Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2010, 12:18   #10701
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Bovendien bestond het Heilige Roomse Rijk ook uit gebieden van het huidige Italie, waar dus geen Duits gesproken werd.
Net zo min als dat Bohemen en Moravie tot het gebied van de Duitse natie hebben behoord, maar wel deel van het Rijk waren. Het Heilige Roomse Rijk veranderde in haar bestaan vele malen haar vorm, maar de kern van het Rijk was de Duitse natie: Keizer en keurvorsten waren bijna allemaal Duitsers. Men kende in Duitsland al een breedgedragen "bijelkaar horen"-gevoel, lang voordat het Duitse Keizerrijk in 1870 is ontstaan.

De twee Duitslanden -en dat hoef ik hier niemand te zeggen- waren door twee met elkaar wedijverende politieke en economische systemen van elkaar gescheiden. De beide landen waren onversneden Duits gebleven. De nationaliteit werd niet in vraag gesteld. Daarom kon Willy Brandt dan ook na de eenwording van Duitsland in 1990 zeggen:"Jetzt wächst zusammen, was zusammen gehört."

Ik zie een Vlaamse natie naast een Nederlandse natie. Een Vlaming zal zich nooit een Nederlander kunnen voelen (een term als "Nederlandener" is volstrekt kunstmatige onzin). Die twee identiteiten zijn ontstaan nadat Nederland voor zichzelf is gaan beginnen, nadat de Reformatie haar in haar greep gekregen en de Bourgondische kreits is opgeblazen. Wanneer Nederland en Vlaanderen samen zouden gaan, dan ontstaat een volstrekt nieuw land, met een nieuw volk (Nederlandeners), maar nog steeds met twee oude naties Ik vrees dan weer opnieuw Belgische toestanden.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 12:28.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 12:24   #10702
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Dat is juist, maar tenminste was er toen al eeuwenlang sprake van een Duitse natie.
Oneens. Het vraagstuk wat de Duitse natie nou precies is, is een belangrijk terugkerend thema in de Duitse geschiedenis. Bovendien hield het Heilige Roomse Rijk in 1806 op met bestaan en vonden staat en natievorming pas na 1815 plaats.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 12:29   #10703
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oneens. Het vraagstuk wat de Duitse natie nou precies is, is een belangrijk terugkerend thema in de Duitse geschiedenis. Bovendien hield het Heilige Roomse Rijk in 1806 op met bestaan en vonden staat en natievorming pas na 1815 plaats.
Wat wilt u mij daar precies mee zeggen?
Oud 20 mei 2010, 12:31   #10704
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Net zo min als dat Bohemen en Moravie tot het gebied van de Duitse natie hebben behoord, maar wel deel van het Rijk waren. Het Heilige Roomse Rijk veranderde in haar bestaan vele malen haar vorm, maar de kern van het Rijk werd gevormd de Duitse natie. Keizer en keurvorsten waren bijna allemaal Duitsers. Duitsers kenden dus al een breedgedragen "bijelkaar horen"-gevoel, dat zijn vorm vond in het Heilige Roomse Rijk (der Duitse Natie), lang voordat het Duitse Keizerrijk in 1870 is ontstaan.
De meerderheid van inwoners van het Heilige Roomse Rijk sprak Duits, maar dat was naast het staatshoofd de enige verbintenis. Men voelde zich hoofdzakelijk verbonden met de streek. Zelfs het Duitse Keizerrijk was niet erg stabiel, vanwege het overwicht van Pruisen, de godsdienst en de politieke verdeelheid.

Citaat:
De twee Duitslanden -en dat hoef ik hier niemand te zeggen- waren door twee met elkaar wedijverende politieke en econonmische systemen van elkaar gescheiden. De beide landen waren onversneden Duits gebleven. De nationaliteit werd niet in vraag gesteld. Daarom kon Willy Brandt dan ook na de eenwording van Duitsland in 1990 zeggen:"Jetzt wächst zusammen, was zusammen gehört."
Dat klopt.

