Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2010, 12:15   #12201
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik zeg niet dat het niet mag, ik zie het alleen niet gebeuren. Hetzelfde zie je in de rest van het bedrijfsleven. Bij Philips, Heineken, etc zijn er allemaal Vlamingen met topfuncties. Maar ik ken geen enkel groot Vlaams/Belgisch bedrijf waar Nederlanders in de top zitten. Kennelijk staat men in Nederland welwillender tegenover Vlamingen dan andersom.
heeft er totaal niets te maken. enkel met de capaciteit van die Vlamingen.
je bent weer de vlaminghater aant uithangen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 12:18   #12202
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat het niet mag, ik zie het alleen niet gebeuren. Hetzelfde zie je in de rest van het bedrijfsleven. Bij Philips, Heineken, etc zijn er allemaal Vlamingen met topfuncties. Maar ik ken geen enkel groot Vlaams/Belgisch bedrijf waar Nederlanders in de top zitten. Kennelijk staat men in Nederland welwillender tegenover Vlamingen dan andersom.
Ik begrijp dan ook niet de angst van sommige ultra-flaminganten dat zij 'verzuipen in de oceaan' - waarmee Nederland wordt bedoeld - of dat zij 'lawaaierig' worden 'geminoriseerd', 'overvleugeld', 'overheerst' of woorden van gelijke strekking door datzelfde Nederland.

Ik zei het al eerder: angst is een slechte raadgever. Nederlanders zijn met betrekking tot hun taal-, cultuur- en binnenkort ook - ga daarvan maar gerust uit - landgenoten inschikkelijk, begripvol en bescheiden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 12:20   #12203
luc broes

Standaard

Citaat:
In het bedrijfsleven geldt in eerst plaats het geld en niet de taal.
VL kennen Frans en dat heeft in het Belgisch bedrijfsleven grote voordelen.
Oud 1 september 2010, 12:21   #12204
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
heeft er totaal niets te maken. enkel met de capaciteit van die Vlamingen.
je bent weer de vlaminghater aant uithangen.
Dat is natuurlijk een enorme dooddoener.

Maar in feite zeg je dus dat ondanks dat Nederland meer inwoners heeft, ondanks dat Nederland per hoofd van de bevolking meer multinationals heeft voortgebracht dan welk ander land ook, dat Vlamingen toch meer "capaciteit" hebben dan Nederlanders? Bij Fortis werd ook altijd gezegd dat er werd geselecteerd op kwaliteit toen men vanuit Nederland zich begon af te vragen waarom alle topfuncties werden bezet door Belgen. Dan vraag ik me wel af welke selectiecriteria men in Belgie gebruikt.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 12:28   #12205
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een enorme dooddoener.

Maar in feite zeg je dus dat ondanks dat Nederland meer inwoners heeft, ondanks dat Nederland per hoofd van de bevolking meer multinationals heeft voortgebracht dan welk ander land ook, dat Vlamingen toch meer "capaciteit" hebben dan Nederlanders? Bij Fortis werd ook altijd gezegd dat er werd geselecteerd op kwaliteit toen men vanuit Nederland zich begon af te vragen waarom alle topfuncties werden bezet door Belgen. Dan vraag ik me wel af welke selectiecriteria men in Belgie gebruikt.
dat weet ik niet.
Oud 1 september 2010, 12:29   #12206
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik begrijp dan ook niet de angst van sommige ultra-flaminganten dat zij 'verzuipen in de oceaan' - waarmee Nederland wordt bedoeld - of dat zij 'lawaaierig' worden 'geminoriseerd', 'overvleugeld', 'overheerst' of woorden van gelijke strekking door datzelfde Nederland.

Ik zei het al eerder: angst is een slechte raadgever. Nederlanders zijn met betrekking tot hun taal-, cultuur- en binnenkort ook - ga daarvan maar gerust uit - landgenoten inschikkelijk, begripvol en bescheiden.
Men moet dat niet dramatiseren. Het zijn ook niet de 'ultra-flaminganten' die vrezen te verzuipen (wat een grote woorden!) maar veelal de gewone man.

Het is een soort wrevel tov grote broer. Dat vind je ook terug bij Walen en Frankrijk, Oostenrijkers en Duitsland.

Dus een normaal menselijke reactie waar we ons niet druk over moeten maken.
Oud 1 september 2010, 12:33   #12207
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:

Zelf acht ik het waarschijnlijker dat juist de Hollanders worden gemarginaliseerd. Veel plannen die ik hier heb gezien met betrekking tot de (her)indeling van de nieuwe staat hebben als doel om de macht van de randstad in te perken zodat de Vlamingen zich maar niet overheerst hoeven te voelen. Dadelijk krijgen we nog Belgische toestanden ook, met alarmbelprocedures, en meer van dat leuks.
Oud 1 september 2010, 12:36   #12208
Shadowke

