Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2010, 18:55   #12381
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
U zegt dus in feite dat Vlamingen wat dit betreft beter zijn?
eerder genuanceerder..
Oud 12 oktober 2010, 19:41   #12382
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik vraag me af waarom jij een Belgisch politiek forum uitzoekt om Nederlanders af te zeiken.

daar zijn betere plekken voor, of durf je die niet aan?
Alleen op die manier kan hij van zijn syndroom af geraken. Hij heeft namelijk een franstalige vriendin.
Oud 12 oktober 2010, 20:33   #12383
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Alleen op die manier kan hij van zijn syndroom af geraken. Hij heeft namelijk een franstalige vriendin.
ril
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 20:46   #12384
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Een Franstalige passionata die erop kickt om Nederlandstalige mannen kort te houden ?
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 20:18   #12385
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hij heeft namelijk een franstalige vriendin.
Echt waar?

Dat zou een hoop verklaren.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 19:30   #12386
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederlanders denken ook met goede regelmaat dat ze beter zijn in dit of dat. Of dat ze de waarheid in pacht hebben. Daarom komen ze ook vaak arrogant over. Want, helaas, noch wij, noch zij hebben de hele waarheid in pacht.

Wij echter, wij beseffen dit. De Nederlanders niet altijd.
Op mij als niet-Nederlander komt u juist steevast arrogant en betweterig over. U heeft geen reden zowel voor het ene als voor het andere, laat staan dat dat gewoon geen goede eigenschappen zijn. Ik zou geenszins willen dat de mensen, tussen wie ik leef, zo in mekaar zaten.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 19:51   #12387
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Op mij als niet-Nederlander komt u juist steevast arrogant en betweterig over. U heeft geen reden zowel voor het ene als voor het andere, laat staan dat dat gewoon geen goede eigenschappen zijn. Ik zou geenszins willen dat de mensen, tussen wie ik leef, zo in mekaar zaten.
System heeft misschien niet altijd gelijk, maar zeker niet altijd ongelijk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 20:17   #12388
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
System heeft misschien niet altijd gelijk, maar zeker niet altijd ongelijk.
Soms heeft hij gelijk, maar doorgaans heeft hij ongelijk. Maar dat beseft hij nog steeds niet.
Oud 15 oktober 2010, 13:59   #12389
Valentinus
Gouverneur

Standaard

[quote=
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht

System heeft misschien niet altijd gelijk, maar zeker niet altijd ongelijk..[/QUOTE]

Kunnen wij niet stoppen met bekvechten en terug naar ons onderwerp gaan. Als grensbewoner in Limburg vlak bij Maastricht ben ik het helemaal niet eens met die Nederlandse journalist. Ik heb in Sportfondsenbad leren zwemmen, ging naar de film in Maastricht, danste met Maastrichtse meisjes (die kwamen wel naar België), vierde carnaval, ....... .

Ik hoop echt dat de samenwerking in de toekomst nog verder gaat. Dat de Universiteit van Maastricht voor beide landen functioneert. Dat er op alle gebied meer uitwisseling gebeurt. Vroeger was er heel veel samenwerking met Luik (Medische Universiteit). Dat lijkt spijtig genoeg verminderd. Met Aken voor de Techniek zou men er toch iets prachtig van kunnen maken.

De betrokken Nederlandse Journalist doet wat denken aan de vader van Godfried Bomans: die was ook ooit verloren gelopen in Maastricht tijdens de carnaval. Hij kreeg een prijs voor het beste verkleedpakje.
Er is veel onbegrip. Maar met respect en wat goede wil zou iedereen veel verder komen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 14:48   #12390
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Kunnen wij niet stoppen met bekvechten en terug naar ons onderwerp gaan. Als grensbewoner in Limburg vlak bij Maastricht ben ik het helemaal niet eens met die Nederlandse journalist. Ik heb in Sportfondsenbad leren zwemmen, ging naar de film in Maastricht, danste met Maastrichtse meisjes (die kwamen wel naar België), vierde carnaval, ....... .
Ik hoop echt dat de samenwerking in de toekomst nog verder gaat. Dat de Universiteit van Maastricht voor beide landen functioneert. Dat er op alle gebied meer uitwisseling gebeurt. Vroeger was er heel veel samenwerking met Luik (Medische Universiteit). Dat lijkt spijtig genoeg verminderd. Met Aken voor de Techniek zou men er toch iets prachtig van kunnen maken.

De betrokken Nederlandse Journalist doet wat denken aan de vader van Godfried Bomans: die was ook ooit verloren gelopen in Maastricht tijdens de carnaval. Hij kreeg een prijs voor het beste verkleedpakje.
Er is veel onbegrip. Maar met respect en wat goede wil zou iedereen veel verder komen.
Ik heb in datzelfde sportfondsenbad leren zwemmen, heb nog meegelopen in de Maastrichtse carnavalstoet. Ging daar in mijn jeugd altijd winkelen. Voel me daar nog altijd thuis. Maar ik denk niet dat Vlaanderen en Nederland samengaan. Wij hebben in deze regio van Vlaanderen en Holland niks te verwachten.
Maar die samenwerking op Euregionaal (Maas-Rijn) niveau, daar sta ik wel volledig achter. Daar zit een mooie toekomst in.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 22:19   #12391
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wij hebben in deze regio van Vlaanderen en Holland niks te verwachten.
Maar die samenwerking op Euregionaal (Maas-Rijn) niveau, daar sta ik wel volledig achter. Daar zit een mooie toekomst in.
Op basis van welke concrete elementen meent u tot die dubbele conclusie te kunnen komen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 13:49   #12392
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik denk niet dat Vlaanderen en Nederland samengaan. Wij hebben in deze regio van Vlaanderen en Holland niks te verwachten.
En waarom denkt u van niet? Heeft het navelstaren in Limburg tot zo'n vernauwde visie geleid?

