Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2010, 17:57   #9921
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet akkoord. Volgens mij is het Afrikaans gewoon, net zoals het Vlaams, Nederlands en niet zomaar een 'dochtertaal' van het Nederlands.
ditto
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 17:59   #9922
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Begin je nu niet een beetje te raaskallen, Henri?

Ik vraag mij echt af of je dit verzint of dat je nu bewust aan het provoceren bent.
ik vermoed iets met paddestoelen.
Oud 17 april 2010, 18:46   #9923
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou een geweldige stap voorwaarts zijn, als u dit dan ook gewoon Nederlands noemt.
Het zou een geweldige stap voorwaarts zijn moest ge eigenheid van de Belgen in het algemeen en de Vlaamse taal in het bijzonder erkennen.
Tenzij ge niet geïnteresseerd zijt in een goede samenwerking natuurlijk, want dat gevoel krijg ik meer en meer.
Oud 17 april 2010, 18:49   #9924
Alboreto

Standaard

Citaat:
Hmm. Hebt lang over dit antwoord nagedacht? Volgens mij heet de taal nog steeds gewoon Nederlands.
Even de Vandale er bij halen:

Citaat:
Vlaams:
1 Vlaams bn van, in, uit Vlaanderen: ~ Belang een politieke partij; ~e gaai; vgl gaai
2 Vlaams het; o het Nederlands zoals dat in Vlaanderen gesproken wordt
Dus als we het hebben over de Vlaamse taal, dan hebben we het per definitie van de Vandale over het Nederlands zoals het in Vlaanderen gesproken wordt.

Het woord Vlaams is dus perfect Nederlands en Vlaams.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 17 april 2010 om 18:50.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 18:51   #9925
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik denk eerder dat het aan het minderwaardigheidscomplex van Vlamingen zoals jij ligt.
Of aan de arrogantie van de Hollander zoals jij
Oud 17 april 2010, 18:55   #9926
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Probeer overigens a.u.b. niet te doen alsof mensen die walgen van de benaming Vlaams voor het Belgisch/Vlaams Nederlands (dus Nederlands) allemaal GN's zijn. Stijn Meuris, een notoire Belgicist, maakt immers zelf ook aanhoudend de Vlaams-taligheid belachelijk in Man Bijt Hond door het te linken aan provinciaal.
Nochtans is het maar een benaming van een taal. Het ene omvat het geheel, het andere beperkt zich tot een klein deel, vandaar die link aan bekrompenheid, gezien het doet denken aan die simpele zielen die denken dat regionale variatie een unicum is in de Lage Landen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 april 2010 om 18:57.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 19:10   #9927
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Probeer overigens a.u.b. niet te doen alsof mensen die walgen van de benaming Vlaams voor het Belgisch/Vlaams Nederlands (dus Nederlands) allemaal GN's zijn.
Hier op dit forum lijkt dat toch het geval te zijn.

Maar waar het me om gaat is dat de GN's, die ijveren voor een vereniging van twee volkeren totaal geen respect tonen voor Vlamingen en Belgen.

Hoe wil je dat dat wij die mensen serieus nemen?
Want als ze nu al geen rekening houden met onze eigenheid en eigenaardigheden, wat zegt dit dan over de toekomst?

Nu moeten ze nog iets hebben van ons, en ze beledigen, minachten en minimaliseren ons. Mochten de landen ooit een worden en ze moeten niets meer hebben van ons, dan ziet het er vrij somber uit voor ons.

Dat is het punt dat ik al de hele tijd probeer te maken, en zolang de GN's dat niet begrijpen zal er ook niets veranderen.
Oud 17 april 2010, 19:23   #9928
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Hier op dit forum lijkt dat toch het geval te zijn.
Steve M is een moderne Belgicist. Verder heb je ook mensen als azert en T'Serclaes die het opzettelijk gebruiken om mensen te jennen, waar men keer op keer in trapt en in het defensieve trekt, maar waarvan je duidelijk merkt dat ze die benaming 'Vlaams' als 'taal' bespotten, omdat het overduidelijk een variant is van een groter geheel.

