![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#10281 |
Minister-President
|
![]() Als inwoner van de Generaliteitslanden betreur ik wat er in het verleden is gebeurd. Maar ik zie niet hoe dat vandaag de dag nog zijn sporen nalaat. De Randstad is inderdaad een dominante regio. Maar afgezien van de taal zie ik niet hoe het karakter van ons Brabanders is aangetast. Enige verhollandsing die er zou zijn, valt in het niet bij de veramerikanisering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10282 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10283 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er wordt nog altijd vendelgezwaaid, carnaval gevierd, schutterijen en andere verenigingen telen wierig, en men is door verhollandsing ook niet gierig geworden of zoiets. Maar goed, system weet het vast allemaal veel en veel beter dan de mensen die er geboren en getogen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10284 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dat doen Vlamingen op Nederlandse sites net zo goed. Zodra het daar gaat over een hereniging van Nederland en Vlaanderen, komen de Vlamingen ook uit alle hoeken en gaten gekropen. Dus het idee van u dat Vlamingen niet op Nederlandse fora actief zijn klopt niet. En ook Nederlanders bemoeien zich nauwelijks met zuiver interne Belgische aangelegenheden. Citaat:
Afijn, dergelijke mechanismen ontbreken hier. Dit is maar een anoniem forum. Bovendien plaatste ik de betreffende reactie vrij laat op de avond, en na wat pintjes. Dus enige verzachtende omstandigheden zijn er wel. Bovendien doet het niets af aan de kern van mijn betoog. Ik beweer altijd dat veel(niet alle) Vlamingen een hekel hebben aan Hollanders. Wat dat betreft is het verschil tussen 60% en 40% niet relevant. Want 40% van alle Vlamingen die geen Nederlandesr als buren wil is nog steeds veel. U had mij gewoon de mogelijkheid moeten geven om mijn fout te erkennen. Daar moet ik nou de wenkbrauwen van fronsen. U fronst de wenkbrouwen vanwege het commentaar van sommige Nederlanders hier, terwijl ik ze toch redelijk beleefd vind. Maar u vindt het kennelijk normaal om iemand meteen te beschuldigen van leugens en verdraaiingen. Kenelijk zijn wij beiden met andere normen en waarden opgevoed. Citaat:
Laatst gewijzigd door Spinoza : 3 mei 2010 om 19:40. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10285 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10286 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2010 om 08:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10287 |
Banneling
|
![]() De katholieke vernedering van kinderen heeft ook lang genoeg geduurd en is nog steeds bezig dus wat is uw punt nu..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10289 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat bedoel jij met "kekelig"?
![]() |
#10290 |
Burger
|
![]() tja die vraag heb ik ook al eens indirect gesteld door te vragen waarom er zo weinig calvinisten in belgie/zuiderlijke nederlanden zijn. iets met onderdrukking en genocide volgens mij
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10291 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10292 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Helemaal geen onzin. U miskent de geschiedenis. Ik zeg gewoon dat de Generaliteitslanden katholiek gebieden waren die met geweld ingelijfd werden door de Republiek. En dat de Hollanders die gebieden zeer lang stiefmoederlijk hebben behandeld. Juist omdat die gebieden katholiek waren. Zo werden de Staatslanden economisch arm gehouden, katholieken werden er zwaar gediscrimineerd en het werd hen verboden hun erediensten te houden. De bevolking van de Staatslanden had geen enkele vertegenwoordiger in de Staten-Generaal. Telkens als men dit vroeg, werd dit hooghartig afgewezen door de Hollanders. Dit kwam natuurlijk omdat de Generaliteitslanden door het noorden beschouwd werden als een soort buffergebied die de eerste schok moest opvangen bij een eventuele aanval van de katholieke Spanjaarden of eventueel het katholieke Frankrijk. En vermits de bevolking in de Generaliteitslanden zelf katholiek was, vetrouwden de Hollanders deze zuiderse bevolking aldaar niet en moest deze bevolking onder de Hollandse protestantse knoet gehouden worden. Dat is gewoon de historische waarheid. ** Iets anders nu, dat toch in de sfeer ligt: ik raad iedere geïnteresseerde aan het pas verschenen boek van de Nederlander Atte Jongstra te lezen: 'De heldeninspecteur'. Het gaat om een historische roman, gesteund op degelijk historisch onderzoek, over de dagen van de Belgische Omwenteling. Misschien dat sommigen hier dan hun aprioristische ideeën over de Belgische Revolutie wat gaan bijschaven. Want het zal nodig zijn. ![]() Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10294 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 7 mei 2010 om 16:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10295 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U komt altijd af met het verhaaltje over de protestanten in het zuiden. Natuurlijk keur ik dat niet goed. Dat is nogal wiedes. Maar dat is een andere discussie. Bovendien, de ene (katholieke) onverdraagzaamheid verrechtvaardigt de andere (protestantse) niet. Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 16:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10296 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Krekelig" bestaat niet. Staat niet in de woordenlijst van de Nederlandse taal en al evenmin in de Van Dale. Je zult wel "kregelig" bedoelen zeker?
![]() |
#10297 |
Europees Commissaris
|
![]() En de gewesten Vlaanderen en Brabant door Filip de Tweedes leger met meer geweld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10298 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens is 'krekelig' Vlaams. Zuid-Nederlands dus. En het wordt zeer veel gebruikt hier bij ons. Tikt u overigens maar eens het woord 'krekelig' in op internet. Maar u zult, weer eens, uw schoolmeesterachtige neigingen niet hebben kunnen bedwingen neem ik aan. Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10299 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10300 | |