet meer weg willen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 5 februari 2010 om 21:40.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 21:40   #6705
Hollander

Standaard

Citaat:
Eten, drinken en goed leven staat bij ons inderdaad op een hoger schavotje dan bij jullie en dat is iets wat veel Nederlanders maar moeilijk kunnen begrijpen.
Eten en drinken waren we het over eens. Dat je er nu goed leven bijzet is nog niet gestreden. Daarvoor hebben we wederzijds vergelijkende onderzoeken aangehaald en het leven in Nederland en België is beide zeer goed te noemen. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur in noordelijk of zuidelijk van de kloof.
Oud 5 februari 2010, 21:46   #6706
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik ken een Franstalig meisje dat voor haar "Erasmus" naar Gronigen moest.
Ze zag er eerst erg tegenop; maar wilde er achteraf bijna niet meer weg en is er zelfs nog een paar jaar blijven werken.
Zodra system terug op dit forum rondwaart moet je absoluut dit bericht een tweede maal posten.
Overigens, een goede (Vlaamse) vriendin van mijn vrouw woont ook in Nederland. Ze wil ook niet meer ruilen voor haar oorspronkelijk Vlaams woonoord (dat nochtans schilderachtig gelegen was).
Oud 5 februari 2010, 21:46   #6707
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het vraagt nogal wat om mij te doen klagen. De enige opmerking waarover ik ben gestruikeld hier is van ene De Waal, dat Hollanders zouden kweken als ratten. Niet één brug maar vier bruggen te ver.
Zo'n uitspraken zijn toch geen probleem?
Je moet gewoon wat meer eelt kweken.

Citaat:
Waar jij kennelijk al van op je tenen getrapt bent is als ik zeg dat Vlamingen in het algemeen minder zelfverzekerd zijn dan Nederlanders.
Ik ben zeker niet op mijn tenen getrapt, ik ben het op dat vlak zelfs redelijk eens met je.
Waar ik 'over val' is je bewering dat we 'wat eelt moeten kweken'

Het probleem is dat we elkaars normen proberen op te leggen.

Nederlanders vinden dat Belgen zelfzekerheid missen, Belgen vinden dat Nederlanders te arrogant zijn.

Zie je de gelijkenissen?
We hebben gewoon een andere cultuur, een andere ingesteldheid en gezien dit de norm is voelen we ons beiden bij deze ingesteldheid en die cultuur thuis.

Van zodra de ene groep de andere iets wil proberen op te leggen zijn we verkeerd bezig imho, en het is dat waar Ernst in de fout gaat door niet alleen ons zijn normen te willen opleggen, maar er blijkbaar niet van terugschrikt om dit onder lichte dwang te doen (zijn woorden).

Citaat:
Zie je het ordeverschil?
Natuurlijk zie ik dat, ik ben niet blind

Laatst gewijzigd door Alboreto : 5 februari 2010 om 21:52.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 21:47   #6708
Alboreto

Standaard

Citaat:
Eten en drinken waren we het over eens. Dat je er nu goed leven bijzet is nog niet gestreden. Daarvoor hebben we wederzijds vergelijkende onderzoeken aangehaald en het leven in Nederland en België is beide zeer goed te noemen. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur in noordelijk of zuidelijk van de kloof.
2
Oud 5 februari 2010, 21:49   #6709
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is dat juist iets wat men aan Belgie waardeerd. Bovendien is men in Nederland de achterstand snel aan het inhalen. Het regent nog net niet michelinsterren.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 21:49   #6710
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zie je het ordeverschil?

Los daarvan is inderdaad alles relatief, daar heb je wel een punt.
Dat sujet is hier op dit forum dan ook tot tweemaal toe eruit gewipt.
Oud 5 februari 2010, 21:50   #6711
Hollander

Standaard

Citaat:
Zie je de gelijkenissen?
We hebben gewoon een andere cultuur, een andere ingesteldheid en gezien dit de norm is voelen we ons beiden bij deze ingesteldheid en die cultuur thuis.
Ik heb met jou een minder groot cultuurverschil dan met mijn bloedeigen broer, dus wat mij betreft is jou classificatie 'andere cultuur' een flinke overschatting.