Citaat:
Ik zie een Vlaamse natie naast een Nederlandse natie. Die twee identiteiten zijn ontstaan nadat Nederland voor zichzelf is gaan beginnen, nadat de Reformatie haar in haar greep gekregen en de Bourgondische kreits is opgeblazen. In mijn visie is dus van een "hereniging" der Nederlanden geen sprake, omdat dat zou impliceren alsof de twee naties eigenlijk samen zouden horen. Wanneer Nederland en Vlaanderen samen zouden gaan, dan "wächst etwas künstlich zusammen was eigentlich nicht zusammen gehört."
En dat heeft helemaal niets te maken met de vraag of ik van mijn land houd of niet.
Het probleem van jouw stelling met betrekking tot Duitsland, is dat jij eigenlijk zegt dat Oostenrijkers en Duitsers een natie zijn. Vlamingen en Nederlanders behoren volgens jou dan weer niet tot dezelfde natie.
Oud 20 mei 2010, 12:34   #10705
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat wilt u mij daar precies mee zeggen?
Zie de post erna. Eigenlijk zeg je dat Oostenrijkers en Duitsers wel, maar Vlamingen en Nederlanders niet tot dezelfde natie behoren.
Oud 20 mei 2010, 12:37   #10706
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De meerderheid van inwoners van het Heilige Roomse Rijk sprak Duits, maar dat was naast het staatshoofd de enige verbintenis. Men voelde zich hoofdzakelijk verbonden met de streek. Zelfs het Duitse Keizerrijk was niet erg stabiel, vanwege het overwicht van Pruisen, de godsdienst en de politieke verdeelheid.
In de Middeleeuwen voelde iedereen zich verbonden aan de eigen streek. Maar hoe labiel het Rijk ook was, het was wel een boven de Duitse stammen staande politieke entiteit en bedoeld als opvolger van het Romeine Rijk.

Citaat:
Het probleem van jouw stelling met betrekking tot Duitsland, is dat jij eigenlijk zegt dat Oostenrijkers en Duitsers een natie zijn. Vlamingen en Nederlanders behoren volgens jou dan weer niet tot dezelfde natie.

Op die manier zouden Nederlanders en Vlamingen (uitgenomen de provincie Vlaanderen) eigenlijk ook bij de Duitse natie moeten behoren, want zij behoorden tenminste tot 1648 tot het Duitse deel van het Rijk (Bourgondische Kreits). Oostenrijkers en Duitsers zijn door de geschiedenis uitelkaar gegroeid. Ze beseffen een diepe stamverwantschap (die Nederlanders en Vlamingen ook hebben), maar er is geen diep gevoelde wens tot eenheid.
Als een meerderheid van de Nederlanders en Vlamingen zich voor een eenheid zouden uitspreken, dan heb ik mij er natuurlijk bij neer te leggen. Maar ik geloof er niet in.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 12:43.
Oud 20 mei 2010, 12:42   #10707
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de Middeleeuwen voelde iedereen zich verbonden aan de eigen streek. Maar hoe labiel het Rijk ook was, het was wel een boven de Duitse stammen staande politieke entiteit en bedoeld als opvolger van het Romeine Rijk.
Daar ben ik het mee eens.

Citaat:
Er is in beide landen geen breed gedragen "Zusammengehören"-gevoel (meer) aanwezig.
In Vlaanderen en Nederland is wel een kentering gaande sinds 2007. Peilingen wijzen uit dat een meerderheid van de Nederlanders een vereniging met Vlaanderen ziet zitten. Ook in Vlaanderen zeggen bekende figuren dat ze orangist zijn. Geert Wilders heeft in zijn verkiezingsprogramma staan dat Nederland en Vlaanderen nauwer moeten gaan samenwerken. Ook in de media en in het onderwijs zijn er samenwerkingsverbanden.
Oud 20 mei 2010, 13:12   #10708
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als ik goed zou zoeken misschien wel. Maar ik ga me daar niet mee bezig houden.
M.a.w. hebt u daar geen bewijs voor en is uw suggestie onterecht.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 13:13   #10709
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Vlaanderen en Nederland is wel een kentering gaande sinds 2007. Peilingen wijzen uit dat een meerderheid van de Nederlanders een vereniging met Vlaanderen ziet zitten. Ook in Vlaanderen zeggen bekende figuren dat ze orangist zijn. Geert Wilders heeft in zijn verkiezingsprogramma staan dat Nederland en Vlaanderen nauwer moeten gaan samenwerken. Ook in de media en in het onderwijs zijn er samenwerkingsverbanden.
De kans bestaat dat het momentum straks toeneemt, met de verkiezingen.

