Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2010, 12:44   #8481
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik weet niet of ik die term 'denigrerend' bedoeld had.

Overigens een interessant woord, dat "denigrerend".

Als we het letterlijk 'vertalen', krijgen we "ontzwartend".

k vind dat wel grappig.
Dat is dus fout wat u zegt.

Denigreren komt van het latijn 'denigrare'

Het woord denigrare kan gesplitst worden in:
nigrare = zwart maken.
de= helemaal, van boven naar onder.

De courante betekenis van 'de' is meestal 'van' of 'over', maar 'de' kan ook andere betekenissen hebben al naar gelang de context.

Dus 'denigrare' betekent eigenlijk : 'helemaal zwart maken'. Dus juist het tegenovergestelde van wat u stelt.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 12:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 12:46   #8482
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hetgeen u wat denigrerend 'francofilie' noemt, is te vergelijken met de huidige 'anglofilie'. De Nederlanders zijn hier heel goed in. Het Frans was toen de lingua Franca (samen in zekere zin met het Latijn) van de hogere, bestuurlijke elite. En dat was al het geval geruime tijd voordat de Oostenrijkers het voor het zeggen kregen. Herinner u de oude leuze van de Geuzen:"fidelles au Roy jusques ?* la besaçe".
Maar ook jij bent daar heel goed in. Je noemt jezelf immers system. "How do you do, Mr.system?". Je had ook voor "systeem" kunnen kiezen. En eigenlijk zou bij jou "système" nog beter passen. "Cela fait très belge, n'est-ce-pas?"
Oud 27 februari 2010, 12:47   #8483
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dus fout wat u zegt.

Denigreren komt van het latijn 'denigrare'

Het woord denigrare kan gesplitst worden in:
nigrare = zwart maken.
de = helemaal, van boven naar onder.

De courante betekenis van 'de' is meestal 'van' of 'over', maar 'de' kan ook andere betekenissen hebben al naar gelang de context.

dus 'denigrare' betekent dus eigenlijk : 'helemaal zwart maken'.
Spijtig genoeg ben ik blijkbaar niet onfeilbaar

Of moet ik zeggen: gelukkig maar?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 12:53   #8484
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar ook jij bent daar heel goed in. Je noemt jezelf immers system. "How do you do, Mr.system?". Je had ook voor "systeem" kunnen kiezen. En eigenlijk zou bij jou "système" nog beter passen. "Cela fait très belge, n'est-ce-pas?"
What's in a name. Gijzelf neemt toch ook een Latijnse (romaanse) naam aan. Wat nog niet wil zeggen dat ge daarom 'francofiel' zijt. En zo ben ik evenmin 'anglofiel'. En dus, nu zal ik eens besluiten zoals gij dat dikwijls doet : 'ge moet wat meer onder uw (protestantse?) kerk uitkomen en ook andere horizonten verkennen'!
Oud 27 februari 2010, 13:00   #8485
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Mij valt eerder op dat Nederland tegenwoordig minder beschaamd is om zijn moedertaal in vergelijking met het anglofiele Vlaanderen. Het feit dat vandaag nog geloofd wordt dat voor?*l Nederlanders aan die ziekte lijden is een relict uit het verleden.
Als ik een Nederlands krantenartikel lees dan zie ik "Westboro Doopsgezinde Kerk", waar men in Vlaanderen nog "Westboro Baptist Church" schrijft. Nog een betere indicator is wanneer een Vlaming en een Nederlander op hun beurt schelden. Een Vlaming zou "fuck!" roepen waar een Nederlander een hele resem bijvoeglijke naamwoorden opsomt.

Ook in het buitenland staat Nederland bekend als een 'zelfhatende natie' die het 'stiekem jammer' vindt dat het Engels er niet de moedertaal is. Dit gevoel wordt vooral versterkt doordat toeristen in Amsterdam aankomen en meer Engelstalige borden tegenkomt dan Nederlands en Nederlands met een accent beantwoord wordt in het Engels.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 februari 2010 om 13:06.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 13:02   #8486
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg ben ik blijkbaar niet onfeilbaar

Of moet ik zeggen: gelukkig maar?
Ik evenmin, alhoewel...
Oud 27 februari 2010, 13:06   #8487
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Mij valt eerder op dat Nederland tegenwoordig minder beschaamd is om zijn moedertaal in vergelijking met het anglofiele Vlaanderen. Het feit dta vandaag nog geloofd ordt dat voor?*l Nederlanders aan die ziekte lijden is een relict uit het verleden.
Als ik een Nederlands krantenartikel lees dan zie ik "Westboro Doopsgezinde Kerk", waar men in Vlaanderen nog "Westboro Baptist Church" schrijft. Nog een betere indicator is wanneer een Vlaming en een Nederlander op hun beurt schelden. Een Vlaming zou "fuck!" roepen waar een Nederlander een hele resem bijvoeglijke naamwoorden opsomt.