Nederland en Vlaanderen gaan gemakkelijk samen en onthutsend eenvoudiger dan u denkt. Met een beetje gemak ziet u het namelijk wel:

Citaat:
Maar die samenwerking (...), daar sta ik wel volledig achter. Daar zit een mooie toekomst in.
Ziet u wel?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 14:12   #12393
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op basis van welke concrete elementen meent u tot die dubbele conclusie te kunnen komen?
Dezelfde (drog-?)redenen die Vlaanderen gebruikt om de afscheiding van België/Wallonië te eisen.
De euregio heeft zijn eigen specifieke problemen, verschillend van de Vlaamse ruit en Randstad. . O.a. werkloosheid. Vb geen haven. grensproblemen (misdaad). Vervoersproblemen. Ontvolking van de gemeenten. Ttz veel hoog opgeleide jongeren verlaten de streek om in de economisch sterke streken een job te vinden. Dit leidt tot een versnelde veroudering (gemiddeld) van de inwoners.
Problemen waarvoor men vanuit het centralistisch ingesteld bestuur geen oog heeft.
Oud 18 oktober 2010, 14:14   #12394
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En waarom denkt u van niet? Heeft het navelstaren in Limburg tot zo'n vernauwde visie geleid?
Navelstaarders vind U bij de flamingnanten in het midden van het land.

PS is het u ook al opgevallen dat veel van de tegenstanders van Vlaamse afscheiding op dit forum uit het Oosten van het land komen?
Oud 18 oktober 2010, 14:20   #12395
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nederland en Vlaanderen gaan gemakkelijk samen en onthutsend eenvoudiger dan u denkt.
Jullie Groot-Nederlanders produceren alleen maar holle retoriek. Bijna alle Nederlanders die in Vlaanderen hebben gewoond zijn een stuk sceptischer. Alleen Nederlanders met een oppervlakkige kennis van Vlaanderen juichen een samengaan toe.
Oud 18 oktober 2010, 14:22   #12396
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Navelstaarders vind U bij de flamingnanten in het midden van het land.

PS is het u ook al opgevallen dat veel van de tegenstanders van Vlaamse afscheiding op dit forum uit het Oosten van het land komen?
Tja, navelstaarders in het oosten van het land misschien?
Oud 18 oktober 2010, 14:26   #12397
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Jullie Groot-Nederlanders produceren alleen maar holle retoriek. Bijna alle Nederlanders die in Vlaanderen hebben gewoond zijn een stuk sceptischer. Alleen Nederlanders met een oppervlakkige kennis van Vlaanderen juichen een samengaan toe.
Hoe komt u op deze onzinnige gedachte? U gekscheert of u weerstaat de argumenten van professoren als Cauwenberg en Geysels inzake de hereniging.
Oud 18 oktober 2010, 14:37   #12398
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe komt u op deze onzinnige gedachte? U gekscheert of u weerstaat de argumenten van professoren als Cauwenberg en Geysels inzake de hereniging.
Mensen met praktijkervaring neem ik serieuzer dan studeerkamergeleerden. Ik ken relatief veel (ex-)Nederbelgen. En bijna allemaal zijn ze tegenstander van een hereniging. Vlaanderen bij Nederland is net zoiets als Turkije bij Europa.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 18 oktober 2010 om 14:40.
Oud 18 oktober 2010, 14:41   #12399
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik citeer uit de site van prof Couwenburgh:
Citaat:
We hebben echt veel gemeen. Eeuwen hebben we samen doorgebracht. Slechts enkele decennia zijn we kunstmatig en gewelddadig gescheiden
???

Die prof. is precies ook niet erg goed in geschiedenis.
Oud 18 oktober 2010, 14:54   #12400
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dezelfde (drog-?)redenen die Vlaanderen gebruikt om de afscheiding van België/Wallonië te eisen.
De euregio heeft zijn eigen specifieke problemen, verschillend van de Vlaamse ruit en Randstad. . O.a. werkloosheid. Vb geen haven. grensproblemen (misdaad). Vervoersproblemen. Ontvolking van de gemeenten. Ttz veel hoog opgeleide jongeren verlaten de streek om in de economisch sterke streken een job te vinden. Dit leidt tot een versnelde veroudering (gemiddeld) van de inwoners.
Problemen waarvoor men vanuit het centralistisch ingesteld bestuur geen oog heeft.
Je hebt gelijk: de euregio heeft zijn eigen problemen. Problemen die totaal verschillen met die van bijvoorbeeld Veurne. Daarom had men bij een eventuele reorganisatie beter uitgegaan van de provincies dan van het zogenaamde Vlaanderen.

Maar dat neemt niet weg dat men toch moet proberen vooruit te komen. De Oost-kantons hebben ook geen haven en toch doen ze het goed. Ik kan mij vergissen maar er is geen onvoorwaardelijke steun om de Universiteit van Maastricht echt uit te bouwen tot een gemeenschappelijke opleiding voor beide landen. Nog minder met Aken of Luik.
Spijtig dat de tijd van Karel de Grote voorbij is.Met welke taal zou hij gecommuniceerd hebben?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be