Citaat:
Maar waar het me om gaat is dat de GN's, die ijveren voor een vereniging van twee volkeren totaal geen respect tonen voor Vlamingen en Belgen.
Dat zie je fout. Ze hebben weinig respect voor de invulling die jouw aanhang aan Vlamingen en Belgen geeft. Niet iedereen herkent zich daarin. Dit is misschien waarom jij je zo druk maakt in Ernst Niessens welbespraaktheid, terwijl eerder Henri1 heeft geopperd: „Ernst, jij kan beschaafd discussiëren en ik kan je moeilijk daarop aanpakken, maar...“ Volgens mij is het ook zo dat veel van de woede jouwerzijds het doet lijken alsof de Vlaming in zijn eigenheid misprezen wordt, maar dat is dus niet zo.
Waar veel GN's tegen zijn is die twee-maten-twee-gewichtenhouding. We hebben wel Franstalige Belgen ('français et patois' ofte 'la civilisation française et le folklore flamand' iemand?). In heel de Engelstalige wereld spreekt men Engels. Maar voor sommige types is het feit dat de Vlaming dezelfde taal spreekt als de Nederlander al een 'bedreiging'. Hiervan kokhalzen is nog steeds ver van onze eigenheid overboord willen gooien. Verder is het voor sommige GN's ook zo dat Nederland en Vlaanderen zélf geen homogene gehelen zijn en velen kennen een wij-gevoel met Nederlanders, inclusief ik. Het is ook een verschil in perceptie die aan de basis van het onbegrip ligt. Sommige mensen, waaronder jijzelf, denken dat dat ligt aan een te 'verhollandste' mentaliteit, maar ik merk daar in het dagelijkse leven niets van en woon heel mijn leven in Antwerpen en heel mijn familie is Vlaams.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 april 2010 om 19:31.
Oud 17 april 2010, 19:49   #9929
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of aan de arrogantie van de Hollander zoals jij
Nee. Dit zijn de feiten:

1) Het recht van Belgie op de IJzeren Rijn is in 1972 komen te vervallen. Desondanks is Nederland welwillend om die spoorlijn - die dwars door beschermd natuurgebied gaat - aan te leggen. Nederland wil daar een goede oplossing voor hebben. Bovendien is Wallonie altijd tegen de komst ervan geweest en ondertussen een procedure gestart om de spoorlijn tegen te houden.

2) De Westerschelde wordt gewoon uitgediept. De verdieping werd nota bene tegengehouden door een Vlaming.

3) Het Vlaamse/Belgische softdrugsbeleid is nog tegenstrijdiger dan het Nederlandse. In Jip en Janneketaal mag je in Vlaanderen blowen, maar geen wiet bezitten. In Nederland mag je wiet kopen, maar is de handel ervan verboden. De oplossing is de legalisatie van softdrugs.

4) Voetballers en voetbalcoaches kiezen de laatste tien a vijftien bijna altijd voor het grote geld. Dick Advokaat is daarop geen uitzondering.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 17 april 2010 om 19:50.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 19:51   #9930
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dat zie je fout.
Ik denk het niet.
Ik had vroeger een andere mening, want ik had ervaringen met Nederlanders die wel respect hadden voor Belgen.
Maar mensen zoals Ernste en aanhang (zoals je het zegt) hebben mij laten kennis maken met een andere Nederlander, die van de Dark Side zeg maar en dat heeft me tot een ander inzicht gebracht.

Citaat:
Ze hebben weinig respect voor de invulling die jouw aanhang aan Vlamingen en Belgen geeft.
Ik heb geen aanhang, maar ze hebben inderdaad weinig respect voor de invulling die ik en een groot gedeelte van de Belgische bevolking aan Vlamingen en Belgen heeft, voor zover zijn we het wel eens.

Citaat:
Dit is misschien waarom jij je zo druk maakt in Ernst Niessens welbespraaktheid
Welke welbespraaktheid?
Ten eerste maak ik met niet (meer) druk, ten tweede heb ik het over de arrogante onbeschoftheid van Ernst.

Citaat:
In heel de Engelstalige wereld spreekt men Engels.
Ja en ook Amerikaans, Canadees en Australisch.

