Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2010, 07:26   #8261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Typisch voor de Belgen die zich eerder met hun stad verbonden voelen.
Ook 11 juli kan weinig mensen op de been brengen. Men moet zelf gratis feest- en barbecuecheques uitdelen omdat de mensen uit hun huis zouden komen.
Alweer zit u fout. De subsidies waarover u spreekt zijn een ondersteuning voor initiatieven die mensen zelf nemen. Wilt u bijvoorbeeld een evenement organiseren in uw wijk, dan kunt u een aanvraag tot subsidie plaatsen. M.a.w. deze subsidies zijn een ondersteuning voor wat de mensen zelf op poten zetten en waardoor ze zelf mensen op de been brengen.

Dat is wel heel anders bij de Belgische feestdag waar de feesten grotendeels in Brussel worden gehouden en dan nog bijna volledig georchestreerd vanuit de overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 07:29   #8262
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
in Nederland heeft dat minder zin want het land is Nederlandstalig en de andere talen zoals Arabisch, Turks, enz... worden eigenlijk als minderwaardig gezien.
Als men aan 2-taligheid denkt; denkt men vaak enkel aan NL + FR of EN; eventueel Duits;
dat wordt als een rijkdom gezien maar als je op school NL spreekt en thuis Turks, Arabisch,.. dan wordt dat vaak als een probleem beschouwd..Terwijl Vlamingen die Vlamingen ontmoeten die in Wallonië wonen het afkeuren wanneer die Vlamingen geen NL hebben geleerd aan hun kinderen mar voor een eentalig Franstalige opvoeding hebben gezorgd: "toch jammer dat ze het Nederlands verleerd hebben hé".
In Vlaanderen heeft dat ook geen zin. De dominerende omgangstaal is hier het Nederlands (niet het Frans).

Ja, het is altijd jammer als een huistaal verdwijnt. Dat heeft evenwel niets te maken met de pedagogische problemen die een tweetalig onderwijs met zich meebrengt. Eentalig onderwijs met een anderstalige thuisomgeving hoeft niet noodzakelijk een beletsel te zijn voor een succesvolle schoolcarrière. Dat bewijzen de vele kinderen van Joodse, Griekse, Armeense... origine. Bijna steeds is de huistaal bij deze kinderen een andere dan hun schooltaal. In mijn ogen is niet zozeer deze diglossie een probleem, maar wel de houding die bijvoorbeeld Noord-Afrikaanse ouders en kinderen aannemen ten opzichte van de school in het algemeen en het studeren in het bijzonder.
Oud 24 februari 2010, 07:30   #8263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Klopt, wij zijn niet zo fanatiek in het patriottisme.

En om er zeker van te zijn dat we het hebben over de Vlaamse betekenis van het woord schrijf ik het er hier even bij:

enthousiast, fervent, gedreven
Inderdaad, "de" Belgen zijn dat niet. Er is immers niets om over enthousiast te zijn aan de Belgische staat. Ook niet over een zogezegde Belgische identiteit.
Oud 24 februari 2010, 07:39   #8264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen neen. U hebt bijvoorbeeld toch ook het boek gelezen van De Jonghe over de taalpolitiek van Willem I. Willem I sprak over de 'Walen' en over de 'Vlamingen' en de 'Duitstaligen' om de afzonderlijke taalgemeenschappen aan te duiden. En zo sprak men ook over de 'Belgen' of 'België' wanneer men de hele bevolking van het zuiden bedoelde. Dit was immers reeds een denominatie die in gebruik was vanaf de Oostenrijkers. De term 'Belgen' of 'België' was, met andere woorden, een synoniem voor de bevolking van de zuidelijke Nederlanden geworden sinds die tijd. En dus bestaat de term 'België', in de betekenis van de Zuidelijke Nederlanden, al lang voordat de staat België bestond. Dat lijkt me nogal duidelijk.

Waarom wringt u zich toch altijd zo in bochten om te trachten de historische realiteit naar uw hand te zetten? Meer dan waarschijnlijk om politieke redenen neem ik aan. Want de historische realiteit zegt u natuurlijk ook dat er al lang Belgen bestonden voordat België bestond. En dat die 'Belgen' praktisch op het hetzelfde grondgebied woonden als waar nu de 'Belgen' wonen. Zo werd de bevolking in het zuiden toch aangeduid sinds de Oostenrijkers in ieder geval.