En uiteraard zijn er verschillen. dat houdt het leuk en spannend.
Oud 5 februari 2010, 21:50   #6712
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ook dat is een universele waarheid en heeft weinig te maken met het nl-be probleem.
Als je niets van het buitenland kent zal je er neutraal tegenover staan.
Veel Vlamingen zijn extreem negatief over Nederland(ers), terwijl ze er niets van weten. Andersom is dat een stuk minder.
Oud 5 februari 2010, 21:53   #6713
Hollander

Standaard

Citaat:
Volgens mij is dat juist iets wat men aan Belgie waardeerd. Bovendien is men in Nederland de achterstand snel aan het inhalen. Het regent nog net niet michelinsterren.
van mijn part kan het michelinsterren HAGELEN, onze (west)Nederlandse cultuur is gewoon niet zo culinair ingesteld. Wat niet wil zeggen dat we niet kunnen koken. En ook niet dat je hier niet lekker kan eten. Maar de gemiddelde burger hier heeft gewoon geen zin om een halve dag op de markt te struinen voor de beste lekkerste ingredienten en om vervolgens uren in de keuken te staan en daarna uitgebreid te tafelen met familie terwijl men over voedsel praat. Dat is onze interesse niet zo. In Frankrijk daarentegen is dat heel gewoon, en dat moeten ze lekker zelf weten. Wij zijn in andere dingen sterk.
Oud 5 februari 2010, 21:54   #6714
Alboreto

Standaard

Citaat:
En uiteraard zijn er verschillen. dat houdt het leuk en spannend.
Agreed.

zolang we vrienden blijven met respect voor elkaars diversiteit en niet proberen de andere normen proberen op te leggen, of zoals Ernst doet gaan zeggen wat de andere 'moet doen, desnoods onder lichte dwang'.

Laat het ons dus leuk en spannend houden
Oud 5 februari 2010, 21:54   #6715
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat sujet is hier op dit forum dan ook tot tweemaal toe eruit gewipt.
ik reken het de gemiddelde Vlaming dan ook helemaal niet aan wat dat sujet zegt. Ik zou er net zo tegen hebben geageerd als het een Groninger was.
Oud 5 februari 2010, 21:55   #6716
Alboreto

Standaard

Citaat:
van mijn part kan het michelinsterren HAGELEN, onze (west)Nederlandse cultuur is gewoon niet zo culinair ingesteld. Wat niet wil zeggen dat we niet kunnen koken. En ook niet dat je hier niet lekker kan eten. Maar de gemiddelde burger hier heeft gewoon geen zin om een halve dag op de markt te struinen voor de beste lekkerste ingredienten en om vervolgens uren in de keuken te staan en daarna uitgebreid te tafelen met familie terwijl men over voedsel praat. Dat is onze interesse niet zo. In Frankrijk daarentegen is dat heel gewoon, en dat moeten ze lekker zelf weten. Wij zijn in andere dingen sterk.
Ik ben het volledig eens met deze analyse.
Oud 5 februari 2010, 21:56   #6717
Shadowke

Standaard

Citaat:
ik volg deze stelling.
Vlamingen zijn dan ook géén Fransen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 februari 2010 om 21:57.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 21:57   #6718
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar de gemiddelde burger hier heeft gewoon geen zin om een halve dag op de markt te struinen voor de beste lekkerste ingredienten en om vervolgens uren in de keuken te staan en daarna uitgebreid te tafelen met familie terwijl men over voedsel praat.
Dan is de gemiddelde Vlaming ook niet bourgondischer dan de gemiddelde Nederlander. Want die zie ik dit ook niet doen.
Oud 5 februari 2010, 21:57   #6719
Hollander

Standaard

Citaat:
Agreed.

zolang we vrienden blijven met respect voor elkaars diversiteit en niet proberen de andere normen proberen op te leggen, of zoals Ernst doet gaan zeggen wat de andere 'moet doen, desnoods onder lichte dwang'.

Laat het ons dus leuk en spannend houden
ik proef toch een beetje angst bij je. Als Vlaanderen niet iets met Nederland wil doen dan doen jullie dat toch gewoon niet? Het is niet alsof wij met een leger klaar staan om jullie in te palmen. Bewaar me, we hebben het al druk genoeg zeg.
Daarnaast hebben we geen leger, dus van lichte dwang zal al helemaal niets terecht komen.
Oud 5 februari 2010, 21:58   #6720
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dan is de gemiddelde Vlaming ook niet bourgondischer dan de gemiddelde Nederlander. Want die zie ik dit ook niet doen.
ah Spinoza zijne 'frank' is gevallen dat Vlamingen toch niet zo slecht zijn en ook niet zo Latijns gericht zijn
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be