Citaat:
Het is ook een verschil in perceptie die aan de basis van het onbegrip ligt. Sommige mensen, waaronder jijzelf, denken dat dat ligt aan een te 'verhollandste' mentaliteit, maar ik merk daar in het dagelijkse leven niets van en woon heel mijn leven in Antwerpen en heel mijn familie is Vlaams.
De mentaliteit van de Antwerpenaar ligt dan ook dichter bij die van de Nederlander, dat weet ik.
Dus je hebt inderdaad wel een andere perceptie op dat vlak, maar je maakt de fout dat de rest van Vlaanderen ook zo denkt.
Vlaanderen is even min homogeen dan Nederland, en dat besef je ook wel.

Maar ik wacht nu al ettelijke honderden posts op het antwoord dat niemand me blijkbaar kan geven: 'Waarom?'

Schaalvergroting is al weerlegd, want dan zijn we beter af bij een aansluiting bij Frankrijk die een grote invloed heeft op Europa.
Historiek is ook al weerlegd, want dat is er een van twist en onenigheid.
Oud 17 april 2010, 19:52   #9931
Alboreto

Standaard

Citaat:
Nee. Dit zijn de feiten:
Niet te veel overanalyseren.
Het was gewoon een stereotiep antwoord op een stereotiepe uitspraak van jou
Oud 17 april 2010, 19:57   #9932
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet te veel overanalyseren.
Het was gewoon een stereotiep antwoord op een stereotiepe uitspraak van jou
System kwam voor de zoveelste keer met een op hele en halve onwaarden gebaseerd anti-Nederlander verhaal op te proppen, dus dan verdiept hij een stereotiep antwoord. Aan jou wil ik nog best een uitleg geven.
Oud 17 april 2010, 20:08   #9933
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Nee. Dit zijn de feiten:

1) Het recht van Belgie op de IJzeren Rijn is in 1972 komen te vervallen. Desondanks is Nederland welwillend om die spoorlijn - die dwars door beschermd natuurgebied gaat - aan te leggen. Nederland wil daar een goede oplossing voor hebben. Bovendien is Wallonie altijd tegen de komst ervan geweest en ondertussen een procedure gestart om de spoorlijn tegen te houden.

2) De Westerschelde wordt gewoon uitgediept. De verdieping werd nota bene tegengehouden door een Vlaming.

3) Het Vlaamse/Belgische softdrugsbeleid is nog tegenstrijdiger dan het Nederlandse. In Jip en Janneketaal mag je in Vlaanderen blowen, maar geen wiet bezitten. In Nederland mag je wiet kopen, maar is de handel ervan verboden. De oplossing is de legalisatie van softdrugs.

4) Voetballers en voetbalcoaches kiezen de laatste tien a vijftien bijna altijd voor het grote geld. Dick Advokaat is daarop geen uitzondering.
Een logisch verhaal ,maar de meeste Belgen denken niet zo logisch.
Ze gaan nog steeds gebukt onder 15 jaar VKN 1815-1830.
Generatie op generatie zijn ze opgevoed met eerbied voor de Fransen en met minachting voor de Nederlanders.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 20:41   #9934
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk het niet.
Ik had vroeger een andere mening, want ik had ervaringen met Nederlanders die wel respect hadden voor Belgen.
Maar mensen zoals Ernste en aanhang (zoals je het zegt) hebben mij laten kennis maken met een andere Nederlander, die van de Dark Side zeg maar en dat heeft me tot een ander inzicht gebracht.
Dan verander je nogal snel van mening en dit voor een forum, op het internet. Persoonlijk vind ik dat Ernst wel respect heeft voor Vlamingen en vind ik dat je je soms kwaad maakt op hem bij de minste boutade die hij gebruikt.
Misschien klikt het gewoon niet tussen jullie. Let wel! ik ben het ook niet steeds met hem eens hè? Toch vind ik dat hij onder de GN'ers hier de meeste moeite doet ernstig te discussiëren, alleen is het moeilijk zo 100% van de tijd te blijven op dit forum.
Soms vraag ik me zelfs af of het jou niet irriteert dat iemand met GN'se sympathieën sympathiek overkomt. Ik vind jou vaak nogal lange tenen hebben.

Citaat:
Welke welbespraaktheid?
Ten eerste maak ik met niet (meer) druk, ten tweede heb ik het over de arrogante onbeschoftheid van Ernst.
Ik merk dus niets van die 'onbeschoftheid' van hem en die 'Nederlandse arrogantie' die jij ook op bijvoorbeeld Hollander of Liberalist_NL plakt snap ik evenmin (soms is arrogantie geen slechte eigenschap bovendien, maar ik vind dat Nederlanders beter zijn in zelfkritiek dan Vlamingen). Hij heeft alleen soms humor en gebruikt daarin spot, maar dat doen er zovelen hier. Hij is tenminste niet zuur als hij het doet.