Dus de slagzin 'Sire, il n'y a pas de Belges', die u en uw kompanen maar al te graag hanteren, is dus een volledige slag in het water en een historische leugen. Want die 'Belgen' bestonden wel degelijk. Als sinds de Oostenrijkers!
Allemaal naast de zaak. Uw redenering blijft immers niet kloppen.

a. U beweert dat de benamingen "Belg" en "België" ononderbroken in gebruik zijn gebleven vanaf de Romeinse tijd tot op heden; dit is een groteske historische fout.

b. U beweert aan de hand van een buitenlandse bron een binnenlandse naamgeving te kunnen bewijzen; dit is een groteske fout tegen iedere vorm van historische kritiek.

Kortom, wilt u bewijzen dat de punten waar zijn, dan hoort u

a. ons bronmateriaal te geven voor het gebruik van die benamingen in de periode vanaf de Germaanse volksverhuizingen tot aan de vooravond van de renaissance;

b. ons binnenlands bronmateriaal te geven dat die naamgeving aantoont.

Echter, zoals reeds aangetoond beschouwen de opstandelingen in de Oostenrijkse tijd zich, in de toenmalige Nederlandse taal, niet als "Belgen", maar wel als "Nederlanders". Daarom ook riepen ze de "Vereenigde Nederlandsche Staten" uit. Basisdocumenten uit die tijd - waarnaar ik reeds verwees - tonen dit aan. Het is pas na 1830 dat de Franse benaming uit de Oostenrijkse tijd Etats Belgiques unis tendentieus wordt omgezet tot "Verenigde Belgische Staten".

http://verenigdenederlanden.skynetbl...-en-de-brabant
Oud 24 februari 2010, 07:46   #8265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De term 'Belgen' of 'België' was, met andere woorden, een synoniem voor de bevolking van de zuidelijke Nederlanden geworden sinds die tijd. En dus bestaat de term 'België', in de betekenis van de Zuidelijke Nederlanden, al lang voordat de staat België bestond. Dat lijkt me nogal duidelijk.
Dit is tevens onjuist omdat u overduidelijk Oostenrijkse Nederlanden verwart met Zuidelijke Nederlanden. Het prinsbisdom Luik alsook enkele andere vorstendommen behoorden immers niet tot de Oostenrijkse erflanden.
Oud 24 februari 2010, 09:14   #8266
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Allemaal naast de zaak. Uw redenering blijft immers niet kloppen.

a. U beweert dat de benamingen "Belg" en "België" ononderbroken in gebruik zijn gebleven vanaf de Romeinse tijd tot op heden; dit is een groteske historische fout.

b. U beweert aan de hand van een buitenlandse bron een binnenlandse naamgeving te kunnen bewijzen; dit is een groteske fout tegen iedere vorm van historische kritiek.

Kortom, wilt u bewijzen dat de punten waar zijn, dan hoort u

a. ons bronmateriaal te geven voor het gebruik van die benamingen in de periode vanaf de Germaanse volksverhuizingen tot aan de vooravond van de renaissance;

b. ons binnenlands bronmateriaal te geven dat die naamgeving aantoont.

Echter, zoals reeds aangetoond beschouwen de opstandelingen in de Oostenrijkse tijd zich, in de toenmalige Nederlandse taal, niet als "Belgen", maar wel als "Nederlanders". Daarom ook riepen ze de "Vereenigde Nederlandsche Staten" uit. Basisdocumenten uit die tijd - waarnaar ik reeds verwees - tonen dit aan. Het is pas na 1830 dat de Franse benaming uit de Oostenrijkse tijd Etats Belgiques unis tendentieus wordt omgezet tot "Verenigde Belgische Staten".

http://verenigdenederlanden.skynetbl...-en-de-brabant
Daarover gaat de discussie niet. De discussie gaat over het feit dat te term 'Belgiê' en 'Belgen' al werd gebruikt in de tijd van Willem I en in de tijd van de Oostenrijkers, lang voordat België bestond. En dat die term sloeg op de bevolking van het zuiden, zeer zeker in de tijd van Willem I.

En wat u vertelt over de Belgische Nederlanden is ook onjuist. Want aan de opstand tegen de Oostenrijkers namen ook Walen deel, zoals deze van Henegouwen bijvoorbeeld.Dus ook Franstalig Henegouwen maakte deel uit van de Verenigde Belgische Staten en ook de mensen uit Waals Brabant. Bovendien heeft de term 'Verenigde Nederlandsche Staten' niets te maken met de Nederlandse taal, zoals u ons wil doen geloven, maar met de verwijzing naar de vroegere Lage Landen. Dus de kortstondige Verenigde Belgische/ Nederlandse Staten bestonden toen reeds uit Franstaligen en Nederlandstaligen. En de Zuidelijke Nederlanden onder Maria Theresia bestonden ook uit Franssprekenden en Nederlandssprekenden. Dat vergeet men wel eens. Of liever: dat verzwijgt men wel eens.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 09:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:48   #8267
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Daarover gaat de discussie niet. De discussie gaat over het feit dat te term 'Belgiê' en 'Belgen' al werd gebruikt in de tijd van Willem I en in de tijd van de Oostenrijkers, lang voordat België bestond. En dat die term sloeg op de bevolking van het zuiden, zeer zeker in de tijd van Willem I.

En wat u vertelt over de Belgische Nederlanden is ook onjuist. Want aan de opstand tegen de Oostenrijkers namen ook Walen deel, zoals deze van Henegouwen bijvoorbeeld.Dus ook Franstalig Henegouwen maakte deel uit van de Verenigde Belgische Staten en ook de mensen uit Waals Brabant. Bovendien heeft de term 'Verenigde Nederlandsche Staten' niets te maken met de Nederlandse taal, zoals u ons wil doen geloven, maar met de verwijzing naar de vroegere Lage Landen. Dus de kortstondige Verenigde Belgische/ Nederlandse Staten bestonden toen reeds uit Franstaligen en Nederlandstaligen. En de Zuidelijke Nederlanden onder Maria Theresia bestonden ook uit Franssprekenden en Nederlandssprekenden. Dat vergeet men wel eens. Of liever: dat verzwijgt men wel eens.
Hoe je het went of keert ,Zuid Nederland is altijd een wingewest geweest van
andere grote koloniale staten.
Van Spanje ,van Oostenrijk en tot op de dag van vandaag van Frankrijk.
Wat is een naam? Het gaat om het zelfbeschikkingsrecht van een volk en niet om een naam die de Romeinen hebben gegeven.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 24 februari 2010 om 09:56.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:51   #8268
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Van Spanje ,van Oostenrijk en tot op de dag van vandaag van Frankrijk.
Wat is een naam? Het gaat om het zelfbeschikkingsrecht van een volk en niet om een naam die de Romeinen hebben ggeven.
Wat is uw punt nu ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 09:55   #8269
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is uw punt nu ?
Dat de naam er niet toe doet.
Dat de voortdurende kolonialisatie van Zuid Nederland en de collaboratie daarmee door de Belgicisten, het ergste is dat een volk kan overkomen.
Oud 24 februari 2010, 09:57   #8270
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Van Spanje ,van Oostenrijk en tot op de dag van vandaag van Frankrijk.Wat is een naam? Het gaat om het zelfbeschikkingsrecht van een volk en niet om een naam die de Romeinen hebben ggeven.
U hebt anders niet veel zelfbestuur gegeven aan uw Friezen. U hebt hen zelfs hun eigen taal afgenomen of tenminste in die zin onderdrukt tot in het begin van de jaren '50 van vorige eeuw. Dus u bent slecht geplaatst om hier op te treden als zedenmeester.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 09:58.
Oud 24 februari 2010, 09:59   #8271
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
U hebt anders niet veel zelfbestuur gegeven aan uw Friezen. U hebt hen zelfs hun eigen taal afgenomen of tenminste in die zin onderdrukt tot in het begin van de jaren '50 van vorige eeuw. Dus u bent slecht geplaatst om hier op te treden als zedenmeester.
Oud 24 februari 2010, 10:04   #8272
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bent U geassimileerd door Shadowke ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 10:06   #8273
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk gemakkelijk om met dit plaatje te komen zwaaien, telkens wanneer een antwoord u niet aanstaat.