Standaard

Citaat:
Zelf acht ik het waarschijnlijker dat juist de Hollanders worden gemarginaliseerd. Veel plannen die ik hier heb gezien met betrekking tot de (her)indeling van de nieuwe staat hebben als doel om de macht van de randstad in te perken zodat de Vlamingen zich maar niet overheerst hoeven te voelen. Dadelijk krijgen we nog Belgische toestanden ook, met alarmbelprocedures, en meer van dat leuks.
er staat nergens iets over alarmprocedures of dergelijks.
pure leugens!

het inperken van de macht van de randstad wordt nu al gevraagd door de andere NEDERLANDSE provincies. de werkgroep leo belgicus heeft die vraag enkel in haar document verwerkt.
volg jij eigenlijk wel het nieuws in Nederland?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 september 2010 om 12:37.
Oud 1 september 2010, 12:37   #12209
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Men moet dat niet dramatiseren. Het zijn ook niet de 'ultra-flaminganten' die vrezen te verzuipen (wat een grote woorden!) maar veelal de gewone man.

Het is een soort wrevel tov grote broer. Dat vind je ook terug bij Walen en Frankrijk, Oostenrijkers en Duitsland.

Dus een normaal menselijke reactie waar we ons niet druk over moeten maken.
Doe ik ook niet. Ik bracht het even onder de aandacht.
Oud 1 september 2010, 12:38   #12210
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
In het bedrijfsleven geldt in eerst plaats het geld en niet de taal.
VL kennen Frans en dat heeft in het Belgisch bedrijfsleven grote voordelen.
Bij Fortis zaten op een gegeven moment meer Duitsers in de top dan Nederlanders(*). Dat terwijl Fortis nauwelijks actief was in Duitsland, en Fortis een Belgisch-Nederlandse onderneming was.

(*)Ik ben van mening dat dat uiteindelijk de belangrijkste oorzaak was voor de ondergang van Fortis. Doordat men in Nederland niet meer het gevoel had dat Fortis ook hun bedrijf was, voelden ze zich er ook niet meer verantwoordelijk voor.
Oud 1 september 2010, 12:39   #12211
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De 'macht van de Randstad' wordt niet zozeer beperkt - ziet u dat zo? - maar gebalanceerd in de dipool Randstad Holland-Vlaamse Ruit.

Evenwicht in de staat.
Oud 1 september 2010, 13:06   #12212
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
er staat nergens iets over alarmprocedures of dergelijks.
pure leugens!
Doe eens rustig. Ik denk slechts door. Zo onrealistisch is dat allemaal niet. De Vlamingen zullen eisen stellen zodat ze niet weggestemd kunnen worden. En de enige manier waarop je dat kunt bereiken is met vergelijkbare procedures zoals die nu in Belgie van toepassing zijn.

Citaat:
het inperken van de macht van de randstad wordt nu al gevraagd door de andere NEDERLANDSE provincies. de werkgroep leo belgicus heeft die vraag enkel in haar document verwerkt.
volg jij eigenlijk wel het nieuws in Nederland?
En naar mijn mening is dat ook onterecht. De stem van een randstedeling is net zoveel waard als die van een provinciaal. Bovendien zaten in de vorige regering meer Limburgse ministers dan Hollandse. En er wordt nu onderhandeld over een kabinet met VVD/CDA met gedoogsteun van de PVV. Welnu, CDA en PVV zijn echte provinciepartijen, die in de Randstad nauwelijks aanhang hebben.Dat Den Haag alleen maar naar de Randstad kijkt klopt dus niet. De Hollanders hebben meer te vrezen van een Vlaams/Noord-Brabants/Limburgs machtsblok dan andersom.
Oud 1 september 2010, 13:13   #12213
luc broes

Standaard

Citaat:
Doe ik ook niet. Ik bracht het even onder de aandacht.
mooi , maar doe het dan op een rustige manier
en niet bombastisch met ''ultra-flaminganten' die vrezen te verzuipen'
Oud 1 september 2010, 13:18   #12214
luc broes

Standaard

Citaat:
na het mislukte Belgsch huwelijk willen Vlamingen niet onmiddellijk opnieuw trouwen. Dus eerst een LAT-relatie en dan zien we wel.

wij willen de Noord-Nederlanders niet marginaliseren, maar wel Noord en Zuid geleidelijk naar mekaar laten toegroeien.
Oud 1 september 2010, 13:22   #12215
luc broes

Standaard

Citaat:
Doe eens rustig. ...

De Hollanders hebben meer te vrezen van een Vlaams/Noord-Brabants/Limburgs machtsblok dan andersom.
Het lijkt wel of er een nieuwe wereldoorlog op komst is!

Je begon nochtans goed: ' Doe eens rustig...'
Oud 1 september 2010, 13:27   #12216
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit een groot-nederlandsgezinde Vlaming horen pleiten voor alarmbelprocedures.