Citaat:
Ja en ook Amerikaans, Canadees en Australisch.
In mijn ervaring zeggen ze hier 'American English' en 'Aussie English'. 'Canadian English' bestaat ook, maar daar gebruiken ze eerder gewoon 'English' denk ik. In het algemeen zie ik de overgrote meerderheid opperen 'English-speaking' te zijn.

Citaat:
Maar ik wacht nu al ettelijke honderden posts op het antwoord dat niemand me blijkbaar kan geven: 'Waarom?'

Schaalvergroting is al weerlegd, want dan zijn we beter af bij een aansluiting bij Frankrijk die een grote invloed heeft op Europa.
Historiek is ook al weerlegd, want dat is er een van twist en onenigheid.
Er is toch niet weerlegd? Alleen absurde dogmata jouwerzijds opgeworpen. Dat jij aansluiting bij Frankrijk als een optie ziet dan besef je volgens mij niet hoeveel meer contact er is tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Vlamingen en Fransen. In Frankrijk zouden we gewoon nog minder te zeggen hebben dan in België en Nederland! Verder vind ik het belachelijk dat je jezelf hier ernstig neemt. De meeste Vlamingen (op zelfhatende fransquillons na) zitten echt niet te wachten op de terugkomst van Napoléon, die als enige ons land wilde incorporeren in Groot-Frankrijk, iets wat zelfs de Duitsers nooit hebben gedaan met ons land.
Historiek is altijd met inbegrip van de Katholieke Kerk en de Francofonie en in tijden van hongersnoden, armoede, enz... waarin maar 0,05% stemrecht had en het volk geen inspraak verwachtte.
Je hebt er ook recente met de IJzeren Rijn, enz... maar ik zie niet veel Vlamingen daarin opgaan hoor... Net als met die mosselaffaire. Vlamingen waren collectief zogezegd in de clinch met Nederlanders. Niemand was onder de indruk van die kinderlijke opjutterij.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 april 2010 om 21:07.
Oud 17 april 2010, 20:50   #9935
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Een logisch verhaal ,maar de meeste Belgen denken niet zo logisch.
Ze gaan nog steeds gebukt onder 15 jaar VKN 1815-1830.
Generatie op generatie zijn ze opgevoed met eerbied voor de Fransen en met minachting voor de Nederlanders.
sidharta, het tij is echt aan het keren.
het grootnederlandisme begint zelfs terrein te winnen in Vlaanderen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 20:54   #9936
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sidharta, het tij is echt aan het keren.
het grootnederlandisme begint zelfs terrein te winnen in Vlaanderen.
In Nederland is men helaas nog voornamelijk onverschillig. Verschil is echter wel dat er tegenwoordig over gesproken wordt. Dat komt natuurlijk niet in het minst door de PVV en de interne heisa bij jullie helpt ook een handje mee.
Oud 17 april 2010, 21:02   #9937
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In Nederland is men helaas nog voornamelijk onverschillig. Verschil is echter wel dat er tegenwoordig over gesproken wordt. Dat komt natuurlijk niet in het minst door de PVV en de interne heisa bij jullie helpt ook een handje mee.
Dat klopt. In 2007 en 2008 kwamen Belgie en Vlaanderen veel in het nieuws.
Oud 17 april 2010, 21:03   #9938
Shadowke

Standaard

de website van leo belgicus begint ook druk bezocht te worden
daaraan merk ik het
Oud 17 april 2010, 21:13   #9939
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de website van leo belgicus begint ook druk bezocht te worden
daaraan merk ik het
Je hebt ook een slimme naam uitgekozen. Als mensen googelen naar de geschiedenis van de Nederlanden zie ze ook jouw site staan in de gevonden resultaten.
Oud 17 april 2010, 21:17   #9940
Shadowke

Standaard

Citaat:
Je hebt ook een slimme naam uitgekozen. Als mensen googelen naar de geschiedenis van de Nederlanden zie ze ook jouw site staan in de gevonden resultaten.
om een product te verkopen, heb je een goede naam nodig
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be