![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#10881 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En ik veroordeel geen hele bevolkingsgroep.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 23 mei 2010 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10882 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is uw volste recht uiteraard. Trouwens, hoe toekomstige generaties over België denken hangt af aan hoe respectabel het land wordt. Ik ben geen romantisch nationalist en Walen zijn dat nog minder dan Vlamingen, volgens mij.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10883 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar die persoon voelt zich zeker en vast veel meer verbonden met Frankrijk dan met Vlaanderen net als de meeste Franstaligen uit België. Pas op, ik zeg niet dat die persoon rattachist is en dat de meeste Franstaligen uit België rattachisten zouden zijn maar het verband met Frankrijk via de media of via de cultuur is wel sterk aanwezig, dat ze het toegeven of niet.
Laatst gewijzigd door Everytime : 23 mei 2010 om 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10884 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik merk toch dat ze met Franse cultuur bezig is (logisch), zo vond de de film Le Placard een goede komedie. Ik heb absoluut geen idee van het bestaan van die film. ![]() Ze wordt ook niet graag 'Frans' genoemd, maar Frankrijk beïnvloedt Wallonië wel het sterkst, dat heb ik haar weten vertellen (Wallonië is bescheidener dan Frankrijk). Maar goed, gewoon omdat ze als anti-nationalist wil overkomen kan dat zo zijn.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10885 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 23 mei 2010 om 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10886 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens mij is de toetredingsdrempel om geïnteresseerd te geraken in het Nederlands hoger dan voor bijvoorbeeld het Frans, het Duits, het Engels. Zeker niet omdat onze taal arm zou zijn. Vandaag heb ik nog een discussie gevoerd over Vlamingen die steeds in het Engels citeren, ook al is het origineel geen Engels. Je moet oppassen om niet als 'bekakt' of 'zeurderig' over te komen hoor! Daar zit volgens mij een grote bron van de reputatie van de 'zure Vlaming' in te vinden. Erg moeilijk uit te leggen aan een Franstalige waarom het Nederlands interessant is voor hem buiten het economisch nut.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10887 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10888 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10889 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10890 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10891 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10892 | |
Europees Commissaris
|
![]() Maar dat ligt niet aan de taal zelf.
![]() |
![]() |
![]() |
#10893 | |
|
![]() Citaat:
Frans bijvoorbeeld, dat vind ik voor geen meter bekken. Duits is werkelijk een schitterende taal (vooral geschreven), ik wou dat ik het beter beheerste.
![]() |
![]() |
#10894 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Nederlanders echter, die richten zich inderdaad vaak op protestantse Anglo-Saksische landen. Dat heeft zo zijn historische reden. Maar vandaar ook dat wij Vlamingen een andere mentaliteit hebben dan de Nederlanders. Wij zien de zaken vaak anders, wij kijken anders tegen het leven aan, kortom wij leven anders en voelen de Nederlanders vaak aan als 'verschillend' van ons, ook al hebben wij plus minus dezelfde taal. Soms plus en soms minus dan. Dat zijn de feiten. Feiten, die hun oorsprong vinden in de geografische ligging van Vlaanderen, in de verschillen in religieuze beleving (vroeger heel belangrijk) en de daaruit voortvloeiende moraal die geïnstitutionaliseerd werd, kortom in een ver verleden. Laatst gewijzigd door system : 24 mei 2010 om 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10895 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10896 | |
|
![]() Citaat:
ik hoorde een Franstalige die achtentachtig op een bord las en hij dacht meteen aan Achtung Achtung en kreeg er koude rillingen van. ook snel werd bij hem als SChnell, schnell uitgesproken en ik dacht dat hij er ook Aufmachen!!! bij dacht. Laatst gewijzigd door azert : 24 mei 2010 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10897 |
|
![]() ik vind Italiaans een beetje te 'ratatatakketakketakketaaaaa', maar je hebt wel een punt.
![]() |
#10898 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10899 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |