Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 22:54   #10881
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En Uw persoonlijke ervaring wordt gelijk de maatstaf om een héle bevolkingsgroep te veroordelen...
Erg kort door de bocht mijn beste...
Misschien wel kort door de bocht, maar wat ik hoor van sommige mensen komt niet overeen met mijn persoonlijke ervaringen. En die mening mag ook wel eens gebracht worden denk ik.

En ik veroordeel geen hele bevolkingsgroep.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 23 mei 2010 om 22:56.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 22:57   #10882
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Misschien wel, maar wat ik hoor van sommige mensen komt niet overeen met mijn persoonlijke ervaringen. En die mening mag ook wel eens gebracht worden denk ik.
Dat is uw volste recht uiteraard. Trouwens, hoe toekomstige generaties over België denken hangt af aan hoe respectabel het land wordt. Ik ben geen romantisch nationalist en Walen zijn dat nog minder dan Vlamingen, volgens mij.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:00.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 23:01   #10883
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Die persoon is dus perfect tweetalig. Ze spreek Nederlands op B2-niveau en mag in Nederlandse en Vlaamse universiteiten studeren indien ze die ambitie heeft.
Maar die persoon voelt zich zeker en vast veel meer verbonden met Frankrijk dan met Vlaanderen net als de meeste Franstaligen uit België. Pas op, ik zeg niet dat die persoon rattachist is en dat de meeste Franstaligen uit België rattachisten zouden zijn maar het verband met Frankrijk via de media of via de cultuur is wel sterk aanwezig, dat ze het toegeven of niet.

Laatst gewijzigd door Everytime : 23 mei 2010 om 23:02.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 23:05   #10884
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar die persoon voelt zich zeker en vast veel meer verbonden met Frankrijk dan met Vlaanderen net als de meeste Franstaligen uit België. Pas op, ik zeg niet dat die persoon rattachist is en dat de meeste Franstaligen uit België rattachisten zouden zijn maar het verband met Frankrijk via de media of via de cultuur is wel sterk aanwezig, dat ze het toegeven of niet.
Helemaal geen rattachist, ook geen Belgicist en uiteraard niet sympathiserend met Vlaams-nationalisme. Maar ik haal die onderwerpen niet zo aan, we negeren het communautaire voor de goede sfeer.
Maar ik merk toch dat ze met Franse cultuur bezig is (logisch), zo vond de de film Le Placard een goede komedie. Ik heb absoluut geen idee van het bestaan van die film.

Ze wordt ook niet graag 'Frans' genoemd, maar Frankrijk beïnvloedt Wallonië wel het sterkst, dat heb ik haar weten vertellen (Wallonië is bescheidener dan Frankrijk). Maar goed, gewoon omdat ze als anti-nationalist wil overkomen kan dat zo zijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:14.
Oud 23 mei 2010, 23:14   #10885
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal geen rattachist, ook geen Belgicist en uiteraard niet sympathiserend met Vlaams-nationalisme. Maar ik haal die onderwerpen niet zo aan, we negeren het communautaire voor de goede sfeer.
Maar ik merk toch dat ze met Franse cultuur bezig is (logisch), zo vond de de film Le Placard een goede komedie. Ik heb absoluut geen idee van het bestaan van die film.

Ze wordt ook niet graag 'Frans' genoemd, maar Frankrijk beïnvloedt Wallonië wel het sterkst, dat heb ik haar weten vertellen (Wallonië is bescheidener dan Frankrijk).
"Le Placard"? Een van de acteurs kent u zonder twijfel, misschien een van de enige bekende Franse acteurs in Vlaanderen : Gérard Depardieu! Voor de rest : Daniel Auteuil, Michèle Laroque, Michel Aumont...............onbekende namen voor het gros van de Vlaamse bevolking!

Laatst gewijzigd door Everytime : 23 mei 2010 om 23:15.
Oud 23 mei 2010, 23:19   #10886
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"Le Placard"? Een van de acteurs kent u zonder twijfel, misschien een van de enige bekende Franse acteurs in Vlaanderen : Gérard Depardieu! Voor de rest : Daniel Auteuil, Michèle Laroque, Michel Aumont...............onbekende namen voor het gros van de Vlaamse bevolking!
De Vlaamse bevolking is vooral gefixeerd op Angel-Saksische cultuur. Op Lesoir zijn er ook Franstaligen die beweren dat ze Engels praten met Vlamingen (is het gemakkelijkst zo). Verwondert me weinig, want audio-visuele cultuur is bij ons vrijwel Engelstalig en dat is iets wat sprekers van grotere talen misschien als een armoede beschouwen. De gewone man is niet geïnteresseerd in literatuur (die bovendien ook érg rijk is in het Frans, het Duits en het Engels).
Volgens mij is de toetredingsdrempel om geïnteresseerd te geraken in het Nederlands hoger dan voor bijvoorbeeld het Frans, het Duits, het Engels. Zeker niet omdat onze taal arm zou zijn.

Vandaag heb ik nog een discussie gevoerd over Vlamingen die steeds in het Engels citeren, ook al is het origineel geen Engels. Je moet oppassen om niet als 'bekakt' of 'zeurderig' over te komen hoor! Daar zit volgens mij een grote bron van de reputatie van de 'zure Vlaming' in te vinden. Erg moeilijk uit te leggen aan een Franstalige waarom het Nederlands interessant is voor hem buiten het economisch nut.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:24.
Oud 23 mei 2010, 23:28   #10887
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse bevolking is vooral gefixeerd op Angel-Saksische cultuur. Op Lesoir zijn er ook Franstaligen die beweren dat ze Engels praten met Vlamingen (is het gemakkelijkst zo). Verwondert me weinig, want audio-visuele cultuur is bij ons vrijwel Engelstalig en dat is iets wat sprekers van grotere talen misschien als een armoede beschouwen. De gewone man is niet geïnteresseerd in literatuur (die bovendien ook érg rijk is in het Frans, het Duits en het Engels).
Volgens mij is de toetredingsdrempel om geïnteresseerd te geraken in het Nederlands hoger dan voor bijvoorbeeld het Frans, het Duits, het Engels. Zeker niet omdat onze taal arm zou zijn.

Vandaag heb ik nog een discussie gevoerd over Vlamingen die steeds in het Engels citeren, ook al is het origineel geen Engels. Je moet oppassen om niet als 'bekakt' of 'zeurderig' over te komen hoor!
U hebt ook uw "zogezegde" BV's die men in feit BMAIV's zou moeten noemen : Bekend Maar Alleen In Vlaanderen!
Oud 23 mei 2010, 23:30   #10888
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vandaag heb ik nog een discussie gevoerd over Vlamingen die steeds in het Engels citeren, ook al is het origineel geen Engels. Je moet oppassen om niet als 'bekakt' of 'zeurderig' over te komen hoor! Daar zit volgens mij een grote bron van de reputatie van de 'zure Vlaming' in te vinden. Erg moeilijk uit te leggen aan een Franstalige waarom het Nederlands interessant is voor hem buiten het economisch nut.
Het is geen taal die "aantrekt" zoals het Engels, dat is meer dan duidelijk! Sommigen zullen ook zeggen dat Nederlands "une langue moche" is, ik denk dat niet!
Oud 23 mei 2010, 23:31   #10889
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U hebt ook uw "zogezegde" BV's die men in feit BMAIV's zou moeten noemen : Bekend Maar Alleen In Vlaanderen!
Zelfs niet in Nederland soms. Dat is een harde waarheid. Let wel, ik zit er niet mee in hoor. Al zou het wel beter kunnen inderdaad. In begin XXste eeuw produceerde Vlaanderen toch nog respectabel veel in het theater-genre, poëzie en proza (literatuur dus). Typisch zo'n taal dat in verval geraakt en dan opmarsen krijgt. Een taal dat aan een zijden draadje hangt, maar weerbaarder is dan het op het eerste zicht lijkt. Dát is het Nederlands volgens mij.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:35.
Oud 23 mei 2010, 23:37   #10890
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is geen taal die "aantrekt" zoals het Engels, dat is meer dan duidelijk! Sommigen zullen ook zeggen dat Nederlands "une langue moche" is, ik denk dat niet!
Hier noemen sommigen het Duits een 'lelijke taal'. Waarschijnlijk vooroordelen die met de oorlog te maken hebben en met bepaalde Vlaams nationalisten die de slechtste Duitse (Beierse) tradities op een nog slechtere manier trachten te kopiëren. Doch, het is wel zo: het Duits is terug populairder aan het worden voor 'correctere' redenen. Nederlands zou dan een 'lelijke' taal zijn wegens een 'bas-allemand'. Maar goed, die connotatie wordt wel vaker aan Germaanse talen gegeven om een belachelijke reden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 23:53.
Oud 24 mei 2010, 09:14   #10891
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier noemen sommigen het Duits een 'lelijke taal'. Waarschijnlijk vooroordelen die met de oorlog te maken hebben en met bepaalde Vlaams nationalisten die de slechtste Duitse (Beierse) tradities op een nog slechtere manier trachten te kopiëren. Doch, het is wel zo: het Duits is terug populairder aan het worden voor 'correctere' redenen. Nederlands zou dan een 'lelijke' taal zijn wegens een 'bas-allemand'. Maar goed, die connotatie wordt wel vaker aan Germaanse talen gegeven om een belachelijke reden.
Er bestaan geen "lelijke talen". Er zijn gewoon talen die meer aantrekken dan anderen!
Oud 24 mei 2010, 09:45   #10892
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaan geen "lelijke talen". Er zijn gewoon talen die meer aantrekken dan anderen!
Maar dat ligt niet aan de taal zelf.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 09:48   #10893
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zoals Spaans. Dat vind ik wel lekker klinken.

Frans bijvoorbeeld, dat vind ik voor geen meter bekken. Duits is werkelijk een schitterende taal (vooral geschreven), ik wou dat ik het beter beheerste.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 10:18   #10894
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Dat de Angelsaksische 'cultuur(?)' binnendringt in onze huiskamers via internet en door -vaak volstrekt debiele- Amerikaanse feuilletons, enz, dat is een feit. Maar dat is niet onze cultuur. Wij Vlamingen zijn nu eenmaal de poort tot het Zuiden en tot het Noorden. Wij leven tussen de twee genoemde culturen. Al vele vele eeuwen. Vele Vlamingen zien Frankrijk wel zitten als vakantieland, maar het Zwarte Woud weten we ook te smaken. Dit als symbolisch voorbeeld.

De Nederlanders echter, die richten zich inderdaad vaak op protestantse Anglo-Saksische landen. Dat heeft zo zijn historische reden. Maar vandaar ook dat wij Vlamingen een andere mentaliteit hebben dan de Nederlanders. Wij zien de zaken vaak anders, wij kijken anders tegen het leven aan, kortom wij leven anders en voelen de Nederlanders vaak aan als 'verschillend' van ons, ook al hebben wij plus minus dezelfde taal. Soms plus en soms minus dan. Dat zijn de feiten. Feiten, die hun oorsprong vinden in de geografische ligging van Vlaanderen, in de verschillen in religieuze beleving (vroeger heel belangrijk) en de daaruit voortvloeiende moraal die geïnstitutionaliseerd werd, kortom in een ver verleden.

Laatst gewijzigd door system : 24 mei 2010 om 10:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 10:42   #10895
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Frans bijvoorbeeld, dat vind ik voor geen meter bekken. Duits is werkelijk een schitterende taal (vooral geschreven), ik wou dat ik het beter beheerste.
Ik heb persoonlijk veel liever Italiaans dan Spaans.
Oud 24 mei 2010, 11:02   #10896
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Elk zijn gedacht.

ik hoorde een Franstalige die achtentachtig op een bord las en hij dacht meteen aan Achtung Achtung en kreeg er koude rillingen van.

ook snel werd bij hem als SChnell, schnell uitgesproken en ik dacht dat hij er ook Aufmachen!!! bij dacht.

Laatst gewijzigd door azert : 24 mei 2010 om 11:03.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 12:32   #10897
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vind Italiaans een beetje te 'ratatatakketakketakketaaaaa', maar je hebt wel een punt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 11:45   #10898
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik vind Italiaans een beetje te 'ratatatakketakketakketaaaaa', maar je hebt wel een punt.
Elke taal heeft zijn charme. Zelfs het Haags.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 11:57   #10899
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ook liever een Italiaanse dan een Spaanse, want elke Spanjaard heeft een snor.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 12:06   #10900
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be