Ook in het buitenland staat Nederland bekend als een 'zelfhatende natie' die het 'stiekem jammer' vindt dat Engels niet de moedertaal is. Dit gevoel wordt vooral versterkt doordat toeristen in Amsterdam aankomen en meer Engelstalige borden tegenkomt dan Nederlands en Nederlands met een accent beantwoord wordt in het Engels.
Anglofiele Vlaanderen?U droomt zeker? Zeker niet meer anglofiel dan Nederland. De Nederlanders gebuiken soms meer Engelse woorden dan Nederlandse wanneer zij hun Nederlandse taal spreken. Dat is nu juist de 'issue' (zoals zij dit altijd zo graag formuleren).

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 13:08.
Oud 27 februari 2010, 13:08   #8488
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Anglofiele Vlaanderen?U droomt zeker? Zeker niet meer Anglofiel dan Nederland. De Nederlanders gebuiken soms meer Engels dan Nederlands wanneer zij hun Nederlandse taal spreken. Dat is nu juist de 'issue' (zoals zij dit altijd zo graag zeggen!
U lølt koek.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 13:11   #8489
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
What's in a name. Gijzelf neemt toch ook een Latijnse (romaanse) naam aan. Wat nog niet wil zeggen dat ge daarom 'francofiel' zijt. En zo ben ik evenmin 'anglofiel'. En dus, nu zal ik eens besluiten zoals gij dat dikwijls doet : 'ge moet wat meer onder uw (protestantse?) kerk uitkomen en ook andere horizonten verkennen'!
Met een Latijnse naam ben je nog niet Francofiel...
Oud 27 februari 2010, 13:15   #8490
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Anglofiele Vlaanderen?U droomt zeker? Zeker niet meer anglofiel dan Nederland. De Nederlanders gebuiken soms meer Engelse woorden dan Nederlandse wanneer zij hun Nederlandse taal spreken. Dat is nu juist de 'issue' (zoals zij dit altijd zo graag formuleren).
Dat is toch zo bij jongvolwassenen merk ik. De meeste Vlamingen op jongerenfora gebruiken een mengelmoes van Engels en Nederlands dat het niet mooi is. Ik kom dat niet tegen op bijvoorbeeld FOK.nl.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 februari 2010 om 13:18.
Oud 27 februari 2010, 13:17   #8491
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Met een Latijnse naam ben je nog niet Francofiel...
Neen, maar men had ook een Nederlandse naam kunnen kiezen. Tenslotte is het Latijn de moeder (of de vader) van alle Romaanse talen en dus zeker ook van het Frans. En dus, met een Engelse naam zijt ge daarom nog niet Anglofiel, zoals dat werd gesuggereerd en vice versa.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 13:19.
Oud 27 februari 2010, 13:20   #8492
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hollander is gewoon een 'pars pro toto' geworden in de loop der eeuwen om de inwoners van de Republiek aan te duiden. En dit omdat het nu eenmaal het rijke Holland was dat lange tijd de scepter zwaaide in de Republiek.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Een pars pro toto die bij de allermeeste niet-Hollandse inwoners van Nederland in meer of mindere mate wrevel opwekt.
Als Brabander heb ik er werkelijk een bloedhekel aan om Hollander genoemd te worden als men Nederlander bedoelt. Dat gaat zelfs zo ver dat ik bij het aanmoedigen van het Nederlands voetbalelftal in het stadion categorisch weiger om 'hup Holland hup' mee te zingen.
Hier had ik het dus over. Het wordt inderdaad gebruikt door derden als 'pars pro toto' om naar Nederlanders en Nederland te verwijzen. Daar staat tegenover dat deze 'pars pro toto'-term zeker niet algemeen aanvaard is in Nederland om naar onszelf te verwijzen. Het zal zeker voorkomen, maar het is ook (meer) omstreden, dit in tegenstelling tot Nederlander en Nederland. Kortom er zit zeker ook nog een verschil tussen hoe men zich noemt en hoe men genoemd wordt.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 27 februari 2010 om 13:26.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 13:21   #8493
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Slechte vergelijking, toegegeven.

Vlaams forum => http://www.9lives.be/forum
Nederlands forum => http://forum.fok.nl/

Uiteraard gebruikt men op een game-forum vaker Engels, maar het doet er ook enorm lelijk bij de politieke discussies. Mij valt echter op dat het bij Nederlanders vaak om aparte woorden gaat terwijl Vlamingen hele Engelse volzinnen gebruiken om de armoede in hun eigen moedertaal weg te moffelen.
Volgens mij zit het dogmatisch opdreunen van de mythe "vanouds is de Vlaming véél trotser op zijn taal, omdat hij er meer heeft voor moeten vechten!" deels aan de oorsprong ervan. Het was een waarheid en is het nog steeds voor oudere generaties, maar dat verandert pijlsnel.

Ik vind direct geen voorbeelden, maar ik kén één persoon die ernstig overdrijft in zijn Engels, misschien vandaar. Op zich overdrijft men volgens mij wel de Anglofilie in Nederland. Het is zeker niet van dien aard dat ze hun moedertaal wensen te vervangen, zoals sommige Vlamingen met het Frans deden...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 februari 2010 om 13:30.
Oud 27 februari 2010, 13:23   #8494
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, maar men had ook een Nederlandse naam kunnen kiezen. Tenslotte is het Latijn de moeder (of de vader) van alle Romaanse talen en dus zeker ook van het Frans. En dus, met een Engelse naam zijt ge daarom nog niet Anglofiel, zoals dat werd gesuggereerd en vice versa.
Nu we het er toch over hebben system; waarom juist die forumnaam? Is dat omdat u een systeemknecht van het belgicisme bent, of graag wilt zijn, of heeft u om een andere reden uw forumnaam gekozen?
Oud 27 februari 2010, 13:27   #8495
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Hier had ik het dus over. Het wordt inderdaad gebruikt door derden als 'pars pro toto' om naar Nederlanders en Nederland te verwijzen. Daar staat tegenover dat deze 'pars pro toto'-term zeker niet algemeen aanvaard is in Nederland om naar onszelf te verwijzen.
Neen, maar u weet ook de term 'Hollander' als pars pro toto, versterkt werd door het feit dat er ook een tijdje een Koninkrijk Holland bestond, dat tot 1813 stand hield. En toen was de term 'Hollander' geen 'pars' meer, maar sloeg het op de hele Noordelijke bevolking. En het is ongeveer na dit Koninkrijk Holland dat Willem I bij ons is neergestreken. En vandaar dat de term 'Hollander' hier in onze streken zeer lang ingeburgerd bleef. Ook in de briefwisseling uit de tijd van Willem I spreekt men nog altijd over 'Holland' en 'de Hollanders'.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 13:29.
Oud 27 februari 2010, 13:29   #8496
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik evenmin, alhoewel...
Die bescheidenheid toch,hier past maar één ding bij...

Dit dus...

http://www.youtube.com/watch?v=47T0WZTF_yo

Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 13:32   #8497
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Die bescheidenheid toch,hier past maar één ding bij...

Dit dus...

http://www.youtube.com/watch?v=47T0WZTF_yo

Nederigheid is de deugd der slaven. En waren de Vlamingen in de tijd wat minder nederig geweest... Alhoewel, zou zouden zich dan weer nederig opgesteld hebben tegenover de Hollanders. Zelfs nu, helaas,zijn sommige zogezegde Vlamingen de onderdanigheid zelve tegenover de onderdanen van Trix.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 13:34.
Oud 27 februari 2010, 13:34   #8498
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, maar u weet ook de term 'Hollander' als pars pro toto, versterkt werd door het feit dat er ook een tijdje een Koninkrijk Holland bestond, dat tot 1813 stand hield. En toen was de term 'Hollander' geen 'pars' meer, maar sloeg het op de hele Noordelijke bevolking. En het is ongeveer na dit Koninkrijk Holland dat Willem I bij ons is neergestreken. En vandaar dat de term 'Hollander' hier in onze streken zeer lang ingeburgerd bleef. Ook in de briefwisseling uit de tijd van Willem I spreekt men nog altijd over 'Holland' en 'de 'Hollanders.
Nu moet ik u toch corrigeren, het koninkrijk Holland (1806-1810) werd in 1810 ingelijfd door het Franse Keizerrijk. In 1813 waren de Noordelijke Nederlanden al met hulp van Pruisische en Russische troepen bevrijd, als onderdeel van de strijd tegen Napoleon, en werd de latere koning Willem I, soeverein vorst.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 27 februari 2010 om 13:35.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 13:38   #8499
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederigheid is de deugd der slaven. En waren de Vlamingen in de tijd wat minder nederig geweest... Alhoewel, zou zouden zich dan weer nederig opgesteld hebben tegenover de Hollanders. Zelfs nu, helaas,zijn sommige zogezegde Vlamingen de onderdanigheid zelve tegenover de onderdanen van Trix.
En dat is natuurlijk veel en veel erger dan dat het merendeel van de Vlamingen slaaf van het belgicistische systeem is.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 27 februari 2010 om 13:39.
Oud 27 februari 2010, 13:42   #8500
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat lijkt wel te kloppen, ja.

Net zoals 'Belg' eigenlijk een 'totum pro parte' is geworden.
In zekere zin is dit wel juist ja. Wat niet wegneemt dat betekenis van het woordje 'Belg' een heel reeks veranderingen ondergaan heeft in betekenis en in de loop der tijden verschillende ladingen is gaan dekken. Net zoals het woordje 'Limburg' of het woordje 'Noormannen' om nu maar wat te zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 13:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be