Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2010, 18:57   #12261
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je maakt net als veel anderen de fout om te denken dat bureaucratie en regelzucht worden veroorzaakt door een verkeerde staatsinrichting. Anders zou je mischien juist wel de provincies moeten afschaffen, ipv versterken, zoals jij wil. Alleen bij echt disfunctionele staten zoals Belgie licht de oorzaak in de staatsinrichting.
er stond deze week een interessante analyse in NRC over de neiging van overheden om aan te groeien.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 18:59   #12262
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Conclusie: de ontwikkelingen in België en Nederland bepalen uiteindelijk de vorming van de Nederlands-Vlaamse unie.
De onderhandelingen in Hollandistan zitten ook serieus in het slop.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 19:08   #12263
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
er stond deze week een interessante analyse in NRC over de neiging van overheden om aan te groeien.
De onaangename waarheid is mischien wel dat we dit met z'n allen hebben gewild. Bijna niemand vindt het leuk als de overheid teveel in de weg zit. Maar als er weer eens een incident is roepen we allemaal om maatregelen. Een tijdje terug was er bijvoorbeeld veel ophef over een aantal kinderen die waren omgekomen vanwege de nare huiselijke situatie waarin ze zaten. Het resultaat is nu dat de overheid zich tot achter de voordeur met je kinderen mag bemoeien. Mischien ben ik wel naief, maar de meeste wetten en regels zijn er om mensen te beschermen, niet om ze dwars te zitten. In Belgie is de bemoeizucht van de overheid (nog) een stuk minder. Maar, om bij het voorbeeld van hierboven te blijven, nergens verdwijnen in de EU zoveel kinderen als in Belgie.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 2 september 2010 om 19:10.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 19:17   #12264
Hollander

Standaard

Citaat:
De onaangename waarheid is mischien wel dat we dit met z'n allen hebben gewild. Bijna niemand vindt het leuk als de overheid teveel in de weg zit. Maar als er weer eens een incident is roepen we allemaal om maatregelen. Een tijdje terug was er bijvoorbeeld veel ophef over een aantal kinderen die waren omgekomen vanwege de nare huiselijke situatie waarin ze zaten. Het resultaat is nu dat de overheid zich tot achter de voordeur met je kinderen mag bemoeien. Mischien ben ik wel naief, maar de meeste wetten en regels zijn er om mensen te beschermen, niet om ze dwars te zitten. In Belgie is de bemoeizucht van de overheid (nog) een stuk minder. Maar, om bij het voorbeeld van hierboven te blijven, nergens verdwijnen in de EU zoveel kinderen als in Belgie.
Uiteindelijk is er natuurlijk een limiet aan hoeveel je in de overheid wilt snijden. Kwa regelgeving zijn het natuurlijk politieke keuzes. Kwa uitvoering heb je maar beperkte mogelijkheden tot sneden eens die keuzes gemaakt zijn. Je zou nog kunnen kiezen bepaalde taken niet zelf uit te voeren, maar dan houdt het wel zo'n beetje op.
Oud 2 september 2010, 19:34   #12265
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is er natuurlijk een limiet aan hoeveel je in de overheid wilt snijden. Kwa regelgeving zijn het natuurlijk politieke keuzes. Kwa uitvoering heb je maar beperkte mogelijkheden tot sneden eens die keuzes gemaakt zijn. Je zou nog kunnen kiezen bepaalde taken niet zelf uit te voeren, maar dan houdt het wel zo'n beetje op.
Inderdaad, maar Ernst & Co denken dat de staatsinrichting hierin ook nog een rol speelt. Mischien in Belgie met z'n vele regeringen, maar niet in Nederland. Bijvoorbeeld in Amerika verschillen de staten zoveel van elkaar dat ik me er wel iets bij kan voorstellen. Daar heb je langs de kust behoorlijk linkse staten, en meer in het midden de rechtse staten. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat er ook (wenselijke) verschillen bestaan in de mate van wet- en regelgeving. Maar in Nederland is er zo weinig verschil tussen de provincies dat ik me niet kan voorstellen dat meer autonomie ook echt tot een vermindering van bureaucratie en regeltjes zal leiden.
Oud 2 september 2010, 19:45   #12266
Spinoza
Minister-President

Standaard

De ontwikkeling van Vlaanderen zelf laat trouwens het ongelijk van Ernst zien. Want naarmate Vlaanderen meer autonomie kreeg, is ook de regel- en bemoeizucht van de Vlaamse overheid toegenomen.
Oud 2 september 2010, 19:55   #12267
luc broes

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar Ernst & Co denken dat de staatsinrichting hierin ook nog een rol speelt. Mischien in Belgie met z'n vele regeringen, maar niet in Nederland. Bijvoorbeeld in Amerika verschillen de staten zoveel van elkaar dat ik me er wel iets bij kan voorstellen. Daar heb je langs de kust behoorlijk linkse staten, en meer in het midden de rechtse staten. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat er ook (wenselijke) verschillen bestaan in de mate van wet- en regelgeving. Maar in Nederland is er zo weinig verschil tussen de provincies dat ik me niet kan voorstellen dat meer autonomie ook echt tot een vermindering van bureaucratie en regeltjes zal leiden.
Als een (deel)staat zelf verantwoordelijk is om geld op te halen en om het zelf uit te geven zal dat noodzakelijker wijze leiden tot minder ambtenaren en beter bestuur.

