![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#10701 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De twee Duitslanden -en dat hoef ik hier niemand te zeggen- waren door twee met elkaar wedijverende politieke en economische systemen van elkaar gescheiden. De beide landen waren onversneden Duits gebleven. De nationaliteit werd niet in vraag gesteld. Daarom kon Willy Brandt dan ook na de eenwording van Duitsland in 1990 zeggen:"Jetzt wächst zusammen, was zusammen gehört." Ik zie een Vlaamse natie naast een Nederlandse natie. Een Vlaming zal zich nooit een Nederlander kunnen voelen (een term als "Nederlandener" is volstrekt kunstmatige onzin). Die twee identiteiten zijn ontstaan nadat Nederland voor zichzelf is gaan beginnen, nadat de Reformatie haar in haar greep gekregen en de Bourgondische kreits is opgeblazen. Wanneer Nederland en Vlaanderen samen zouden gaan, dan ontstaat een volstrekt nieuw land, met een nieuw volk (Nederlandeners), maar nog steeds met twee oude naties Ik vrees dan weer opnieuw Belgische toestanden. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10702 |
Europees Commissaris
|
![]() Oneens. Het vraagstuk wat de Duitse natie nou precies is, is een belangrijk terugkerend thema in de Duitse geschiedenis. Bovendien hield het Heilige Roomse Rijk in 1806 op met bestaan en vonden staat en natievorming pas na 1815 plaats.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10703 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wat wilt u mij daar precies mee zeggen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10704 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10705 |
Europees Commissaris
|
![]() Zie de post erna. Eigenlijk zeg je dat Oostenrijkers en Duitsers wel, maar Vlamingen en Nederlanders niet tot dezelfde natie behoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10706 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Op die manier zouden Nederlanders en Vlamingen (uitgenomen de provincie Vlaanderen) eigenlijk ook bij de Duitse natie moeten behoren, want zij behoorden tenminste tot 1648 tot het Duitse deel van het Rijk (Bourgondische Kreits). Oostenrijkers en Duitsers zijn door de geschiedenis uitelkaar gegroeid. Ze beseffen een diepe stamverwantschap (die Nederlanders en Vlamingen ook hebben), maar er is geen diep gevoelde wens tot eenheid. Als een meerderheid van de Nederlanders en Vlamingen zich voor een eenheid zouden uitspreken, dan heb ik mij er natuurlijk bij neer te leggen. Maar ik geloof er niet in. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 12:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10707 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen en Nederland is wel een kentering gaande sinds 2007. Peilingen wijzen uit dat een meerderheid van de Nederlanders een vereniging met Vlaanderen ziet zitten. Ook in Vlaanderen zeggen bekende figuren dat ze orangist zijn. Geert Wilders heeft in zijn verkiezingsprogramma staan dat Nederland en Vlaanderen nauwer moeten gaan samenwerken. Ook in de media en in het onderwijs zijn er samenwerkingsverbanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10708 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10709 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen kunnen de partijen die positief staan t.o.v. Nederland (of Vlaamse onafhankelijkheid) samen op nooit vertoonde hoogtes gaan komen: N-VA (met Groot-Nederlander de Wever, Orangist Bracke e.v.a.) VB (besmette partij, maar met uitgesproken voorkeur voor innige samenwerking) LDD. en in Nederland vice versa VVD (in de peilingen nu de grootste, bakermat van de Bolk) PVV (Uitgesproken voorstander van hereniging) een leuke fantasie.
![]() |
![]() |
#10710 |
Staatssecretaris
|
![]() De staatkundige eenwording van de Duitse natie kwam echter niet uit vrije wil, maar werd door Pruisen opgelegd. Wat de Nederlanden betreft: deze hebben ook lang in verschillende staatsverbanden samen gezeten en, wanneer daar geen sprake van was, bleef er een gevoel van saamhorigheid bestaan die wordt bevestigd door de immigratiegolven, culturele uitwisseling en diverse staatkundige toenaderingspogingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10711 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10712 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Fetai : 20 mei 2010 om 13:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10713 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10714 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Verder rept u over Italië helemaal geen woord. Dat land heb ik wel in dezelfde rij genoemd als Duitsland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10715 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De volgende stap van de eenwording van Duitsland was de liberale revolutie van maart 1848, die tot stand kwam onder de druk van de revolutionaire gebeurtenissen in Europa. Doelstelling ervan was een verenigd en vrij Duitsland met een Verfassung en een parlement, in dit geval de Pauluskirche in Frankfurt. De vorsten benoemden pijlsnel, om een eventuele liberale olievlek te voorkomen, liberalen in politiek verantwoordelijke posities. Helaas heeft dat parlement kort bestaan. Pruisen heeft niet de eenwording als zodanig opgedrongen -die werd op zichzelf reeds breed gedragen door een heel groot deel van de Duitse bevolking- maar eerder zichzelf als dragende en centrum van het nieuwe Rijk, waar Oostenrijk eruit werd gelaten, niet in het minst omdat de Habsburgers de oudste rechten op de Duitse Keizerstroon hadden. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10716 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik moet eerlijk bekennen dat ik over Italie en haar eenwording niet veel weet. Bovendien, ik heb de idee dat we wat van het onderwerp aan het afdwalen zijn.
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10717 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nederland ziet een eenwording best zitten als het ze niets kost. Maar ik ken geen enkele partij die deze eenwording als kernstuk van haar programma heeft, behalve dan de Nederlandenenener-marginalen van Ernst Niessen en het Shadowke.
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 14:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10718 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |