![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#13201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13202 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() wat doet je besluiten dat ik het zou verzinnen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13203 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer zij bijv. NL leren dan hebben ze het moeilijk want in VL worden ze heel vaak in het EN of FR aangesproken en dan moet je karakter hebben om toch NL te blijven/willen spreken. Omgekeerd wanneer een VL EN of FR leert dan zal hij nooit in Engeland of FRankrijk komen en de kans niet krijgen om zijn aangeleerde EN of FR te oefenen omdat men mordicus NL wil spreken in Engel. of Frankr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is uw bewering. Ik stel vast dat sprekers van kleine talen vaak de taalbeleving van andere taalgroepen (ongeacht hun grootte) veel gemakkelijker weten in te schatten dan sprekers van grote talen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13205 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat ligt niet aan hen, maar aan de Vlamingen en Nederlanders die iets te gemakkelijk op een andere taal overschakelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13207 | |
|
![]() Citaat:
ik heb wel eens een Afrikaan ontmoet die iedere keer zei dat hij uit Brazilië kwam en enkel Portugees kende. De meeste Vl die er zich op beroemen om andere talen te spreken, moeten dan verdergaan in het NL vertelde hij al lachend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Procifiat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13209 | |
|
![]() Citaat:
het heeft niet altijd met de sprekers te maken. Frans heeft minder sprekers dan Duits of Chinees en toch zullen Engelsen en Amerikanen verhoudingsgewijs nog eerder FR leren wegens een taal die van oudsher prestige heeft en ook de taal van de liefde en de romantiek en ook keuken en mode is. Bon voyage |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij deze weet ik dus dat als u dit weer eens ter sprake brengt, ik u zelf moet herinneren aan wat u hierboven heeft geschreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"... van oudsher prestige heeft..." ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13212 | |
|
![]() Citaat:
In DS stond onlangs een interview met de ambassadeur uit de USA. die doet zijn best om zowel FR als NL te leren en om allerlei reden zegt hij sta ik (veel) verder in het FR (en dat vond het geeneens erg). Het moeilijkste vindt hij in het NL dat je ingewikkelde zinnen moet/kunt bouwen en maar moet blijven wachten op het werkwoord dat achteraan komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Ik ben ziek." Waaw, wat moeilijk! "Morgen ga ik op vakantie." Ooooo, wat ingewikkeld! "Het regent buiten." Menslief, on-be-grijp-baar in ingewikkeldheid! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13215 | |
|
![]() Citaat:
dan ben ik bijna zeker dat hij ook FR zal kennen (behalve misschien de amb. van Ned. en dan nog). Ambassadeurs die enkel NL spreken; humm vingers van een hand zeker voldoende. omgekeerd zul je zeker ambassadeurs vinden die enkel Fr spreken/begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13216 |
|
![]() Ik herhaal enkel wat de ambassadeur van de USA gezegd heeft en... hij is enorm gemotiveerd om NL te leren; hij is er meteen na zijn aankomst mee begonnen en is niet bang om het te praten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13217 | |
|
![]() Citaat:
Hij zei ook dat er in VL wel 1 nadeel was: de mensen willen altijd EN spreken, in WAL spreekt men hem vaker in het FR aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13219 |
Banneling
|
![]() ik snap niet dat die van den berghe zijn energie steekt in gepatenteerde leugenaers
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige weten we zo goed als allemaal dat azert op een bijna ziekelijke manier 'instantervaringen" bij de vleet verzint. Misschien speelt hij een rolletje (en vindt het leuk); misschien is er echter meer aan de hand (en meent hij dat zijn verzonnen ervaringen nog echt zijn ook). |
|
![]() |
![]() |