Ik had dit ook kunnen doen met uw vorig antwoord. Want toen ging de discussie over de denominatie 'Belgie' en 'Belgen' en u komt plotseling af met 'zelfbestuur voor een volk'.

Maar vermits u graag plaatjes ziet zwaaien, zal ik dan maar ook eens met een plaatje zwaaien:

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 10:12.
Oud 24 februari 2010, 10:17   #8274
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk gemakkelijk om met dit plaatje te komen zwaaien, telkens wanneer een antwoord u niet aanstaat.

Ik had dit ook kunnen doen met uw vorig antwoord. Want toen ging de discussie over de denominatie 'Belgie' en 'Belgen' en u komt plotseling af met 'zelfbestuur voor een volk'.

Maar vermits u graag plaatjes ziet zwaaien, zal ik dan maar ook eens met een plaatje zwaaien:
Oud 24 februari 2010, 11:04   #8275
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een originele Belgische vlag zo te zien.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 11:04.
Oud 24 februari 2010, 11:17   #8276
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gij zijt Belg, of ge dat nu plezant vindt of niet.
Ge zijt en ge blijft Belg.

Alternatief ?
Naar Nederland verhuizen en je laten naturaliseren.

Dan bent U misschien gelukkig.
Ik voel me hier goed en blijf hier. Je hebt trouwens meer reden om te verhuizen dan ik. Je vriendin is toch een Nederlandse? Wat me tot het volgende punt brengt die je Nederland-aversie zou kunnen verklaren : vermoedelijk heb je thuis niks in de pap te brokken zodat je enkel op dit forum je frustaties de vrije loop kan laten. Komt wel meer voor bij pestkoppen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 11:21   #8277
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Een originele Belgische vlag zo te zien.
Belgicisten zien overal en in alles Belgie
Oud 24 februari 2010, 11:25   #8278
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En dan kan hij vrolijk dit deuntje fluiten. Over de 'koetjes en de weiden'.

http://www.videosurf.com/video/ik-ho...intje-55293268
Dit liedje ken ik reeds vele decennia, toen jij vermoedelijk nog in de bloemkolen zat. De oringinele versie is trouwens veel mooier dan deze van heintje.
Oud 24 februari 2010, 11:30   #8279
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik voel me hier goed en blijf hier. Je hebt trouwens meer reden om te verhuizen dan ik. Je vriendin is toch een Nederlandse? Wat me tot het volgende punt brengt die je Nederland-aversie zou kunnen verklaren : vermoedelijk heb je thuis niks in de pap te brokken zodat je enkel op dit forum je frustaties de vrije loop kan laten. Komt wel meer voor bij pestkoppen.
Is dat écht? Tja, dat maakt het verschijnsel "Henri1" nog merkwaardiger. Nu ja, verrassingen zijn de wereld niet uit. Zo herinner ik me nog een stukje TV-reportage uit de tijd toen de Voerstreek regelmatig aan het koken was. De VRT-reporter had onder de balorige Happart-aanhangers een Nederlandse dame ontdekt. Niet alleen was ze een vurige fan van "Retour ?* Liège", ze vertikte het bovendien om de journalist in het Nederlands tewoord te staan. Misschien even vragen aan onze Henri1 of die Nederlandse dame soms zijn huidige vriendin niet is.
Oud 24 februari 2010, 11:45   #8280
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Is dat écht? Tja, dat maakt het verschijnsel "Henri1" nog merkwaardiger. Nu ja, verrassingen zijn de wereld niet uit. Zo herinner ik me nog een stukje TV-reportage uit de tijd toen de Voerstreek regelmatig aan het koken was. De VRT-reporter had onder de balorige Happart-aanhangers een Nederlandse dame ontdekt. Niet alleen was ze een vurige fan van "Retour ?* Liège", ze vertikte het bovendien om de journalist in het Nederlands tewoord te staan. Misschien even vragen aan onze Henri1 of die Nederlandse dame soms zijn huidige vriendin niet is.
Dit is echt. Henri1 himself heeft deze verklaring gedaan op dit forum. Hij heeft er zelfs bij vermeld dat hij bij zijn vriendin de mosterd haalt om zijn Nederlander-haat te etaleren. Je kostelijke opmerking over de Voerstreek zou best wel eens kunnen kloppen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be