In Vlaanderen kunnen de partijen die positief staan t.o.v. Nederland (of Vlaamse onafhankelijkheid) samen op nooit vertoonde hoogtes gaan komen:

N-VA (met Groot-Nederlander de Wever, Orangist Bracke e.v.a.)
VB (besmette partij, maar met uitgesproken voorkeur voor innige samenwerking)
LDD.

en in Nederland vice versa

VVD (in de peilingen nu de grootste, bakermat van de Bolk)
PVV (Uitgesproken voorstander van hereniging)

een leuke fantasie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 13:17   #10710
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is juist, maar tenminste was er toen al eeuwenlang sprake van een Duitse natie.
De staatkundige eenwording van de Duitse natie kwam echter niet uit vrije wil, maar werd door Pruisen opgelegd. Wat de Nederlanden betreft: deze hebben ook lang in verschillende staatsverbanden samen gezeten en, wanneer daar geen sprake van was, bleef er een gevoel van saamhorigheid bestaan die wordt bevestigd door de immigratiegolven, culturele uitwisseling en diverse staatkundige toenaderingspogingen.
Oud 20 mei 2010, 13:31   #10711
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Neu, De Rotterdammer staat eerder onverschillig tegenover de ontwikkelingen rond Vlaanderen (en Nederland). Hij schrijft het een beetje provocatief, maar hij is verder ongevaarlijk.
Zo lopen er hier wel meer rond.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 13:40   #10712
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Orangisten bah bah bah. Ik heb medelijden met de Vlaming als ze daar nog eens onder komen te vallen.

Laatst gewijzigd door Fetai : 20 mei 2010 om 13:40.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 13:51   #10713
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Orangisten bah bah bah. Ik heb medelijden met de Vlaming als ze daar nog eens onder komen te vallen.
Van de regen in de drup.

Of van gematigd naar de shit......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 14:23   #10714
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een "natie" is een 19-de-eeuws begrip. Er was op zijn hoogst sprake van enig gevoel van saamhorigheid en een statenbond. Dat weerhield zijn leden er echter niet van om oorlog met elkaar te voeren. De situatie in de Nederlanden was ermee in veel opzichten te vergelijken.

Verder rept u over Italië helemaal geen woord. Dat land heb ik wel in dezelfde rij genoemd als Duitsland.
Oud 20 mei 2010, 14:28   #10715
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
De staatkundige eenwording van de Duitse natie kwam echter niet uit vrije wil, maar werd door Pruisen opgelegd. Wat de Nederlanden betreft: deze hebben ook lang in verschillende staatsverbanden samen gezeten en, wanneer daar geen sprake van was, bleef er een gevoel van saamhorigheid bestaan die wordt bevestigd door de immigratiegolven, culturele uitwisseling en diverse staatkundige toenaderingspogingen.
Ik wil dat graag een beetje nuanceren. De idee van nationale eenheid werd al veel eerder geformuleerd door de liberale beweging, die zich voor het eerst manifesteerde in 1832 tijdens het Hambacher Fest, waarbij de Ruine het decor vormde voor een vierdagenlange protest van 30.000 mensen. Dit feest werd geopend met de onsterfelijke woorden van toen bekende publicist Philipps Jakob Siebenpfeiffer: "„Es lebe das freie, das einige Deutschland! Hoch leben die Polen, der Deutschen Verbündete! Hoch leben die Franken, der Deutschen Brüder, die unsere Nationalität und unsere Selbständigkeit achten! Hoch lebe jedes Volk, das seine Ketten bricht und mit uns den Bund der Freiheit schwört! Vaterland - Volkshoheit - Völkerbund hoch!“ Aanleiding was het feit dat de Pfalzers zich niet wilde laten piepelen door de Beierse regering, die de relative zelfbeschikking, die de Pfalz onder de Fransen genoten hadden, wilde beknotten. Toen al werden de nationale kleuren vastgesteld: zwart-rood-goud, dezelfde kleuren die van de Weimarrepubliek en de Bondsrepubliek (alsmede de DDR).

De volgende stap van de eenwording van Duitsland was de liberale revolutie van maart 1848, die tot stand kwam onder de druk van de revolutionaire gebeurtenissen in Europa. Doelstelling ervan was een verenigd en vrij Duitsland met een Verfassung en een parlement, in dit geval de Pauluskirche in Frankfurt. De vorsten benoemden pijlsnel, om een eventuele liberale olievlek te voorkomen, liberalen in politiek verantwoordelijke posities. Helaas heeft dat parlement kort bestaan.

Pruisen heeft niet de eenwording als zodanig opgedrongen -die werd op zichzelf reeds breed gedragen door een heel groot deel van de Duitse bevolking- maar eerder zichzelf als dragende en centrum van het nieuwe Rijk, waar Oostenrijk eruit werd gelaten, niet in het minst omdat de Habsburgers de oudste rechten op de Duitse Keizerstroon hadden.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 14:34.
Oud 20 mei 2010, 14:29   #10716
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Verder rept u over Italië helemaal geen woord. Dat land heb ik wel in dezelfde rij genoemd als Duitsland.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik over Italie en haar eenwording niet veel weet. Bovendien, ik heb de idee dat we wat van het onderwerp aan het afdwalen zijn.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 14:31.
Oud 20 mei 2010, 14:32   #10717
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Nederland ziet een eenwording best zitten als het ze niets kost. Maar ik ken geen enkele partij die deze eenwording als kernstuk van haar programma heeft, behalve dan de Nederlandenenener-marginalen van Ernst Niessen en het Shadowke.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 14:33.
Oud 20 mei 2010, 14:34   #10718
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil dat graag een beetje nuanceren. De idee van nationale eenheid werd al veel eerder geformuleerd door de liberale beweging, die zich voor het eerst manifesteerde in 1832 tijdens het Hambacher Fest, waarbij de Ruine het decor vormde voor een vierdagenlange protest van 30.000 mensen. Dit feest werd geopend met de onsterfelijke woorden van toen bekende publicist Philipps Jakob Siebenpfeiffer: "„Es lebe das freie, das einige Deutschland! Hoch leben die Polen, der Deutschen Verbündete! Hoch leben die Franken, der Deutschen Brüder, die unsere Nationalität und unsere Selbständigkeit achten! Hoch lebe jedes Volk, das seine Ketten bricht und mit uns den Bund der Freiheit schwört! Vaterland - Volkshoheit - Völkerbund hoch!“ Aanleiding was het feit dat de Pfalzers zich niet wilde laten piepelen door de Beierse regering, die de relative zelfbeschikking, die de Pfalz onder de Fransen genoten hadden, wilde beknotten. Toen al werden de nationale kleuren vastgesteld: zwart-rood-goud, dezelfde kleuren die van de Weimarrepubliek en de Bondsrepubliek (alsmede de DDR).

De volgende stap van de eenwording van Duitsland was de liberale revolutie van maart 1848, die tot stand kwam onder de druk van de revolutionaire gebeurtenissen in Europa. Doelstelling ervan was een verenigd en vrij Duitsland met een Verfassung en een parlement, in dit geval de Pauluskirche in Frankfurt. De vorsten benoemden pijlsnel, om een eventuele liberale olievlek te voorkomen, liberalen in politiek verantwoordelijke posities.

Pruisen heeft niet de eenwording als zodanig opgedrongen -die werd op zichzelf reeds breed gedragen door een heel groot deel van de Duitse bevolking- maar eerder zichzelf als dragende en centrum van het nieuwe Rijk, waar Oostenrijk eruit werd gelaten, niet in het minst omdat de Habsburgers de oudste rechten op de Duitse Keizerstroon hadden.
Je zou bijna kunnen zeggen. dat het eerder andersom was, de eenwording werd eerder aan de leiders van Pruisen opgedrongen (zowel Wilhelm I als Bismarck, waren aanvankelijk niet echte voorstanders), waarna Pruisen uiteindelijk een beleid had van als er toch een verenigd Duitsland moet komen, dan wel een Pruisisch verenigd Duitsland.
Oud 20 mei 2010, 14:35   #10719
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zo lopen er hier wel meer rond.
Onverschilligheid is iets anders als scepsis.
Oud 20 mei 2010, 14:37   #10720
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Je zou bijna kunnen zeggen. dat het eerder andersom was, de eenwording werd eerder aan de leiders van Pruisen opgedrongen (zowel Wilhelm I als Bismarck, waren aanvankelijk niet echte voorstanders), waarna Pruisen uiteindelijk een beleid had van als er toch een verenigd Duitsland moet komen, dan wel een Pruisisch verenigd Duitsland.
Dat klopt. Als die liberale beweging niet zo penetrant aanwezig was geweest en niet op een eenwording aangedrongen had, was er nooit een Duits keizerrijk gekomen. Hooguit een dwangvereniging, omdat Pruisen langzaam alle kleinere staten opgegeten had.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be