Uit een federale pot graaien leidt tot het tegenovergestelde.
Oud 2 september 2010, 19:56   #12268
luc broes

Standaard

Citaat:
De ontwikkeling van Vlaanderen zelf laat trouwens het ongelijk van Ernst zien. Want naarmate Vlaanderen meer autonomie kreeg, is ook de regel- en bemoeizucht van de Vlaamse overheid toegenomen.
Vlaanderen int zelf geen geld en is niet vrij om het uit te geven naar eigen inzicht. Vandaar
Oud 2 september 2010, 20:16   #12269
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Vlaanderen int zelf geen geld en is niet vrij om het uit te geven naar eigen inzicht. Vandaar
Volgens mij heeft dat er weinig mee te maken. Zo is in Vlaanderen bijvoorbeeld de wet- en regelgeving omtrent het bouwen flink toegenomen. Dit is geen geldkwestie, maar is gedaan om de kwaliteit van de bebouwde omgeving te verbeteren. De mate van bureaucratie en wet- en regelgeving wordt vooral bepaald door de politieke opvattingen van de burgers, en niet de staatsinrichting.
Oud 2 september 2010, 20:28   #12270
strelnikov
Vreemdeling

Standaard

den dender,

echt iets voor spinoza !

strelnikov
strelnikov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 20:39   #12271
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij heeft dat er weinig mee te maken. Zo is in Vlaanderen bijvoorbeeld de wet- en regelgeving omtrent het bouwen flink toegenomen. Dit is geen geldkwestie, maar is gedaan om de kwaliteit van de bebouwde omgeving te verbeteren. De mate van bureaucratie en wet- en regelgeving wordt vooral bepaald door de politieke opvattingen van de burgers, en niet de staatsinrichting.
Geloof jij zelf wat je schrijft?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 20:51   #12272
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Geloof jij zelf wat je schrijft?
Maar natuurlijk.
Oud 2 september 2010, 21:07   #12273
strelnikov
Vreemdeling

Standaard

'k heb nog een kiekenkot !

strelnikov.
Oud 2 september 2010, 22:05   #12274
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strelnikov Bekijk bericht
'k heb nog een kiekenkot !

strelnikov.
gezopen?
Oud 3 september 2010, 13:50   #12275
strelnikov
Vreemdeling

Standaard nederlands journalist.

vrijdag de .3e,

en als we samengaan ?

wie is dan het meest arrogant :

den hollander of den antwerpenaar ??? of = retorische vraag.

strelnikov.
Oud 3 september 2010, 14:22   #12276
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar natuurlijk.
http://www.hbvl.be/limburg/tessender...t-het-wel.aspx
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 18:24   #12277
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders zijn toch wat meer puntelig in hun beleid. Dat heeft zeker zo zijn voordelen, maar het kan tevens leiden tot een bemoeizuchtige overheid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 september 2010 om 18:24.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 18:48   #12278
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederlanders zijn toch wat meer puntelig in hun beleid. Dat heeft zeker zo zijn voordelen, maar het kan tevens leiden tot een bemoeizuchtige overheid.
Puntelig ken ik niet, maar ik denk wel te weten wat je bedoelt. En daar ben ik het wel mee eens hoor. Wij weten ook wel dat een overheid wat bemoeizuchtig kan worden en daar houden we helemaal niet van.

Het is zogezegd een permanent gevecht om toch zaken goed geregeld te hebben zonder overregulering. En dat is zeker niet makkelijk.
Oud 14 september 2010, 21:26   #12279
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Puntelig ken ik niet, maar ik denk wel te weten wat je bedoelt. En daar ben ik het wel mee eens hoor. Wij weten ook wel dat een overheid wat bemoeizuchtig kan worden en daar houden we helemaal niet van.

Het is zogezegd een permanent gevecht om toch zaken goed geregeld te hebben zonder overregulering. En dat is zeker niet makkelijk.

Het is vaak kiezen tussen het minste kwaad.
'Puntelig' is 'puntelijk'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 september 2010 om 21:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 10:11   #12280
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Science Fiction heeft veel neigingen effectief de toekomst te voorspellen. Ten tijde van Verne en HG Wells zou niemand gelooft hebben dat er op een dag iemand op de maan zou lopen en dat we naar andere mensen zouden kijken via een televisietoestel.

Het feit dat er nagenoeg geen enkele TV toestel te vinden was in Antwerpen van de jaren 20 en 30 en 40 wil niet zeggen dat de TV pas na de oorlog uitgevonden is.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be