![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 01:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zwitsers daarentegen zijn erg gehecht aan hun staat. Ze zijn wat dat betreft wellicht - en niet onterecht, zou ik durven zeggen - het meest 'conservatieve' volkske van heel Europa. Zij hèbben dan ook wel een en ander dat de moeite van het conserveren waard is. In een miseriecratie als die van ons moeten we wel 'progressief' zijn. Zo goed als ?*lles lijkt goed om van de ellende - tegenwoordig gelukkig zo goed als uitsluitend nog 'mentaal', maar dat was ooit wel anders - verlost te geraken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1123 |
Europees Commissaris
|
![]() Nederlanders noemen ons trouwens bijna altijd Belg, waarop ze niet zelden verbeterd worden "uit Vlaanderen meer precies". Nu, ondanks al die semantiek, zeg ik nog altijd dat ik uit België kom hoor.
Wallonië en ook Brussel zijn echter slechts herinneringen van schoolreisjes en occasionele bezoekjes. Ik kom er graag, maar het zijn altijd ontdekkingen voor me. Ze voelen erg anders aan dan het Vlaamse Gewest.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 november 2009 om 01:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 01:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1127 |
Banneling
|
![]() U bent een vrij rechts-vlaams-nationalist van diep behoudsgezinde christelijke signatuur. Eigenlijk had u moeten leven in de tijd van Wies Moens. Maar u bent toch nog wat rechtser dan Wies Moens. Alhoewel.
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 01:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waaruit zou moeten blijken dat ik "rechtser" ben dan Wies Moens? Welk profiel dicht u die laatste toe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1130 |
Banneling
|
![]() Ik heb Wies Moens' biografie gelezen. Interessant. En in vind wel raakpunten met u. Wies Moens (in zijn jonge jaren) had die typische inslag van wat ik zou willen betitelen als een 'rechtse naastenliefde', de culturele verheffing van het Vlaamse volk. U hebt daar ook een handje van weg. Maar de tijden liggen wel effe anders. Zoals u weet ging Wies Moens later werken voor Radio Brussel onder Duitse bezetting. Waarschijnlijk zou nu dat nooit doen, met de kennis van nu. Zeker ben ik echter niet, maar goed. Ook dat lag in de (naiëve?) lijn van Moens' inzet voor het culturele welzijn en verheffing van 'zijn' Volk. Voor zover ik weet , was Moens nooit antisemiet. U wel, vanuit uw christelijke zienswijze wel te verstaan (de Joden hebben ons Heer vermoord). In die zin bent u rechtser en hebt u geluk in deze tijd te zijn geboren.
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 01:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() En welke raakpunten zouden er zoal moeten zijn tussen Moens en mezelf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1132 |
Banneling
|
![]() Wij hebben ooit een discussie gehad over de Joden. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet over de 'holocaust'. Dat laten we er nu buiten. En u moet me goed begrijpen. Het was een discussie in de draad 'godsdienst' waar we samen heel wat hebben 'afgediscussieerd'. Dus het gaat niet over racistisch antisemitisme hier. Wel over religieus antisemitisme. Ook over het fameus Concilie van Trente en dies meer En daar gaf u toch de indruk dat de joden eigenlijk schuldig waren aan de dood van Jezus. Een oud, zeer rechts, religieus antisemitisch standpunt, dat geleid heeft in de geschiedenis tot veel rampspoed voor de joden en vooral tot pogroms .
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 02:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel wijst de Kerk het joodse geloof af, daar dit het Oude Verbond uitmaakt en door Jezus hernieuwd is in de volheid van het Nieuwe Verbond. Ja, de Joden zijn inderdaad schuldig geweest aan Jezus' dood. Zo staat letterlijk in het evangelie te lezen, daar zij, eens voor Pilatus, geroepen hebben dat het bloed van ongerechtheid over hen en hun nakomelingen moge komen. Daarom ook bidden we in de katholieke Kerk heel bijzonder voor de bekering van dat volk dat eens Gods uitverkoren volk was. Dat punt heeft geenszins tot "pogroms" geleid, wel allerlei sociale en economische motieven waarbij men soms de godsdienst heeft ingeroepen zonder dat daar enige grond voor was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo ken ik u weer.Dat vertelde u toen ook ongeveer. Ik heb u toen gewezen op het relaas van een Poolse joodse familie die al huiverde wanneer ze klokkengelui hoorde. Zo getraumatiseerd waren ze door de pogroms van de door een door katholieke Polen. Pogroms, oogluikend toegestaan door de katholieke kerk. Uw kerk dus. Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 02:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Kerk heeft pogroms dan ook niet "oogluikend toestaan". In een aantal gevallen hebben pausen en bisschoppen zich zelfs ingespannen om de Joden tot het gepeupel in bescherming te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen heeft dat alles geen grond in het katholieke geloof. Daar is geen rechtvaardiging voor te vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar de christenen vergaten twee zeer fundamentele dingen: 1) Jezus was zelf een Jood. En wanneer de christelijke ideologie zich dus verkapt massaal richtte tegen de joden, vergat zij effe dat zij zich in feite ook richtte tegen Jezus zelf, vermits de man uit Nazareth zelf een jood was. 2) Maar er is meer. Moest Jezus niet aan het kruis gestorven zijn, moest Jezus nooit zijn vermoord, zouden de christenen nooit verlost zijn kunnen worden. Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 02:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1139 |
Europees Commissaris
|
![]() Men bedoelt natuurlijk de jood als geloof, niet de Jood als cultuur/ethnie. Anti-judaïsme is geen antisemitisme, het eerste is zelfs ouder dan het tweede hoewel dat dan weer vooruitgesproten is uit het eerste. Snapt u?
De joden die de Messias hadden vermoord werden/worden in sommige christelijke kringen als vertegenwoordigd gezien in de hedendaagse aanhangers van het rabinische jodendom en niets meer.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 november 2009 om 02:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals in het evangelie beschreven staat, hebben de Joden zelf het onheil over zich geroepen. Door hun eigen woorden. Zij hebben uit eigen wil een eind gemaakt aan hun gepriviligeerde band met God, daar ze het Nieuwe Verbond niet wensten te aanvaarden. Nogmaals: de Kerk heeft nooit enige blijk gegeven van antisemitisme, daar voor haar ras of afkomst van geen enkel belang zijn. Enkel het geloof. Daarom ook bidt ze voor de bekering van de Joden, en hebben ook na de aposteltijd Joden deel uitgemaakt van de Kerk. |
|
![]() |
![]() |