Wel zullen er ongetwijfeld veel Vlamingen zijn die een te centralistisch staatsdenken niet zien zitten (en terecht). Wat jij echter ziet als een aanval op 'de Hollanders' (wie zijn dat??) is eigenlijk een kans om van deze lage landen weer een pioniersland te maken zoals het ooit geweest is. Een waar de hele wereld naar opkijkt als een voorbeeld van hoe een democratische rechtstaat zou kunnen functioneren. De rol die de VS hadden in de eerste eeuw van hun onafhankelijke bestaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 13:39   #12217
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik heb nog nooit een groot-nederlandsgezinde Vlaming horen pleiten voor alarmbelprocedures.
De Vlaamse groot-nederlanders zijn natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde Vlaming. En als een hereniging er ooit komt, dan zal men juist die gemiddelde Vlaming moeten overtuigen. Ik acht het uitgesloten dat die gemiddelde Vlaming ooit meegaat in een samengaan met Nederland zonder speciale voorzieningen die de Vlaamse autonomie tot op zekere hoogte garanderen. En dan denk ik dus al snel aan Belgische toestanden zoals bijvoorbeeld alarmbelprocedures.

Citaat:
Wel zullen er ongetwijfeld veel Vlamingen zijn die een te centralistisch staatsdenken niet zien zitten (en terecht). Wat jij echter ziet als een aanval op 'de Hollanders' (wie zijn dat??) is eigenlijk een kans om van deze lage landen weer een pioniersland te maken zoals het ooit geweest is. Een waar de hele wereld naar opkijkt als een voorbeeld van hoe een democratische rechtstaat zou kunnen functioneren. De rol die de VS hadden in de eerste eeuw van hun onafhankelijke bestaan.
Zeg eens, zou jij als randstedeling gerust zijn als Zuid-Nederland opeens 6 miljoen Vlamingen erbij krijgt die zich in het verleden niet allemaal even aardig over jou hebben uitgelaten?
Oud 1 september 2010, 13:46   #12218
Shadowke

Standaard

Citaat:
Doe eens rustig. Ik denk slechts door. Zo onrealistisch is dat allemaal niet. De Vlamingen zullen eisen stellen zodat ze niet weggestemd kunnen worden. En de enige manier waarop je dat kunt bereiken is met vergelijkbare procedures zoals die nu in Belgie van toepassing zijn.

En naar mijn mening is dat ook onterecht. De stem van een randstedeling is net zoveel waard als die van een provinciaal. Bovendien zaten in de vorige regering meer Limburgse ministers dan Hollandse. En er wordt nu onderhandeld over een kabinet met VVD/CDA met gedoogsteun van de PVV. Welnu, CDA en PVV zijn echte provinciepartijen, die in de Randstad nauwelijks aanhang hebben.Dat Den Haag alleen maar naar de Randstad kijkt klopt dus niet. De Hollanders hebben meer te vrezen van een Vlaams/Noord-Brabants/Limburgs machtsblok dan andersom.
ivm die alarmbelprocedures: Vlamingen zijn geen Franstaligen.
geef hen de nodige autonomie (zie hieronder) en het komt nog ni eens ter sprake.

Den Haag is wel te centralistisch en te bureaucratisch en daarover gaat het.
waarom willen de provincies buiten de randstad meer fiscale autonomie? en zelf willen bepalen hoeveel ze willen afdragen aan Den Haag?
als je naar een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de macht bij de regio's is, zoals de provincies buiten de randstad willen, dan heb je geen alarmprocedures nodig indien er een Nederlands-Vlaamse staat komt.
Oud 1 september 2010, 14:04   #12219
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
ivm die alarmbelprocedures: Vlamingen zijn geen Franstaligen.
geef hen de nodige autonomie (zie hieronder) en het komt nog ni eens ter sprake.

Den Haag is wel te centralistisch en te bureaucratisch en daarover gaat het.
waarom willen de provincies buiten de randstad meer fiscale autonomie? en zelf willen bepalen hoeveel ze willen afdragen aan Den Haag?
als je naar een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de macht bij de regio's is, zoals de provincies buiten de randstad willen, dan heb je geen alarmprocedures nodig indien er een Nederlands-Vlaamse staat komt.
Nederland is een van de meest decentrale landen van Europa. Scholen, (thuis)zorg, sociale zekerheid, etc worden voor een groot deel(en een steeds groter deel) lokaal aangestuurd. Wat dat betreft is Vlaanderen een stuk centralistischer. En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de provincies buiten de randstad meer fiscale autonomie willen. De randstad betaald namelijk al eeuwen de rekeningen in dit land. Alleen Holland, Brabant en Groningen(met zijn gasbel) kunnen zichzelf bedruipen. Hoe gaan de andere provincies zich reden dan? Er zijn maar twee mogelijkheden. Of de belastingen in die provincies gaan naar een onrealistisch hoog nivea, of er komen 'transfers' van de rijke naar de arme provincies. Wederom een soort belgificatie van Nederland dus.
Oud 1 september 2010, 14:05   #12220
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg eens, zou jij als randstedeling gerust zijn als Zuid-Nederland opeens 6 miljoen Vlamingen erbij krijgt die zich in het verleden niet allemaal even aardig over jou hebben uitgelaten?
waarom denk je dat de Waterlinie in rap tempo wordt gerestaureerd? Unesco-my-ass, dat is pure zelfverdediging tegen die vuile zuiderlingen. We hebben het nodig gehad en zullen het altijd nodig hebben.

we maken ons een eiland en trekken de stop uit Europa, tabee!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be